betje wolf
09-12-2011 om 19:02
Havo-advies niet voldoende voor toelating havo
uit de krant van wakker Nederland:
Havo-advies te min
AMSTERDAM -
Een middelbare school in Amsterdam met een havo-afdeling weigert leerlingen met een havo-advies.
Het Sint Nicolaaslyceum in Amsterdam-Zuid wil betere resultaten halen. Daarom is besloten alleen maar leerlingen toe te laten die minimaal havo/vwo-advies hebben gekregen. Alleen een havo-advies is niet meer genoeg. Dat meldt AT5.
Wethouder Asscher van onderwijs zegt dat de school hiermee afspraken schendt en wil het plan blokkeren.
En hier nog wat meer info: http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/nieuws.php?aid=2084

M Lavell
10-12-2011 om 09:52
Hm, het begint al (kamagurka)
Inderdaad, zo gaan die dingen. Les voor andere scholen die hetzelfde willen doen: doe het, maar zeg het niet hardop. Er is toch niemand die het kan controleren.
Het is evident dat een aantal scholen het al zo doet.
En ja, het is allemaal tegen de geest van de afspraken, maar niet tegen de wet en zelfs niet tegen de kern van de afspraken: Ook de kernprocedure laat de eindbeslissing aan het schoolbestuur.
Het is natuurlijk wel een directe bedreiging van de opleidingskansen voor kinderen uit de regio. Minder havo-brugklassen = minder kans om havo te doen, meer kans om alsnog op een vmbo-t afdeling te belanden.
Dat gebeurt al, ook in Amsterdam. Elk jaar weer blijft er een rest van leerlingen over, die toch geplaatst moeten worden. Dat wordt niet zelden een plaats onder hun adviesniveau.
Zij kunnen zich hierbij niet beroepen op de Kernprocedure. Die kernprocedure verschaft geen recht op toegang op grond van toelaatbaarheid.
Overigens wordt dit proces nog pijnlijker als de wet passend onderwijs wordt ingevoerd. Die wet schrijft voor dat inschrijving minstens 10 weken voordat het schooljaar begint moet gebeuren.
Dat betekent voor 2012 dat de kinderen voor 28 mei 2012 geplaatst zouden moeten zijn. Dat is het moment waarop voor heel veel leerlingen nog niet eens bekend is dat ze van school moeten wisselen (leerlingen die op de laatste toetsweek te lage cijfers halen om over te kunnen, op het niveau te kunnen blijven). En bovendien het moment waarop van de 2e loting vaak het resultaat nog niet bekend is.
Het echte leuren begint meestal pas in juni, en is daarmee vanaf de invoering van de wet passend onderwijs gewoon te laat. Geen school voor jou het komende schooljaar. Of, maar dan bij Gods gratie, een niveautje lager (je mag blij zijn dat die school je wil hebben).
Het wordt geen feest.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama
10-12-2011 om 11:26
Dan maak je als basisschool toch gewoon een aanpassing?
dan noem je toch gewoon je havo-advies voortaan een havo/vwo-advies?
Of denk ik nou tesimpel?
Hoe zit het trouwens met kinderen die alleen terechtkunnen op een te laag niveau?
Mag je die thuishouden en thuisonderwijs gaan geven?

M Lavell
10-12-2011 om 11:41
Nee
"Hoe zit het trouwens met kinderen die alleen terechtkunnen op een te laag niveau? Mag je die thuishouden en thuisonderwijs gaan geven?"
Nee. Het is zelfs de leerplichtambtenaar die de laatste plaatsingen doet.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
10-12-2011 om 12:32
Dirksmama
Dat hangt ervan af, of dat kan, die aanpassing. Hier is het zo dat men geen dubbele adviezen meer mag geven, het is dus of een havo-advies, of een vwo-advies.

ijsvogeltje
10-12-2011 om 15:44
Probleem?
"Het probleem met leerlingen die net op het randje zitten is dat er op een lyceum geen uitwijkmogelijkheid is."
De leerlingen zitten niet op het randje, hun cito-score was op het randje. Da's toch nét iets anders. En ik snap trouwens niet dat het een probleem zou zijn dat leerlingen niet kunnen afstromen: ik zie het zelfs als een voordeel. Het is een goede stok achter de deur voor pubers - die over het algemeen niet intrinsiek gemotiveerd zijn het maximale uit zichzelf te halen.
Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium. Toelatingseis: 543 + have/vwo-advies van de leerkracht. Dat is lager dan de meeste VWO-brugklassen op scholengemeenschappen - en tóch weet de school de meeste leerlingen binnenboord te houden. En daarbij ook met goede cijfers te laten slagen. Sterker: ze scoren op alle lijstjes (Trouw, Elsevier, inspectie) zeer hoog.
Ik vind het een brevet van onvermogen van de school als ze al aan de poort streng selecteren. Blijkbaar hebben ze te weinig vertrouwen in hun eigen kwaliteit om ook de iets minder getalenteerde leerling het maximale uit zich zelf te laten halen.

Miep T
10-12-2011 om 15:46
En hier
En hier, ver buiten de randstad is 528 genoeg voor een mavo/havo brugklas en 536 voor een havo/vwo brugklas. 543 of meer voor gymnasium of tweetalig vwo.
Waarom mogen scholen de toelatingseisen steeds verder opschroeven?

betje wolf
10-12-2011 om 15:54
Klopt
Het klopt inderdaad dat scholen toch al aan de poort selecteren. Hier een zoon met 538 voor de cito. Deze score werd te laag bevonden voor een havo-brugklas. Hij is terecht gekomen in een mavo/havo brugklas en scoort nu zeer goed. Volgend schooljaar gaat hij alsnog naar de havo (als hij zo door blijft gaan).
Hier, in de provincie, zijn ze wel streng. Met 535-540 is vmbo-t je school, 538-539 is mavo/havo, 540-545 havo(/vwo), daar boven vwo. Ik vind het behoorlijk streng.

Vic
10-12-2011 om 16:34
Streng
De school van mijn oudste wordt steeds strenger bij de toelating, waarschijnlijk omdat er ieder jaar teveel aanmeldingen zijn waardoor geloot moet worden. Vorig jaar was de eis een cito van 545 plus vwo-advies. Een cito van 550 weegt bij loting niet 'zwaarder' dan een cito van 545.

dirksmama
10-12-2011 om 18:51
Misbruik van cito
Maar om zo op de nummertjes te hameren, dat is toch misbruik maken van de CITO-toets?
Dan kun je toch beter als ouders massaal weigeren dat CITO-gegevens aan vervolgscholen worden doorgegeven?
Persoonlijk zou ik denk ik toch voor de optie thuisonderwijs kiezen, ook al 'mag het niet'. Laat er maar een rechtszaak van komen dan. Belachelijk gewoon!

Inge M
10-12-2011 om 19:06
Dirksmama, optie thuisonderwijs is geen optie
De meeste mensen werken namelijk. Als je thuisonderwijs gaat geven, moet er één baan opgezegd worden , of allebei een halve (wat niet erg realistisch is).
Dan moet ook het huis verkocht worden want de hypotheek kan niet meer opgebracht worden.
En ouder moet in staat zijn om op VO-niveau thuisonderwijs te geven.
Oja, alle benodigde boeken e.d. moeten ook nog gezocht en betaald worden.
Die rechtszaak is vergeleken hiermee maar een klein probleempje.

Elisabeth B.
10-12-2011 om 22:48
543?!
"Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium. Toelatingseis: 543 + have/vwo-advies van de leerkracht."
Waar is dit? Mijn zoon had 543 op CITO, gymnasium is hier kansloos, hoogst haalbare is HAVO-VWO brugklas. Gymnasium van zijn voorkeur eiste 547 plus ongedeeld gymnasium advies (en dan nog loten ...).
"Ik vind het een brevet van onvermogen van de school als ze al aan de poort streng selecteren. Blijkbaar hebben ze te weinig vertrouwen in hun eigen kwaliteit om ook de iets minder getalenteerde leerling het maximale uit zich zelf te laten halen."
Helemaal mee eens!

ijsvogeltje
10-12-2011 om 23:59
Elisabeth
Ik vertel het je graag, mail mij maar op [email protected].

dirksmama
11-12-2011 om 09:10
Kom nou inge
alsof alle ouders fulltime banen hebben!
Alle problemen die je noemt m.b.t. boeken n vaardigheden ouders kun je omzeilen door wereldschoolpakketten te nemen.
Als scholen inderdaad zo idioot te werk gaan, dan is het toch gewoon nodig dat ouders hun nek uitsteken en in het geweer komen?
Persoonlijk vind ik een kind belangrijker dan een hypotheek.

Sahara
11-12-2011 om 09:51
Elisabeth
Het gymnasium in amersfoort heeft als toelatingseis een dubbel havo/vwo advies. Hier dus geen belachelijke cito eisen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

T&T
11-12-2011 om 10:53
Ik vind dat inge wel een punt heeft.
En snap ook niet dat jullie zo over haar heen vallen. Thuisonderwijs geven is niet iets wat je er effe bij doet.
Nog even los gezien van het feit dat het niet eens mag in Nederland...
Je hoort haar nergens zeggen dat ze haar kind niks wil leren, en iedere ouder leert zijn kind trouwens dingen. Maar de complete taak van school overnemen, en dat uiteindelijk ook nog laten resulteren in een havo of vwo diploma. Ik geloof dat jullie niet echt nuchter nagedacht hebben over wat dat in de praktijk inhoud.
Tess

Vic
11-12-2011 om 11:26
Nou i.d.d.
Nu werk ik dan toevallig wel fulltime maar ik zou echt geen thuisonderwijs kunnen/willen geven. Ik vind dat je als docent een bovengemiddelde kennis moet hebben van de vakken die je geeft, en niet alleen een riedeltje uit een boek moet reproduceren. En het dan ook nog leuk vinden...

Fiorucci
11-12-2011 om 16:09
Ehm p
Men roept dat niet, sommigen zeggen dat. Komt voor op een forum, verschillende meningen. Overigens, voor mijzelf sprekend, het was nooit uitlachen, een ander idee of inzicht hebben is geen uitlachen.

Fiorucci
11-12-2011 om 17:55
Je vindt het kennelijk vreemd dat iemand thuisonderwijs suggereert, omdat jij uitgelachen zou zijn om het feit dat je je brugmug zo gestuurd en geholpen hebt. Even vanuit mijzelf, omdat ik toen reageerde: het was niet uitlacherig destijds, mijn reacties. Verder zeg ik nergens dat ik denk dat je het over mij specifiek hebt, dat is jouw beleving. Dus de lange tenen mogen weer ingetrokken worden.

Fiorucci
11-12-2011 om 17:57
Daarbij
"Maar zoals duidelijk is: Fio en jij staan achter mijn argument". Hoe weet je dat? Waar haal je dat uit?

Irene
12-12-2011 om 10:44
Kind en hypotheek
Ik denk toch zomaar dat het ook niet in het belang van een kind is als de hypotheek niet meer betaald kan worden...
Los daarvan vind ik thuisonderwijs helemaal niks. Je leert (en ervaart) op school zo veel meer dan alleen de cognitieve zaken... dat valt thuis nooit te compenseren.

dirksmama
12-12-2011 om 19:13
Ja ho nou effe
Ik zeg toch helemaal niet dat iedereen z'n kind moet gaan homeschoolen?
Ik vraag me alleen maar af of IN het niet vaak voorkomende geval van een school die onredelijke eisen stelt en er geen andere school voorhanden is en een kind niet op het gewenste niveau naar school kan gaan het geen PROTEST-optie zou kunnen zijn om je kind dan maar een jaar thuisonderwijs te geven. Al was het alleen maar om een gebaar te maken naar scholen en inspectie dat je niet accoord gaat met de situatie.
Eerlijk gezegd, ik vind dat hetzelfde een mooi protestgebaar zou kunnen zijn voor kinderen die opgehokt worden in een 30plus-klas. Ouders die TBM of TBV zijn zouden in zo'n geval denk ik meer indruk maken als er massaal kinderen van scholen afgemeld worden en aangemeld worden bij leerplichtambtenaar als keuze voor thuisonderwijs vanwege ontbreken van passend onderwijs. Omdat het niet in de levensovertuiging past dat ze in een klas met meer dan 30 kinderen zitten.
En overigens, ik denk niet gemakkelijk over thuisonderwijs. Ik heb er al ervaring mee, en zal het in de komende jaren waarschijnlijk weer moeten gaan geven, aan een puber, omdat die het concept kostschool absoluut niet ziet zitten.