Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nathalievdp

Nathalievdp

11-07-2010 om 21:42

Grootte van de klas groep 3

Onze zoon gaat in September naar groep 3.
Wij hebben twee jaar geleden voor deze school gekozen ivm de kleinschaligheid.
Nu gaat deze groep 3 echter uit 30 leerlingen bestaan. Op maandag komt een juf, van dinsdag t/m vrijdag een andere juf. En zij krijgen 16 uur per week ondersteuning van een onderwijs assistent.

Mijn man en ik vinden de grootte van deze klas zorgelijk.

Nu ben ik benieuwd hoe dit elders is geregeld. Hoe groot zijn de klassen bij jullie ?

Groeten,

Nathalie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

dochter gaat naar een klas van 24 kinderen.

30 is naar mijn idee niet extreem, vooral niet als ze 16 uur ondersteuning heeft.

Hier ook groot

Mijn dochter gaat inmiddels naar groep 5 na de vakantie, maar zij heeft in een klas van 34 leerlingen gezeten in groep 3. Zij werden in de ochtend gesplitst over 2 leraressen, 's middags zaten ze bij elkaar.
In groep 4 waren er nog "maar" 30 leerlingen. Toen kregen ze in de ochtenden ook ondersteuning van een onderwijsassistente.
Ik vind het ook redelijk groot moet ik eerlijk zeggen, maar het is helemaal afhankelijk van de leerkracht en de groep of het werkt. Tot nu toe gaat het goed met mijn dochter. Volgend jaar in groep 5 geen extra ondersteuning meer.

Bastet

Bastet

12-07-2010 om 09:39

En hier...

Hier komt een grote klas van 35 leerlingen in groep 3,met twee fulltime leerkrachten,dus iedere dag twee juffen.De ouders zijn not amused....er komt ook een heel grote groep 6,met 35 leerlingen,met een fulltime leerkracht en een fulltime onderwijsassistent.
Tja,de school groeit uit zijn jasje,moet nog een jaar wachten op nieuwbouw,het is roeien met de riemen die er zijn.Maar ideaal is het zeker niet.
Bastet

Hier

Waren er 64 groep 3-leerlingen. Deze zijn het afgelopen jaar 's ochtends gesplitst over 3 groepen (en dan werd en dus gelezen, geschreven en gerekend), en 's middags over 2 groepen. Werkte goed.

Nathalievdp

Nathalievdp

12-07-2010 om 10:43

Gemiddeld

Via google kwam ik uit bij een onderzoek (2007) over het gemiddeld aantal leerlingen per klas wereldwijd in het primair onderwijs.
Gemiddeld ligt dit op 20 tot 22 kinderen. Alleen in Japan, Korea en Mexico hebben ca. 33 kinderen per lokaal. En ja... onze school nu ook...

Ondanks dat het kennelijk vaker voorkomt vind ik het veel. Natuurlijk is veel afhankelijk van de leraar/lerares die voor de klas staat en van de kinderen in de groep.

Maar waarom wordt toch voor deze optie gekozen ? Waarom niet opsplitsen ? Wat is hierin toch doorslaggevend ?

Groeten,

nathalie

Nathalie

Waarom?

Maar waarom wordt toch voor deze optie gekozen ? Waarom niet opsplitsen ?
Er zijn genoeg redenen te bedenken:
* geldgebrek
* ruimtegebrek
* geen leerkracht
Ik denk dat je het gewoon moet afwachten hoe het gaat, als er een fijne dynamiek in de klas is, zal het weinig tot geen problemen opleveren. Geef de leerkrachten een kans!
Groet Suus

Vic

Vic

12-07-2010 om 15:00

Bij ons 20

Komend jaar heeft onze school een groep 3 met 20 kinderen. Daar had ik mijn jongste graag bij gehad. Zij doet nog een jaar groep 2, en komt het jaar daarop in een groep 3 met minstens 30 kinderen. Het afgelopen jaar zat ze in een kleuterklas met 34(!), dat was echt teveel. Volgend jaar komen er (dus) twee kleutergroepen met 22 leerlingen.

Nathalievdp

klinkt als klas van dochter. Dochter gaat aankomend jaar naar groep 3 met 29 andere kinderen. Twee juffen en een onderwijsassisitente.
Ben benieuwd, vind het ook vrij groot, vooral voor de populatie aan kinderen in deze groep.

Gr Pham

Not amused...

***Hier komt een grote klas van 35 leerlingen in groep 3,met twee fulltime leerkrachten,dus iedere dag twee juffen.De ouders zijn not amused....

Hoezo, not amused? Wat is het probleem? De fysieke ruimte? Want 17 a 18 leerlingen per leerkracht... klinkt niet gek...

Wow...

***Dochter gaat aankomend jaar naar groep 3 met 29 andere kinderen. Twee juffen en een onderwijsassisitente.

Wow... twee juffen En een klassenassistent? Fulltime? Ik wou dat ik dat kon betalen...

Ellen

Ellen

13-07-2010 om 19:08

Hier..

32 kinderen in groep 3 volgend schooljaar met maar 1 juf. (wel een hele goede).
En daartussen zitten ook nog een aantal leerlingetjes die wat extra aandacht nodig zullen gaan hebben.

Ik vind het niet ideaal. Maar idd. geen ruimte en geen budget voor een extra leerkracht, dus het zij zo..

Nathalievdp

Nathalievdp

14-07-2010 om 16:02

Reactie en link voor pelle

Wellicht zijn het onnodige zorgen, maar toch blijft mijn onderbuikgevoel zeggen dat 29 kinderen toch veel is.
Wij hebben voor deze school gekozen ivm de kleinschaligheid.

Vrijdag gaan we in gesprek met de directeur van de school om onze vragen hierover beantwoord te zien.

Onderstaande link laat wereldwijd het gemiddelde zien. Ik weet niet waar het op gebaseerd is en het is van 2007.

http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/fileadmin/user_upload/klassengrootte.pdf

Ik zal jullie informeren over de uitslag van het gesprek.

Gr,

nathalie

Nathalie

Mij valt de zin: "we hebben gekozen voor een kleinschalige school", op. Alsof je je bedrogen voelt.
Je kan een school op veel criteria uitzoeken, maar niet op deze. Leerlingaantallen blijven wisselen ( geboortegolven, nieuwbouwijken, fusie's, noem het maar) en school krijgt nu eenmaal geld voor het aantal leerlingen. Hier fluctueert het door de jaren heen tussen 12 en 34 leerlingen per groep. Mogelijk is dat de "luxe" situatie die je komend schooljaar krijgt zich in de komende jaren niet zal herhalen. ( Op "mijn" school is een keer hiervoor gekozen om de belangrijke groep 3 goed op weg te helpen, dat hield wel in dat er voor de andere groepen kunst- en vliegwerk combinaties gemaakt moesten worden door de beperkte leerkrachturen. Tja, hoewel ouders daar begrip voor hadden, waren velen er niet blij mee.
mamsa

Nathalievdp

Nathalievdp

16-07-2010 om 21:53

Mamsavan2 en uitslag gesprek op school

Ik heb vandaag het gesprek op school gehad. En het klopt wat mamsavan2 schrijft.. wij voelden onszelf in de eerste aanleg in het ooitje genomen.

Nu we meer informatie hebben gekregen begrijpen we het ook beter. Ze hebben hiervoor gekozen omdat de groep splitsen in 2 x 15 weer net te klein wordt.

Ze hebben naar de benodigde educatieve zorg van de kinderen in deze groep gekeken, de gemaakte cito-testen, het opleidingsniveau van de ouders en de waarnemingen van de kleuterjuffen. En daar hebben ze de uren van de onderwijsassistent op ingesteld.
Daarbij gaan ze 2 tot 4 wekelijks evalueren en waar nodig bijstellen.

Het is voor een leek soms ook lastig om te begrijpen. Ik ben blij dat ik het gesprek heb gehad. Ik vind het belangrijk dat ze alles uit onze zoon gaan halen wat erin zit. Hij kan zich heel goed "onzichtbaar" maken in de klas en komt zo onder veel opdrachten uit. Dus wij waren bang dat dit in een grote klas niet zou opvallen. Die angst heeft de school bij ons kunnen wegnemen.

We wachten nu geduldig af.

Bedankt voor jullie reacties !

Groeten,

Nathalie

CC

CC

17-07-2010 om 15:32

Wel groot, maar

de luxe van een onderwijs-assisitent. Kinderen kunnen heel wat hebben, maar mogen zeker geen te kort worden gedaan. Ik denk dat ze het goed gecompenseerd hebben. Hier worden alle onderwijs-assistentes weggewerkt; voor de klas gezet of gewoon ontslagen en vervangen door stagiaires.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.