Snuggle's
03-07-2012 om 21:03
Havo, 2 keer doubleren of naar gtl?
Zoon, type flierefluiter, is met stevig vwo advies begonnen in een vwo/havo brugklas. Bleef zitten in de eerste, speelde toen wel mee dat wij gingen scheiden, maar deed er ook niet veel aan. Twee havo was hij een bespreek geval maar ging wel over. Nu in drie havo wordt hij morgen weer besproken maar de kans is klein dat ze hem door laten gaan hebben we al gehoord.
Nu mogen we zelf kiezen of hij dit jaar over gaat doen of naar 4 gtl gaat. Gesteld dat hij niet door mag gaan dus. School adviseert om eerst gtl te doen en dan terug naar de havo.
Ik had geen rekening gehouden met de optie dat hij zou mogen doubleren en weet niet wat wijsheid is.
Qua iq zou hij makkelijk de havo moeten kunnen, maar gebleken is dus dat hij zich te weinig inzet.

Leen13
03-07-2012 om 21:22
Gtl?
Wat is gtl?
Er is nog een optie. Naar een MBO-opleiding.
Zoon hier is vorig jaar blijven zitten. Ik heb hem toen voorgehouden dat hij ook na 3HAVO een MBO-opleiding kan gaan doen. Van mij hoeven ze niet jaren op de HAVO te hangen.
Maar zoon wil door en is inderdaad ook over nu naar 4HAVO.
Wat wil je zoon?

fryskdumke
03-07-2012 om 22:05
Wat
wil je zoon?? Los van wat jullie willen. Wat wil je zoon, en hoe denkt hij dat te bereiken.
Ik zou het persoonlijk heel interessant vinden om samen met hem te achterhalen waarom het hem niet lukt. Heeft hij uberhaupt wel geleerd om te leren??

Fiorucci
04-07-2012 om 08:43
Snuggle's
Twee keer mogen doubleren hoor je niet vaak. Wat wil hij zelf??

Puck
04-07-2012 om 09:05
Twee keer doubleren
Onze zoon staat er ook niet zo riant voor en daarover zijn we ook al met school ingesprek geweest. Daar werd mij verteld dat 2x doubleren op 1 school niet mag en dat je dan van school af moet? Toen ik vroeg wie die regel had opgesteld zeiden ze dat dat wettelijk zo geregeld was? Weet iemand hoe dat zit. Verzint onze school maar wat of knijpt de school van Snuggle's een oogje toe.
Snuggle's, inderdaad zoals al gezegd wordt: wat wil je zoon zelf, dat zou ik wel laten meewegen. En ten tweede: hoe is het beleid om TL leerlingen daarna op dezelfde school HAVO te laten doen. Hier wordt bijna geen enkel kind toegelaten door school is mijn ervaring al geeft school wel in het gesprek aan dat dat kan. Als school wel kinderen makkelijk door laat gaan op de HAVO dan zou ik geloof ik nu voor TL gaan.

An
04-07-2012 om 09:15
Motivatie
Ik zou mij goed kunnen voorstellen dat gtl meer motiveert omdat
1. leeftijdsverschil wordt anders heel groot. Geeft vaak nog moeilijker gedrag
2. hij kan examen doen. Dat doel lijkt mij wat beter voor de motivatie
3. genoeg mogelijkheden na het VMBO, naast HAVO nog vele MBO-opleidingen.

Fiorucci
04-07-2012 om 11:54
Maar
Waarom zou gtl meer motiveren? Hij is royaal vwo getest.
Ik ben zelf ooit gezakt op de mavo,en deed dat ene vak over op het volwassenenonderwijs. En ik deed voor de zekerheid de eindexamenklas op de LHNO, voor het geval ik toch zou zakken op dat ene vak,dan had ik tenminste wat. Wat een ellende, het was zo makkelijk dat ik alle motivatie kwijtraakte,verschrikkelijk.

Snuggle's
04-07-2012 om 12:51
Over
Nou ik was iets te vroeg met me zorgen maken, want na een extra vergadering heeft school toch besloten om hem over te laten gaan.
Vooral omdat hij het qua intelligentie makkelijk zou moeten kunnen. Hij ligt ook goed bij de leraren, misschien heeft dat ook geholpen.
Waarom hij het niet doet is me nog steeds een raadsel. Hij heeft al eens huiswerk klas gehad, dat hielp enigszins maar maakte hem ook niet gemotiveerder. Gesprekken met hem word ik niet veel wijzer van. Komt vooral uit 'dat hij er geen zin in heeft'. Maar wil wel graag de havo afmaken. Pf, ja wat moet je ermee.

Snuggle's
04-07-2012 om 12:52
Puck
Ik had niet de indruk dat er een uitzondering voor hem werd gemaakt met twee keer doubleren. We hadden er zelf niet om gevraagd, kwam de mentor zelf mee.

cqcq
04-07-2012 om 13:03
2 keer doubleren
Wettelijk is het zo dat je maximaal vijf jaar mag doen over de onderbouw van het HAVO of VWO. Eveneens mag je vijf jaar doen over het gehele VMBO.
Dus op het VMBO mag je maar 1 keer blijven zitten (en dan kun je niet meer zakken voor je eindexamen), op het HAVO of VWO kun je in de onderbouw twee keer blijven zitten.
Daarnaast kun je dan ook nog in de bovenbouw blijven zitten. (wettelijk gezien).
Scholen maken daarnaast vaak eigen regels die veel strenger zijn.

Primavera
04-07-2012 om 13:10
Waar gaat het mis?
Kijk eens of je met je zoon in overleg kunt voor een realistisch plan van aanpak.
Welke vakken gaan slecht en waarom? Leest hij de gekleurde kaders/uittreksels van de vakken niet? Slaat hij de oefensommen over van wiskunde? Begint hij stelselmatig te laat met leren, waardoor het zoveel wordt dat het zelfs voor een knappe kop niet meer te behapstukken is? Zijn er ergens hyaten waardoor hij zelfs als hij zijn best doet daar toch weer over zal struikelen, waardoor het resultaat op z'n best matig zal zijn? Schrijft hij al zijn huiswerk wel op?
Verder kan een scheiding ook wel langer dan 1 jaar doorwerken ook al lijkt het aan de oppervlakte allemaal verleden tijd en het niet leren kan natuurlijk een manier van zich (on)bewust afzetten zijn.
Het belangrijkste is dat hij hulp wil. Ik zou het accent niet op motivatie leggen, maar meer hoe hij kan voorkomen volgens jaar alsnog te verzuipen door een combinatie van weinig zin, geen idee van planning en aanpak of hoe hyaten op te halen.
Wat motivatie bertreft kun je natuurlijk gewoon de omkoopmethode proberen die vele puberouders je al voor zijn gegaan. Inzet/resultaten belonen met minder verplichte klusjes/geld, enz. Wat maar het beste bij jullie situatie past. Over het algemeen heeft de oudste toch meer zin om dringend haar engelse onregelmatige werkwoorden te herhalen dan om die afwasmachine weer eens in te moeten ruimen
Groeten Primavera

Paal
04-07-2012 om 15:37
Ik weet het niet
of ik die Havo zou hebben gekozen. Hij is over, dat scheelt. Zoon hier is van 3 Havo, halverwege naar 3 TL gegaan. Hij werd erg ongelukkig van die ene onvoldoende die hij scoorde. Dat was voor ons voldoende reden om hem te laten gaan. Maar dit is zo persoonlijk. Wat triggert je zoon om toch die HAvo te willen? Mijn ervaring is dat het geen zin heeft om op huiswerk klas te gaan als niet duidelijk is wat het probleem is. Geen zin is geen antwoord. Dat is een dooddoener.Hoe wordt de toekomst gezien? Als iets wat hem aantrekt of juist iets wat hem bang maakt? Dat zou voor mij belangrijk zijn. Dan kan je angsten wegnemen.
Ze hebben trouwens in de 3e al tentamens, dus van 3 Havo naar 4 TL zou hier niet kunnen.
Beleid van 4TL naar 4 Havo is hier sterk aangescherpt.

Vera*
04-07-2012 om 17:16
Switchen schoolafhankelijk
Het buurmeisje is hier wel van 3 havo naar 4 tg gegaan. Het grote nadeel was wel dat ze heel veel biologie in moest halen.

Snuggle's
04-07-2012 om 21:02
Inhalen
We hadden al gehoord dat als hij naar gtl zou zijn gegaan hij een aantal dingen in zou moeten halen. Maar ik (en hij) zijn wel opgelucht dat hij gewoon over gaat.
Ik ben het met jullie eens dat geen zin geen argument is. Maar het is lastig praten met een puber die er niet over wil praten. Verder is het best een redelijk en verantwoordelijk kind. Maar qua school heb ik toch het idee dat we dit gaan houden. Hopelijk gaat het over bij een beroepsopleiding waar hij echt interesse in heeft.