Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiets

Fiets

22-03-2017 om 19:53

Heeft een gymnasiumdiploma voordelen boven atheneum?


VMBO ouder

VMBO ouder

13-04-2017 om 16:41

Vmbo of alleen

MK, is dat een vmbo, dus met basis, kader en tl, of alleen 1 niveau?

MK

MK

13-04-2017 om 17:28

alles

Dat zijn scholen die basis t/m tl bieden, dus het gehele VMBO pakket.

Ik wil alleen maar zeggen dat iedereen last van vooroordelen heeft. Het is altijd wel wat.

VMBO ouder

VMBO ouder

13-04-2017 om 17:33

Inderdaad

MK, inderdaad.

IJsvogeltje

Toevallig was ik vandaag op een categorale mavo, één van de zeker drie die onze stad rijk is. Ik vertelde mijn collega dat mij het best fijn leek om daar op te zitten, omdat mijn eigen ervaring op een mavo van een scholengemeenschap was dat je daar subtiel meekreeg dat je wel het laatste wagonnetje was. "De vwo-ers zijn wel altijd stil als ik het vraag", of "op de havo zijn ze wel geïnteresseerd". En dat de mavo in een dependance verderop zat en niet uitgenodigd werd voor het schoolfeest enzo. Als mijn kind naar de mavo zou gaan zou ik zeker voor de zelfstandige mavo kiezen.

skik

VMBO ouder

VMBO ouder

13-04-2017 om 17:55

categoraal

ik vind een vmbo iets anders dan een categorale mavo/vmbo-tl of ander categoraal vmbo niveau.
Mijn kind op de mavo zit daar prima, leuke eigen sfeer, kleinschalig en ambitieus.

En dat mijn kind gelukkig nog vrienden heeft die op het gymnasium zitten, was niet serieus bedoeld, is maar om aan te geven dat ze vrienden heeft op alle niveaus. Niets blijft haar bespaard.

skik

Ik weet niet of we dezelfde categorale mavo bedoelen, maar sommige categorale mavo's zijn opvallend wit. Zoals deze ook.
Mijn dochter heeft in een heterogene brugklas gezeten. Haar vriendinnen zitten nu in 4 mavo, 4 havo en 4 vwo. Zij hebben helemaal niet idee dat de een dommer is dan de ander. Omdat ze elkaar kennen.
En dat vind ik dus het grote voordeel van brede scholengemeenschap. Maar wel een waar docenten er zelf ook in geloven en ieder kind in zijn waarde laten.

Marcus Bakker (CPN)

Leuk weetje is dat het Marcus Bakker was, partijleider van de communistische partij Nederland, die het categoraal gymnasium gered heeft van de ondergang uit de mammoetwet. "Gaan arbeiderskinderen eindelijk naar het gymnasium en willen ze het afschaffen!", sprak hij legendarisch.

Communist

Communist

17-04-2017 om 14:56

CPN

En mijn overgrootvader heeft als gemeenteraadslid van de CPN gestemd tegen de oprichting van een categoraal gymnasium in onze woonplaats, waar mijn broertje en ik een heerlijke schooltijd hebben gehad. De ouwe ijzervreter zal zich vast hebben omgedraaid in zijn graf toen we daar heen gingen...

Alkes

Van de drie die ik ken is de ene redelijk wit, de ander gemengd en de derde behoorlijk zwart. Overeenkomstig aan de buurt waar ze staan.

Fijn dat je dochters en je vriendinnen niet het idee hebben dat de één dommer is dan de ander, misschien hebben de docenten op die school een andere instelling. Maar als docenten hints in die richting geven, de havo en het vwo in het hoofdgebouw zitten met alle voorzieningen en de mavo veel verderop en je voor gym wel naar het hoofdgebouw moet waar je door de rest (op zijn gunstigst) gezien wordt als gast, dan krijg je wel het idee dat je in de laagste kaste zit. Maar wellicht voel je je op een vmbo b-k-tl wel weer de crème de la crème als tl'er.

skik

skik

of andersom, hier moeten de gymmers naar gym fietsen.

skik

Ik denk dat de opzet van school met zijn heterogene brugklassen erg heeft bijgedragen aan de beeldvorming van mijn dochter en haar vriendinnen. Ze begonnen samen in een klas en ze hadden nauwelijks idee wie welk schooladvies haad. Ze waren meer geinteresseerd in elkaars muzieksmaak of kledingkeuzes.En ja daarin verschilen 12 jarigen meiden nauwelijks.

en skik

ik vind jouw verhaal verder wel heel herkenbaar. Nu is de tendens trouwens dat scholengemeenschappen de hele mavo afdeling apart zetten. Een havo/vwo school doet het beter dan brede scholengemeenschap.En met de onvolprezen keuzevrijheid van ouders zal die tendens niet te stoppen zijn.

Bermbrand

Nu wordt Marcus Bakker in de strijd gegooid. Ok, dan zal ik deze discussie staken. Nu duidelijk is geworden dat juist de categorale gymnasia bijdragen aan het opheffen van de kloof in de maatschappij.

Li

Li

18-04-2017 om 20:51

maar Alkes

Welk probleem wordt opgelost door ouders hun vrijheid van onderwijs (voor zover aanwezig) af te pakken? Waarom zeg je niks over het feit dat de meeste scholengemeenschappen ook al vrij elitaire clubjes zijn omdat er alleen VMBO-t, HAVO en VWO gegeven worden?

Het ontmoeten van "iedereen" zal toch elders moeten plaatsvinden.

saar

saar

18-04-2017 om 20:58

mmhh Alkes beetje ot

Hier merkte ik bij dochter in groep 8 toch sterk ontluikende besef van verschillende schooltypes. Bij dochter én bij haar vriendinnen. Kan liggen aan de leerkracht van toen natuurlijk.
(toen heeft dochter ook hard gewerkt om op schooltype van haar wens te komen. Oude vriendinnen die in ander type zijn gekomen ziet ze gewoon in haar prive tijd)

Zeker is het zo dat ook op een brede scholengemeenschap kinderen geen vmbo-kader leerlingen tegenkomen, maar om dan maar te pleiten voor categorale scholen vind ik wat vreemd.
Mijn kinderen sporten niet en de activiteiten die ze wel doen (toneel en muziek) zijn nogal osm. School is echt de plek waar ze meest verschillende kinderen tegenkomen. Maar dat was inderdaad op de basisschool een stuk meer.

MK

MK

18-04-2017 om 21:10

snap het wel

Hier in de regio wil niemand zijn VMBO-T kind op de categorale VMBO school omdat daar 'ander soort kinderen' zou zitten (lees: veel kinderen met een kleurtje). Kinderen met een VMBO-T advies hopen daardoor allemaal op een plek op een brede (witte) scholengemeenschap, maar die verkleinen hun VMBO-T afdeling allemaal en houden per leerjaar maar 1 klasje aan. Ook om de school wit te zouden al zullen ze dat nooit toegeven.

Als je kind een Kader of Basis advies heeft, heb je echt een probleem. De scholen die dit aanbieden hebben allemaal een slecht imago (terecht of niet). Niemand wil z'n kind daar hebben. Ik denk dat het imago van Kader of Basis flink zou verbeteren als dit ook op brede scholengemeenschappen wordt aangeboden. Op de manier zoals het nu gaat wordt het echt het afvoerputje en ik snap niet dat iemand dat zou willen.

Li

Li

18-04-2017 om 21:11

keuze

Ik pleit niet voor categorale scholen, maar voor keuzemogelijkheden voor ouders en kinderen. Als je vindt dat die keuze er niet moet zijn, moet je met een goed verhaal komen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste VMBO'ers zich er niet om zullen bekreunen of er ook gymnasiasten op hun school zitten. Als je wil mengen, moet je in een gemengde wijk gaan wonen. Dan zijn de basisschool en de sportclub vanzelf ook gemengd.

Als die gemengde wijk maar groot genoeg is segregeert het vanzelf wel weer. Dan is er een kakkineuze witte voetbalclub en ééntje voor het 'gewone' volk. Gaan de kinderen van hoogopgeleide witte ouders naar de Montessori en de rest naar één van de andere. De inclusieve regenboogwijk bestaat denk ik nergens.

skik

eens met skik

Ik vind de opmerking van Li dat je maar in een gemengde wijk moet gaan wonen, wel wat makkelijk. Ik ben ook benieuwd in welke steden ze dergelijke wijken kent. Ik ken wel wijken die op papier gemengd zijn, maar in praktijk segregeren op de manier waarop skik beschrijft.
(maar dit is inmiddels allemaal wat terzijde)

Li

Li

19-04-2017 om 11:43

Nou ja

dat heb ik idd ook wel meegemaakt. Ik woonde in een achterstandswijk en er werd (ongetwijfeld gesubsidieerd) fitness voor vrouwen aangeboden. Dat leek me wel fijn en ik schreef me in. De gehoofddoekte jongedames die het runden leken met mij verlegen en wisten het zo te plooien dat het nooit echt lukte. Ik was duidelijk niet welkom.

Nu woon ik in een gemengde buurt waar echt geIntegreerd wordt tussen inkomens en bevolkingsgroepen. Tenminste, wel in mijn vriendenkring. En inderdaad, ook hier wonen genoeg mensen die alleen met "hun soort" omgaan. Dat sla je er echt niet uit. Maar die hebben wel een minder rijk leven, denk ik dan.

Maar om dat nou af te dwingen? Mwah.

Angela67

Angela67

19-04-2017 om 12:13

sociaal economisch

dat is toch vaak de 'verdelende factor'? Niet zozeer cultuur/religie/herkomst?
gr Angela

Angela

Ja klopt. In de praktijk wordt de term 'zwarte school' vaak gebruikt om het aandeel niet-blanke kinderen mee aan te duiden. Maar het is een term om aan te duiden wat de gemiddelde sociaal-economische achtergrond is.

Li

Li

19-04-2017 om 13:24

hier

gaat dat vaak samen, maar je hebt gelijk.

ijsvogeltje

Ik kan me helrmaal vinden in je reactie. Categorale scholen zijn klein, schoolgemeenschappen zijn groot. Het zijn goed geolierde machines met veel regels (anders draait het niet, zo'n monstrueuse kolos van 2000 kinderen) en op en school met max. 500 kinderen ken je al gauw iedereen of bijna iedereen. Het is menselijker.
En elitair... ach, ik heb genoeg ouders gesproken in mijn leven om te weten dat elitair niets met opleidingsniveau te maken heeft. Het is een "set of mind"...
Sini

Angela67

Angela67

20-04-2017 om 12:14

het verhaal van het Niels Stensencollege

In Utrecht is een brede scholengemeenschap 'ten onder' gegaan omdat de vmbo-afdeling te groot/te zwart werd en de 'witte leerlingen' niet wilden blijven komen voor havo/vwo. Dat schijnt een trauma te hebben opgeleverd in Utrecht waar men nog niet van bijgekomen is. School stond overigens ook in 'foute wijk' zoals men dat schetst in dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2002/04/19/spijt-over-sluiting-zwart-niels-stensen-college-7586345-a768456.

Dit document is een analyse en geeft wel aan waaruit de beweging naar de andere kant in Utrecht is ontstaan (huidige totale regie door schoolbesturen met angst voor vanalles . . ):

https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/casus_niels_stensen_college.pdf

"Het Niels Stensen College was een witte, middenklasse streekschool, sterk georiënteerd op kunstzinnige vorming. Echter, door de hierboven geschetste ontwikkelingen, door andere leerlingenstromen binnen gemeente en een andere wijkopbouw (sluiting van een naastgelegen openbare school voor voortgezet onderwijs) veranderde de leerlingenpopulatie en kreeg de school meer het karakter van een zwarte wijkschool. Deze veranderingen kregen een extrakans doordat in Utrecht elke school zijn eigen strategie hanteerde om zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op het gemeentelijke beleid en de leerlingenstromen. Daardoor ontstond deels ongewenste concurrentie (of beïnvloeding van leerlingenstromen, bijvoorbeeld door het hanteren van maximum
leerlingenaantallen op sommige scholen) en was er weinig afstemming tussen scholen onderling
(waaronder het Niels Stensen) en tussen de school en de gemeente.
Ondanks de veranderde leerlingenpopulatie en het veranderde beeld van de school bij ouders
en andere betrokkenen in de gemeente Utrecht hield een deel van de docenten en schoolleiding
(krampachtig) vast aan oude imago van de school. Een ander deel van de docenten en schoolleiding
omarmde de veranderde leerlingenpopulatie na verloop van tijd wel en wilde graag een school zijn
voor alle leerlingen, ook de allochtone leerlingen. Doordat de veranderingen in de leerlingenpopulatie en het beeld van de school naar buiten toe aanvankelijk zeer geleidelijk verliepen, bemerkten veel personeelsleden de veranderingen niet (of te laat) en vond weinig overleg plaats over het imago van de school en de implicaties die zo’n imago heeft voor de didactiek en gang van zaken op school en communicatie naar buiten toe. Een school zijn voor alle leerlingen betekent aandacht voor alle culturen, zowel in lesmethoden en didactiek als in het gebouw (zijn er gebedsruimtes of uitingen van culturele symbolen) en activiteiten (als schoolreisjes, kunst, buitenschoolse cursussen, etc.). Bovendien kreeg negatieve aandacht van media (en wijk) een kans doordat de school geen beleid had ten aanzien van de houding ten opzichte van buitenstaanders en in het bijzonder de media. De wijk, de school en zelfs docenten (en schoolleiding) kwamen daardoor negatief in het nieuws en bevestigden soms het imago dat de school buiten de wijk had gekregen."

VMBO ouder

VMBO ouder

20-04-2017 om 16:13

Scholengemeenschappen

Sinilind, wat een vooroordelen over scholengemeenschappen en kleine scholen, zeg. Ik ken scholengemeenschappen die erg losjes zijn georganiseerd en kleine scholen met superstrakke en strenge regels. En kolossen, erg overdreven, de scholen met 2000 leerlingen die ik ken, hebben het bijna allemaal in deelscholen georganiseerd, of in twee gebouwen naast of tegenover elkaar. Vaak met eigen deelschoolleiders, eigen conciërges. Men kent elkaar ook.

Mijn eigen middelbare school, 1500 leerlingen in 1 gebouw met mavo, havo en vwo, en ik kende alle leerlingen uit mijn leerjaar, van alle niveaus. En ook de leukerds die ouder waren

VMBO ouder

VMBO ouder

20-04-2017 om 16:17

Gemengde wijk

Helaas kan een wijk ook snel veranderen. Van een leuke gemengde wijk, fijn gemengde basisschool is mijn wijk de laatste 5 jaar ongelofelijk wit geworden. De huizenprijzen stijgen de pan uit, en de basisschool is wit wit wit.

Vmbo ouder

Ik WERK in het onderwijs en zie dus heel wat scholen van binnen. Fijn voor je dat je er goede ervaring mee heb. Maar wat je over mijn mening schrijft is ook een vooroordeel hoor,
Sini

VMBO ouder

VMBO ouder

21-04-2017 om 08:05

Sinilind

Jij schrijft dat scholengemeenschappen strenge regels hebben, ik zeg dat dat niet altijd waar is. Jij schrijft dat kleine scholen menselijker zijn, ik zeg dat dat niet altijd waar is. Wie heeft hier nou vooroordelen.
En omdat jij in het onderwijs werkt, heb jij de waarheid in pacht?
De wereld is niet zo zwart wit als jij hem ziet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.