Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

16-07-2018 om 14:43

Halvering collegegeld eerstejaars hoger onderwijs vanaf studiejaar 2018-2019

Halvering collegegeld eerstejaars hoger onderwijs vanaf studiejaar 2018-2019

De hoogte van het collegegeld kan voor iedereen een financiële drempel zijn. Daarom halveert het kabinet het collegegeld van eerstejaars studenten vanaf het studiejaar 2018-2019. Daarnaast wil het kabinet dat meer mensen kiezen voor een baan in het onderwijs. Studenten aan een lerarenopleidingen krijgen daarom een extra jaar korting op het collegegeld.

Voldoet een student aan de voorwaarden voor halvering van het collegegeld? Dan is het collegegeld voor hem of haar in studiejaar 2018-2019 € 1.030 in plaats van € 2.060.

Zie verder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/halvering-collegegeld-eerstejaars

Het is er dus door! Fijn voor aankomende eerstejaars. En balen voor al diegenen die al eerder gingen studeren (zonder basisbeurs).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-07-2018 om 14:47

Ja precies

Op zich geen slechte maatregel maar mijn oudste die dit jaar eerstejaars was, vindt het wel een beetje oneerlijk. Haar lichting heeft nergens voordeel gehad. Maar we gunnen het de nieuwe eerstejaars (en hun ouders voor zover die betalen) erg!

Aagje

Een kadootje

Ach op het totaal valt dit kadootje in het niet. Nu wil ik niet ondankbaar overkomen, en zal dit kadootje voor veel studenten die moeten bijverdienen om hun collegegeld te kunnen betalen als een geschenk uit de hemel komen, maar op de totale studielening na 5 à 6 jaar; ( stel 25k en dan ben ik nog aan de voorzichtige kant) valt de ene k in het niet.

Een familielid met afgestudeerde kinderen, vroeg doodleuk of dochter nu net als haar nicht op kamers ging wonen ookal is het college gevestigd in onze woonplaats. Ik heb haar maar even uitgelegd dat de basisbeurs ondertussen is afgeschaft.

Dees

Dees

16-07-2018 om 17:27

Was al weinig

Flanagan die studiefinanciering was (voor jongeren zonder aanvullende beurs) al veel te weinig om zonder flinke bijbaan van op kamers te gaan.

De halvering is een mooie start voor jongeren.

Lynn

Lynn

16-07-2018 om 17:45

Flanagan

"Nu wil ik niet ondankbaar overkomen, en zal dit kadootje voor veel studenten die moeten bijverdienen om hun collegegeld te kunnen betalen als een geschenk uit de hemel komen, maar op de totale studielening na 5 à 6 jaar; ( stel 25k en dan ben ik nog aan de voorzichtige kant) valt de ene k in het niet."

Dat heeft nt met ondankbaarheid te maken, maar ik vind het niet handig als mensen dingen gaan relativeren.

Volgens mij moet je gewoon objectief kijken. En dan gaat het om EUR 1000, en dat is toch veel geld voor zowel studenten als hun ouders (als die het betalen). Tenminste, ik als ouder ben er blij mee. Weet wel leukere bestemmingen.

Het is wel een bekend fenomeen, dat mensen altijd maar relativeren. Ook bij hypotheken. Ach, wat maakt die EUR 5000 (of 10.000) op de hele hypotheek uit? Veel!! Je moet het nl. toch terugbetalen!

Triva

Triva

16-07-2018 om 19:16

snap het niet

'De hoogte van het collegegeld kan voor iedereen een financiële drempel zijn. Daarom halveert het kabinet het collegegeld van eerstejaars studenten vanaf het studiejaar 2018-2019. '

Ja, die drempel is opeens weg als je 1000 kado krijgt? Het jaar daarna is er geen financiële drempel meer? Zijn er echt aankomende studenten die nu wel gaan studeren door die 1000 euro en anders niet?

Kom op zeg, deel dat door ALLE studenten, deel die 1000 door het aantal studiejaren en geef dat gewoon aan iedereen.

Dees

Dees

16-07-2018 om 19:24

Budget

1000 euro kan schelen en natuurlijk is die drempel er het jaar er ook nog alleen is er geen budget om te financieren....mede omdat er een flinke AOW verplichting bestaat waar ook aan voldaan moet worden.

Nou

Ik vond de startkosten voor de vervolgstudie niet misselijk. Fijn als je dan even een financiele meevaller hebt. Voor zoon was dat een nieuwe echt goede meeneemlaptop. Dikke wetboeken en andere studieboeken, lidmaatschap studievereniging, en ik weet het al niet meer.

Afgezien van reisjes e.d. vielen de boekenkosten e.d. latere jaren me mee. Dus als je bij de start iets meer meevallers hebt is dat zeker meegenomen.

zebra

zebra

17-07-2018 om 21:23

gunnen

ik gun het de aankomende studenten (en eventueel betalende ouders) van harte dat ze dit voordeel hebben, ook al hebben wij al een paar jaar de volle mep betaald.

Dees

Dees

17-07-2018 om 21:30

Niet de volle mep

Je hebt niet de volle mep betaald hoor. Een opleiding kost in de werkelijkheid een veelvoud van het wettelijke collegegeld.

Yura

Yura

21-07-2018 om 14:16

Tussen wal en schip

Ik vind het wat apart. Een paar jaar geleden werd de basisbeurs afgeschaft en dat geld zou ten goede komen aan kwaliteitsverbetering van het hoger onderwijs. Nou daar hebben mijn kinderen die beide afgelopen jaar zijn begonnen aan hun studie niks van gemerkt. Mijn dochter heeft soms op de trap moeten zitten in de collegezaal tot ze steeds vroeger aanwezig was voor een goeie plek. Zoon wacht op dit moment nog steeds op zijn laatste cijfer en we weten dus nog niet eens (het is nu 20 juli!) of hij zijn bsa gehaald heeft.
Dochter kon zich voor een college van volgend jaar niet inschrijven omdat een cijfer niet verwerkt was en ze daarom zogenaamd niet aan de eisen voldeed. Nu kan ze alleen nog van 19.00 tot 22.00 uur terecht. Maar omdat ze (vanwege die afgeschafte basisbeurs) nog thuis woont moet ze dan nog met de trein naar huis en dan een verlaten stuk fietsen.

Je kunt wel zien dat die 3 jaar afschaffing van de basisbeurs goed geïnvesteerd is dus in het hoger onderwijs ;-(, NOT. En nu krijgt dus een volgende groep €1000 cadeau. Leuk voor die groep natuurlijk. Maar ik denk was dan bij je oorspronkelijke plan gebleven. Dan had iedereen er wat aan gehad. Nu gaan ze volgend jaar gewoon weer op de trap zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.