Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

30-06-2009 om 13:19

Helemaal stil zitten in de klas

Mmm, de titel dekt niet helemaal de lading van mijn vraag denk ik.. Maar hier komt-ie:

Dochter van 9 (groep 5) heeft een wat moeizaam jaar achter de rug op school. Ze heeft een hekel aan haar juf en voelde zich niet thuis in de groep. Het sociale aspect is de laatste tijd aardig aangepakt, dat gaat gelukkig wat beter.

Nu kreeg ik tijdens het 10-minuten gesprek haar rapport te zien en ik schrok, want ze is wel 8 punten achteruit gegaan, voornamelijk op rekenen, tekenen en werkhouding. Dit is nog nooit eerder gebeurd (achteruitgang).

De juf had er geen verklaring voor. Er was geen reden tot ongerustheid vond ze, dochter zit nog steeds ' op niveau'. Maar als maatregel had ze wel dochters kneedgum afgepakt en moet ze stil zitten als de juf dingen uitlegt. Nu is mijn dochter eigenlijk al vanaf haar geboorte een heel beweeglijk kind dat moeilijk stil kan zitten. Ze raakt dan gemakkelijk 'van binnen' (zegt ze zelf) geirriteerd/gefrustreerd.

Ze krijgt steeds meer een hekel om naar school te gaan, verveelt zich verschrikkelijk en heeft nu dus ook geen 'uitlaatklep' meer. Ik vind het eigenlijk wel heel sneu om te zien. Of ben ik een softie omdat ik vind dat wat gefriemel gewoon moet kunnen? Leidt gefriemel af en zorgt het in jullie ervaring voor slechtere schoolresultaten? Is totaal stilzitten en luisteren iets dat je gewoon moet leren?

Ben benieuwd naar jullie input!
Groetjes Bennikki

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

30-06-2009 om 13:49

O jee

Ik zou niet bij deze juf in de klas moeten zitten. Ik kan namelijk ook niet stilzitten. Bij officiele gelegenheden probeer ik het gewiebel te onderdrukken en dan op te sparen tot een keer in de paar minuten bewegen, maar dat vind ik erg moeilijk.
En nog sterker. Als ik stilzit, kan ik niet meer luisteren. Echt niet. Mijn gedachten gaan dan alle kanten op. Dan ga ik neuzen van aanwezigen vergelijken (heel vermakelijke bezigheid), de lampen in het plafond tellen of dromen over de vakantie. Tijdens vergaderingen ga ik altijd droedelen, dan kan ik ook veel beter luisteren naar wat mensen zeggen.
Mijn kinderen hebben dat ook. Zoonlief met adhd, gaat altijd ijsberen als hij moet denken, dat gaat het beste zegt hij.

Bastet

Bastet

30-06-2009 om 17:00

Tip!

Ik heb drie wiebelkinders.Ik ben eraan gewend hoor,maar op school is een wiebelkussen echt een uitkomst!Ook wel balanskussen genoemd,geloof ik.Thuis heeft mijn dochter,toen ze jonger was,weleens een skippybal gebruikt.
Groetjes,bastet

Bellefleur

Bellefleur

30-06-2009 om 19:50

Erfelijk wiebelkind

Ook ik heb een wiebelkind. Ik had het nooit als zodanig gedefinieerd, tot een juf van haar tijdens het 10 minutengesprek zei dat ze de wiebelkinderen altijd kleine opdrachtjes liet uitvoeren tussen het werken door: bord vegen, raam open en dicht enz. enz. Sinds die tijd laat ik mijn dochter tijdens het eten ook altijd even wat halen enz. Mag ze even bewegen. Het zit blijkbaar in de familie, een nichtje van mij had het ook. Haar vader kon daar slecht tegen, en hield haar soms heel stijf vast. 'om haar te laten ontspannen'. Mijn moeder, oma dus, had altijd medelijden met dat nichtje op zo'n moment. Ze vond het wreed. En toen ging er bij mij een lichtje op. Ik vond het thuis altijd zo onrustig. Ik realiseerde me toen dat mijn moeder het ook heeft. Mijn mening is dat de wereld verdeeld is in wiebels en stilzitters. Verlang van de stilzitters niet dat ze moeten wiebelen, en van de wiebels niet dat ze stil moeten zitten.

Kan ze misschien droedelen?

Zou ze misschien droedels op papier kunnen maken ipv te kneedgummen en te wiebelen? Heeft ze wat om handen maar het ziet er minder hinderlijk uit. Net of ze aantekeningen zit te maken...

Groeten,

Temet

Bennikki

Bennikki

01-07-2009 om 22:08

Dank voor tips, helaas..

Droedelen mag ze niet, heeft ze al geprobeerd. "Juf ziet het meteen en wordt boos"

Wiebelkussen of bal mag alleen op medische indicatie, als dochter adhd zou hebben ofzo, want dat 'geeft onnodige onrust in de klas' (Andere moeder had hiernaar geïnformeerd)

Pippen, Bastet, Bellefleur, goed om te lezen dat jullie dit herkennen! Ik ga het voor de laatste 1,5 week maar zo laten, juf is toch hopeloos geval. Maar mede nav jullie reacties ga ik er niet meer vanuit dat gedrag dochter perse gecorrigeerd hoeft te worden. Volgend jaar zullen we verder strijden voor het Wiebel- en Friemelrecht!

Groetjes, Bennikki

Ik ben een wiebeljuf

Snap dus heel goed dat je als kind beter luistert met je wiebelgum in de hand of je droedelpapiertje voor je. Bij mag het altijd, zolang je omgeving er maar geen last van heeft.

Bastet

Bastet

02-07-2009 om 07:37

Bizar

Zo'n kussen neemt toch juist onrust weg,wat een onzin zeg.
groetjes,bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-07-2009 om 08:58

Jeetje

Volgens mij wordt het tijd voor een heel goed gesprek met leerkracht en bijvoorbeeld intern begeleider. Ik denk dat het een gebrek aan kennis is dat de leerkracht dit soort regels stelt.
Hier ook een wiebelige zoon, maar gelukkig geen leerkrachten die hem trachten te veranderen in een standbeeldje. Wij hebben altijd heel duidelijk met de leerkracht besproken hoe hij in elkaar steekt. Ook hebben we zelf voor school een soort 'gebruiksaanwijzing' voor hem gemaakt. Dat geeft duidelijkheid. Een druk en wiebelig kind kan irritaties oproepen, dat begrijp ik best. In het geval van mijn zoon begrijpen de leerkrachten hoe het bij hem werkt, wat het wiebelkussen doet met zijn spierspanning, waarom dat voor hem belangrijk is etc. Bij ons is hier wel een trajact met fysiotherapie aan voorafgegaan, dat scheelt misschien wel in de acceptatie op school.

Speciale stoel

Wat sneu voor je dochter joh! Tuurlijk snap ik ook een juf die wil dat ze oplet etc. maar volgens mij kan dat ook heel goed als ze "friemelt". Maar dat moet dan niet ten koste gaan van rapportcijfers. In Amerika hadden ze speciale stoelen voor kinderen die beweeglijk waren. Die stoelen hadden maar 1 poot. Dan moest je wel als kind 2 benen op de grond houden maar kon je wel heerijk wiebelen. De kinderen mochten zelf hun stoel uitkiezen bij het begin van het jaar. Eerst 2 weken op een gewone stoel en dan een wiebelkruk en dan kiezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.