Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Haast nooit les op het hbo

Ons kind studeert aan het hbo (propedeuse jaar). Het valt op dat hij gemiddeld 12 uur les per week krijgt, het komt eigenlijk neer op  meer thuis studeren. De stof lijkt vooral gericht op zelf opzoeken (via de media etc) onderzoeken  en toepassen. Een stage vinden gaat via solliciteren.
Er zijn weinig hoorcolleges of gastcolleges. 
Is dit normaal voor hbo onderwijs?


afhankelijk van de studie: ja. Al in de jaren 90 gingen de HEAO studenten beduidend minder naar college dan de HTS studenten en van de HTS studenten gingen de HTS-Chemie studenten nog meer naar college. 

Schoondochter heeft 15 contact uren per week plus 1 stage dag. 

Afhankelijk van de studie en de hbo-instelling, ja. 
Sommige hogescholen hebben er een punt van gemaakt zo min mogelijk les te geven, met allerlei pedagogisch/didactische verhalen als onderbouwing. Maar toevallig is het ook goedkoop. 

Dat is inderdaad niets nieuws en verschilt uiteraard ook per studie. 
Ik had 20 jaar geleden op HBO (economische richting) al 6 tot 10 contacturen per week. 

Hangt van de studie af. 

Stage is ook nog een dag. Dus als je de stage niet meetelt, heb je zo'n 40% contacttijd en 60% zelfstudie. Dat lijkt me vrij normaal. Maar het hangt natuurlijk van de opleiding af.

Bij technische opleidingen heb je vaak meer contacttijd, en dat geldt gek genoeg zowel voor de technische vakken als voor de theorie-vakken. (Vwb de theorie-vakken komt dat vaak doordat er een grote hoeveelheid "kleine" vakken op het programma staan waarbij geen tijd is in de studielast om literatuur van "buiten het tekstboek" te behandelen.)

Het andere uiterste is de conservatoriumstudent, die 1 uur per week (prive-)contactijd heeft in zijn hoofdvak, dat "officieel" een studielast heeft van 20 uur per week, maar er zijn ook studenten die 30 uur zelfstudie per week halen. Maar... dat kan alleen maar omdat die student geen beginner meer is. Omdat die student jarenlang "geleerd" heeft hoe hij - stapje voor stapje steeds langer - zinvol zelfstandig kan oefenen met zijn instrument, en in die jaren tevens de muzikale geletterdheid heeft ontwikkeld om daar tijdens de les zeer efficiënt over te kunnen communiceren. Een beginner zou nooit 20x zijn contacttijd zelfstandig kunnen oefenen; die oefening zou niet zinvol zijn.

En dat is waarschijnlijk het probleem hier... Dat de nadruk in die zelfstudie ligt op het zelf opzoeken van nieuwe informatie, of zelfs construeren (want dat is wat onderzoek is: nieuwe informatie construeren die nog niet bestaat). De meeste eerstejaars zijn nu eenmaal beginners op hun vakgebied, en "ontdekkend leren" is voor beginners NIET efficiënt.

[En mijn eigen herinnering aan vakken op de uni met weinig contactijd, was dat we heel veel literatuur opkregen om te lezen "naast" het tekstboek. Niet dat we zelf informatie moesten opzoeken.] 

Zelf solliciteren voor een stage geeft wel aan dat er weinig structuur in die stage zit en dat er weinig eisen worden gesteld aan het stagebedrijf. Bij onderwijs en zorg werkt dat echt wel anders!

Wat te doen hangt er vooral vanaf wat voor vakgebied dit is. 

  • Is dit een opleiding die opleidt voor beroepen waarbij "algemeen" hbo-niveau gevraagd wordt, maar waarbij doorgaans geen specifieke opleiding gevraagd wordt? Tja, dan is het bij andere hbo's vaak niet veel beter... Zulke opleidingen hebben nu eenmaal de luxe om geen stevige kennisbasis neer te zetten en maar wat rond te klooien en te roepen hoeveel studenten wel niet leren van dat geklooi. 
  • Is het echt een opleiding voor een specifiek beroep waarbij je voor dat beroep die specifieke opleiding nodig hebt? Dan zijn er ongetwijfeld andere hbo's die het veel beter, gestructureerder en efficiënter doen, en waarbij studenten door de kennis die ze opdoen veel sneller intrinsiek gemotiveerd raken.


Dat hangt echt van de studie af. 
Ik begon in ‘99 met HBO-V, dat was 12 uur contacturen. 4u geneeskunde, 2u praktijk en de rest was PGO (Probleemgestuurd onderwijs, maw: je kreeg een casus en die moest je helemaal uitpluizen en dan moest je samen tot een oplossing komen. 

Lerarenopleiding was gemiddeld 4 dagen in de week van 9:00 tot 15:00. 

Dat zal aan de studie en richting liggen, maar ik vind het eerlijk gezegd geen goede ontwikkeling dat studenten min of meer zichzelf en elkaar moeten gaan opleiden.
Het komt op mij over als gemakszucht en bezuiniging. De vraag is of het bij soortgelijke opleidingen op andere scholen anders is.
Veel zelf doen en zelf initiatief nemen hoort er ook wel een beetje bij in het hoger onderwijs, maar als een opleiding eisen kan stellen, hoort daar in mijn ogen ook gedegen ondersteuning bij. 

Ik denk dat studenten die aan zo'n opleiding beginnen een goede basis moeten hebben in zelfstandig werken en dingen opzoeken en daarvan leren. 
Mijn beide kinderen zijn begonnen op een vo-school waar voor ieder vak 5 toetsmomenten per jaar waren en de rest van de cijfers voortkwam uit verslagen van praktica, bestuderen van stof buiten de methode om en daar iets over schrijven.  Een vwo waar ze echt al vanaf het begin werden klaargestoomd om te gaan studeren. 
Dochter is vorig studiejaar begonnen op de uni en scoort goed voor de verslagen en teksten die gemaakt moeten worden.  Voor de toetsen die aankomen op leren en reproduceren zijn het 6jes maar met die andere cijfers komen er toch leuke gemiddeldes uit. 
Zoon heeft wegens ernstige ziekte moeten afstromen, doet nu havo. Wegens niet aangeboren hersenletsel lukt het leren en reproduceren niet echt goed meer. Die wil juist straks naar een opleiding waar veel zelfstudie wordt gevraagd,  waar hij kan laten zien wat hij weet te vinden over de gegeven opdrachten en dan met voldoende ondersteuning van docenten. 

Ik heb in de jaren 90 een wo studie gedaan met 12 contacturen per week. Dat was het onderwijssysteem van die universiteit. Is niet perse goedkoper, want de contacturen die er waren, waren in kleine groepen. Veel zelfstudie, casussen, papers en presentaties. 

Ginevra schreef op 17-04-2023 om 16:30:

Afhankelijk van de studie en de hbo-instelling, ja.
Sommige hogescholen hebben er een punt van gemaakt zo min mogelijk les te geven, met allerlei pedagogisch/didactische verhalen als onderbouwing. Maar toevallig is het ook goedkoop.

Google voor de aardigheid  - nou ja aardigheid - maar eens op High Impact Learning that Lasts, Dochy en Fontys.  Het is een drama.

Eerlijk gezegd denk dat de ervaringen uit de jaren 90 en eerder die hier gedeeld worden niet zo relevant meer zijn voor de huidige situatie met veel grotere onderwijskoepels en besturen die ver van het onderwijs zelf afstaan  en zeer vatbaar zijn voor modieus geleuter waar ze bakken met geld op stukgooien.

MBO4 Techniek. Nog geen 10 lesuren per week. Hoe je hiermee vaklui gaat afleveren?

kenfan schreef op 17-04-2023 om 20:12:

[..]

Google voor de aardigheid - nou ja aardigheid - maar eens op High Impact Learning that Lasts, Dochy en Fontys. Het is een drama.

ik hoef er helaas niet op te googelen, ik heb er middenin gezeten. Ik ben docent op een hbo en ben vertrokken van een hbo waar ze bezig waren dat in te voeren. Het heeft me een deel van mijn gezondheid gekost. 

Ginevra schreef op 17-04-2023 om 20:29:

[..]

ik hoef er helaas niet op te googelen, ik heb er middenin gezeten. Ik ben docent op een hbo en ben vertrokken van een hbo waar ze bezig waren dat in te voeren. Het heeft me een deel van mijn gezondheid gekost.

Heel herkenbaar, wat een ellende 

Hiet een associate degree en meer contact uren dan met ict ervoor. Die laatste was onder corona, dus niet helemaal een eerlijk vergelijk. Maar nu ca 15 uur op school en 2 dagen stage. Wel weinig toetsen en veel projecten, inclusief verslag maken 

kenfan schreef op 17-04-2023 om 20:12:

[..]

Google voor de aardigheid - nou ja aardigheid - maar eens op High Impact Learning that Lasts, Dochy en Fontys. Het is een drama.

Eerlijk gezegd denk dat de ervaringen uit de jaren 90 en eerder die hier gedeeld worden niet zo relevant meer zijn voor de huidige situatie met veel grotere onderwijskoepels en besturen die ver van het onderwijs zelf afstaan en zeer vatbaar zijn voor modieus geleuter waar ze bakken met geld op stukgooien.

Nou, die opleidingen zijn nog precies zo. Ik heb er ivm mijn werk in het VO nog regelmatig contact mee. Dat is ook wat ik ermee wilde aangeven: het is niet iets nieuws. 

Mugske schreef op 17-04-2023 om 19:17:

Ik heb in de jaren 90 een wo studie gedaan met 12 contacturen per week. Dat was het onderwijssysteem van die universiteit. Is niet perse goedkoper, want de contacturen die er waren, waren in kleine groepen. Veel zelfstudie, casussen, papers en presentaties.

Als het onderwijs in die uren intensief is met kleine groepen, hoeft het idd niet per se goedkoper te zijn. Wat je op de universiteit dan weer wel ziet is dat zulk onderwijs vaak uitbesteed wordt aan laagbetaalde krachten zoals student-assistenten en aio’s. 

Op het hbo heb je vaker met vakdocenten te maken met een normaal salaris. Die zijn duurder. Alhoewel, de trend is wel om die vakdocenten ook deels te vervangen door instructeurs dwz lagerbetaalde krachten waar minder opleidingseisen aan gesteld worden. 
Studenten kunnen namelijk heel goed zelf hun leervraag formuleren en zelf op zoek gaan naar de benodigde kennis, en dan kunnen ze met vragen terecht bij een coachende instructeur. Het is niet nodig dat die instructeur vakinhoudelijk kennis heeft. Kennis is namelijk verouderd en niet zo relevant, het gaat erom dat de student zijn eigen ontwikkeling vormgeeft. (Lees de laatste alinea svp met sarcastische intonatie).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.