Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium versus vwo/technasium

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2010 om 20:55

Nikus

Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium. Is het elite? Ja en nee, maar het hangt vooral van je definitie van elite af. Ja, omdat je de relatief kleine groep kinderen die dit niveau aankan, de 'elite' zou kunnen noemen. Ja, omdat de zelfstandige gymnasia witte bastions zijn. En nee, omdat in de praktijk vooral hele gewone kinderen blijken te zijn. Mijn indruk is dat de school van onze zoon een hoog 'nerdgehalte' heeft (en dat bedoel ik positief). Laatst was een documentaire op TV over een Rotterdams gymnasium, en daar kreeg ik toch een heel ander gevoel bij. Veel meer 'kak'. Voor mijn gevoel meer elite dus, maar het is natuurlijk heel subjectief.
Om mij heen merk ik trouwens wel dat veel mensen een zelfstandig gymnasium associëren met elite.
Uit wat ik hoor en lees heb ik ook wel de indruk dat voor bepaalde ouders het fenomeen 'zelfstandig gymnasium' erg belangrijk is: de plek voor Ons Soort Mensen. Zij zien een VWO + Grieks/Latijn dan ook niet als een volwaardig gymnasium. Zijn dit wellicht de kinderen die met heel veel bijles en begeleiding hun schooltijd doorkomen? Maar ik merk dat in mijn eigen omgeving niet, dus het is alleen maar 'van horen zeggen'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2010 om 21:09

Keuze

Hier kunnen 'VWO-kinderen' kiezen uit tien scholen. Op negen ervan zijn HAVO/VWO-brugklassen. Hiervoor kiezen de kinderen die niet speciaal extra uitdaging willen en/of erg ambitieus zijn. Bij deze scholen zit een aantal zeer goed scorende scholen. In tegenstelling tot sommige andere steden hoef je hier dus niet voor het zelfstandig gymnasium te kiezen omdat de andere scholen onder de maat zijn.
Bij een aantal van de scholengemeenschappen hier kun je ook terecht voor VWO+. Dit is bijvoorbeeld gymnasium, technasium of tweetalig VWO. De ambitieuze leerlingen kiezen dus voor een VWO+ klas of voor het zelfstandig gymnasium. De scholen verschillen nogal qua sfeer, ligging in de stad, grootte etc. Er is dus echt wel wat te kiezen.

Genen

Intelligentie is in hoge mate erfelijk. Daarom is het niet zo vreemd dat veel kinderen van hoog opgeleide ouders op scholen met VWO-niveau zitten. Een gedeelte daarvan wordt als 'elitair' beschouwd, wat je daar dan ook onder wilt verstaan. In de wandelgangen wordt 'het gym' als een hogere/moeilijkere opleiding gezien dan 'gewoon VWO', maar ik vind dat nogal onzin. Of iets moeilijk is hangt vooral af van je eigen aanleg en capaciteiten. Ik ben zelf afgestudeerd aan een technische universiteit (na 'gewoon' VWO). Ik merk dat anderen die studierichting als 'heel moeilijk' bestempelen, maar voor mij zelf was het waarschijnlijk veel moeilijker geweest als ik Frans was gaan studeren! Het hangt er maar vanaf wat je het meeste ligt.

Als je goede aanleg hebt voor talen dan lijkt me gymnasium een goede keuze, zo niet dan is VWO toch ook een uitstekende optie! Mijn kinderen zijn nog klein dus voorlopig hoeven we nog niks te kiezen, maar ik denk dat ik vooral de sfeer en de locatie van de school laat prevaleren!

Ook sfeer

Dochter kreeg VWO+ advies en kon kiezen uit drie scholen. Het categorale gymnasium vond ze verreweg de leukste school: niet zo groot, kinderen die graag leren, en het maakt niet uit of je van hockey houdt of niet (was op een van de andere scholen wel een issue).
Wij zijn zeker niet elitair in de zin van notaris/advocaat/arts-achtige banen. We zijn niet rijk, we zijn een eenoudergezin en ik ben zelf wel hoogopgeleid, maar de vader van mijn kind niet. Ik heb niet het idee dat dochter minder 'populair' zal zijn dan wanneer ze een artsenkind uit een villa is op die school (is overigens dezelfde school als die van IJsvogeltjes zoon). We hebben trouwens nog een ander gymnasium in een andere stad bekeken en daar vond dochter zelf het 'kak'gehalte veel hoger ligger.
De keuze voor een gymnasium was dus hier ook niet zozeer dat ze per se naar een gymnasium wilde, maar dat ze dit de leukste school vond en ook nog eens het juiste advies had.

Annet

Annet

14-03-2010 om 22:03

Kaaskopje

Jij beschrijft elitair als rijke hoogopgeleide ouders. Dan zijn wij dus ook elitair. Ik bedoelde toch wat anders.
Ik heb zelf op het vwo gezeten, als kind van een vader die alleen basisschool heeft en een moeder met MULO. Ook op het vwo, zoals Triple al beschrijft, komen relatief meer hoog opgeleide ouders voor (en dus ook met gemiddeld hogere inkomens en posities). Mijn school was alleen niet elitair. Die kinderen gingen naar andere scholen in dezelfde stad. Op onze school waren kinderen meer toevallig slim net zoals ik.

Wij hebben 2,5 jaar als expat in het buitenland gewoond. Ook daar merkten wij dat we niet bij de happy few hoorden. Ook daar lag dat niet aan functie of opleidingsniveau. Wij gedroegen ons niet elitair genoeg. Dat vond ik overigens helemaal niet erg. Wij hadden het toch wel naar onze zin.

Ik denk wel dat wij onze kinderen al meer elitair opvoeden dan onze ouders ons. De kinderen krijgen muziekles naar wens, we bezoeken af en toe een theater of museum met ze, we lezen van jongs af aan goede boeken met ze, ze worden meer gevolgd in hun ontwikkeling (wij zochten als kinderen alles zelf uit), krijgen hulp bij werkstukken, spreekbeurten, tegenvallende proefwerken. Wij gaan praten op school over extra uitdaging en ga zo maar door. Er zit een wereld van verschil tussen mijn jeugd (met alle waardering voor mijn ouders) en de ervaringen van mijn kinderen.

Oeps, als we niet uitkijken zijn de kinderen van mijn kinderen wel elite....... Ik denk dat mijn kinderen dat nog niet redden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2010 om 22:18

Gymnasium niet speciaal voor talen!

Ik lees nu al een paar keer in dit draadje dat een gymnasium vooral wordt gezien als een school voor talen-liefhebbers. Ik zie dat echt anders. Gymnasium van mijn zoon (en straks van de dochter van Stoepkrijt) profileert zich juist als een beta-school. In het eerste jar starten ze ook al met natur- en scheikunde. Ik geloof dat bijna 80% van de leerlingen uiteindelijk een beta-profiel kiest.
Grieks en Latijn zijn toch heel andere talen dan de moderne talen. Je hebt er namelijk geen taalgevoel voor nodig! Wat je wel moet kunnen, is het toepassen van regeltjes. En laat dat nu iets zijn waar beta's vaak goed in zijn... Onze 'beta-zoon' haalt dan ook goede cijfers op Latijn (en magere zesjes voor Frans).

Nikus

Nikus

14-03-2010 om 22:39 Topicstarter

Boel berichtjes

Morgen reageer ik, ik ga dromenland opzoeken nu!

Nikus

Nikus

15-03-2010 om 08:52 Topicstarter

asa torell en anderen

Elite is dus een woord waar een ieder zijn eigen betekenis aan geeft.

Assa, Och arme. Ben blij dat je dit verteld want we hebben gedubt tussen de gymnasia in de stad die je bedoeld. Er zitten er 2 waarvan 1 een technasium heeft en dat wil zoon perse gaan doen.

Annet,

Haha dan heb jij straks elitaire kleinkinderen.

Astrid

Astrid

15-03-2010 om 09:32

Elite hier op het gymnasium? nou echt niet!

Of een school elite is of niet licht volgens mij zuiver aan de school. Ik ken scholen buiten mijn stad die dat duidelijk hebben. Hier in middelgrote stad randstad is dat totaal niet aan de orde.

Zoon zit hier op een scholengemeenschap in een 2-talige gymnasium brugklas. Zelfstandige gymnasia zijn hier niet. Ik heb nu op diverse avonden de kinderen en vooral ook veel ouders gezien. Zo bijzonder vind ik het allemaal niet. Als ik ze zo hoor praten schat ik wel in dat de meeste HBO of hoger hebben gedaan, maar ze zien er vrij doorsnee uit (en de auto's al helemaal...) Zeker geen elite. Wij hebben zelf HBO, waarbij manlief met LBO destijds begonnen is.

Ik denk dat gymnasium leerlingen vooral wat harder moeten werken. Ze hebben meer uren door latijn en grieks. Hier komt dat er gewoon extra bij. Dit jaar is het nog alleen latijn. Omdat ze 2-talig onderwijs volgen krijgen ze 5 uur engels en dat gaat wel ten koste van een aantal vakken. Volgens de school kiezen ze de meeste 2-talige gymnasium leerlingen juist voor de beta kant. Zoon zelf is eigenlijk zowel goed in talen als in beta vakken. Met 2-talig er bij moet je in de bovenbouw nog harder werken. Dat moet je leuk vinden.

Dochter gaat over 2 jaar naar het VWO en ik denk dat zij latijn niks vindt. Al dat gepuzzel, daar moet je volgens zoon echt van houden. Zij is super slim, maar liever lui, dan moe. Van 2-talig wordt ze ook al niet enthousiast, maar goed dat komt misschien nog wel.

Moek

Moek

15-03-2010 om 10:28

Gymnasium-nerd

Voor mij als nerd was een zelfstandig gymnasium heerlijk. Er werd zoveel nadruk op talen gelegd (als je het juiste profiel koos), dat mijn matige prestaties bij de exacte vakken werden weggematst. Ideaal voor mij, ik heb het er geweldig gehad. Vooral omdat je als nerd volledig geaccepteerd werd en er zelfs bewondering was voor je prestaties. Waar kun je dat anders vinden?

Voor mijn kinderen kan dit straks allemaal heel anders liggen. Het heeft dus niet te maken met elite of niet. Daar horen wij qua opleiding en banen wel bij, maar als je naar onze vrienden en familie kijkt is het beeld erg gevarieerd. Ik zou dus vooral naar het kind kijken.

Asa Torell

Asa Torell

15-03-2010 om 13:57

Nikus

Het is natuurlijk wel meer dan 20 jaar terug dus dat kan nu wel heel anders zijn lijkt me. Je zou dan mensen moeten spreken die er nu kinderen op hebben om te horen of het nog steeds zo is.
Maar zo'n technasium lijkt me een goede zet, want het is nieuw dus zal eerder kinderen aantrekken die dat gewoon heel leuk lijkt, dan kinderen die erheen gestuurd worden omdat hun ouders en grootouders het ook al deden. (en het lijkt me ook erg leuk qua inhoud trouwens! Maar ik ben dan ook een beta).

Vwo advies

Volgens mij klopt het helemaal niet dat een gymnasium voor de elite is. Alles wat je nodig hebt om erop te komen is een VWO advies en de juiste citoscore. Daarmee kan je naar een categoraal gymnasium, een technasium, een tweetalig VWO of naar het atheneum. Met al deze opleidingen kun je elke studie kiezen die je wilt. Toch heb ik het idee dat sommige ouders het wel als elite opleiding zien, of willen zien.
De technasia zijn nieuw en nog niet categoraal. Toch lijkt mij dat een dergelijke opleiding evenveel uitdaging biedt als een gymnasium. Feit blijft dat een kind er gemotiveerd en geschikt voor moet zijn. D.w.z. interesse moet hebben in de stof en de capaciteiten en motivatie hiervoor te werken.

cqcq

cqcq

15-03-2010 om 19:51

Hoge ouderbijdrage

Het dichtsbijzijnde gymnasium hier vind ik toch wel elitair, al is het alleen maar door de ouderbijdrage die een factor 4 to 5 hoger is dan de gymasia op scholengemeenschappen.

Ellen

Ellen

15-03-2010 om 22:01

Niet-elitaire zoon naar gymnasium..

Wij zijn niet elitair. Totaal niet. Wij zijn maar heel gewoon. Gemiddeld.
3 kids. 1,25 baan.
Papa VWO, Mama Havo. 1 auto. 1x per jaar op vakantie in een caravan in Frankrijk.
Kinderen op voetbal en zwemles. Rijtjeshuis in een dorpje.
Kleding en schoenen in de uitverkoop en merkkleding vaak 2e hands...

Onze zoon gaat in augustus naar het gymnasium.
Op de voorlichtingsavond zat ik idd tussen elite.
Ik houd mijn hart vast hoe het straks zal gaan. Of mijn zoon in zijn C&A-spijkerbroek en H&M-sweater niet erg uit de toon zal vallen....

Nikus

Nikus

15-03-2010 om 23:20 Topicstarter

Ellen

Tip: Kleding van Jack &Jones is erg hip en is zeer betaalbaar! Waarschijnlijk valt je zoon dan niet uit de toon.

Terpi

Terpi

15-03-2010 om 23:35

Huh?

Maar wat doe je nu dan toch Nikus? Je geeft een tip om vooral maar niet uit de toon te vallen? Ik snap Ellen helemaal met haar zorgen, als alleenstaande moeder kan ik mijn kinderen ook niet altijd alles geven wat hun omgeving wel heeft. Maar om dat te verhullen door in een bepaalde winkel te kopen is toch de boodschap afgeven dat het inderdaad uitmaakt hoe je eruit ziet?

Merkkleding?

Wat ontzettend vreemd dat je op de open dag alle kleding van de aanwezige gasten zo hebt bestudeerd. Was je er niet om te kijken hoe het onderwijs is? Mijn kind liep er overigens ook rond in haar zeeman outfit! Laten we wel wezen, de categorale gymnasia zijn niet elitair, maar sommige ouders willen alleen maar graag dat dat wel zo is. Dat is gewoon achter de feiten aanlopen. Vroeger waren ze elitair. Vroeger gingen er echt voornamelijk hele intelligente kinderen heen. In de tijd dat de citotoets nog niet zo belangrijk was. Tegenwoordig zitten er op de gymnasia veel kinderen waarvoor het eigenlijk te moeilijk is. Er zitten ook kinderen waarvan DE OUDERSS graag willen dat ze op een gymnasium zitten met het IDEE dat het een elitaire school is en dat je kind dan misschien ook tot de elite gaat horen? Nee, misschien dat de opuders dan door hun kinderen tot de elite gaan horen?
Overigens, het is in dit draadje al eerder gemeld, zit de huidige elite bij het tweetalig onderwijs.

Ellen

Sorry even vergeten jouw naam te vermelden bij het vorige berichtje. Daarbij wil ik nog opmerken dat vrijwel het hele VMBO met UGGS loopt.

Nikus

Nikus

16-03-2010 om 10:55 Topicstarter

Terpi

Mijn zoon loopt inderdaad in J&J. Het is net zo duur als C&A en H&M maar wel veel hipper. Ja ik ben daar wel gevoelig voor. Je verhult toch niks als je probeert je een beetje aan het puber leven probeert aan te passen?

Mijn zoon heeft een herenmaat M, en van Spijkerbroekjen maat 29. Als ik mijn zoon gelukkig kan maken met dergelijke kleding en het kost me niks meer dan doe ik dat.

Waarom provocerend rondlopen in kleding die duidelijk onderscheidend is. Uiterlijk is altijd belangrijk. of je nu in the upperclass leeft of een bijstandsuitkering hebt.

Van J&J heb je verschillende stijlen,. Van stoer tot inderdaad de blouse en het truitje.

Onze zoon heeft van alles wat, met zijn lange krullen en zijn v hals trui met blouse past hij naadloos bij de kakkers (zo wordt hij dus ook weggezet dan) en met zjn base ball pet en zijn vest met capuchon sluit hij naadloos aan met de coole gasten.

Naar goed, dit is geheel OT. Overigens heb ik mijn lagten vertellen dat H&M zeer getolereerd is op middelbare scholen.

Terpi

Terpi

16-03-2010 om 11:28

Nikus

Je haalt wat mij betreft twee dingen door elkaar en projecteert je eigen visie op wat voor alle pubers zou moeten opgaan. Voor wat betreft het betaalbare en modieuze van J&J ben ik het met je eens. Ik zie op de sites veel betaalbare hippe dingen staan. En dat jij je prepuber wil gunnen om zich aan te passen aan de gangbare mode lijkt me prima, als dat is wat jouw kind wil.
Maar dan stel je dat uiterlijk altijd belangrijk is, van welke 'klasse' je ook komt. Ten eerste bestrijd ik dat, uiterlijk is wat mij betreft niets anders dan dat... uiterlijk. Innerlijk is wat mij betreft zo veel belangrijker, karakter en kiezen wat bij *jou* past in plaats van wat bij de middenmoot past. Vandaar dat ik al helemaal niet kan plaatsen dat jij je afvraagt waar 'provocerend rondlopen in kleding die duidelijk onderscheidend is' voor nodig is. Ik moet er zelfs een beetje van lachen. Dat is werkelijk niets anders dan JOUW interpretatie dat het provocerend bedoeld is om er *anders* uit te zien. Mijn zoon is overduidelijk anders dan anderen, draagt alleen maar donkere (het liefst zwarte) kleding en zal zich gerust ontwikkelen tot een regelrechte gothic zoals dat met de stempeltjes heet. Is dat dan om te provoceren? Of is dat omdat zijn karakter voldoende sterk is om te zijn wie hij wil zijn zonder zich wat aan te trekken van wat anderen van hem verwachten in dat opzicht?
Overigens gaat mijn zoon, net als de jouwe volgens mij, naar het technasium waar ik er nog geen andere heb zien rondlopen zoals hij met zijn donkere kleren en zijn lange haren. Heerlijk, hem zullen ze in elk geval niet vergeten

Nikus

Nikus

16-03-2010 om 12:03 Topicstarter

Terpi

Ik moet wel grinniken om je zoon. Hier ook een zoon met lange lokken (vreselijk, hij heeft een basebal pet op en een leren jasje (kunstleer) en ik vind het verschrikkelijk. Echt gruwelijk.

Wat ik gemerkt heb in het leven van onze jongste zoon en dat is echt een les voor mij geweest is dat uiterlijk er absoluut toe doet.

Als jij je daar niks van aan trekt dan maak je toch een duidelijke keus? Als lagere schoolkind niet erg maar op het VO wel lijkt me.

En ja, als je een hele duidelijke kledingkeuze hebt zoals je zoon dan provoceer je wel degelijk. Of nee, misschien zeg ik het verkeerd. Je onderscheidt je van de meute, Mijn 3 neefjes zijn Gothic (18,17 en 15) en op mijn vraag waarom ze zich zo kleden was het antwoord. Wij zijn anders dan de rest. Ze trokken zich dan ook niks aan van de dresscoode die mijn broer op zijn huwelijk had (netjes en feestelijk)

Terpi

Terpi

16-03-2010 om 12:23

Nikus

Die nuance is precies waar ik naar zocht, het onderscheiden van hoeft niet persee met als doel provocatie te zijn Het is dat zeer zeker niet in het geval van mijn oudste, wat niet wegneemt dat anderen dat soms gerust wel met die inzet doen. Enne, dresscode netjes en feestelijk, ook dat is open voor interpretatie he. Ik vind sommige gothic kleding zeker netjes en voor een goth ook heel feestelijk

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 12:52

Gothic

Mijn zoons dragen die zwarte kleding omdat ze het mooi vinden.De jongste heeft inmiddels halflange zwarte lokken,en het zal hem roesten wat een ander ervan vindt.Nooit,nooit zal ik van hen verlangen dat ze zich aanpassen.Maar dat een ander uiterlijk soms consequenties heeft,wel natuurlijk.Maar ligt dat dan aan hen,of aan de meute die schrikt zodra iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt?
Bastet

Ellen

Ellen

16-03-2010 om 14:23

Tarole

"Wat ontzettend vreemd dat je op de open dag alle kleding van de aanwezige gasten zo hebt bestudeerd"

Dat bestuderen was niet nodig; ik kon er gewoonweg niet omheen.. Het droop er vanaf zullen we maar zeggen.

Enne: uggs vind ik niet elitair. Daar kan je dus over twisten. Wat is eigenlijk elitair?...

Ellen

Ellen

16-03-2010 om 14:25

Nikus

Bedankt voor de tip! Ik heb nog geen tijd gehad om echt goed te gaan kijken maar dat ga ik zeker doen!

Overgigens (0T): mijn zoon hecht totaal geen waarde aan (merk)kleidng. Hij loopt nog het liefst in zijn Zeeman-vrije-tijdsbroek!

Groet

Ellen

Ellen

16-03-2010 om 14:31

Tarole nog 1 ding

Sorry, vergat nog iets in mijn vorige posting: Op die info-avond was het niet eens zo zeer de kleding waardoor ik me tussen elite waande (smaken verschillen nu eenmaal) maar meer het gedrag van de mensen aldaar.

Minet

Minet

16-03-2010 om 19:39

Tarole, nog een ander ding

Jij schrijft: Overigens, het is in dit draadje al eerder gemeld, zit de huidige elite bij het tweetalig onderwijs.
Mijn zoons volgen/volgden beiden tweetalig onderwijs, maar dat ik me tot de elite reken............neu! Echt helemaal niet!

Nikus

Nikus

16-03-2010 om 21:10 Topicstarter

Ow tarole

Dan ga ik zondag op bezoek bij elitaire mensen dus? Mijn vriendin heeft 2 kinderen op het 2tVWO die het beide zeer goed doen!

Joh, 2t VWO is absoluut niet elitair! En inmiddels weet ik ook dat elite iets ios dat in het brein van mensen bestaat en dat het verder niks is!

Tirza G.

Tirza G.

16-03-2010 om 22:30

Tarole

Tjongejongejonge, wat een misvattingen spreid jij ten toon zeg! Zowel over het gymnasiumniveau als over de elite. De elite zit op het Luzac, hoe vind je die? Wat is je eigen ervaring, heb je zelf het gym gedaan, doen je kinderen het?
Je beweert van alles, maar onderbouwen ho maar. Ja, de woorden van een rector. Daar ben ik niet van onder de indruk, kom maar door met de cijfers zou ik zo zeggen. De rector lijdt misschien wel gewoon aan "vroeger was alles beter", dat is wel vaker in het onderwijs. Zo, ik kan ook beweren.

Tirza

Wiske

Wiske

17-03-2010 om 10:19

Sfeer gymnasium

Ik deel de mening over "elitaire ouders". Het gym dat wij hebben bezocht was heel leuk qua sfeer. Heel aardige leraren en beleefde leerlingen. Maar de mede-ouders die er rondliepen? Bral, bral, bral. Daar voelde ik me helemaal niet bij thuis! Maar goed, die ouders lopen er normaal gesproken gelukkig niet rond

Wiske.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.