Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
poldervrouwtje

poldervrouwtje

13-06-2012 om 17:07

Hb, asperger, cito, drama...lang!

Ik heb een zoon van 10.. Hij heeft Asperger (autisme) en is Hoogbegaafd (getest, IQ 131 maar faalangstig, onderpresterend en perfectionistisch).

Het is een pittig jongetje.. zowel in karakter als gedrag. Vanaf groep 1 op de basisschool is het gedoe.. School had maar niet in de smiezen dat hij veel meer in zijn mars had .. hij liet het zelf niet zien.. en zijn gedrag was niet echt om over naar huis te schrijven...

Wij zijn keer op keer op school geweest om aan te geven dat het niet lekker liep, meerdere keren gevraagd om eens goed naar hem te kijken.. De juf in groep 3 vond dat hij idd "raar" gedrag vertoonde en adviseerde ons om hem te laten testen (wij hebben overigens nog een ander kind met PDD NOS...).. We hebben hem laten testen en daar kwam dus dat IQ uit en Asperger..

Intussen ging hij naar groep 4.. Bij een leerkracht die totaal niet met hem overweg kon.. het werd steeds erger.. Hij werd depressief..schreef rare briefjes (over dood willen etc).. toen schrok school en hebben ze hem daar ook nog eens getest.. puur om te zien waar hij nu zat, school technisch.. ze dachten aan een achterstand..

Flink doorgetest. Hij bleek niet op groep 4 niveau te functioneren maar deels al op groep 7 ! Lang verhaal kort.. Hij heeft groep 5 overgeslagen en is na de zomer toen naar groep 6 gegaan. Daar ging het redelijk. Hij moest erg wennen aan de overstap maar qua gedrag.. redelijk. Maar nog steeds niet niveau laten zien.

Nu in groep 7. Wisseling van leerkracht, veel onrust etc. En hij is niet te harden. Gedrag is echt .. pff.. Hij geeft iedereen de schuld behalve hem zelf, hij luistert niet, is dwars , rigide (echt autistisch dus) , hij is niet fysiek of brutaal overigens !) etc. etc.. Zijn resultaten zijn ook niet je van het.

De entree toets kwam terug (CITO).. score van 61 percentiel. Voor hem natuurlijk een lage score en voor ons in die zin teleurstellend omdat we juist voor HEM ZELF zo graag hadden gezien dat daar 80 of 90 stond. Zodat hij nu eindelijk zelf kon zien dat hij heel wat in zijn mars heeft.. Maar helaas. en dit is nu ook typerend voor hem. Hij vindt dat hij dom is etc.

Gesprek gehad op school. Die geven als voorlopig advies VMBO misschien HAVO.. want ja.. hij laat het niet zien, dus hoor je niet thuis op VWO . Aanmelding plusklas.. mwah.. gaat waarschijnlijk niet lukken.. want gedrag.. School kijkt totaal niet verder,dat hij Asperger heeft vinden ze ook niet ter zake doen..

TErwijl wij juist de voordelen zien van de plusklas.. Wij vermoeden dat hij domweg niet inziet wat het hem oplevert.. hij blokkeert.. Die plusklas is ook voor jongens als hij.. die dropouts (want dat is ie.. iemand die zo slim is, en zo slecht presteert.. is toch een dropout volgens die regeltjes)

Kortom.. Wij weten het niet meer.. We hebben een jongetje thuis die slim is, hij heeft immers niet voor niets een groep overgeslagen, maar die dat totaal niet laat zien (niet kan of niet wil ?). Hij is rigide, het ligt nooit aan hem, hij is eigenwijs en hij is dwars..

Wie heeft er tips om dit gedrag om te buigen, om hem in te laten zien dat hij er zo niet gaat komen, dat hij echt nu moet laten zien wat hij in zich heeft etc.

Wij benaderen alles positief, hebben engelen geduld , hebben al van alles gedaan.. maar nu loop ik wat vast.. Heeft het zin om nog eens naar een psycholoog te gaan ? Want ik vind het zo zonde om hem te zien stranden..Ik ben enorm trots op hem maar heb het erg moeilijk om hem zo te zien worstelen.

Sorry vooor het lange verhaal ik weet niet zo goed wat ik precies moet opschrijven..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voorwaarden

.....Wie heeft er tips om dit gedrag om te buigen, om hem in te laten zien dat hij er zo niet gaat komen, dat hij echt nu moet laten zien wat hij in zich heeft etc.....
Denk je niet dat hij dat allang had laten zien als hij maar kon? Een psycholoog gaat hier niet helpen ben ik bang. Misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Mijn zoon kreeg pluswerk voor Nederlands. Helaas geen begeleiding daarbij dus hij begreep niet wat de bedoeling was bovendien was hij nog wat faalangstig dus proberen was ook een crime want hij tastte in het duister over de bedoeling. De leerkrachten snapten dat niet, dat ze met een kleine inleiding en het beantwoorden van vragen van zoon hem aan het werk hadden kunnen krijgen. En tja, was ik er maar bij op school maar dat ben ik niet en ik had nou ook weer niet zo'n relatie dat ze ook maar iets van mij aannamen.
Mijn dochter stuiterde onbegrepen door de basisschool en kon door het onbegrip van school niet laten zien wat ze in haar mars had. Om precies dezelfde reden. Gebrek aan concrete instructie en antwoord op haar vragen. Eenmaal op het voortgezet onderwijs en met een mentor die haar vanaf het begin precies snapte en wel bereid was om haar die antwoorden of concrete instructie te geven bleek ze ineens een heel niveau hoger te scoren
Dit jaar scoorde ze ook nog heel behoorlijk maar de concrete instructie bleef uit en bovendien werd ze, als goed presterende leerling, achterin de klas gezet. Dat trekt ze niet. Ze kan de les niet goed volgen door het geroezemoes om haar heen en faalangstig als ze is wil ze maar blijven proberen te voldoen aan wat de mentor van haar eist dat ze zou moeten kunnen maar toch echt niet kan. Nu zit ze thuis met angst en paniek. Het is subtiel maar hier kunnen mijn kinderen zich maar ten dele aanpassen, dat heb je nou eenmaal met autisme. De rest is toch echt afhankelijk van de groepsgrootte, de drukte in de klas, de organisatiegraad van de school, de medewerking van leerkrachten en mentor om een vraag concreet te beantwoorden al lijkt die nog zo simpel. Dochter is ook aangemeld voor het speciaal onderwijs.

En doordat ze in het brugjaar goed gesteund werd nam haar faalangst af en kon ze zelfs net als de andere kinderen haar huiswerk ook weleens niet af hebben.

KGO

KGO

13-06-2012 om 23:38

Inzetten op de volgende cito?

Ik weet even niet meer of de cito van aankomend jaar nog op tijd is het advies?
Maar als dat zo is zou ik gewoon gaan oefenen. Kijken waarop hij slecht heeft gepresteerd.
Is het misschien studievaardigheden? Dat is waarschijnlijk nieuw voor hem.
Mijn dochter ( ook Asperger, niet H scoorde 56 percentiel op de entree. We hebben mbv oude cito's gewoon geoefend oa studievaardigheden en woordbegrip, rekenen.
Bij dochter is vooral woordbegrip en begrijpend lezen een probleem. Ze heeft uiteindelijk een Cito gehaald van 540; veel beter op taal dan de entree ( wel ten koste van rekenen). Zo is haar advies Havo geworden en gaat ze nu gewoon naar een Havo/ vwo klas. Daar kan ze laten zien wat ze waard is gewoon door te leren en werken, zonder Cito's. Zelf gaat ze voor t Vwo...
Eigenlijk heb ik een hekel aan Cito's. Ze zijn zo verbaal. En dat kan voor een Asperger heel lastig zijn. Doordat er vooral bijv bij begrijpend lezen meerdere interpretaties mogelijk zijn kunnen kinderen twijfelen, zeker als je net iets anders denkt.
Bij m'n dochter zag ik haar hele school carriere dat ze goed scoort op methodetoetsen en minder op de cito's. Helaas kijken ze bij het advies voornamelijk naar de cito's. Maar volgend jaar gaat het op de middelbare school gewoon weer over methodegebonden proefwerken (tenminste dat denk ik dan).

O ja je zou naast de cito school zover moeten krijgen dat zij ondanks cito uitslag een goed advies geven;

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

billie

billie

14-06-2012 om 00:43

Oefenen is lastig

Voor een hb kind, hier iig wel. Op advies van sommige mensen heb ik het geprobeerd, (nio was slecht uitgevallen hier) maar het lukte niet. De eerste keer vond hij leuk, 3 minuten gedaan, toen was het klaar. Ik durfde ook niet zo goed door te drukken, was bang dat als ik oefenen zou afdwingen hij er zo genoeg van zou krijgen dat hij bij de echte cito echt geen zin meer zou hebben.(en echt geen zin meer hebben betekent bij zoon echt iets anders dan gewoon geen zin; het wordt echt ondraaglijk dan) Hij scoorde uiteindelijk wel redelijk, wel iets onder zijn niveau.
Maar scoren is nooit zo'n punt geweest hier. (wel weer andere zaken) Hier ook een kind dat sociaal minder sterk is. (diagnose pdd nos maar voor ons wat twijfelachtig) Daardoor kon hij moeilijk opvangen dat er op school totaal geen aandacht en begrip voor zijn hb kant was. Hij heeft het enorm lastig gehad. Het klinkt een beetje alsof bij jullie op school ook heel weinig begrip is. Ik zou dat wel gaan zoeken, desnoods extern, bij hb deskundigen bijv, misschien kan school advies krijgen. Als je de mogelijkheid hebt om te switchen van school naar echt een betere (leonardo?) , zou ik dat zeker doen. Ik zie dit vanzelf niet beter worden. En ik zou echt stoppen met hem 'de schuld' te geven van zijn presteren, daar komen jullie niet verder mee. Heb je een idee waarom hij zo slecht scoorde?

joep

joep

14-06-2012 om 10:07

Als je geld hebt

zou ik zeker naar een "echte"hb-deskundige gaan, b.v. Alja de Bruin. Wij hebben van haar echt veel geleerd over onze zoon, b.v. waarom hij faalangst heeft ontwikkeld en welke aanpassing school zou moeten doen om dit te verminderen. Wij zijn hiervoor ook van school gewisseld, omdat ze het niet zo nodig vonden.
Ik veronderstel dat de school van jouw zoon de principes van HB niet kent en dat ze dat ook niet gaan leren.
Voor wat betreft het schoolse werk, of werk in het algemeen is het boek Slim maar... van P. Dawson een aanrader, daar kun je zelf al snel uit filteren waarom dingen moeilijk voor hem zijn en wat je hem kan bieden om een beetje een werkhouding te ontwikkelen.

T&T

T&T

15-06-2012 om 09:28

Stomme cito's ...grom grom...

Hier een meiske van 10 met pdd-nos. Slim leerbaar, maar moeilijk te motiveren... Ze zit in groep 7, begin dit jaar moesten we ons al gaan orienteren op v.o. het advies was vooral niet te hoog te grijpen, want dat zou ze niet aankunnen, ook waren haar rekencito's onder de maat. Dat was best even een klap, we vonden eigenlijk dat ze het heel goed doet! ze is in groep 4 overgestapt van cluster 4 naar regulier (vrije school) en dat op zich is al heel wat!
Laat nu bij het eindgesprek groep 7 het advies verandert zijn naar vwo??? niet te geloven, maar wat zijn we er blij mee. Juf ziet nl in de klas iets heel anders; zij ziet WEL dat meiske goed kan leren, maar dat ze daarin geprikkeld en uitgedaagd moet worden (tja, auti's die iets uit zichzelf gaan doen blijken zeldzaam te zijn) ze wil de cito's hierin niet de doorslag laten geven, maar, tot ons grote geluk waren de laatste cito's ook echt goed!
je zegt": "Wisseling van leerkracht, veel onrust etc. En hij is niet te harden. Gedrag is echt .. pff.. Hij geeft iedereen de schuld behalve hem zelf, hij luistert niet, is dwars , rigide (echt autistisch dus)" DAT is niet typisch autistisch! mag ik dat nog even zeggen! Dat dwarse gedrag is het gevolg van al die onrust, het ligt niet aan hem, en dat moet hij ook weten! (sorry voor al die uitroeptekens ))
Jij weet dat hij slim is, jij weet wat hij kan, zelf heeft hij dat vertrouwen niet, en dat moet hij terug krijgen, alleen dan wordt hij ook weer leerbaar; als hij weer lekker in zijn vel zit. Hij heeft daarbij een leraar nodig die ook dat vertrouwen heeft en die hem kan uitdagen en ondersteunen, en niet afrekenen op een slecht gemaakte cito, dat is het ergste dat je hem aan kunt doen.
Mijn dochter maakt ook cito's op de vrije school, dat vindt de onderwijsinspectie namelijk erg fijn, maar de school niet dus ze doen de cito's maar de kinderen krijgen daar geen uitslag van te horen, ze hebben hun best gedaan, dat is goed, het is klaar! (Uitslagen komen natuurlijk wel in het dossier dat je opbouwt, ouders kunnen het wel inzien.) ik vind dat erg prettig.
De sleutel is succes ervaring, en jou zoon zit in een hele negatieve spiraal, het is niet vreemd dat dat zijn leerprestaties beinvloed. Misschien is een schooloverstap nog te overwegen? maar anders zou ik zeker met de huidige school gaan praten en ze hier bewust van maken. Haal de angel van prestaties er even uit, desnoods doet hij groep 7 nog een keer, al is het maar om tot rust te komen en andere dingen te ontwikkelen dan alleen het cognitieve, hij is nog erg jong, die tijd heeft hij echt nog wel Waarom moet hij perse NU alles laten zien wat erin zit en anders komt hij er niet? dat is nogal een vraag voor een kind van 10.
Ik ben geen psycholoog, maar denk dat het zeker geen kwaad kan om met hem een psycholoog te bezoeken, misschien komt er wel iets heel anders boven water wat hem dwarszit.
succes ermee, groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.