Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2012 om 21:04

Hardop lezen stagneert

Onze dochter (groep 6) leest graag, veel en goed. Voor begrijpend lezen heeft ze altijd een A. Maar sinds een jaar stagneert ze op de DMT-test. De laatste keer dat ze die moest doen kwam ze uit op E5 en daar zit ze al een jaar. Zelf zegt ze als ze hardop leest dat haar ogen dan sneller gaan dan haar mond. Op het moment dat ze bewust langzamer gaat lezen, raakt ze de draad kwijt en gaat ze hakkelen. Ze heeft faalangst, is zich erg bewust van het feit dat ze nog steeds op E5 hangt en daar wordt het allemaal niet beter van.
De leerkracht vond er weinig van, maar daar heb ik niet zo'n hoge pet van op. Dus vraag ik me af of iemand dit herkent.
Hoe help ik haar hiermee? Bestaat er zoiets als een trainer op de pc?

Ben benieuwd!

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

09-04-2012 om 21:37

Beetje ouderwets misschien

Kan ze jou niet voorlezen i.p.v. andersom voordat ze gaat slapen? Dat lijkt me een rustige, veilige manier om te oefenen. Of had je dat al geprobeerd? Je moet er wel geduld voor hebben (gaap...)

Annet

Annet

09-04-2012 om 21:59

Ik zou helemaal niets doen

De DMT toetsen zijn niet belangrijk als je kind goed kan lezen en begrijpend lezen beheerst.
Ik neem aan dat de avi's binnen zijn op haar leeftijd?
Hier een zoon in groep 7 (versneld) die al vanaf groep 4 avi-uit is, begrijpend lezen prima doet maar voor de DMT altijd een lagere score haalt. School vindt het geen probleem. DMT is eerder een signalering dan vaardigheid die beheerst moet worden.

Guinevere

Guinevere

09-04-2012 om 22:14

Hierzo

Ik heb iets gevonden dat volgens mij de DMT traint: http://www.regenboog-gorinchem.nl/woordentrainer/

Chippie

Chippie

09-04-2012 om 23:44

Onze orthopedagoog

Onze orthopedagoog (ivm dyslexie) vind de DMT scores totaal onbelangrijk. Niets mee gaan doen dus...

Ik ken wel iemand, namelijk mezelf

Dát probleem ken ik! Ik heb het zelf namelijk!!!
ooo vreselijk is dat, ik lees en mijn mond gaat mee (moet op werk ook regelmatig voorlezen) en dan bevangt het boek me zo dat ik 'vooruit' ga lezen wat er in de volgende zin staat (niet bewust dat gaat vanzelf) en mijn mond kan het niet aan want er staan ook nog punten en komma's en die moeten ook uitgesproken worden en dan raak ik de kluts kwijt, want waar was mijn mond ook alweer? Vreselijk. Maar gelukkig hoef ik niet meer voor punten voor te lezen....
Ik heb trucjes om mijn ogen op te laten houden met vooruit lezen. Ik leg er een papiertje onder bij de regel waar ik ben, mag dat met die toets??? En als ik geen papiertje heb desnoods een zakdoek of de slip van mijn hemd of wat dan ook... Ik dwing mezelf dan om niet verder te kijken en het papiertje onder de regel te houden die ik hardop lees. Héél soms gaat dat even mis, maar nooit meer dan 1 regel dus dan kan ik zo weer terug en weet ik waar ik ben.....
Of ik lees voor in een andere taal, dan gaat het ook prima (dialect oftewel oudsaksisch) of in het Engels (nichtjes en neefjes) dat gaat ook prima, dan hebben mijn hoofd en mond wel dat evenwicht en gaan ze even snel.
Overigens was ik bij dat dialect voorlezen wel in de top 3 volgens een zeer gewaardeerde jury van o.a. schrijvers. En ik praat het niet eens goed! En dat dankzij mijn papiertje....
groeten albana

Losse woordjes

Die DMT toets gaat over losse woordjes. Dat zijn rijen (onder elkaar) of flitsen (op de pc). Sleeplezen is daar niet voor. Dat slaat dat gedoe juist over en richt zich op het lezen van tekst (waar leren lezen voor bedoeld is!).
Ik zou verder geen acht slaan op dat DMT gedoe.
Groet,
Miriam Lavell

Lekker laten

Helemaal mee eens met bovenstaand advies. lekker laten gaan dat DMT anders gooi je het kind met het badwater weg. DMT is gewoon niet belangrijk. Even bespreken met de meester en er een streep onder zetten. Klaar met die flauwekul dat er aan wedstrijdlezen (zo snel mogelijk flauwekulwoorden lezen) gedaan moet worden tegenwoordig.

Genuanceerd

DMT is geen doel op zich. Het gaat om leren lezen. DMT kan daar een werkbare tussenstap in zijn, maar is dat niet altijd. Als er al goed gelezen wordt terwijl DMT nog hapert, dan levert het geen bijdrage aan het doel: meten of er inderdaad beter gelezen wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-04-2012 om 21:41

Reactie

Ik heb http://www.regenboog-gorinchem.nl/woordentrainer/ opgezocht en aan dochter laten zien. Ze was heel enthousiast, want juf doet dit ook in de klas. Ze vind dit leuk.
Ik heb weinig zin om met haar te moeten gaan lezen. Ze leest iedere avond in bed een heel stuk en dat doet ze echt voor de lol. Ze verdrinkt dan echt in haar verhaal en ik wil haar leesplezier niet vergallen.
Maar ze vind het zelf wel vervelend om de stagnatie op papier te zien. Want de rapporten en grafieken worden hier door de juf met het kind besproken voordat het mee naar huis gaat. En ik ben toch huiverig dat het volgend jaar ineens wel een punt wordt, omdat ze dan in groep 7 nog steeds op E5 hangt.
Maar ik zal het loslaten. Dochter heeft nu een snelkoppeling op haar bureaublad naar de woordtrainer en dan kan ze zelf bepalen wat ze ermee doet.

Dank jullie wel!

Dendy

dc

dc

11-04-2012 om 08:42

Nog een reactie

Volgens mij is het op een gegeven moment helemaal niet natuurlijk meer om woord voor woord te lezen. Ik lees per zin, soms zelfs paragraaf. Ik moet echt in een andere stand bij voorlezen, en dat lukt door te doen alsof het een toneelstukje is, en ik bij elke zin goed nadenk hoe ik het moet uitspreken.

Ik zou me er niet druk om maken in elk geval. Waar halen ze al deze testen toch vandaan? Dat hadden we "vroeger" toch allemaal niet?

Guinevere

Guinevere

11-04-2012 om 11:05

Ik kan me herinneren dat ik in 1976 in het "kamertje" moest komen en daar zoveel mogelijk woordjes moest lezen in een bepaalde tijd...
Verder is de DMT ongetwijfeld een signaleringsinstrument en geen doel op zich. Je moet er alleen wel van overtuigd zijn dat school er ook zo over denkt. Als ze je bij beslissingen over het VO opeens met de resultaten van de DMT's om de oren gaan slaan word je er ook niet blij van.

Coco

Coco

11-04-2012 om 14:12

Dmt

Mijn kinderen hebben (afgezien van groep 3) nooit hoger dan een C gehaald voor DMT, af en toe zelfs een D. Ze kregen allebei een dik VWO-advies en met de oudste gaat het momenteel heel goed in de gymnasium-brugklas (de jongste gaat na de zomervakantie).
Ga dus vooral niet je tijd en energie in DMT-oefenen steken!

brus test

"Waar halen ze al deze testen toch vandaan? Dat hadden we "vroeger" toch allemaal niet?"

Jawel hoor, ik herinner me de brus test nog van 20 jaar geleden, dat was ook zo snel mogelijk woordjes op dreunen.

Maar het gestress om die testen, kinderen die problemen krijgen met familie-uitjes omdat ze hun topo moeten leren.. pff dat hadden we vroeger inderdaad niet.

Soms lijkt het wel alsof ik hier over masterstudenten lees, wat kinderen allemaal moeten plannen en doen om de basisschool te kunnen bijbenen..

Coco

Coco

12-04-2012 om 13:53

Henk (o.t.)

"Maar het gestress om die testen, kinderen die problemen krijgen met familie-uitjes omdat ze hun topo moeten leren.. pff dat hadden we vroeger inderdaad niet."
Henk, ik neem aan dat 82 op je geboortejaar slaat? Dan ben je net van de periode dat stampwerk uit den boze was.
In mijn tijd (ben van 62) moest er nog veel harder gestampt worden op Aardrijkskunde en Geschiedenis (je wilt niet weten hoeveel jaartallen je moest kennen). Cito-toetsen had je inderdaad niet, afgezien van die in de vijfde en zesde klas en ook geen avi-niveaus.
Verder hadden wij geen problemen met familie-uitjes want buiten de zomervakantie waren die er nauwelijks (behalve iedere zaterdag naar oma, maar die wilde je graag een handje helpen met topo en jaartallen overhoren).

Wij stampten op school...

Er moest inderdaad flink gestampt worden bij ons vroeger, maar dat deden wij gewoon op school. Niks oma helpen met topo of jaartallen, ik heb nooit huiswerk gehad op de lagere school.

Blinde kaart

"Henk, ik neem aan dat 82 op je geboortejaar slaat? Dan ben je net van de periode dat stampwerk uit den boze was."

Valt mee hoor, ik kan me de topo ook nog wel herinneren, met de meester en een stok op de blinde kaart, en dreunen maar.

Maar inderdaad, ik hoefde er als kind nauwelijks iets voor op te geven. Qua familie uitjes heb ik zo ongeveer dezelfde ervaring als jij, behalve dan dat ik dus geen topo of dictee hoefde te stampen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.