Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
een mama

een mama

12-09-2011 om 16:14

Groep 8 / niet willen leren

Hallo allemaal,
Mijn zoon is 10, zit in groep 8, heeft groep 5 overgeslagen (versneld), heeft ADHD. Ik heb mijn zoon in groep 6 geholpen met zijn leerwerk (samen vragen maken, daarna leren), in groep 7 heb ik al meer verantwoordelijkheid bij hem gelegd en nu hebben we afgesproken dat hij het zelf moet gaan doen en als hij ergens niet aan uit komt mag hij het altijd vragen.
Nu weet hij al 2 wkn dat er toets aankomt morgen. Hij heeft nog weinig tot niks gedaan.
Ik ben bang dat hij nu al geen zin meer heeft in school. De Cito van eind 7 liet zien dat hij een HAVO kandidaat is, maar ik ben bang dat, als hij dit jaar niks doet, dat advies niet krijgt in jan.
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik dit aanpakken? Moet ik hem gewoon "op zijn bek laten gaan" ?
Hoe pakken jullie dit aan?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

12-09-2011 om 16:45

Loslaten

Wat voor toets heeft hij morgen? Is het iets waar hij veel voor moet leren of weet hij eigenlijk alles al? Je zoon heeft een klas overgeslagen, daar concludeer ik een beetje uit dat hij makkelijk leert. Misschien heeft hij het idee/gevoel dat hij het al best kent.
Je hebt hem herinnerd aan de toets en aangeboden hem te helpen. Meer kun je even niet doen, lijkt me. Misschien is hij meer gemotiveerd de volgende keer, als hij deze keer een wat minder resultaat heeft. Of haalt hij wel een goed resultaat en weet jij dus dat hij er niet zoveel voor hoeft te doen.

Primavera

Primavera

12-09-2011 om 17:05

Beetje veel gevraagd misschien?

Is het helemaal zelf moeten doen en zelf beslissen wanneer hulp vragen niet een beetje teveel gevraagd voor een ADHD-er? Ik denk dat je deze vraag misschien het beste bij zorgenkinderen kan plaatsen waar er meer ouders met ervaring zitten.
Persoonlijk zou ik in een jaar waarin de resultaten de rest van zijn schoolcarriere bepalen nou niet hebben uitverkozen tot laten zwemmen. Ook is de structuur van het VO meestal geschikter om samen plannen te leren dan die van de basisschool.
Ook denk ik dat een kind dat een klas overslaat eerder een VWO dan een HAVO-kandidaat is en zou ik me afvragen of zijn ADHD de citotoets niet negatief beinvloed heeft.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2011 om 17:07

Leren

Mijn zoon is 10,5 en heeft ADHD. Hij is 2 keer versneld op de basisschool en zit nu in 1 Gymnasium.
Ten eerste: toen hij in groep 8 zat had hij het wel gehad met die basisschool; hij vond het allemaal stierlijk vervelend, saai en kinderachtig. Om je kind dan nog te motiveren voor school is gewoon heel lastig. Ik heb toen continu op hem ingepraat dat het nog heel even doorzetten en volhouden was, in elk geval tot de CITO.
Ik heb hem echt op de vodden moeten zitten bij het oefenen voor de CITO maar uiteindelijk is het gelukt met een mooie uitslag, representatief voor zijn niveau.
Ten tweede: voor een kind met ADHD is het nog lastiger. Huiswerk plannen en maken is voor ieder kind lastig, maar zeker voor kinderen met ADHD. Als ouder moet je er bovenop blijven zitten en niet verwachten dat het kwartje op een gegeven moment wel is gevallen en het kind het uit zichzelf doet danwel goed doet.
Van andere ouders met kinderen met ADHD weet ik dat dit erbovenop moeten zitten in ieder geval blijft tot en met het tweede jaar VO; als je geluk hebt kan je al na het eerste jaar stoppen met de vinger aan de pols houden maar daar moet je niet van uitgaan.
Het is vaak geen onwil van die kinderen, maar onmacht. Hun executieve vaardigheden en vermogen tot overzicht en plannen zijn minder ontwikkeld; los van het feit dat het brein van kinderen nog niet voldoende gerijpt is om deze vaardigheden goed te beheersen.
Kortom, blijf erbovenop zitten ook al vindt het kind in kwestie dat niet leuk. Hij heeft het gewoon nodig. Blijf positief coachen en stimuleren, dan komt het uiteindelijk wel goed. Succes!

suus36

suus36

12-09-2011 om 18:48

Wel heel jong om los te laten

Hoi mama,

Ik vind 10 jaar sowieso heel jong om helemaal los te laten met schoolwerk. En wat de vorige mensen al schreven, als hij ADHD heeft lijkt het me helemaal moeilijk. Ik zou iig nog helpen met plannen en toch ook met het leren van huiswerk. Ik geloof dat mijn vader mij tot 2 vwo wel hielp. Daarna deed ik pas alles zelf. Maar dat scheelt per kind natuurlijk. Maar als je ziet dat het bij hem niet werkt, zou ik gewoon weer gaan helpen.

Groetjes,
Suus

Astrid

Astrid

12-09-2011 om 20:16

Hier ook zo'n 10 jarige

Mijn dochter van 10 zit ook in groep 8. Zij had dit gedrag ook vorig schooljaar. Niks meer willen doen en met een 7 tevreden. Zo wie zo is de basisschool voor haar saai. En opvallen wil ze niet. De entreetoets was ook onder haar nivo gemaakt nl. HAVO-VWO. De juf vond het echt tegenvallen. Toen hebben we ernstig met haar gepraat en haar een kado beloofd (iets wat ze erg graag wil hebben) als ze dit schooljaar gewoon weer haar best gaat doen en dictee's en topo's gewoon bekijkt/ leert. Ze kan met gemak een 10 halen.

Blijkbaar is dat kado in het vooruitzicht een stimulans want tot nu toe doet ze weer als vanouds haar best. Hoop dat dat zo blijft. Echt veel hoeft ze niet te doen, maar als ze er even 1 minuut naar kijkt kan ze gewoon een 10 halen. Met zo'n instelling van nu al zevens vind ik haar te jong en onder haar kunnen. Dat doet ze straks maar in de 3e (of hopelijk maar helemaal niet).

koentje

koentje

13-09-2011 om 11:40

Tja..........

door de ADHD zit zijn organisatietalent ver onder zijn leernivo. Dus je zult veel moeten aansturen in de huiswerk planning!

een mama

een mama

13-09-2011 om 14:38

Een 8,5... maar met een "maar"

Hoi hoi!
Hij kwam vandaag thuis met een 8,5, het was trouwens Aardrijkskunde/Noord-Amerika.
Je zou zeggen een heel mooi punt, Dat is het ook, maar het laagste punt van de klas was een 8,4. Heeft 'ie nu mazzel?
Het is trouwens zo dat ik soms gewoon vergeet dat 'ie ADHD heeft.... , maar ik zal hem gewoon goed blijven begeleiden en sturen en helpen. Soms denk ik weleens, leg ik er niet te veel druk op? Maar ik zou het ook zo jammer vinden dat hij straks niet de kans krijgt om naar de juiste school te gaan....
Bedankt voor de reacties!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2011 om 15:32

Mooi

Hartstikke goed, toch? Ga nou niet kijken naar wat de anderen hebben gescoord, dat doet er helemaal niet toe. Je zoon heeft een mooie score en daar gaat het om.
Blijf hem wel sturen, begeleiden en helpen zonder dat je op alle slakken zout legt.
Hou er verder rekening mee dat ADHD het kunnen en willen leren in zekere mate enorm in de weg zit zodat niet altijd even duidelijk is wat een kind allemaal kan. Zorg ervoor dat dit je kind niet frustreert en belemmert en zorg er vooral voor dat zijn leraren dit beseffen en hierin mee gaan door hem extra te helpen, te stimuleren en uit te dagen.

Een mama

Uit de entreetoets komt Havo niveau. Jij schrijft dat je bang bent dat je zoon niet naar de "juiste school" kan.
Bedoel je daarmee een bepaalde school waar je hem graag heen wilt hebben of het niveau? Heeft je zoon de laatste jaren hoofdzakelijk A`s gescoord op de cito`s en alleen de entreetoets minder gemaakt?
Kinderen die een klas over slaan krijgen meestal een VWO advies zover ik weet. Tenminste als het overslaan van een klas gebeurt is na een advies van school.
Zelfs kinderen waarvan de cito uitslag niet voldoende is voor het gymnasium zijn daar toch geplaatst omdat ze in het verleden een klas hadden overgeslagen.
Een 8 of 9 voor topo had daar geen invloed op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.