Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Beelddenkermam

Beelddenkermam

02-02-2012 om 21:06

Hb & dyslexie mag je dan geen extra uitdaging?

Mijn zoon van 9 gaat binnenkort weer naar een reguliere basisschool. Dit omdat we gaan verhuizen en er geen Leonardo school is in de omgeving. Op zijn huidige Leonardo weten ze van zijn spelling zwakte en zien ze zijn talenten (vooral zeer creatief, origineel en grote ruimtelijk inzicht). Wil eigenlijk alleen maar ontwerpen, bouwen knutselen, tekenen. Hier gaan ze heel goed mee om, mijn zoon is heel gelukkig op deze school. Waar ik bang voor ben is dat ze op de gewone basisschool blijven werken aan zijn zwakke spelling en daardoor mag hij niet zijn sterke kanten extra uitdagen. Waardoor hij waarschijnlijk weer ongelukkig wordt op school. Ik zie in de schoolgids staan dat het kind Hoogbegaafd moet zijn en overal een A moet scoren om extra uitdaging te krijgen. Ik zie het al voor me. Eindeloos spelling oefenen, wat hij gewoon niet zo goed kan. Wat hij wel kan mag hij niet doen... Kind wordt weer doodongelukkig en faal angstig. Wat nu....????? Wie herkend dit en weet raad??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

02-02-2012 om 21:14

Bespreken

Ik zou in gesprek gaan met de school waar hij heen gaat. Is dit de enige school in jullie nieuwe buurt? Als je er met deze school niet uitkomt, zou ik verder in de omgeving kijken naar een school die hem wel uitdaging kan en wil geven.

Re:

Is hij daadwerkelijk getest op dyslexie en heeft hij een verklaring? En is ook dmv testen naar het HB naar voren gekomen? Dat lees ik niet uit je posting en dat maakt wel verschil.

Je kind zal dan op de andere school extra begeleiding krijgen, dyslexie is meer dan spelling alleen.

Maar ik zou zeker even een praatje met de school gaan maken hierover en ook eens informeren naar de werkzaamheden van de IB-er. De ene school heeft echt een gesjeesde, betrokken IB-er en de andere school een vastgeroeste (het zal mijn tijd wel duren) IB-er.

Een goed gesprek is een must.

Chippie

Chippie

03-02-2012 om 23:43

Beelddenkermam

Hier ook HB en dyslexie. Een combi die niet zo vaak voor komt (kans HB is 2%, kans dyslexie is 5%, gecombineerd is dat dus minieme kans). Het is dus niet gek dat school daar geen beleid op heeft gemaakt. Gesprek aangaan dus.

Hier probeert men zoon echt te zien als dyslectisch (dus hij heeft alle privileges die andere dyslectische kinderen ook hebben) maar ook als HB (uitdaging). Dat is best nog wel eens moeilijk, want hij heeft niet zoveel tijd over, moet extra oefenen voor spelling, etc. (niet eindeloos, maar wel extra).

Ik vind het sowieso vreemd dat alleen A-kinderen verrijking krijgen. Juist voor onderpresterende HB-ers (die dus wel een B halen) is verrijking een must. Hier heeft zoon een B gehaald voor rekenen waardoor alle alarmbellen gaan rinkelen, juist een B is een teken dat het moeilijker moet.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-02-2012 om 15:39

Chippie - kansberekening

Kansberekening is iets wat je alleen mag gebruiken op kansen die niet gerelateerd zijn. Volgens mij is de kans op de de combi HB en dyslexie véél groter dan de 2%x5% die jij aangeeft. Ik heb zelf zo'n man in huis. Nooit getest, maar duidelijk dyslectisch en waarschijnlijk ook hoogbegaafd, en helaas ook ADHD - hoe klein zou dan de kans zijn? Veel mensen (wij ook) geloven dat dit allemaal eigenschappen zijn die ergens door dezelfde soort 'afwijking' in de hersenen veroorzaakt wordt, dus kansberekening gaat hier niet op.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.