Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium versus vwo/technasium

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

17-03-2010 om 12:34

Jammer

Heb zelf op een categoraal gymnasium gezeten en ik dacht juist dat in 25 jaar dat elitaire veel minder zou zijn geworden. Bij mij zaten wel veel kinderen met rijke ouders. Maar niemand werd ergens op aangekeken en het verschijnsel merkkleding bestond nog niet echt in die tijd. Herinner me wel dat ongeveer in de vijfde ofzo af en toe eens een krokodilletje op een polo verscheen. Wel hadden wij kakkers (met inloopschoenen, gestreepte sjaal en parelketting) en punkers (hanenkam, kistjes) en de een had een sticker op de fiets met iedereen wil vrede, de navo zorgt ervoor en de andere die met dat bommetje dat weggeschopt werd. Er was ook nog een hele groep daartussenin. Ik was wel een redelijke uitzondering als "arbeiderskind" samen met mijn vriendin, maar heb echt een hele leuke tijd gehad daar, met heel veel vriendinnen, die ook graag en veel over de vloer kwamen en regelmatig een hapje mee aten. Had wel ooit eens een vriendinnetje te eten die zich hardop verbaasde over ons kleine huis. Ik geloof niet eens dat dat denigrerend bedoeld was, maar dat ze oprecht verbaasd was, dat kende ze echt niet. Daarna was ze overigens wel weer verbaasd dat wij gewoon op een doordeweekse dag vlees (gehaktballen) aten. En met degenen waarmee ik niet speciaal bevriend was was het ook gewoon gezellig in een tussenuur of om samen te fietsen ofzo. Heb nu even gegoogeld op gymnasium en elitair en ben geschokt van wat het gymnasium tegenwoordig blijkbaar geworden is. Vraag me trouwens af of het de elite zelf is die dit veroorzaakt of meer de wannabees.

Maylise

Maylise

17-03-2010 om 13:36

Elitair

Mijn zoon zit in de 4de klas van een zelfstandig gymnasium. Ik weet eigenlijk niet of het elitair is. Het percentage hockey en golf spelers ligt hoger dan op de meeste scholen en wintersport gaat ook een behoorlijk aantal heen. Ik zie inderdaad redelijk wat polo shirt dragende jongens en meisjes met sjaaltjes daar. Kakkers dus om het even in een hokje te zetten. Redelijk veel artsen en advocaten en aanverwante types onder de ouders.

Ik vind daar echter weinig elitair aan. Meer gegoede middenklasse maar zeker niet de elite. Dat is toch wat anders. Gestudeerd hebben, merkkleding dragen, golf spelen en op wintersport gaan maakt iemand in mijn ogen niet elitair.

De school van mijn zoon zou ik ook zeker niet elitair noemen. Het is een goede school en ik ben er tevreden mee maar om nou te zeggen dat wie hier naar toe gaat tot de elite behoort lijkt me zeer overdreven.

Maylise

Tineke

Tineke

17-03-2010 om 16:59

Bastet, over gothic

Bastet: "of aan de meute die schrikt zodra iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt?"
Hier in de buurt is een school waar gothic zo'n beetje de norm is. De rest is emo. Wat meute is, is dus ook een relatief begrip.

Bastet

Bastet

17-03-2010 om 18:39

Kaatje(ot)

hahaha,ja,inderdaad,dat was ook al zo op de mbo voor kultureel werk waar ik ooit opzat..
Ik denk dat ze op die school erg schrikken van iemand met spencer en colbert.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

17-03-2010 om 22:52

Hillary

Don't worry, het valt echt ontzettend mee op de gymnasia die ik ken. Je bent zo elitair als je je voelt. En weet je wat zo fijn is? Zelfs elite-kinderen generen zich dood voor hun ouders

Tirza

Marieke

Marieke

17-03-2010 om 23:38

Met je kop boven het maaiveld

Mijn dochter zit op een categoriaal gymnasium en ze kan daar schaamteloos hoge cijfers halen en van leren houden. Maar hoewel zij een slimme ontwikkelde griet is, zijn haar ouders alternatief en hebben geen dijk van een inkomen.
Voor mijn dochter is het wel eens moeilijk dat ze niet die dure merkkleding heeft, nooit gaat skiën en zomers niet naar een ander continent vliegt, maar kampeert in Frankrijk. Wat moet zij haar vriendinnen vertellen???
Haar vriendinnen zijn leuke meiden uit het goede hout gesneden, maar uit welvarende gezinnen (lang weekend Dubai of shoppen in New York zijn de opties voor Hemelvaart). Niemand is beter of meer, maar als 13-jarige is het soms wel ingewikkeld en dat had ik mij niet gerealiseerd toen ik haar naar die school stuurde.
Marieke

Reactie

Ellen: Tja, wat is elitair. Daar gaat de discussie nu juist over. Ik weet het ook niet. UGGS zijn in ieder geval wel erg duur. Wat bedoel je precies met het gedrag op de open dagen? Verklaar je nader. Mij is het niet zo opgevallen. Of bedoel je misschien dat veel ouders zichzelf en kind elitair VINDEN, wanneer kind naar het gym gaat?
Nikus kwam ook al tot het inzicht: Het elitaire zit gewoon tussen de oren.

Ik heb het gevoel dat er nog steeds mensen zijn die in hokjes denken. Op het gymnasium zijn de mensen elitair. Gothic is om je te onderscheiden, J&J kleding is hip.
Zoals Heksenvet al meldde als je bijvoorbeeld Gothic bent omdat een bepaalde groep dat is loop je eigenlijk ook mee. In mijn tijd was dat Punk. Maar 3 mensen met een hanekam is ook niet apart meer.

Kortom de kinderen kiezen de VO school. Gelukkig hoeven de ouders niet mee. Sterker nog waarschijnlijk zal je nooit een ouder van de vriendjes of vriendinnetjes van je kind zien gedurende die middelbare schoolperiode. Ik denk dat op elke school kinderen zitten met merkkleding EN kinderen die daar niet mee bezig zijn. Als een groep het gewoon vind om in het weekend naar Dubai te vliegen dan is een , wat heet gewone, kampeervakantie in Frankijk weer apart. En als een groep, wat heet slechts, in Nederland op vakantie gaat dan is een kampeervakantie in Frankrijk dus ook bijzonder.

Hillary schreef het gaat niet om de elite maar om de wannabees. Dat is waarschijnlijk de groep die opvalt. Maar als je daar oplet ben je dan ook geen wannabee, of juist een ik wil daar niet bijhoren wannabee? Als we niet zo op elkaar letten en onze eigen koers varen dan lost het probleem zich misschien wel vanzelf op?

Overigens Tirza: was jij niet degene die met dat artikel kwam over tweetalig onderwijs en elite?

Hillary

Hillary

18-03-2010 om 10:32

Gelukkig

Gelukkkg maar Tirza dat het toch wel meevalt. Tarole omschrijft het ook wel mooi. Zo probeerde ik het ook te omschrijven zoals het vroeger op mijn gymnasium ging. Het viel kinderen eigenlijk niet echt op dat wij niet op wintersport gingen ofzo, daar maakte ook niemand zich druk over. Volgens mij had ik voor de middelbare school er niet eens weet van dat zoiets bestond als wintersport. Ik kon net zo makkelijk over onze vakanties vertellen op school als alle anderen en ze vonden het net zo leuk om te horen. Toen we klaar waren met school in de zesde klas gingen we met een tractor door de stad en stopten bij verschillende adressen van leerlingen om wat te eten of te drinken. De meeste ouders hadden exotische dingen verzonnen zoals champagne en luxe hapjes en daar konden we ook allemaal even naar binnen. Toen ik daarna (toch een beetje opgelaten over deze eenvoud) meedeelde dat we ook nog langs mijn huis moesten voor oranjekoek (een Friese lekkernij) was iedereen dolenthousiast en zijn we de stad door gereden al oranjekoek oranjekoek roepend, die we vervolgens gewoon bij mijn ouders buiten op straat hebben verorberd. Ik denk dat dat ook zo is met die kinderen die tegenwoordig naar Dubai of naar New York gaan. Ik denk dat het ook vaak tussen de oren zit van degenen die niet zich niet dit soort dingen kunnen veroorloven dat anderen ze dan daarop aankijken ofzo.

Verdoezeling

Dit soort onderwerpen vind ik een beetje lastig om in de semi-anonimiteit van het forum te bespreken. NL is klein, ok, maar de regionale verschillen zijn behoorlijk. In iedere regio zal er een bovenlaag zijn, ff alleen nog maar soc-economisch gedacht, en die kunnen de sfeer op een middelbare school bepalen. Maar het maakt wel ff uit of je praat over een van de "property-hotspots" of over de relatieve rijkdom in een verder nogal gemiddelde gemeente.

Mijn ervaring (in zo'n extreem rijke omgeving) was dat de ouders wel degelijk ook de sfeer op school bepaalden omdat het personeel op de langere termijn toch wilde leveren wat die ouders vroegen (concurrentie om leerlingen met ander scholen). En dat was niet de relaxte, intellectuele sfeer waar een academische anderhalfkeermodaalverdiener naar streeft voor zijn kinderen. Nee, dat was heel competitief en erg op uiterlijk vertoon gericht. En dat kwam dan ook vanuit school, al was het maar omdat er weinig tijd en geld werd ingeruimd voor de 'softere' delen van het curriculum.

Dus met die wetenschap kijk ik goed naar wat er uit de school loopt. En als de kinderen kwa uiterlijk te veel op elkaar lijken valt een school voor mij af. Ik probeer dat natuurlijk niet de overhand te laten hebben, mijn kinderen niet op te zadelen met mijn frustraties, maar zes jaar kakschool daar begin ik niet aan.

Fatima

Fatima

18-03-2010 om 16:06

Uggs

Ik vind het een beetje vreemd dat een categoraal gymnasium als elite wordt beschouwd omdat er merkkleding kinderen rond lopen. Die lopen toch ook op het vmbo?

Bastet

Bastet

18-03-2010 om 19:31

Tarole

Mijn jongens ontwikkelden hun smaak al voor ze kinderen kenden met eenzelfde smaak.Anderen noemen hen gothic,niet zijzelf.En het boeit hen niet of ze apart zijn of niet,het is gewoon hun smaak.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

18-03-2010 om 20:17

Tarole

No way dat ik met een artikel kom over TTO. Ik heb helemaal niets met TTO.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2010 om 20:45

Kak

precies, dat is het goede woord. Ik sluit me aan bij Rodebeuk, het bestaat echt en kan echt vervelend zijn om tussen te zitten als je het zelf niet bent (en dan was mijn school echt nog een stuk minder erg dan de hare volgens mij). Al zijn er natuurlijk ook kinderen die zich makkelijk aanpassen en er geen last van hebben. Maar het grootste probleem was wel, dat de meeste kinderen dus echt niks met leren hadden. En dat die reden om voor het gymnasium te kiezen, om tussen andere leergierige kinderen zitten, dus echt niet overal opgaat!

Sorry tirza

Dan was het iemand anders.

Maylise

Maylise

19-03-2010 om 00:03

Inderdaad kak

Ik zie hier op het gymnasium ook wel redelijk wat kak rondlopen maar daar tussen lopen ook alternatieve jongeren en jongeren zonder een bepaalde stijl. Alleen ik zie kak niet als elitair. Bij elite stel ik me toch wat anders voor. Wel denk ik dat de parameters van deze discussie bij iedereen anders liggen. Wat Rodebeuk beschrijft staat echt heel ver van het gymnasium hier af.

Of het elitair was of niet heeft in onze overweging om voor deze school te kiezen eigenlijk geen rol gespeeld. Bij mijn zoon merk ik ook niet dat hij het vervelend vind dat een groot aantal van zijn klasgenoten thuis wat meer te besteden hebben. Hij is niet echt een jongen die enorm op anderen let. Het is niet iets waar hij ooit echt over nadenkt. Als de halve klas op wintersport gaat voelt hij zich niet uitgesloten omdat hij niet gaat. Hij is weinig gevoelig voor sociale conventies. Ik vind dat wel grappig. Hoe neutraal en weinig bevooroordeeld hij tegenover anderen staat. Een van mijn dochters heeft ook op ditzelfde gymnasium gezeten en haar viel dat allemaal veel meer op. Zij wist precies van klasgenoten waar ze woonden, wat hun ouders deden etc. Zij had en heeft altijd haarfijn door hoe sociale netwerken in elkaar zitten en waarom die zo zijn. Overigens weet ik zeker dat ze dat op elke andere school ook gehad zou hebben.

In elk geval hebben beide kinderen altijd een prima tijd gehad op deze school en hebben ze nooit het gevoel gehad dat ze hier niet thuis horen of dat ze heel anders zijn dan hun klasgenoten.

Maylise

Terpi

Terpi

19-03-2010 om 22:37

Lidwientje

wat een ontzettende pech, gewoon volkomen shit. Ik hoop dat ze toch op een prettige plek terecht zal komen!

En ik maar denken

dat het toch wel lekker moet zijn in zo'n grote stad wonen qua keus aan scholen. Dit itt hier, waar de keus is tussen de één of de ander.
(Het lijkt wel of er bij jou nou niks soepel kan lopen mbt scholen voor de kinderen...zucht).

Asa Torell

Asa Torell

21-03-2010 om 21:26

Nikus

Gister had ik het nog met mijn moeder over mijn schooltijd. Het bleek dat ze wel eens met een docent had gesproken destijds, die gezegd had 'dat ik misschien niet op het gymnasium thuishoorde'. Nou was ik een enorm leergierig studiehoofd dat alleen maar achten en negens haalde, dus je kunt wel bedenken dat dat kennelijk over iets heel anders, bijvoorbeeld mijn niet-elitair genoeg zijn, ging. Precies zoals jouw vriendin het ook bedoelt! (mijn moeder was er nu nog kwaad over).
Maar ja, een alternatief was er eigenlijk niet echt, leek het toen, qua school. Jammer dat er toen geen technasium was, ik wens je zoon een hele leuke tijd toe daar!

Nikus

Nikus

24-03-2010 om 17:12 Topicstarter

Wat lief!

Zoon heeft er zin in!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.