Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Trude Groeneveld

Trude Groeneveld

02-02-2010 om 13:06

Havo voor muziek en dans

Hoi,
Mijn zoon in groep 8 staat voor de keuze: wel of geen auditie doen voor de havo voor muziek en dans in Rotterdam. Hij drumt. Heeft de open dag bezocht en voorgespeeld bij een docent die hem heeft aangeraden auditie te doen. Ik ben van mening dat hij het zeker moet doen, hij heeft een duidelijk talent, maar er wel 100% voor moet gaan.
Ik krijg van verschillende kanten de indruk dat de opleiding zwaar is en dat hij weinig tijd over zal houden voor andere dingen.
Waar ik naar op zoek ben is iemand die mij uit eigen ervaring (of die van zijn/haar kinderen natuurlijk) kan vertellen hoe het daar is. Is het inderdaad zo'n druk programma; moet er thuis nog veel huiswerk gemaakt worden; hoe is de begeleiding vanuit school; hoe is de sfeer, erg competitief of juist heel erg op samenspelen gericht...enzovoorts. Ben heel benieuwd naar de reacties en hoop dat het zijn keuze makkelijker kan maken.

Bedankt alvast!
Trude

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

02-02-2010 om 15:00

Ik zal eens

navragen bij onze IB-er, haar dochter zit er op.

maan.

maan.

02-02-2010 om 15:16

(nog) geen ervaring

Wij gaan zaterdag aanstaande naar de open dag. Dochter zou heel graag de dansopleiding doen. Is enorm fanatiek en natuurlijk erg leuk als ze zo haar hobby met haar opleiding zou kunnen combineren (en misschien zelfs tot haar toekomst kunnen maken? Als het aan haar ligt tenminste wel).

Van diverse kanten gehoord dat het écht een volwaardige Havo opleiding is (enige beperking twee eindexamenprofielen in plaats van vier) dus ook een volwaardig diploma. Met een stukje extra.

Haar balletjuf gaf aan dat het wel competitief zal zijn, maar dat de saamhorigheid ook groot is omdat je allemaal dezelfde interesse hebt en daar erg graag mee bezig bent.

Natuurlijk is het zwaarder dan een gewone havo, vanwege de muziek/danslessen naast de gewone lessen. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik ook niet. (Eerst maar eens de audities zien door te komen..)

Ook ik hoop op meer reacties.

Ik heb er op gezeten

Hallo Trude en Maan, ik heb op de Havo voor Muziek en Dans gezeten; havo 4 en 5 heb ik daar gedaan. Je mag bij de forumbeheerder mijn emailadres opvragen, dan kan ik je misschien meer vertellen. Ik wil hier ook best wat dingen neerzetten; wat zijn concreet je vragen? Het reizen, of een gastgezin, de aandacht voor havo-vakken, de schoolleiding?

Dorry

Trude Groeneveld

Trude Groeneveld

02-02-2010 om 21:25

Dorry

Hoi Dorry,
Wat goed, een ervaringsdeskundige! Heb jij dans of muziek gedaan?
Onze vraag betreft niet eens zozeer de vakken of de docenten. Het is meer dat onze zoon erg twijfelt, en dan speelt met name de invloed van zijn huidige drumleraar. Die geeft aan dat er geen droog brood te verdienen is in de muziek, alleen als je gaat lesgeven. En dat je echt (zijn woorden) 200% gemotiveerd moet zijn om het er vol te houden. Aan talent ontbreekt het hem niet, daar ben ik niet bang voor, maar aan motivatie wel, vrees ik. Waarom twijfelt hij anders zo...
Verder ben ik natuurlijk wel benieuwd naar praktische zaken, vooral naar de begeleiding van (jonge) leerlingen, de sfeer op school, de belasting (je maakt lange dagen, moet je thuis dan nog veel doen?) etc.

Bedankt alvast voor het reageren!
Groet
Trude

Trude

Anna heeft al een heleboel verteld waar ik me bij aansluit.
Wat het belangrijkste is, is of jullie zoon het heel graag wil en of de drumleraar het ziet zitten. Die heeft daar vaak een goede kijk op. Ik heb zelf de dansrichting gedaan, maar mijn man is musicus van beroep en mijn vader ook. Ik heb er dus heel veel van meegekregen. Het verhaal dat er geen droog brood mee te verdienen valt behalve als je lesgeeft, moet je niet van de wijs brengen. Mijn vader en mijn man geven inderdaad les, maar mijn man treed in binnen en buitenland op en daar krijg ie echt iets leuks voor betaald. Het is ook de vraag wat je wilt verdienen, een musicus-vriend is heel tevreden met een bescheiden salaris, als hij maar kan zingen in allerlei klassieke producties. Een andere musicus-vriendin kon er inderdaad geen droog brood in verdienen maar had wel mooi haar conservatorium-diploma op zak en heeft daardoor nu een andere goedbetaalde baan.
Als hij zelf twijfelt is het misschien zaak om nog eens een keer te gaan kijken op die school. Het is inderdaad keihard werken en alleen de allerbeste halen het.
Ik weet niet waar je nu woont, want er wordt wel een zekere mate van zelfstandigheid gevraagd. Toen ik met 17 in Havo 4 kwam, was er geen gastgezin voor mij; ik moest op kamers. Het reizen kan zwaar zijn als dat ver is.
Wat ik een groot voordeel vond is dat ik eindelijk tussen gelijkgestemde zat; opeens was ik niet meer het buitenbeetje, iedereen deelde dezelfde passie.
Ik weet niet hoe het met het huiswerk nu gaat, maar destijds moest dat allemaal nog thuis. Voor sommige was dat teveel en van mijn eindexamenklas is toen 2/3 gezakt. (kwam ook omdat het examen niet klopte)
Het werkt dus alleen als je heel graag wil en alleen de allerbeste maken het. Mijn man heeft in ieder geval nooit zonder werk gezeten, eerder teveel. Het wereldje met je liggen, heel onregelmatig werken. En dat onregelmatige en chaotische wordt er op school al snel ingebracht (hahaha). Ik moet wel zeggen dat destijds al gezegd werd dat de dans de zwaarste afdeling is omdat ale danslessen op school gegeven worden. Muziek studeer je veel thuis.

Heb ik zo genoeg verteld?

Dorry

an mien

an mien

04-02-2010 om 10:47

Tilburg

Dochter 11, groep 8 zit nu op de vooropleiding van de dansacademie en gewoon op de basisschool natuurlijk, volgend jaar zou ze daar ook naar het VO kunnen (VMBOt, Havo of VWO) maar wij hebben gekozen om haar daar niet naar toe te laten gaan inderdaad ivm het onzekere bestaan, ze heeft een VWO advies en daar kan je zoveel mee. Wat wij hebben afgesproken met dochter is dat als ze over een jaar of 4 danseres wil worden dat ze dan weer naar de vooropleiding van de dansacedemie kan gaan op zaterdag. ik weet niet of er bij jullie ook zo iets is maar dat zou een oplossing kunnen zijn.

An mien

Trude Groeneveld

Trude Groeneveld

04-02-2010 om 13:37

Dorry

Dorry, bedankt voor je uitgebreide reactie! Kunnen we zeker mee vooruit. Ik laat hier misschien nog wel even weten wat het geworden is. We neigen nu eerder naar niet doen. Ik denk dat voor mijn zoon de onzekerheid, het onregelmatige en de chaos (al is het met een knipoog en de druk om te presteren redenen zijn om er nu nog niet aan te beginnen.
Bedankt nogmaals iedereen voor het reageren.
Trude

Carolien

Carolien

05-02-2010 om 18:51

Hier ook

Mijn dochter van 11 (groep 8) zit momenteel in de oriëntatieklas van een dansopleiding en als ze door de auditie komt, wil ze volgend jaar graag naar de vooropleiding. Dat houdt dus in ver reizen elke dag naar school (Havo gecombineerd met dansopleiding), elke dag balletles, huiswerk maken en verder geregeld oefenen voor bijv. Eigen Werk of andere voorstellingen waaraan de kinderen deel (moeten) nemen.

Ik zie er zelf best tegenop, heb het idee dat er ook van ons ouders best een hoop gevraagd zal worden (met name het in de gaten houden van de planning van huiswerk etc.). Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre een kind zo'n keuze kan overzien.

Toch willen wij ons kind de kans geven. Als je talent hebt, is het geweldig om de kans te krijgen daar iets mee te doen. En wij redeneren als volgt: proberen kan altijd,als het te zwaar is stop je ermee. Maar eerst naar een "gewone" middelbare school en later bedenken dat je tòch eigenlijk je droom wilt nastreven, dat wordt een stuk moeilijker (hoewel natuurlijk niet onmogelijk).

Dus, wij gaan ervoor. We hopen dat onze dochter een fantastische ervaring op zal doen op deze bijzondere opleiding. En als het niet lukt is er geen man overboord. Het plezier moet voorop blijven staan, anders lukt het zeker niet!

Succes met jullie keuze!

Trude Groeneveld

Trude Groeneveld

08-02-2010 om 09:03

Beslissing genomen

Hoi allemaal
Allereerst bedankt voor alle reacties. We zijn bij het nemen van een beslissing uitgegaan van wat zoonlief wil en... hij doet het niet. Hij kiest nu voor veiligheid, en is bovendien niet helemaal overtuigd dat hij iets met muziek wil later. Hij heeft er erg over lopen tobben, en al die twijfel leek mij al niet zo'n goede basis, dus ik ben niet ontevreden met zijn keuze. Wie weet, over drie jaar, of na de Havo...we zien wel.
Groet
Trude

Julie

Julie

08-02-2010 om 09:36

Hoi trude

Ik weet niet of je dit nog leest. Er is een jeugdboek dat over die school gaat. "Sanne gaat solo" heet het. Misschien leuk voor je zoon.
groet Julie

maan.

maan.

08-02-2010 om 20:49

Beslissing genomen

Ze heeft (met onze steun) de beslissing genomen en gaat auditie doen voor dans. Geen idee hoeveel mensen daar op af komen; we weten dat ze leuk kan dansen maar hoe goed en hoe veel concurrentie er is weten we niet.

Maan

Wat spannend maan! In mijn tijd (jeetje dat klinkt oud), waren er 200 auditanten. Ik moet zeggen dat het nu naar mijn idee nog populairder is door programma's zoals So you think you can dance.
En als je je afvraagt of ze een kans maakt; neem contact op met de balletdocent; zij kan daar vaak een heel goed advies in geven.

Succes met de auditie!

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.