angel3
26-01-2009 om 21:46
Hakken en plakken, wat moet hij kunnen?
Nav rapportje en 10 min gesprek is duidelijk geworden dat zoon al erg handig is met getallen, maar niet zo met klanken. Het plakken gaat een heel klein beetje maar hakken echt niet. Alsof hij water ziet branden. Ik kreeg het gevoel alsof hij dit zou moeten kunnen al.... Hij is bijna 6 en zit in groep 2. Is dat zo? of komt dat met groep 3 vanzelf wel. Heeft het zin om dit te oefenen of moet er gewoon vanzelf een kwartje vallen. ?
groet

M Lavell
27-01-2009 om 09:55
Het liefst...
Zou iedereen willen dat alle kinderen op dezelfde door grote mensen bedachte manier leren lezen. Klankbewust zijn is daar een makkelijk middel in. Als het kind kan aangeven dat het in het woordje kip, de k, i, en p hoort (hakken dus), dan kan het dat ook leren omdraaien als het die letters kent (plakken met geschreven letters = lezen).
Maar de werkelijkheid is dat niet alle kinderen op dezelfde manier leren lezen.
Lees dit www.schoolvoorbeelden.nl/docs/Lezen_A5_1.pdf
Ja, het is de bedoeling dat kinderen in groep 2 in een bepaalde mate van klankbewust zijn, maar dat betekent niet dat ze het moeten kunnen, want sommigen slaan die stap over. Bovendien: wat is kunnen? Misschien kan jouw zoon het wel in zijn hoofd, maar niet hardop. Dus ja, het kan in groep 3 vanzelf komen.
Het betekent wel dat de juffen en de ouders op moeten letten hoe het verder gaat, want het is wel waar dat leesproblemen vaker voorkomen bij kinderen die dat hakken en plakken niet kunnen. Overigens is dat juist een reden om extra met deze kinderen te gaan lezen. Dus niet blijven zitten (hij kan nog niet hakken), maar juist door naar groep 3 (misschien leert hij het van ingebed zijn in een leesomgeving).
Lees jij zelf al eens met hem? Probeer dat eens.
Groet,
Miriam Lavell

angel3
27-01-2009 om 11:38
Miriam
Hoe bedoel je lezen? echt dat hij zelf probeert te lezen? dat doe ik soms bijv met zo n rompompom tijdschriftje maar hij kijkt me dan echt aan van: duh ik kan niet lezen en raakt een beetje geirriteerd omdat hij het idee heeft gepushed te worden.
We lezen wel heel veel voor. Ook kan hij klanken benoemen bijv Fiets wat is de laatste klank (of de 1e?)
Het plakken gaat beter dan het hakken. Volgens de juf ging het hakken echt helemaal niet. Er is ook niet gesproken over blijven zitten, maar eventueel wel thuis te oefenen met plakken en dan komt het hakken vaak vanzelf zeiden ze.
Hij is wel redelijk handig met getallen voor zover ik dat zelf kan beoordelen. Of is het onzin te denken dat het een beetje het 1 of het ander is in 1e instantie.?
Heb je tips hoe ik met hem zou kunnen oefenen? want het bleek ook dat ik de verkeerde voorbeelden koos. Ik oefende bijv met O-m-a, maar dat is weer moeilijker dan v-i-s..... dus soms denk ik: o jee laat ik er maar niet tussen gaan zitten
bedankt voor de info

M Lavell
27-01-2009 om 11:58
Ontspan en hou het leuk
Oefenen met lezen kan met alles. Op het pak melk staat melk, op de pindakaas, staat pindakaas, auto's hebben een nummerbord met cijfers en letters en soms vormen die zelfs een woord.
Hou het speels, dat is het belangrijkste.
"want het bleek ook dat ik de verkeerde voorbeelden koos. Ik oefende bijv met O-m-a, maar dat is weer moeilijker dan v-i-s....."
Dat is niet waar (of eigenlijk weet niemand dat).
Omdat de door grote mensen bedachte methode ervan uit gaat dat lezen begint met klanken kennen en herkennen, beperkt het beginnend lezen zich tot die klanken die precies zo geschreven worden als ze klinken (klankechte woorden)
Bij vis is dat wil zo, vvvh-`ih-ssss, bij oma niet, want die o en a is niet 'klankecht' beweert men. Het is maar één o en één a, die zouden kort moeten klinken als in pop en pap, maar hier klinken ze lang, als in hoop en haar.
In het schematische spel dat volwassenen van lezen hebben gemaakt wil men liever dat eerst het een aan bod komt, pop, dan het ander, hoop, en dan pas de vermenging en de confrontatie met het feit dat het allemaal niet zo consequent is als de juf al die tijd volhield. Oma voldoet niet aan de regels
Maar zo leer je baby's ook niet praten natuurlijk en oma zit nu eenmaal meer in de belevingswereld dan vis (tenzij je vissen hebt). Het is een logischer woord om te gebruiken en te lezen.
Maak je niet druk en lees alles wat je doet, net zoals je bij een baby alles zegt wat je doet om het te leren praten. Je schenkt de melk in en leest het pak hardop, vinger erbij. Dat kan ook met pindakaas, etc.
Wijs bij het voorlezen woorden aan die al wel eens aan bod zijn geweest, of waarvan je denkt dat je kind ze kan herkennen. Schrijf zijn naam en lees die. Maak samen boodschappenlijstjes, lees in de winkel voor wat je doet. Je kind hoeft niks te doen. Alleen maar horen en zien wat jij doet. Het is goed mogelijk dat je helemaal niks ziet aan je kind, geen enkel resultaat. Maar tocht helpt het. Rijmpjes lezen of zeggen helpt ook. Je kunt je kind hier stimuleren om mee te doen.
Het enige kwartje dat op enig moment, maar dat mag ook volgend jaar zijn, moet vallen, is dat een woord uit klanken bestaat. Dat dat kwartje gevallen is, merk je omdat het kind hardop kan hakken en plakken, of je merkt het omdat het ineens leest zonder ooit iets gehakt en geplakt te hebben.
Groet,
Miriam Lavell

mamsofie
27-01-2009 om 15:38
Inderdaad op grappige wijze
met letters en klanken spelen. Hier ook een kind (5 1/2) dat niet hakt en plakt, maar wel prima met cijfers uit de voeten kan. Dus ook het advies van de juf om er thuis iets mee te doen...voorlezen doen we al veel.
Kind vond het echt niet leuk als ik tijdens het voorlezen letters en klanken wilde oefenen. He mam, lees nou het verhaal door!
Zelf lezen vindt hij niet interessant...hij wil het verhaal horen en zonder vertraging.
Dus laat ik hem letters die hij kent, aanstrepen in krant/tijdschrift. Dat dat mocht, vond hij zo grappig dat hij met veel plezier aan de slag ging. En dan een nieuwe letter bovenaan schrijven...de klank noemen en hem laten zoeken en strepen. Zolang hij maar ergens de letter vindt, is het prima. Ze hoeven niet allemaal gevonden te worden. Daarnaast woordspelletjes...met veel lol overdreven een letter uitspreken ffffffffff en dan bedenken welke woorden (fiets) met die letter beginnen of in welke woorden zo'n letter voorkomt. Een klein kort woord op een leeg vel papier schrijven...kijk dit kan je lezen (in een boek is het vaak te veel en haakt ons kind bij voorbaat af) en dan samen lezen. De v van vis was hier geen succes, maar de v van verliefd blijft hangen, want kikker boeken zijn hier populair...het boek kikker is verliefd, intrigeerde hem. He mam hoe kan ik nu weten welk boek "kikker is een held" of kikker is verliefd" is?
Nou hier zie je de h van held en hier de v van verliefd. He dat is handig!
En Angel3, inderdaad zoals Mirjam schreef, geloof ik niet dat je iets "fout" kan doen. Elke wijze waarop jij met je kind met taal beizg bent is goed, zolang jij en het kind er allebei plezier in hebben.
Pff lastig he als school je het gevoel geeft dat je kind iets nog niet kan, en het wel al zou moeten kunnen...want als hij het al kan is groep 3 heel makkelijk
Groet, mamsofie

Nasha 1st
27-01-2009 om 17:17
Beetje spelenderwijs
tijdens het eten, onder het naar school wandelen...niet teveel druk er op leggen...eventueel iets op de computer zoeken.....

M Lavell
28-01-2009 om 08:24
Statistisch correct
Tops:"Het zal statistisch wel helemaal niets voorstellen mijn voorbeeld, maar ik geloof er helemaal niets van, van dat zo nodig moeten kunnen hakken en plakken in groep 2."
Dat is statistisch helemaal correct: een deel van de kinderen hakt of plakt niet maar leert toch prima lezen.
En overigens, het is wat mij betreft goed mogelijk dat de ontwikkeling van de methode zal uitdraaien op het weglaten van dat gehak en geplak omdat het voor een deel van de kinderen verwarrend is.
Anders dan in de tijd van mijn kinderen nijgt de instructie nu al meer naar het eerder loslaten van dat hakken en plakken en gewoon door gaan met lezen, ook al wordt er niet gehakt en geplakt. Lezen kun je ook leren van hele woorden.
Dan gok ik er statistisch bij dat het voor de grote middengroep (die braaf tot hakken en plakken is te brengen) helemaal niet uitmaakt hoe je ze leert lezen. Ze hebben wel instructie nodig, maar dan komt het ook van lezen. Of je nu hakt en plakt of niet.
Er is één probleem en dat is dat de leerkrachten van vandaag nu eenmaal geleerd hebben om zo les te geven. Ze nemen dat vaak zo serieus dat ze de regeltjes niet alleen betrekken op hun eigen werk (ik moet het zo, in die volgorde en systematisch aanbieden), maar het zelfs projecteren op wat er thuis gebeurt (nee, je mag geen 'oma' lezen, dat voldoet niet aan de regels).
Het is die overdrijving waar je tegenaan botst als je kind niet tot de in alle richtingen stuurbare middenmoot hoort. Die overdrijving neem je niet weg door uit te stralen dat je het allemaal onzin vindt.
Het is slimmer om met dit soort krampachtigheid om te gaan zoals je dat ook doet met de goedbedoelde adviezen van pietluttige tante Nel. "Ja, tante Nel. Dank voor het advies tante Nel. Tot de volgende keer hè. Dag tante Nel."
Groet,
Miriam Lavell

mamamic
28-01-2009 om 11:50
Hier niet in groep 2
Misschien zijn we een uitzondering op de regel, maar hier op school gaan ze in gr 2 niet zo ver met hakken plakken. Er worden wel klapspelletjes gedaan (op iedere lettergreep een klap in de handen). En rijmspelletjes en ook veel rijmpjes en liedjes leren (zingen en opzeggen).
Maar echt woorden in letters hakken: dus niet. Zo in het voorjaar komt er een lettertafel voor de kleuters die interesse tonen. Die mogen werkjes doen met letterstempels en zo. Maar verder worden er geen letters behandeld of eerste leesoefeningen gedaan.
Deze kleuters krijgen in groep 3 de Maan Roos Vis methode. Dan wordt er wel volop aan hakken en plakken gedaan. Het gros van de kleuters begint dus hieraan zonder de voorbereiding in groep 2. Hier hoeft het dus niet.

Nasha 1st
28-01-2009 om 14:58
Nou...
ik moest er van de week speciaal voor naar de logopedie, omdat de luistervaardigheid van zoon 2 niet optimaal is....en ook daar werd getest of hij van p e n pen maakte en van m uu r muur....Nou bleek dat ik er eigenlijk voor jan doedel zat, want zoon deed alles prima.....zucht....maar alle dingen die daar getest werden zijn voorwaarden om naar groep 3 te kunnen kennelijk......

mamamic
28-01-2009 om 16:47
Vreemd hoor nasha
dat de luistervaardigheid via de logo is getest. Je bedoelt luistervaardigheid? Da's anders dan een gehoortest. Hier ervaring met èn gehoortesten èn logopedie. Beide na doorverwijzing door Ha, op verzoek van onszelf.
Hier op school alleen de algemene logoscreening vanuit de JGZ. Ik heb de schoollogo gesproken om te vragen wat er getest werd en wat de uitslag was. Dit, om te voorkomen dat er 2 logodossiers over mijn kind worden opgebouwd met daarin verschillende dingen. Bij ons is er niet getest op hakken en plakken hoor.
Dan moet er bij jou dus gericht door school gevraagd zijn om luistervaardigheid en hakken/plakken te testen.
Lekker is dat want je moet als ouders vooraf toestemming geven en een vragenformulier invullen. Als ik het goed inschat kunnen jullie daar dan eigenljk niet omheen want je wilt voorkomen dat je kind een minnetje scoort voor hakken en plakken. Vreemd hoor dat daar de schoollogopedist voor wordt ingeschakeld.

Nasha 1st
28-01-2009 om 17:13
Mamamic
ja, ik bedoel luistervaardigheid, maar dat schreef ik toch al? Wat er bedoelt wordt, of hij goed luistert naar wat er gezegd wordt, dus niet of hij het goed hoort....tja, waarom het via de logo gaat, geen idee, ze zijn eerder dit jaar gescreend, en zouden in januari inderdaad kontakt opnemen met juf, of het beter ging. De juf zei toen, dat een testje misschien geen kwaad kon....nou, als ik eerlijk ben, die test hadden ze zelf ook wel kunnen doen...maar goed, het hakken en plakken kwam dus wel aan de orde, en vooral voor groep 3 was dat belangrijk....

angel3
29-01-2009 om 09:20
Even over het oefenen/letterherkenning
Dank voor alle reacties. Ik laat het maar een beetje los
Juf bedoelde niet echt dat ik iets fout deed hoor, maar haalde alleen aan dat O-M-A moeilijker is dan V-I-S. Dus ALS ik dan wilde oefenen ik dan beter makkelijk kon beginnen.
Ik ben gister eens wat letters aan gaan wijzen en woordjes proberen maken etc. Dat vond ie wel gezellig, alleen merk ik dat hij moeite heeft met div schrijfwijzen van letters. Dus in de kleuterboekjes staat de a anders dan in de krant of bij de stempels....Is dat nou 'normaal' dat ie dat niet lijkt te zien?
groetjes

M Lavell
29-01-2009 om 09:33
Normaal
angel:"Juf bedoelde niet echt dat ik iets fout deed hoor, maar haalde alleen aan dat O-M-A moeilijker is dan V-I-S. Dus ALS ik dan wilde oefenen ik dan beter makkelijk kon beginnen."
Die bewering is niet juist. Je moet je daar ook niet aan houden, want wat jouw kind makkelijk en moeilijk of stimulerend of afstotend vindt, ligt niet vast in de handleiding van de juf.
Jij moet doen wat vanzelf komt, zoals je je baby ook hebt leren praten. Oma komt meer vanzelf dan vis. De kans dat hij zich bij oma wat voor kan stellen, begrijpt wat dat is, is groter dan bij 'vis'. Hij kan oma een brief sturen en vis niet. Hij kan van oma een brief krijgen en van vis niet.
Jij kunt met oma van alles verzinnen en als je zoon gek is op oma, dan ligt daar ook een aanknopingspunt voor hem om het leuk te vinden en mee te willen doen. Dat kan ook met vis als jullie vissen hebben en hij een lievelingsvis heeft.
Laat je niet beperken, maar laat je leiden door waar hij bij aanhaakt. Doe je eigen ding, dat wat in jou opkomt, en let op waar hij aanhaakt. Dat kan van alles zijn. Daar ga je mee verder (de bouwinstructie van de Ikea-kast? recept voor taart?).
Angel:"Dat vond ie wel gezellig, alleen merk ik dat hij moeite heeft met div schrijfwijzen van letters. Dus in de kleuterboekjes staat de a anders dan in de krant of bij de stempels....Is dat nou \'normaal\' dat ie dat niet lijkt te zien?"
Ja. Lezen is een beetje als een vreemde taal leren spreken. Vraag niet van hem dat hij het allemaal moet onthouden. Raak niet teleurgesteld als hij geen begrip lijkt te hebben. Ga gewoon onvermoeibaar voort dag in dag uit in liefde en met plezier, zoals je je baby ook hebt leren praten.
Op een dag valt het kwartje, ook dat de 'a' op verschillende manieren geschreven kan worden.
Blijf wel opletten en haak aan daar waar hij ineens wel klikt. Daar kun je verder bouwen.
Groet,
Miriam Lavell

angel3
29-01-2009 om 11:29
Dank miriam
ik vind trouwens dat je helemaal gelijk hebt bij dat : Ja en amen verhaal. Soms moet je gewoon even doen zoals het hoort of in elk geval net doen alsof
Ik ben daar vrij goed in om daarin mijn eigen plan te trekken maar nu het op school aankomt vind ik het moeilijker. Bedankt voor de relativering.
We zijn een echt leesgezin dus die lol hebben we er wel in en we blijven vrolijk doorgaan.
groet

Emmawee
29-01-2009 om 22:49
Oma / vis
Leuk om dit te lezen. Grappig, toevallig bedacht ik mij gisteren dat voor mijn zoon woorden als 'chocola', 'nieuw' en 'fantastisch', makkelijker te lezen zijn dan 'dak', 'bak', 'tak'. Hij leest nl. (voor zover ik het nu begrijp) veel meer de woordbeelden dan dat hij hakt en plakt. Voor dak en bak en tak moet hij dus (volgens mij) iets meer moeite doen, omdat die woorden minder 'uniek' eruit zien.
Hij komt hiermee trouwens al een heel eind en er rollen opeens hele zinnen uit. Ik vind zijn manier van leren lezen erg lijken op leren praten. Er komt veel gokken, logica, geheugen en taalgevoel bij kijken. Soms leest hij twee letters en raadt het woord en dat gaat best vaak goed, maar natuurlijk ook vaak genoeg fout. Mooi om te zien en te horen.
Groeten, Maw.

angel3
01-02-2009 om 20:08
Nog een vraag: associatief lezen?
Ik begreep van juf ook dat hij soms de klanken niet herkent op schrift. Dan hebben ze zo n letterkaart en dan weet hij het niet. Maar als juf zegt: dit is de klank die we leerden bij project x-je, dan weet hij het wel. Dat is toch ook typisch? volgens mij is hij dan echt aan het associeren...Dat herken ik erg van mezelf. Heel erg beelddenken en de meest vreemde associaties, van de hak op de tak etc... Met mij is het best goed gekomen . Maar is dit herkenbaar?
Pelle: Met hakken en plakken op schrift herkent hij soms de klanken niet en raakt dan dus in de war. Dus bij V-I-S...Begint ie met: VVVV - uhm..... ik weet het niet meer en dan SSSS.
Auditief gaat het met beginklanken en eindklanken best goed maar de middelste klank is soms lastig.
Overigens vond ik het wel grappig dat hij nu ineens thuis helemaal interesse toont. Ik was zelf nog niet echt begonnen met 'oefenen' Maar ineens ging hij letters uit boekjes overschrijven en kwam hij steeds vragen: wat staat hier.
Toch grappig. En ik had het kunnen weten. Als op zijn eigen tempo en da s maar goed ook