Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
A No Niem

A No Niem

23-01-2012 om 00:01

Halal op katholieke school.

Ik vraag me af in hoeverre je mee moet gaan in andere geloven. Alle jaren houden we al rekening met de andere geloven op onze school. Er is altijd genoeg keuze zodat de moslims geen varkensvlees hoeven te eten, de hindu's geen rundvlees en de katholieke kindjes eten gewoon mee.

Nu wordt er ineens verwacht dat er OOk halalvlees gaat komen. Buiten dat je dan enorm moet uitzoeken hoeveel halal naar elke klas toe moet, om over warme worstjes niet te spreken, maar het is ook nog eens 2 keer zo duur.

Nu ben ik zelf behoorlijk tegen het halal slachten van dieren. Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het in de tijd van de koran de meest humane manier van slachten was en dat dit daarom op die manier werd gedaan (dieren moesten immers ook een goed leven hebben gehad alvorens ze geslacht werden), maar tegenwoordig zijn er meer humane manieren (en heeft dat dier echt geen heerlijk leven gehad denk ik...maar dat terzijde)

Wat vinden jullie hiervan, moeten we als school dan OOk nog eens extra kosten gaan maken voor speciale vleeswaren etc, het eind is straks een beetje zoek, moeten we straks ook nog koosjer vlees gaan halen en zo...

Voor de duidelijkheid, want dat wordt dan weer snel verweten, ik ben absoluut niet rasistisch of whatever, alle kinderen zijn welkom op onze school, ook al is deze van oorsprong katholiek, ik ben alleen tegen halal vlees...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jannie

Jannie

23-01-2012 om 08:33

Hoe bedoel je?

Ik snap je niet helemaal. Je zegt: "Nu wordt er ineens verwacht dat er OOk halalvlees gaat komen"
Wie zijn "ze"? Waar? Wanneer?
Gaat het om tractaties? Dan heb je natuurlijk de keuze om een alternatief aan te bieden, hoeft niet maar is wel zo aardig. Dat geldt ook voor vegetariers of andere kinderen met een dieet. Oudste heeft een tijdje bepaalde dingen niet mogen eten. De meeste ouders hielden daar wel rekening mee en voor degenen die dat niet deden had ik een blikje met "voor noodgevallen"-alternatieven voor oudste. Dat vind ik dus allemaal geen enkele moeite. Voor feesten of zo werd bij mijn kinderen op de basisschool gevraagd aan ouders die halal koken wat te maken en dit werd verdeeld over de kinderen die thuis halal eten. Net als met vegetarische ouders, kinderen met allergien en diabetes. Kleine moeite, iedereen kan meedoen.
Gaat het om de schoolkantine van de middelbare school, uit je verhaal blijkt dat het gaat om "OOK" dus er is ook "gewoon" vlees beschikbaar. Niemand wordt op kosten gejaagd. Zit ik ook niet mee. Maar misschien begrijp ik je verkeerd want nogmaal, het is niet allemaal duidelijk.
Dan het halal-slachten verhaal. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het schijnt dat als de slacht uitgevoerd wordt door een professionesle slachter met een goed scherp mes het dier niet lijdt. Details kan ik je niet uitleggen. Bovendien vind ik dat de dieren in megastallen en de intensieve veeteelt en bio-industrie ook er niet erg goed vanaf komen. Weet je dat een deel van de melkkoeien nooit meer buiten komt? Dat die altijd op stal staan? Ook in de zomer? Daarom koop ik zoveel mogelijk biologisch voedsel en zeker geen kiloknallers. Is duurder maar beter voor ons en beter voor het dier.

Ik ben tegen

Ik heb nooit vlees mee naar school genomen. Ik ben tegen. Ik zie het verband ook niet. Kun je wat meer uitleggen?
In grote lijnen lijkt je vraag trouwens eerder thuis te horen bij het schoolbestuur. Als die 'ja' zegt, dan is het pleit beslecht.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

23-01-2012 om 09:35

Wie ben jij?

Wie ben jij om te beslissen of het wel of niet kan? Jij bent persoonlijk tegen halalvlees, dat mag. Maar een ander die tegen gangbaar vlees is en halalvlees wil heeft net zo veel recht van spreken lijkt mij. En ik ben het met Joyeux eens: ooit een "normaal" slechthuis gezien? Vast niet, anders had je er wel anders over gedacht, regulier slachten is niet humaner dan halal slachten.

Yvonne

Yvonne

23-01-2012 om 09:59

Halal is echt niet duurder

Dat halal vlees 2 keer zo duur is is echt onzin! Als ik vlees haal bij een islamitische slagerij ben ik zelfs voordeliger uit dan bij de gewone hollandse slager.

Yvonne

Yvonne

23-01-2012 om 10:01

Bovendien

gewoon voor iedereen halal vlees, is het ook geen uitzoekerij.

Mwah

Bij meeneemgerechten: gewoon vegetarisch - net als Miriam - da's wel zo makkelijk en bederft minder snel.
Van wie komt eigenlijk dit initiatief? Ik ken geen moslims die "eisen" dat er op school halalvlees geserveerd wordt. De meeste moslimkinderen, ook de mijne, eten op school vleesloos of nemen zelf wat mee. En tja, dan eten ze maar geen saucijzenbroodje of knakworst op school. Die schade halen we thuis wel in als ze dat willen.
Overigens is halal slachten niet per definitie zonder verdoving. Veel islamitische geleerden staan verdoving gewoon toe, mits het dier hierdoor niet al gedood wordt (lees: hart moet blijven kloppen). Het meeste halalvlees in Nederland wordt nu al verdoofd geslacht (kromme zin, sorry). Koshere slacht moet wel persé onverdoofd zijn. Vandaar dat de joodse gemeenschap veel feller ageerde tegen het PvdD initiatief dan de islamitische....

Katholiek?

"Ik vraag me af in hoeverre je mee moet gaan in andere geloven." Ik zou zeggen: of helemaal niet of helemaal wel. Je kan geen onderscheid maken tussen aanpassingen.

"alle kinderen zijn welkom op onze school, ook al is deze van oorsprong katholiek" Natuurlijk zijn alle kinderen welkom op jullie school. Als je alleen kinderen zou aannemen die lid zijn van de katholieke kerk zou je school geen bestaansrecht meer hebben. Maar dan moet je ook niet zeuren over het feit dat ze geen knakworst willen eten en op vrijdag vis.

Dus verzin het ultieme halal / koosjer / vegetarische / rundvlees-, noten-, gluten-, lactose-, suikervrije recept (rauwkost?) en serveer dat of maak voor iedereen wat. Of eet helemaal niet georganiseerd op school.

skik

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-01-2012 om 11:19

Niet

Buiten dat ik geen idee heb waar je het over hebt, snap ik niet dat er überhaupt vlees gegeten moet worden op school. Dat kan je ook gewoon thuis doen, en dan precies het vlees dat je wil.

Dat verhaal over ritueel slachten is natuurlijk gewoon hartstikke hypocriet als je zelf vlees uit de bio-industrie eet. Liever ritueel geslacht dan je hele leven op 1,5 m2 doorbrengen.

Bij schoolfeesten

Mijn dochter zat eerst op een protestant christelijke school, waar totaal geen rekening werd gehouden met kinderen die 'anders' moesten of wilden eten. Ook niet bij allergieën. Dikke pech voor die kinderen. Mijn dochter heeft een varkensvleesallergie en kon nooit mee-eten met knakworstjes of (half om half) hamburgers. Een blikje runderknakworstjes kopen, daar begonnen ze niet aan, dan wilde 'iedereen ineens wat anders'. Tja.
In groep 7 ging ze naar een katholieke school, waar ook aardig wat moslims en joodse kinderen zaten. Bij schoolfeesten en andere gelegenheden waarbij de kinderen van school te eten kregen, waren er altijd drie kraampjes: 'eet alles', 'halal' en 'vegetarisch'. Dochter at met de halal-kinderen mee. Ik was gewend aan de oude school waar alles 'lastig' was en ik vond de nieuwe school zo'n gevoel van welkom geven! Je moet niet onderschatten hoe vervelend het is als de school de moeite niet wil nemen om een kleine aanpassing te doen om te zorgen dat ieder kind kan meedoen.
Ikzelf eet helemaal geen vlees en kreeg als ik meehielp bij zo'n feest altijd keurig een vegetarisch hapje. Zo kon ik ook gezellig meedoen. De eerste keer had ik mijn eigen trommeltje bij me, ik was enorm verrast dat ze een vegaburgertje voor me hadden - ze hadden aan dochter gevraagd of ik misschien ook allergisch was of andere wensen had. Blijkbaar waren ze daar op school zo gewend om het zo te doen dat het geen enkele moeite leek te kosten. Alle kinderen kregen iets vergelijkbaars, maar toch werd er rekening met ze gehouden. Ik vond het een goed en praktisch voorbeeld van 'iedereen is welkom'.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 11:56

Niet duurder

Halal is helemaal niet duurder, integendeel!!

Tolerantie

Ik sluit me aan bij Fiorucci, halal vlees is JUIST NIET duurder.

Waar maak je je druk om, wees wat toleranter.
Wij hebben deze discussie ook gehad op onze school tijdens het jaarlijksvoorleesontbijt.
Een leerkracht maakte deze opmerking waar ik bij was en ik moet erbij vermelden dat 90% islamitisch was op onze school.
Natuurlijk hebben wij wel doorgedrukt dat er halalvlees op tafel kwam.
Je hoeft toch ook geen tig soorten vlees op tafel te hebben.

Je moet het ook zo bekijken alles wat niet wordt opgegeten gaat in de vuilnisbak.
Er wordt echt veel weggegooid als je geen goede schatting kan maken hoeveel er opgegeten word.

A No Niem

A No Niem

23-01-2012 om 16:29

Ik zal even wat meer info geven...

Jammer dat er meteen zo aanvallend gedaan wordt, dat was dus juist niet mijn insteek,ik vraag me af hoe dit op andere scholen wordt gedaan... ik wil niemand veroordelen, jammer dat ik dan juist wel veroordeeld wordt, maar ja, dat is het risico denk ik...

Het gaat in dit geval om een gezamenlijke warme maaltijd 'tussen de middag' met carnaval. Alle kinderen blijven over en het idee was dan om brood met kipknakworstjes te geven. (want dus voor iedereen te eten dachten wij naief) Maar dit oh zo makkelijke idee bleek toch niet zo makkelijk. Vanuit een juf (niet moslim) kwam dus dat de halal eters, halalvlees moeten krijgen. Waar 'gewone knakworstjes' een euro per 10 zijn, zijn halal kipknakworstjes ruim 2 euro per 5! Wel degelijk duurder dus in dit geval, 4 keer zo duur zelfs...(de islamitische slager is inderdaad meestal wel goedkoper.)

Alles wordt betaald vanuit de ouderbijdrage, deze is al erg krap, omhoog gaat niet, nu betalen al veel ouders weinig of maar een gedeelte...

Ik ben absoluut ook tegen dieren die hun leven op 1 M2 door moeten brengen, het is helaas in nederland niet meer zo dat de dieren die halal geslacht worden altijd lekker kunnen scharrelen...

Ik ben zeg maar degene die dit organiseert met een groep andere moeders en dus de boodschappen moet gaan doen etc...

Ik wil 'stoepkrijt' even bedanken voor wat ze schreef, het idee van kraampjes vind ik wel heel leuk en dat zou een hoop uitzoeken per klas schelen, dan kunnen de kinderen zelf hun worstjes pakken...thx

Ook wat skik zegt is eigenlijk wel waar, als je al rekening houdt met hindoes en geen varkensvlees, waarom dan niet met halal...thx

Serwe

Serwe

23-01-2012 om 17:40

Simpele oplossing

De simpele en diervriendelijke oplossing lijkt mij te zijn om helemaal geen vlees te serveren. Want welke methode het meest diervriendelijk is lijkt me een vreemde discussie aangezien slaching sowieso niet diervriendelijk is.
Maar er dus een vega maaltijd van en dan is iedereen tevreden.

Precies

Geen vlees. AH heeft vegetarische smeerworst, die schijnt goed te eten te zijn. Dit kreeg mijn zoon altijd op de creche (nou ja, dat en halalworst )
Overigens: ik snap niet waarom halalkipknakworst duur zou zijn, maar dat is misschien een regiodingetje: de Turkse kruideniers(soms slager/kruideniers) hier in Amsterdam verkopen een blik met tien grote knakworsten voor 1,50 meen ik.

Overigens: als je halal vlees wilt dat heeft gescharreld moet je schaap/lam nemen. Schapenvlees (halal of niet) schijnt altijd scharrelvlees te zijn, er bestaan geen kistlammetjes of batterijschapen

Maar ik zou inderdaad denken: gewoon geen vlees. Iedereen blij. Vanuit het oogpunt van bederfelijkheid trouwens toch vaak handig.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

23-01-2012 om 19:22

Geen coeliakie op school?

Wees er wel op bedacht dat als er toevallig een kind met coeliackie op school zit dat het brood dan niet goed is en dat zo'n kind ook geen kankworstje er tussen uit kan vissen, als het al met brood in aanraking is geweest.
Nou je toch bezig bent wou ik die ook nog even meegeven

Jannie

Jannie

23-01-2012 om 19:25

Een idee?

Is het een idee om een ouder in te schakelen die halal eten bereidt thuis? Dat hij/zij een idee heeft wat je op een broodje kan doen (zoals op de school van mijn kinderen gebeurde)? Of misschien weet hij/zij een goedkoper halal knakworstje? Of misschien een idee om iets heel anders te doen om het vlees uberhaupt te omzeilen: donut, (zelfgebakken) wafel ????

ayla

ayla

23-01-2012 om 19:41

Coeliakie hier

En ze kan dus echt nooit mee doen, lunches zijn altijd inclusief broodjes, apart vlees op de barbeque wil de ouderraad niet want te risicovol dat het misgaat. Pannenkoeken mag ook niet, tosti's ook weer brood. Feestjes op school zijn altijd een probleem. Gelukkig maakt dochter er verder weinig problemen van

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

23-01-2012 om 21:09

A no niem

Ik heb de andere reacties niet gelezen.

Je legt in je titelbericht een link met het Katholieke geloof, het geloof van medemenselijkheid en ander geneuzel waar in de praktijk weinig van terecht komt. Ik snap de link dus niet, je wilt toch dat het een feest wordt voor iedereen?

Daarna leg je de link dat het te duur is. Wie betaalt die halalworstjes dan? Als de ouderraad het inkoopt kun je ook kiezen om helemaal geen vleeshapjes te doen. Als het gaat om ouders die iets meebrengen voor het kerstbuffet, denk ik, doe niet zo moeilijk. Als jij poffertjes wilt meegeven, geef je nog steeds poffertjes mee.
Daarnaast vind ik het geld-argument een non-argument. Voor kinderen met glutenallergie, suikerintolerantie wordt hier van het kerstbudget iets gekocht of ouders van die kinderen krijgen een bedragje om eigen dingen te kopen. Halal vlees of glutenvrije koekjes zijn voor mij hetzelfde.

Daarna kom je met het feit dat jij tegen halal slachten bent. Maar... wat wil je dan met vegetarische ouders? Die vinden jouw zienswijze van 'gewoon vlees' ook afschuwelijk? Trek je je daar iets van aan?

Mijn advies: leven en laten leven. Doe niet te moeilijk, het is geen moeite om halalvlees te kopen of vlees helemaal weg te laten.

Carnaval?

MOGEN de kinderen die zo streng moslim zijn dat ze alleen halal mogen eten dat so wie so wel vieren?

En is die juf die met haar halal-eis komt niet gewoon roomser dan de paus? Wat vinden de moslim-ouders?

En waarom bij carnaval in vredesnaam WORST???

Waarom niet een goed traditioneel carnavalsgerecht?
Pannenkoeken bijvoorbeeld. Of nonnenvotten?

P en chippie

Toen ik de openingsposting van topicstartster las vroeg ik me al af wie dan vond dat er halalvlees moest komen. Meestal zijn het niet halaleters zelf.

Mensen die een ander eetpatroon hebben dan het standaard nederlandse, vanwege religie, overtuiging, allergieën of smaak, zijn er aan gewend dat aangeboden voedsel vaak niet bij hun eetpatroon past. Die eten of bepaalde dingen gewoon niet, of nemen zelf wat mee.

Ik ken weinig (geen) vegetariërs die klagen dat er geen vegaburgers zijn, mensen met een allergie hebben meestal standaard hun eigen hapje mee.

skik

Dirksmama

"MOGEN de kinderen die zo streng moslim zijn dat ze alleen halal mogen eten dat so wie so wel vieren? "

bericht van boven de rivieren: ja.

Hier een openbare school waar in de lagere groepen carnaval gevierd wordt. De meeste kinderen zijn moslim. En die eten standaard halal (waarbij volgens mij de ene wat strenger in de leer is dan de ander, maar standaard knakworstjes eten ze vziw geen van allen). Maar als er een feestje te vieren is doen ze allemaal gezellig mee.

Je hoeft vziw helemaal niet "streng" moslim te zijn om vlees alleen in de halalvariant te eten.
Nu zie je ook op allerlei andere etenswaren vaak het halaltekentje en ik heb het idee dat de echte orthodoxen alles perfect halal willen hebben terwijl de rekkelijken zich vooral druk maken over het vlees en het verder wel geloven. Ik vermoed dat kaas bijvoorbeeld ook best haram kan zijn, afhankelijk van het soort stremsel, maar daar maken veel in NL wonende moslims zich volgens mij niet erg druk om.

Groeten,

Temet

Chippie

Chippie

24-01-2012 om 15:05

Ik weet niet van wie die halaleis komt. Als het eten van school/OR komt denk ik: schaf helemaal vleeshapjes af of zorg ervoor dat er genoeg niet-vleeshapjes zijn (en maak dan niet de fout om vleeshapjes bij niet-vleeshapjes op 1 schaal te leggen).
Als de eis komt van halalouders (kan ik me niet voorstellen omdat moslimkinderen vaak wordt geleerd om helemaal geen vlees te eten bij Nldse feestjes) aankoop je halalvlees of je legt uit dat er genoeg niet-vlees-hapjes zijn.
Ik zit niet heel goed in het halalgebeuren, maar er zijn toch genoeg gewone dingen te verzinnen die vanzelfsprekend halal zijn?

Marjolein

Marjolein

24-01-2012 om 16:08

Moslim ouders (en anderen) erbij betrekken

Hier hadden we op de BS een geweldige OR met ouders uit alle groeperingen, dus er werd door ouders zelf geschikt eten meegebracht/gegeven als er zo'n gelegenheid was. Hier meestal het kerstdiner op school. Er was van alles ook Halal eten, vegetarisch eten, heerlijke hapjes uit allerlei windstreken, noem het maar.
A No Niem, ik zou je willen aanraden contact te zoeken met ouders in kwestie, die vinden het meestal ook heel erg leuk om mee te denken.

Jannie

Jannie

29-01-2012 om 11:22

A no niem

Kun je iets met de suggesties die hier zijn gedaan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2012 om 13:54

Simpel

Ik ken een paar moslim-, joodse en hindoeistische kinderen die op een katholieke school zitten en een aantal vriendjes van mijn zoon zijn joods.
Op de katholieke school eten de joodse kinderen ipv een broodje worst een kipcorn oid. Er is geen halal- of kosher vlees maar er worden voldoende andere alternatieven aangeboden. En als een joods of hindoe vriendje van mijn zoontje hier komt eten zorg ik voor iets zonder vlees of met vegetarisch vlees. Simpel.
Het gaat hier alleen om carnaval? Dan zou ik ook gewoon gaan voor iets zonder vlees of desnoods met vegetarisch vlees. Probleem opgelost.
Persoonlijke argumenten tegen hoeven hier helemaal geen rol in te spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.