
lisbeth
31-08-2012 om 17:36
Hb en dyslexie
vandaag hadden we gesprek met de extern begeleidster van dochter (8 jaar groep 6). Ze heeft het met ons gehad over de spelling van dochter, het enige vak op school waar ze bij de cito's vanaf het begin steeds op uitvalt (d en C scores). Op school wordt al extra aandacht besteed aan spelling maar tot nu is het toch gegooid op een beetje HB fratsen, geen zin om de regels toe te passen en wat luiheid. Volgens haar was dat niet zo en probeerde dochter het echt wel. Ze heeft gewoon moeite met het woord te zien. Ze vroeg zich af of er niet iets van dyslexie kan meespelen.
Dochter kan uitzonderlijk goed lezen, is avi uit sinds vorig jaar. en zeer goed in woordenschat en begrijpend lezen. wat dat betreft zou het dus raar zijn.
Nu weet ik dat er hier ouders van kinderen (Chippie?) schrijven die HB zijn en dyslectisch zijn.
Kunnen HB kinderen zo goed compenseren dat je dyslexie alleen terugziet bij spelling of zou je dat toch in de alle taalvakken moeten terugzien.
Kan dyslexie ook invloed hebben op automatiseren bij rekenen?
De begeleidster raadde ons aan om dit jaar nog iets hiermee te doen, zeker met het oog op vervolgschool en vergoedingen van een eventuele dyslexie test.
Ze vroeg ook of wij dyslectisch zijn, nee dat zijn we niet maar ik weet wel dat ik, ondanks dat ik boeken verslind, altijd problemen heb gehad met spelling. Op mijn werk schaam ik me wel eens dood.
Verder kan ik melden dat het op het moment super gaat met dochter. De nieuwe groep 6 ligt haar, ze heeft een aantal meiden in de klas waar ze een klik mee heeft en ze komt veel zelfverzekerder over. We merken nu wat voor een invloed de vorige klas waar ze duidelijk niet in thuishoorde op haar zelfbeeld had. Ze is echt tien stappen vooruit gegaan

Primavera
31-08-2012 om 18:42
Dysorthografie
Het klinkt als dysorthografie. Dat is een broertje van dyslectie waarbij zich de problemen voornamelijk bij het automatiseren van spelling voordoen.
Mijn halve familie heeft er last van en omdat verder lezen en tekstbegrip geen probleem is wordt komt er bij gewone dyslectietesten niks uit. Dus geen erkenning en geen compensatie.
Er kunnen automatiseringsproblemen op andere vlakken bij komen, maar het kan ook op zich zelf staan.
Hoge intelligentie en veel lezen helpt om het zodanig te compenseren dat je met heel hard werken net een voldoende eruit kan slepen. Talen kunnen problematisch zijn, omdat daar zeker in het begin minder leeskilometers in gemaakt zijn.

Jolijt
31-08-2012 om 19:54
Lisbeth
Ik dacht vroeger altijd dat dyslexie was dat je niet het verschil wist tussen een d en een b met nog een schepje extra.
Ik was ook zeker niet dyslectisch; ik wist het verschil en had snel leren lezen. Zonder problemen naar het VWO. Daar bleek ik moeite te hebben met Duits; ik zag geen lettergrepen en kon weinig van woorden maken. Leerkracht heeft toen dyslexie geopperd maar daar is het bij gebleven... we vonden hem eigenlijk wel een beetje raar, ik kon toch lezen??
Sprong in de tijd.
We krijgen 2 dochters. Oudste is duidelijk HB en loopt in groep 2 al vast. om haar naar een andere school te krijgen moet ze getest worden: 150+.
In groep 1 heeft ze zichzelf leren lezen; een paar maanden in groep drie is ze officieel avi uit. Spelling kent voor haar geen geheimen; ze ziet iedere (werkwoord)fout en verbetert alles wat ze onder ogen krijgt. Citoscore 550, inmiddels TVWO diploma, een kei in Engels, Frans en NL.. begint zelfs een redactie bedrijfje. (taliger kan bijna niet)
(tussendoor een zoon die duidelijk voor loopt maar zonder speciale vermeldingen, niet getest, niet problemen ondervonden, TVWO)
Toen dochter 2 naar school kwam waren ze dus op hun hoede. Ze was anders dan de oudere twee (tuurlijk, het is een eigen persoontje). Wilden we haar gehoor eens laten testen? Was in orde. Had ze geen ADD/ADHD/Autisme?? pffff wij zagen ook wel wat... maar dat eigenlijk niet.
Kortom: orthopedagoog. IQ 130 ??!!! Als we een kind op gemiddeld hadden geschat was zij het wel!
Na jaren gemodder toch maar een dyslexietest. Volgens de tester was het zo duidelijk bij haar... dyslectisch en niet zo'n beetje ook! School was verbaasd, had geen dyslexie verwacht.
Dyslexie in de familie?? Nee! Bij andere kinderen? Nee!
Tijdens de behandeling bleek al snel van wel. Waar hebben we last van?
*Automatiseren van de tafels 7x8 is heel snel 5x8 want dat is de helft van 80 plus 16 :-S
*Het herkennen van mensen en het onthouden van namen..
*Rekenen, met name aftrekken over het tiental heen. Foutloos, maar wel veel langzamer.
*Moeite met het leren van fietsen en veters strikken.
*Spellen; ondanks dat ik niet zoveel fouten maak moet ik bij alles de regels toepassen. Ook ben ik heel sterk in het anders formuleren van een zin om onder een woord uit te komen. Leenwoorden als Abonnement, apartement etc die door mensen op twee manieren worden uitgesproken moet ik altijd opzoeken aaaa-booo-ne-ment a-bon-ne-ment?? ab-bon-ne-ment?
Oudste liep vast met Latijn/grieks. Niet op het vertalen van de tekst, niet op het leren van woordjes maar op het lezen (in het Nederlands) van de mythologische verhalen. Namen niet uit elkaar kunnen houden, verhalen niet snappen. Ze kan ook heel goed tekstverklaren, maar houdt niet van boeken lezen omdat ze vaak de draad kwijtraakt. Op aanraden van school heeft de geen examen Latijn gedaan (grieks was al eerder vervallen).
Als jongste dochter niet zo zwaar dyslectisch was waren we dit waarschijnlijk nooit op het spoor gekomen.
Alledrie zijn we goed in dingen verkeerd lezen/begrijpen:
"buritos gegeten met prei/ham vulling" Hoe vul je nou een Dorito? en je eet toch geen chips als avondeten?
Alle bommeldingen uit een tekst zijn voor ons. Fantasy lezen vind ik een crime met die vreemde namen (ik lees wel een 80/100 boeken per jaar)
Dyslexie hoeft dus op zich geen probleem te zijn, maar het compenseren kost hier soms wel veel energie en voordat het een naam had ook wel eens wat schaamte. (ben ik zijn naam nu alweer vergeten?)

lisbeth
31-08-2012 om 22:03
Herkenbaar
En dan niet alleen voor dochter maar ook voor mijzelf.
Dochter heeft altijd problemen gehad met automatiseren, ik kan haar moeilijke sommen uit groep 8 geven en die lost ze op. Geef haar echter plus en minsommen tot de 20 en ze heeft een probleem. Idem voor tafels.
Strikken kan ze niet, fietsen wel maar dat was ook een proces. Haar handschrift is dramatisch.
Spelling ook, ze zegt ook zelf dat ze het echt moeilijk vind. De begeleidster gaf vandaag aan dat je bij een kind met haar intelligentie en met de hoeveelheid boeken dat zij leest gewoon een beter woord/spelling begrip zou verwachten.
Tja misschien niet alleen luiheid. Ik doe sinds de vakantie iedere dag beter spelling met haar. 4 oefeningen per dag is goed te doen. Maar dan valt me ook op dat ze ' licht' rustig als ' ligt' aangeeft. Ze ziet het dan echt niet.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie
31-08-2012 om 23:14
Hier ben ik...
Dyslexie is niet eenduidig. Het ene kind heeft moeite met lezen en de ander meer met spelling. In mijn referentiekader vat dysorthografie onder dyslexie.
Woordenschat kan bij dyslexiekinderen wat lager zijn omdat ze minder in aanraking komen met woorden omdat ze vaak op een lager niveau lezen. Het is dus een gevolg van de dyslexie. Begrijpend lezen kunnen dyslectische kinderen feitelijk prima, maar je ziet dat ze zoveel moeite hebben met technisch lezen dat het er niet uit komt. Dus ja, dyslectische kinderen kunnen in principe prima scoren op 'begrijpend lezen' en 'woordenschat'.
Slimme kinderen hebben meer compensatiemogelijkheden. Dat geldt voor lezen en ook voor spelling. Daardoor halen ze vaak C en D scores inderdaad. Daarom is de combi HB en dyslexie zo moeilijk vast te stellen door school: ze zijn te goed voor dyslexie en te slecht voor HB. Mijn zoon heeft heel veel baat gehad bij 'Taal in Blokjes'. Bij spelling/dictee kan hij de regels toepassen, uitzonderingen gaan altijd verkeerd en vrij schrijven is een drama.
En ja, dyslexie is heel erg van invloed op het automatiseren van rekenen (eigenlijk op al het automatiseren).
Heb je toevallig DMT's scores? Dat gaat bij onze zoon dus echt beroerd terwijl hij redelijk goed (wel wat langzamer) leeftijdsadequate boeken kan lezen.
Qua vergoedingen voor de dyslexietest moet ik je teleurstellen. In feite heb je pas recht op vergoeding als ze E's scoort op lezen e/o spelling.

Chippie
31-08-2012 om 23:22
Aanvulling
Bij dyslexie kunnen er twee (of drie) problemen een rol spelen:
- fonologische vaardigheden (hoor je het verschil tussen een w en een v)
- automatiseringsvaardigheden
- werkgeheugenprobleem (veel dyslecten hebben een werkgeheugenprobleem, de een noemt dit een onderdeel van dyslexie en de ander noemt het een bijkomend probleem (dyslexie-plus).
Bij dyslexie heeft een persoon moeite met 1 of 2 of allebei. Daarnaast kan 3 er bij komen. Zo ontstaat dus ook de grote variatie in dyslexieproblematiek. Het kan goed zijn dat je dochter qua automatiseringsvaardigheden slecht scoort (maar dat wist je eigenlijk al).

karin hoek
01-09-2012 om 00:35
Jolijt,
het is alsof ik het verhaal van ons gezin lees. Wij hebben voor onze jongste nog geen officiële diagnose (het traject is wel gestart). Maar ik was echt heel verbaasd toen geopperd werd dat ze misschien dyslectisch wou zijn. En herken nu zoveel ook bij mijzelf en bij mijn oudere kinderen. Ik vind het fijn om te merken dat wij niet de enigen zijn die zo verrast worden.

lisbeth
01-09-2012 om 07:35
Chippie
Ik snap even niet helemaal wat je met een werkgeheugenprobleem bedoelt.
Dochter scoort niet slecht op DMT's, laatste een B geloof ik. Wat echter wel zo is. Ze leest avi uit sinds afgelopen voorjaar, einde groep 5 dus. Nu is dat prima natuurlijk en absoluut niet slecht maar iedereen had dat eerder verwacht.
BMT's meestal een B maar dat kan beter, maar ook dat wordt op slordigheid gegooid.
Daar waarschuwde de begeleidster ook gisteren voor, dochter is extreem slim en kan erg goed compenseren. We moesten ervoor waken dat we niet alles wegduwen bij het idee daar is ze te 'HB' voor. Nu wordt snel gezegd, die kinderen kunnen niet automatiseren, plannen, spellen, netjes lezen. Ook door school.
Ze kon iemand die ervaring had met HB en dyslexie. Volgens haar zou die redelijk kunnen inschatten of dochter mogelijk dyslectisch is of niet. Die vrouw werkt blijkbaar met een kleurensysteem ?? om het visueel voor de kinderen te maken.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Petuut
01-09-2012 om 11:22
Vergoeding
Even inhaken op de E-eis voor toetsen om in aanmerking te komen voor de vergoede diagnostiek.
Dat is niet per definitie waar.
Er moeten wel D's en E's in het LVS staan, maar het is aan de onderzoeker om te beoordelen of het hele dossier aannemelijk maakt of er sprake is van een vermoeden van dyslexie. Als dat zo is, dan wordt het onderzoek vergoed.
Dat was namelijk in ons geval aan de hand: LVS gaf niet consequent E's, maar zo af en toe zat er een D tussen, daarom vond de IB-er het moeite niet waard om een officieel leerlingdossier op te stellen voor onze kinderen. Uiteindelijk bestond bij ons het leerlingdossier uit een uitdraai van het LVS en een (slordig en feitelijk onjuist, maar goed..) A4tje met daarin kort opgesomd welke extra dingen er op school gedaan waren gedurende de jaren.
En bij ons werd, ondanks dat er niet alleen E's gescoord waren, de diagnostiek wel vergoed. Of een eventuele behandeling ook vergoed wordt, hangt af van de uitkomst van het onderzoek: is er sprake van ernstige enkelvoudige dyslexie, dan wordt de behandeling ook vergoed.
Succes!

Nor@
03-09-2012 om 10:00
Lisbeth
Heb je al eens iets gelezen over beelddenken?
Ik heb 2 hb jongens, waarvan 1 beelddenker is, hij kan niet zoals zijn broer goed spellen, maar door de methode "ik leer anders" kan hij de woorden opslaan in zijn hoofd van voor naar achter en weer terug. Ook automatiseren gaat daardoor veel beter, kijk eens op www.ikleeranders.nl, je kan een aantal keer naar een coach toe, om te kijken of dat iets voor jullie is, zij leert dan hoe je dat moet oefenen.
Soms wordt er ten onrechte aan dyslectie gedacht, maar is het beelddenken. Er staat ook een duidelijk filmpje op de site.
succes!

Sasvangent
03-09-2012 om 12:19
Zoon
hier een 11 jarige zoon die in het dyslexietraject zit. Na bijna 1 jaar is het nog steeds niet duidelijk.
Hij is avi uit, heeft automatiseringsproblemen (bv. maatafels worden uitgerekend via omslachtige manieren), begrijpend lezen is niet te doorgronden: als hij op school een tekst krijgt die hem niet interesseert scoort hij vaak slecht (of niet). Als hij zelf een boek leest dat hij leuk vindt, zien we geen problemen met begrijpend lezen. Spelling: wisselend.
Verder: ik ken een aantal hb kinderen die al in het middelbaar zaten toen er nog maar aan dyslexie werd gedacht. Bij ons krijg je Frans vanaf groep 7, deze kinderen rolden overal door in de lagere school. Ze liepen wel vast bij Latijn.

Chippie
03-09-2012 om 21:29
Lisbeth
Werkgeheugen is een rijtje woorden oplezen, wegleggen en daarna kijken hoeveel je er nog weet.
"Ze kon iemand die ervaring had met HB en dyslexie. Volgens haar zou die redelijk kunnen inschatten of dochter mogelijk dyslectisch is of niet. Die vrouw werkt blijkbaar met een kleurensysteem ?? om het visueel voor de kinderen te maken."
Brrrr. HB kinderen kunnen een gewone dyslexietest doen. Geen enkel probleem. Het zijn heel andere testen dan lezen en spelling. En als je wilt weten of je kind dyslectisch is, dan zou ik never nooit gaan naar iemand die 'ervaring heeft met HB en dyslexie'. Dat heb ik ook. Ga dan gewoon naar een specialist. Een orthopedagoog of psycholoog.
Petuut, heeft gelijk. Zo ging het bij ons ook (we hadden het zelf al betaald en kregen na de IQ test alsnog een 'verklaring' dat we geld voor test terug kregen. Maar dat is wel een hele lastige route (ik ben meer het type: 'die 1000 euro betaal ik zelf wel). Voor de behandeling geldt er wel een strikte eis van E's.
Wel will ik je waarschuwen om het niet in (nog meer) etiketjes te zoeken. Je kind heeft een spellingprobleem. Met of zonder verklaring; het wordt er niet direct veel anders van. Je moet met spelling aan de slag. En ja, ik ken ook wel slimme kinderen die heel beroerd spellen. Je hoeft niet overal geweldig in te zijn. Trouwens mijn niet-dyslectische HB zoon loopt overal twee jaar op voor op zijn klasgenoten maar spelling is net een A. Voor hem een lage uitschieter.
Enne, ga niet alleen op zoek naar dingen die je kind minder goed kan. Ga eens op zoek naar die dingen waar je kind wel goed in is. En dan niet altijd de cognitieve dingen.

lisbeth
04-09-2012 om 09:00
Chippie
waarom bekijk je mij altijd zo negatief.
Ik vind dat ik niet zo'n rare vraag heb, een extern iemand geeft aan dat ze signalen van Dyslexie ziet, mijn ouders geven aan dat er vroeger bij mij ook over gesproken is maar dat er nooit onderzoek is geweest, De spellingscores blijven sterk achter, automatiseren bij rekenen is een probleem.
Het is een gegeven dat meestal op een forum geschreven wordt over problemen, over vraagstukken. Ik kan natuurlijk ook schrijven over dochter haar geweldige kanten maar ik denk niet dat dat zo aanslaat.
Jouw zoon heeft een A score voor spelling en dat vind je al niet super, want hij loopt met andere vakken jaren voor. Mijn dochter ook, maar heeft daarnaast een D score voor spelling. na de laatste cito in februari (D score geloof ik) wilde ze graag spelling oefenen, we hebben toen samen aan de meester oefenmateriaal gevraagd en hebben bijna dagelijks extra spelling geoefend, resultaat een lage C.
Niet echt motiverend. Je hoeft niet overal even goed in te zijn maar het is misschien ook niet helemaal eerlijk om zoiets weg te duwen en er over een paar jaar spijt van te hebben.

Petuut
04-09-2012 om 09:54
E socres en behandeling
Even een kanttekening van mijn kant (vandaar ook kant-tekening, hahaha): een behandeling wordt vergoed als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie die is vastgesteld door een bevoegd persoon.
Ik denk niet dat de LVS-scores daarin leidend zijn.
De LVS-scores zijn wel indicatief voor het vermoeden van dyslexie.
Lisbeth, ik heb goede ervaringen met een praktijk in Sprang-Capelle, misschien dat je daar eens kunt informeren? Bij de oudsten hadden we al vanaf groep 3 geneuzel over lezen, tempo, spellen etc. en zijn we pas in groep 5 (via-via) bij hun terecht gekomen en ik weet wel dat we, stel dat jongste (nu nog in groep 2, en begint al te lezen) straks ook vast lijkt te lopen of sterk terugvalt, we naar hun terug gaan niet niet naar de eerste instanties waar we geweest zijn.
Succes, ik weet hoe vervelend het is om slimme kids te hebben die een probleem hebben met technische lezen/spellen.
Petuut

Chippie
04-09-2012 om 17:06
Lisbeth
Ik doe niet negatief. Ik zie nog steeds een kind dat niet altijd even gelukkig is en daarin speelt de directe omgeving altijd een belangrijke rol. En ja, ik als jij het over je dochter hebt dan gaat het altijd over 'problemen' die je ook te groot kunt maken. Dat is mijn mening gebaseerd op wat jij hier schrijft.
Ja, ik denk dat het goed mogelijk is dat er dyslexie in het spel is. Aan jou of je dat tot op de bodem wilt uitzoeken. Als je het wilt laat uitzoeken moet je het niet zoeken in 'iemand die er ervaring mee heeft', in 'ikleeranders-toestanden' (sorry, Nora) maar ga gewoon naar een goede orthopedagoog of psycholoog. Maar je moet je ook realiseren dat een dyslexieverklaring niet meteen betekent dat de spelling vooruit gaat.
Wel heb ik meer dan eens gelezen dat veel HB-ers dyslexiekenmerken hebben. Ik ben daar niet in gedoken omdat mijn zoon daadwerkelijk zo dyslectisch als een deur is.
Was er een subtest waarin je dochter lager scoorde qua intelligentietest? Bij ons rolde daar al een duidelijke aanwijzing uit...

Chippie
04-09-2012 om 17:11
Petuut
De ernst van de dyslexie (in 'ernstige enkelvoudige dyslexie) wordt gebaseerd op de E-scores. Ik heb het nagevraagd bij diverse instanties. Dat 'ernstig' is enkel en alleen ingevoerd ten behoeve van wel of niet verogeding door ziektekostenverzekeraars. Er is geen enkele dyslexiedeskundige die dat onderscheid maakt.
Ter illustratie: mijn zoon scoorde op de dyslexietestonderdelen significant lager dan drie 'ernstig enkelvoudig dyslexie' leerlingen in zijn klas en parallelklas. En toch is hij 'gewoon' 'enkelvoudig dyslectisch'. Krom maar waar. Ik ben er ook van overtuigd dat de inzet thuis en op school er toe heeft geleid dat hij net-aan-D'tjes haalt. Helaas, geen 'behandeling' dus. Al vind ik de term 'behandeling' erg suggestief. Er valt weinig te 'behandelen'.

Petuut
04-09-2012 om 22:35
@chippie
Dan zeggen de instanties tegen jou iets anders dan tegen mij.
In het dyslexieonderzoek van mijn kinderen heb ik ook geen Dtje of Etje meer gezien. Er kwam uit dat ze dyslectisch waren, maar ondanks alle E's bij de DMT (ik heb thuis de uitdraaien van hun LVS liggen en hun DMT's laten vanaf dag 1 overwegend E's zien met hier een daar een E, maar wel altijd V, dus altijd de onderste regionen) zijn die van ons ook niet ernstig dyslectisch, dus alleen de cijfertjes van het LVS bepalen het volgens mij niet. Het ligt eraan hoe je op de dyslexietest scoort, is mij verteld.
Misschien ligt het aan de onderzoekende instantie en welke diagnose-middelen die gebruikt?
Petuut

Chippie
05-09-2012 om 00:37
Petuut
Tja, dat zou kunnen dat ze jou iets anders hebben verteld. Het is mij zo uitgelegd en ik heb ook oeverloos gezocht naar de grens tussen 'ernstig enkelvoudig dyslexie' en gewoon 'enkelvoudig dyslexie'. Ik heb niets anders gevonden dan de koppeling aan de E-scores. Ik heb ook heel wat artikelen gelezen over dyslexie maar nergens kom ik het onderscheid tegen.