Ahrend1
23-01-2012 om 13:43
Havo/vwo
Hier ook een kind in groep 8, met de cito in het vooruitzicht.
Nu maak ik me op zich niet zoveel zorgen om het cito zelf. Wij zijn flink aan het dubben tussen twee scholen wellicht dat iemand met goede tips kan komen.
School 1 AUGUSTINIANUM een havo vwo. Een wat oudere gebouw.
School 2 LORENTZ CASIMIR eveneens havo vwo.
Op school 2 wordt cambridge engels aangeboden, wat voor meerwaarde heeft dit?

Linda Vos
23-01-2012 om 14:04
Nieuwbouw
Het Augustinianum is bezig met nieuwbouw, de plannen liggen er al.
Het Aug staat bekend is degelijk en voor het Lorentz moet je kind passen tussen de 'kakkers' en ligt er de lat erg hoog.

marie
23-01-2012 om 15:01
Cambridge engels
Hallo
Dochter doet ook Cambridge Engels - hier heet dat VTE / Versterkt Talenonderwijs - Engels. Dat zijn extra lessen Engels en die krijgt ze van een native speaker. Dit is dus een apart lesprogramma, ze doen dan ook niet mee met het "gewone" programma voor Engels (natuurlijk moet ze aan het eind van het VWO wel gewoon examen in Engels doen, omdat dat nu eenmaal verplicht is).
Voordeel van Cambridge Engels is dat ze later overal ter wereld naar een universiteit kunnen, omdat hun Engels goed genoeg is om die lessen te kunnen volgen. En aangezien de wereld nogal "verEngelsd" is dat handig. Zelfs hier in Nederland worden genoeg colleges in het Engels gegeven.
Ik zou zeggen - doen!
Voor wat betreft de nieuwbouw. Informeer hoe lang ze in een "bouwput" zitten, m.b.t. overlast, les in andere locaties, etc.? Ken de omstandigheden niet hoor, dus zeg maar wat.
Succes

Ahrend1
23-01-2012 om 15:04
Linda
Dank je voor je reactie Linda.
Ik had juist de indruk dat je je op het Aug. moet aanpassen (tussen de kakkers zoals jij het formuleert).
En wat voor meerwaarde heeft het cambridge engels. Wat moet ik me er erbij voorstellen.
Er wordt geloof ik alleen engels gesproken tijdens engelse les.

Ahrend1
23-01-2012 om 15:21
Marie
Marie bedankt voor je uitleg, cambridge engels is nu een stuk duidelijker.

Inge M
23-01-2012 om 21:48
Over welke plaats heb je het eigenlijk
Of is dit Amsterdam omdat mensen uit Amsterdam denken dat iederen hier vandaan komt?

Ahrend1
23-01-2012 om 21:59
Eindhoven
Nee niet in Amsterdam...
Beide scholen zitten in Eindhoven
Weet iemand nog iets over (leerling) zorg op beide scholen.

Tirza G.
23-01-2012 om 22:20
Oeooeoeo inge m (ot)
Jij schrijft het, ik dacht het. Poi poi poi. Eindhoven krijgt Amsterdamse kapsones. Wat een bak.
Tirza

Inge M
23-01-2012 om 22:33
Ik ben helemaal blij dat het eindhoven is
Dus Ahrend1, tip: zet de plaats in de titel. Dan krijg je meer reacties van mensen die er iets vanaf weten (in dit geval plaatselijke ervaringen).
Enne Tirza, kapsones en Eindhoven past niet bij elkaar hoor. Dit is gewoon een foutje.......

Ahrend1
23-01-2012 om 22:48
Inge
Idd, ik had in de titel moeten vermelden dat het om eindhoven ging.
Ik weet alleen niet of ik de titel nog kan aanpassen.
(null)

Ahrend1
23-01-2012 om 23:37
Witte dame
Hier kan ik eigenlijk geen duidelijk antwoord op geven. Zoon wil naar het augustinianum vanwege vrienden die daar ook naar toe gaan. Wij (ouders) hebben totaal geen mening over beide scholen.
Wat leerlingzorg betreft wil ik van beide scholen graag weten of er op tijd wordt ingegrepen en voldoende mogelijkheden en sturingen zijn bij diverse problematiek. Dit kan zowel qua vakken als prive betreffen.

Ook Eindhovense
24-01-2012 om 00:19
Tja
Volgens mij hebben al die (Eindhovense) havo-vwo scholen de naam kakschool te zijn.
Ik ken beide scholen niet of nauwelijks. Ben wel op het Lorentz geweest met een opendag en vond de sfeer daar erg leuk. Liepen inderdaad wel erg veel hipgeklede kinderen rond.
Misschien dat dit iets over mij zegt, maar mij sprak het Lorentz dus erg aan
Overigens is het onze keuze er niet geworden, wij hebben voor het Eckart gekozen (nou ja, mijn kind dan, Lorentz is logistiek ook niet zo handig voor hem). Op het Eckart heb ik alle vragen, die jij jezelf nu stelt, gesteld en op basis van de antwoorden bepaalt of ik het voldoende vind. En dan moet de praktijk het maar uitwijzen.
Stond hier trouwens laatst ergens een of andere monitor over scholen waar ook meningen van ouders vermeld stonden. Weet hem zo niet te vinden, maar wellicht iemand anders wel?

Avalon
24-01-2012 om 08:54
Jeumig ( volslagen ot)
Mocht de uitspreekbaarheid van de naam van je school meetellen dan zal het nr 2 worden.
Augustinianum, wie verzint zoiets?

Avalon
24-01-2012 om 08:58
Overigens
zie ik op de website ( ja toch nieuwsgierig) dat op het Augus....Augustin....je weet wel, ook Cambridge Engels wordt aangeboden.

Philip
24-01-2012 om 09:15
Nog meer eindhoven
Wat leuk om meer Eindhovenaren hier te zien. Zijn er misschien ook mensen die iets kunnen vertellen over de andere kant van de stad? Hier gaat de keuze namelijk tussen het van Maerlant en het Christiaan Huygens (de hoofdlocatie)Er zijn geen logistieke voorkeuren, geen bijzondere problemen of hulpvragen, gewoon een vrij probleemloos kind die naar een Havo/VWO brugklas gaat. Van het Joris heb ik dezelfde verhalen gehoord als hierboven; dat het minder leuk is als je geen speciaal talent meebrengt. Die valt op die gronden eigenlijk wel af. Maar verder weten we het nog niet precies.

Ahrend1
24-01-2012 om 09:31
Philip
Ik weet van het maerland dat zij een hogere slagingspercentage hebben.

ishtar
24-01-2012 om 09:53
Overweging
Mijn neef doet gym op een school waar ze ook Cambridge Engels bieden. Hij doet dat niet. Er zijn bij hem 3 klassen die dat wel doen, met allemaal 30 kinderen, en zijn klas, de enige die dat dus niet doet, heeft het heerlijk rustig met een leerling of 15.
Als je kind dus (extra) gebaat zou zijn bij een klein klasje, zou je hiernaar kunnen informeren.

mireille
24-01-2012 om 10:56
Avalon (ook volslagen ot)
De 2e is ook leuk. Ik zou het al snel het Claus Kazimir (kleinzoon van onze koningin) gaan noemen.

kaatje66
24-01-2012 om 11:58
Grappig (beetje ot)
Goh, best wel grappig om dit allemaal te lezen. HIer staat bij de leerlingen in Veldhoven juist het van Maerlantlyceum bekend als "elite"school en gaat iedereen naar het Christiaan Huygens. Die vorig jaar een nieuw gebouwn hebben betrokken voor de vmbo richting maar waar nu ook een deel van de havo gevestigd is omdat de havo ook uit zijn jasje groeit door de vele aanmeldingen.Veel kinderen van scholen in Veldhoven gaan naar Christiaan Huygens omdat dit nog redelijk kleinschalig is. In Veldhoven heb je een kampus met 2500 leerlingen. Het nieuwe gebouw van het Christiaan Huygens heeft heel veel gekost en de gemeente heeft ineens een heel stuk minder geld om te besteden aan nieuwbouwplannen van andere scholen. DUs heel veel scholen in Eindhoven willen gaan (ver)bouwen maar er is geen geld.

Avalon
24-01-2012 om 13:56
Mireille
ze hebben in Eindhoven ( en Veldhoven) al een Maxima Medisch Centrum, dus ze zijn al aardig op weg.
Sorry Ahrend nog een keer OT, vanaf nu zal ik van je topic afblijven.

Ahrend1
24-01-2012 om 23:40
Eindhoven
Idd Eindhoven lichtstad... en maaskantje is hier wel bekend.
Wij wachten de open dagen en de mini lessen even af en dan moeten we wel een keus kunnen maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken

Ook Eindhovense
25-01-2012 om 13:12
Christian huygens
Ik weet niet wat je bedoelt met hoofdlocatie, maar wat ik wel weet is dat het bij CH niet mogelijk is om VWO op een locatie af te maken. VWO t/m leerjaar 3 wordt volgens mij gegeven op de locatie in Woensel en VWO vanaf leerjaar 4 wordt in op de locatie in Gestel gegeven. Omdat onze oudste een echte VWO klant is, is dit voor ons reden geweest om het CH niet mee te nemen in de selectie.
Of is er door de nieuwbouw inmiddels het een en ander veranderd?
Overigens schijnt CH een goeie recht toe recht aan school te zijn. Geen fratsen dus, maar gewoon goed onderwijs. Dus niks tweetalig, niks cambrigde engels, niks techniektopklassen en niks extra cultuur. Het is maar net waar je opzoek naar bent.

Philip
25-01-2012 om 13:58
ik heb inmiddels contact gehad met een 'schoolpleinmoeder' met een kind op het CH. Die gaat naar het VWO en kan dat wel alle zes de jaren in Gestel doen. In Woensel zit alleen de onderbouw. Vroeger zat daar ook alleen de onderbouw van de HAVO, maar die kun je inmiddels wel afmaken in Woensel. De school bevalt haar kind prima. Inderdaad een relatief kleinschalige school met goed onderwijs en weinig fratsen. Ze waren ook gaan kijken op het Maerlant, maar die voelde meer aan als 'hockeyschool', hoewel ze geen harde feiten kon noemen om dat beeld te bevestigen. Misschien is het inderdaad de naam van de buurt. Komend weekend is daar open dag, dus dan zal ik eens gaan kijken.
Verder zoek ik eerder richting Veldhoven dan verder naar het Zuiden, maar de Kempencampus spreekt me nog niet bijzonder aan moet ik zeggen. Iemand daar ervaringen mee?

Tirza G.
25-01-2012 om 19:39
Wiite dame (ot)
Zoals Fons Jansen (of was het Wim Sonneveld) al zei: vind ik toch zo'n rare slagzin, de Bijenkorf heeft het. Ik heb het óók wel eens, maar dat zet ik toch ook niet op de gevel........
Eindhoven heeft het. Maar dat zég je toch niet hardop. Tsk tsk.
Tirza

Tesah
25-01-2012 om 21:26
dat was mijn school, heel lang geleden. Inderdaad kwamen in de 4e de VWO kinderen uit Woensel erbij, en dat bleef altijd een apart clubje, echt integreren ging op de een of andere manier niet en het maakte de sfeer in de klas niet leuker.
En wat was ik jaloers op de Maerlandt kinderen. Dat was tenminste een leuke school met schoolfeesten waar Toontje Lager op kwam treden! Het EPL was echt de aller aller aller saaisteschool, ik heb er geen slechte, maar zeker geen blije herinneringen aan. Meer iets waar je doorheen moest voor het leuk werd als je ging studeren. De leraren waren op 1 of 2 na totaal oninspirerend. Maar goed, er zal sinds eind 80'er jaren neem ik aan wel het een en ander zijn veranderd
Tesah