Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MeAxRa

MeAxRa

06-06-2012 om 17:42

Havo/vwo wordt opeens vmbot

Onze zoon doet Havo VWO. Althans dat was de bedoeling. Hij zou er 6 jaar over doen. School wil nu echter de kinderen volgend jaar, klas 4, examen gaan doen op VMBO-TL + NASK2 en Geschiedenis gaan doen. daarna is het de bedoeling dat deze kinderen door gaan in het reguliere onderwijs HAVO- of MBO. VWO is al helemaal geen sprake meer van. Omdat er geen extra duits meer word gegeven. Dat moet hij dan maar via LOI of iets dergelijks gaan doen, zegt school. School zegt dat ze de kinderen nog 2 jaar willen begeleiden op regulier onderwijs. Ook zegt school niet te weten hoe dat te moeten invullen. Mijn andere zoon zit ook op deze school, In klas 1. Echter hij heeft nog helemaal geen informatie hier over gekregen, (en hij mag er niet over praten in de klas..) terwijl mijn oudste zegt. als het bij ons goed gaat willen ze dit ook gaan doorvoeren bij de andere Havo-VWO klassen. School neemt nog steeds kinderen aan met de mededeling dat ze HAVO-VWO gaan doen. op deze school. Maar dat is dus niet zo…
Anders moet u maar een andere opleiding voor u zoon zoeken zegt school. Is dit niet misbruik maken van macht?
Ze zeggen dat ze geen leerkrachten kunnen vinden die goed zijn voor speciaal onderwijs. zeker niet op VWO niveau. Dat zouden "bullenbakken"zijn. Maar als mijn zoon naar regulier zou gaan over 2 jaar, komt hij die "bullenbakken" toch ook tegen? dit kregen we maandag avond te horen. 5 weken voor de vakantie. We hebben niets tegen VMBO. Maar onze kids kunnen meer.

Er is ADHD/Autisme in het spel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

06-06-2012 om 18:24

Vreemd

Vreemd dat school nog steeds leerlingen werft met havo/vwo, daarbij dus vwo expliciet als optie benoemd, en tegen de derdeklassers zegt dat ze vmbo-eindexamen moeten doen, daarna havo, en dat er van vwo geen sprake meer is. Dat is behoorlijk met elkaar in tegenspraak.
Het inhoudelijke argument, geen geschikte leraren voor de bovenbouw vwo, is niet geldig als de bovenbouw havo wel blijft bestaan. Leraren die bovenbouw havo mogen geven, mogen ook bovenbouw vwo geven, het is namelijk een wettelijke eis dat de leraren voor bovenbouw havo 1e graads bevoegd zijn, dezelfde wettelijke eis die voor bovenbouw vwo geldt. Het lijkt erop dat deze school geen 1e graads bevoegde leerkrachten meer heeft, anders hoefden ze voor de bovenbouw havo niet uit te wijken naar regulier.
Mijn ervaring op het vwo (als leerling, dus zo'n 20 jaar geleden) is dat de bovenbouw vwo, klas 4-6, juist veel rustiger is dan de bovenbouw havo. Juist op het vwo zitten meer buitenbeentjes en is het nerd-gehalte (in het algemeen) wat hoger dan op de havo. In de bovenbouw zijn de ergste hormonen met bijbehorend haantjes-gedrag en pikorde bepalen ook wel voorbij, dus is het wat makkelijker om ertussen te komen.
Sterkte met deze situatie, juist als je kind niet makkelijk in de normale klas past, is het zo moeilijk om een goede school te vinden, en het lijkt erop dat deze school de goede 1e graads leerkrachten niet meer kan vinden.

Wat vragen

Vreemde situatie. Wat staat er in de schoolgids? Heb je brieven waarin staat dat je zoon havo/vwo doet? Zijn er gegevens beschikbaar waaruit blijkt dat er eerder wel havo en vwo bovenbouw beschikbaar was?
Je schrijft "Ze zeggen dat ze geen leerkrachten kunnen vinden die goed zijn voor speciaal onderwijs. "
Gaat het om een VSO school?
Zo ja, dan vrees ik dat je te maken hebt met de nadelen van het uitstellen van het passend onderwijs. Ken je deze brochure http://www.slo.nl/organisatie/inDeMedia/2010/Paginas_van_definitieve_proef4.pdf/
Daar staat in beschreven hoe de wet passend onderwijs zou moeten zorgen voor een betere doorstroom van vso lln naar een regulier havo/vwo diploma.
Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met http://www.onderwijsconsulenten.nl/
De school heeft een belofte gedaan (havo/vwo onderwijs) en kan daar niet zomaar onderuit. Al heb je niet heel veel om mee te stampvoeten, want havo/vwo is onder de huidige wetgeving nu eenmaal niet inbegrepen (gefinancierd) binnen het vso.
Ik ben bijzonder benieuwd wat een onderwijsconsulent nog voor jullie zou kunnen betekenen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.