Lorwyn
07-07-2011 om 17:41
Grrr taalfouten in het rapport
Juf van dochter in groep vier heeft het dit jaar wel erg bont gemaakt. Behalve dat ze het helemaal met mijn kind heeft gehad en zichzelf fantastisch vindt (ik heb er al een keer eerder over ge-oolt) ondtekte oma (ik heb die verhaaltjes tussen de beoordelinge even over geslagen omdat die steeds zo negatief waren) in het laatse rapport een joekel van een taalfout (catergorie dt)
In de vorige rapporten ook....
Helaas is, omdat de scores van dochter nogal zorgelijk waren, het er niet van gekomen om de juf ermee te confronteren. We hebben wel eindeloos aan de klasdeur gestaan om alles in goede banen te leiden.
Nu is het al bijna een week vakantie, dus er iets aan doen is rijkelijk laat... Wel zou ik er best nog een mail oid over willen sturen, maar er is ook sprake van een nieuwe directie, die ik nog niet heb gezien.
Ik werd er gisteren ineens zo boos over, wat denk die juf wel niet, een beetje mijn kind af kraken maar zelf niet eens fatsoenlijk Nederlands schrijven?
Dochter is overigens wel over naar groep vijf, en krijgt een leuke juf nu.
Wel ben ik bang dat ze die vervelende juf nog een keer krijgt, mocht deze juf van groep wisselen. In dat geval ben ik weg daar, en daar wil ik ook met school over praten. Ik hoor ook meer vervelende verhalen over die juf, waardoor ik niet snap dat ze er uberhaupt nog werkt...(ze is vrij nieuw)
Hoe pak ik dit het beste aan? Ik ben er ook een beetje bang voor dat ik als grote klikspaan wordt gezien, ik heb namelijk al eerder iets dergelijks vervelend aan de hand gehad, dat was niet op school trouwens.

Sascha2
07-07-2011 om 19:35
Mijn eerste ingeving
Ik zou er nu niets aan doen. Ik ben het met je eens dat zulke fouten niet gemaakt mogen worden. Maar, je dochter gaat nu naar een andere klas. Laat dit achter je en steek je energie in andere zaken. Het kan best zijn dat je dochter deze juf nog een keer krijgt, maar het kan ook niet zo zijn. Je kunt daar nu niet op inspelen.

Guinevere
07-07-2011 om 21:21
Lol en let go
Even inhoudelijk: laten gaan, adem in, adem uit. Jij wist toch al lang dat dit een prutjuf is.
En LOL: "ondtekte oma (ik heb die verhaaltjes tussen de beoordelinge even over geslagen omdat die steeds zo negatief waren) in het laatse rapport een joekel van een taalfout (catergorie dt)". Je was vermoedelijk helemaal in de ban van de 'dt'?

Vic
07-07-2011 om 21:32
Onze school
Laatst stond op de website van onze school een verzoek om taal- en spelfouten op de website, in nieuwsbrieven, of in rapporten door te geven aan de leerkracht of directie. Waarschijnlijk miste nog de toevoeging 'voordat u het met alle ouders hebt gedeeld.' Ik zou het dus doorgeven, aan de leerkracht én de directie.

kakelot
07-07-2011 om 22:16
Volgens mij
kan het helemaal niet zo veel kwaad als een juf of een meester al dan niet met opzet laat blijken dat ie feilbaar is. Je moet ook de invloed van zo'n leerkracht niet overschatten, kinderen leren de meeste dingen gewoon op eigen kracht en de leraar helpt ze daar een handje bij als het goed is. Het is echt niet zo dat een potentieel VWO-kind uiteindelijk op het VMBO terecht komt en zijn hle toekomstige carriere naar de gallemiezen wordt geholpen omdat ie per ongeluk ooit een meester heeft gehad die geen werkwoorden kon vervoegen.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik me dooderger als mijn zoon (6 jaar, groep 4 door omstandigheden voor de helft gedaan, toch over naar groep 5 wegens CITO-scores) aantekeningen op zijn rapport krijgt over het feit dat hij af en toe dubbele aa's schrijft waar ze niet horen, en dat diezelfde juf in het heen-en-weerschriftje enormiteiten schrijft als "Zoon is enorm geinterreseerd in wat er gebeurd in de klas". Gelukkig heeft mijn man me er tot nu toe altijd nog van weten te weerhouden om eens gezellig met een grote rooie Eddingstift in dat heen-en-weerschriftje tekeer te gaan... want voor de rest is het best een hele goeie juf.

Evanlyn
08-07-2011 om 11:19
Een keigoeie juf
Hier een keigoeie juf die ook wel eens een taalfoutje maakt. Ik ben haar zo dankbaar voor wat ze voor zoon gedaan heeft, dat ik er met een glimlach overheen stap. Maar als je toch al niet blij was met de juf, kan ik me voorstellen dat zoiets je ergert.
Overigens heb ik thuis nog een dicteeschrift van mij zelf, waarin mijn spelling hier en daar fout "verbeterd" is door de juf. Het is dus niet iets van de laatste tijd en ik haalde er als kind al mijn schouders over op (toen al eigenwijs). Ik ben er toch wel gekomen.

Wilma
08-07-2011 om 15:46
Ik streep ze aan
Nog nét niet met rood, maar ik omcirkel ze even met een blauwe pen. Helpt enorm bij het volgende jaar. Ben hiermee begonnen toen zoon in een jaar twee juffen hadden die werkelijk niks goed vonden aan deze klas. Negatieve mensen, niet normaal meer. En maar kritiek hebben op alles en iedereen en vooral dus op hun leerlingen.
Met als compleet dieptepunt dat ik bij een oudergesprek naar een cijfergrafiek zat te kijken met de uitleg erbij hoe enorm mijn zoon wel achteruit was gegaan, bladiebladiebla. En toen ineens "Oh wacht, dit is de grafiek van uw zoon helemaal niet". Zat ze dus mooi uitleg te geven over zijn klasgenootje. Kan me daar nogsteeds met terugwerkende kracht kwaad over maken.
Jaren na groep vier zelden meer (zoveel) taalfouten gezien in het rapport.
Groetjes,
Wilma

mijk
09-07-2011 om 14:13
Geen taalfouten dit jaar
maar twee heel verschillende juffen. Een heel goede die als invaljuf weer van school verdwijnt en een pedagogische mislukkeling die wel kan spellen..
Overigens moet ik helemaal mijn mond houden. Ontdek net een gigantische dt fout in de feestjesuitnodiging van mijn zoon. Gisteren heel haastig in elkaar gezet.. Zucht...
Mijk

kaatje43
09-07-2011 om 17:02
Ik kon mij niet inhouden
Ik vind best dat ze erop gewezen kan worden. Mij werd toen gevraagd of mij iets bijzonders was opgevallen aan het verslag. Tja, en toen kon ik mijn mond niet houden. Ze was trouwens helemaal niet beledigd of zo. Zij had ook niet zelf die fout gemaakt, maar het zat gewoon in de standaardtekst.

Sascha2
10-07-2011 om 07:54
Maar
Op zich zie ik er ook niets verkeerds in om de leerkracht te wijzen op spelfouten. Alleen, in dit geval is het al vakantie. Dan zou ik het erbij laten zitten, verspilde energie. Zeker nu de leerkracht volgend jaar een andere groep begeleidt.