Leanne
17-11-2011 om 23:16
Help... rare nio-uitslag. en wat nu? :-(
Net de uitslag van de NIO achter de rug. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt bij die instelling... Mijn zoon (als ik dat over hem mag zeggen: sociaal, welbespraakt en met een brede interesse) scoorde op taal/verbaal: ruim VWO. Maar het rekenstuk lag zo laag dat het niet eens in het schema stond... dus onder het laagste VMBO-niveau.
Wat nu? Dat hij niet bepaald een rekenwonder is, is geen verrassing. Op rapporten scoort hij vijven, voor hoofdrekenen staan er ook wel vieren tussen. Maar goed, dit is wel erg extreem. En daarom kon zijn juf niet anders dan hem een VMBO-t advies meegeven... ook al vond ze dat hem dat geen recht deed. Zij zag hem graag op de Havo, net als ik trouwens.
Zijn entreetoets was wel goed, maar ik hoorde net dat die niet zo belangrijk is als die NIO. De entree-uitslag kwam alles bij elkaar net 2 puntjes in de VWO-marge. Ook hier scoorde hij beduidend lager met rekenen, maar het was nog te doen. Gelukkig krijgt hij over een paar weken een zogenaamd 'drempelonderzoek' om extra duidelijkheid te krijgen. Dat schijnt een beetje op de entreetoets te lijken. En wat kan ik doen? Oefenen? Of juist niet? Het is al zo beladen... zoon is zelf erg teleurgesteld en heeft al te kennen gegeven dat hij 'echt niet gaat oefenen' en is boos naar boven gelopen...

jessica 5
18-11-2011 om 00:19
Leanne
Ik snap dat je zoon teleurgesteld is. Zit hij nu in groep 8?. Je kunt je zoon misschien wel naar een havo/vwo brugklas laten gaan. Dat zou ik als ik jouw was wel voorstellen. En voor dat stuk rekenen wat op het V.O wiskunde wordt doet hij het misschien wel goed. En anders bijles nemen als hij op het V.O zit.
En wat wil je nu oefenen alleen dat rekenen?. Zoek dan even uit wat snapt hij niet en ga daar dan mee aan de slag.
Heeft hij geen diskcalculatie?. Zou dus zomaar kunnen gezien het grote verschil.

Yura
18-11-2011 om 08:33
Alleen nio?
Meestal doet een school alleen nio of cito, niet beide. Voordeel van cito is dat die begin februari is. Dan zou je hem nu bij kunnen spijkeren middels bijles bij een particulieren RT'er zodat hij zijn cito op zou kunnen halen. Misschien kan zij je ook helpen bij een andere toetsroute.
Ik vind het ook een erg groot verschil hoor en dacht ook aan dyscalculie, maar zo'n RT'er merkt dat wel, als na veel oefenen er nog geen voortuigang is zal ze je door verwijzen. Niet dat je daar wat mee opschiet want met dyscalculie krijg je niet dezelfde faciliteiten als met dyslexie en dan kan je kind dus echt inderdaad niet naar het vwo, wiskunde is tegenwoordig verplicht, maar daarnaast moet natuurlijk ook gewoon gerekend worden in de andere vakken, zoals economie, aardrijkskunde en natuur- en scheikunde.

wil40
18-11-2011 om 08:53
Rekenen
Rekenen is natuurlijk een erg belangrijk vak, ook op het VO. Als het rekenen zwak is lijkt me een VWO advies eerlijk gezegd niet van toepassing. Je zoon heeft altijd lage cijfers voor rekenen gehad, je schrijft dat het veel onvoldoendes waren. Dat is inderdaad onder het VMBOT niveau, dus zo heel vreemd is de uitslag van de nio dan niet.
Het is jammer dat je zoon boos en verdrietig is. Ik denk dat er prima oplossingen zijn. Heeft je zoon al een keuze voor een bepaalde school? Als dat een scholengemeenschap is waar VMBO/Havo/ VWO wordt geboden gaat hij prima zijn plek vinden. Als hij in een brugklas VMBO/Havo terecht kan komen, extra aandacht voor het rekenen, wie weet dat hij dan het 2e jaar verder kan met Havo?
Het belangrijkste is dat je zoon de toekomst eerst weer positief gaat zien, groep 8 duurt nog wel een tijdje. Hij moet eerst weer gemotiveerd zijn om dat rekenen te blijven bijspijkeren. Als je zoon erg zijn best doet en de resultaten vallen dan tegen, is dat best een teleurstelling voor een kind.Daar moet nu eerst je aandacht naar toe. Hij vindt volgend jaar heus zijn plekje wel.

Leanne
18-11-2011 om 11:43
Drempelonderzoek
Hij zit idd in groep 8. VWO is niet aan de orde eigenlijk... daar is hij ook kwa leerhouding niet geschikt voor. Maar Havo had ik hem graag gegund en nogmaals, ook de juf vindt hem een echte Havo-leerling. Ze wil zich ook wel hard maken daarvoor, maar deze uitslag ligt er helaas.... en waarom zou een middelbare risico willen lopen met hem, als er op veel scholen toch geloot moet worden?
Inderdaad, we zouden nog een school kunnen zoeken met een combi-vmbo-t/havo klas. Maar dan kom je in deze regio terecht op een leerfabriek, terwijl een kleinschalige havo/vwo-school me veel meer aanspreekt voor hem. Ik ben ook bang dat hij naar beneden afglijdt als vmbo-t ook genoeg is... Maar aan de andere kant, als dat zo is, had hij het op een gewone havo misschien ook niet gered.
Zoon gaf toe dat hij door de (nieuwe) NIO-vraagstelling in paniek is geraakt, in combinatie met tijdsdruk. Ik kan er niet achter komen op welke onderdelen hij extra zorg nodig heeft... ik geloof dat er niet iets uitspringt waar hij echt zo slecht in is dat hij onder vmbo-b zou moeten scoren. Het zou zo fijn zijn als hij een redelijk rekenresultaat kan laten zien met dat drempelonderzoek, zoals hij het ook met de entreetoets heeft gedaan. Kan iemand me iets vertellen over dat drempelonderzoek... lijkt dat op de cito?

Vic
18-11-2011 om 13:50
Cito of nio
Mijn dochter heeft op haar eindcito ook veel lager gescoord op het rekenonderdeel dan op taal en studievaardigheden (72 vs 100). Het algehele percentiel was wel 97, waaruit ik min of meer had geconcludeerd dat rekenen toch iets soepeler meetelt dan de andere onderdelen. NIO werd bij ons op school alleen gebruikt voor leerlingen die een cito-uitslag hadden die niet strookte met het schooladvies, en wanneer de VO school daar eisen aan stelde voor wat betreft toelating.
Ik zou voor nu proberen het rekenen naar een wat hoger niveau te tillen, en dan de cito af te wachten. Evt. kun je dan in maart nog (opnieuw) mee doen met NIO.

Bennikki
18-11-2011 om 14:03
Hier ook
Dochter heeft een score van 90% op de entreetoets gehaald, maar scoorde met de NIO extreem hoog op alle taalonderdelen (score 11 (van de 10) op 1 onderdeel zelfs, weet niet hoe dat kan) maar op rekenen heel laag, VMBO-t of zelfs k.
Ik zit nu ook een beetje met de handen in het haar, ze is extreem slordig en kiest het antwoord veel te snel met rekenen, maar goed, een rekenwonder is ze niet bepaald. Dat was ik zelf vroeger ook niet, toch redelijk relaxed VWO (met wiskunde) en Universiteit gedaan. Maar volgende week hoor ik het advies van de leerkracht; we zijn net van school gewisseld dus ik heb geen idee wat hij gaat adviseren. Dochter vermoedde zelf VMBO-t of Havo.
En dan krijgen we ook de cito nog in februari. Maar de NIO is dus belangrijker?
Ik ben nu met dochter rekenen aan het oefenen. En dan vooral om rustiger en nauwkeuriger te werken. Ze vindt het vre-se-lijk dus ga ik binnenkort beloningen in het vooruitzicht stellen..
En dan vraag ik me ook nog af of een goede cito-score de Nio 'overruled' ? Of dat het eigenlijk al te laat is om te oefenen?

billie
18-11-2011 om 14:31
Wat ik vreemd vind
is dat een schooladvies volledig gebaseerd is op test/toets uitslagen. Volgens mij is dat bij ons op school ook zo, is dat standaard tegenwoordig? Vroeger had je schooladvies en cito uitslag, als het eerste vh andere afhangt lijkt het me overbodig.
Niet iedere school doet NIO, als jullie geen NIO hadden gehad zat je dus met een ruim HAVO advies? Ik zou me er hoe dan ook niet bij leerleggen.
Ik snap wel dat je zoon teleurgesteld is. Toetsen en testen zijn tegenwoordig ontzettend beladen, zeker in klasmilieu. Bovendien vind ik het erg jammer dat je vanwege één zwak onderdeel laag zou moeten inzetten.

M Lavell
18-11-2011 om 14:46
Niet mee akkoord gaan
Of er is iets geks gebeurd bij die NIO toets en dus is de toets niet bruikbaar (het resultaat wijkt te zeer af van de verwachting).
Of de school is nalatig geweest en heeft een ernstige rekenachterstand laten bestaan en er niets mee gedaan.
Ik zou niet akkoord gaan met het advies voordat dit is uitgediept. Ga om tafel met juf en IB-er (neem een man mee!). Vraag om uitleg over de voorgaande prestaties en beoordelingen van het rekenwerk. Is dat in lijn met de uitslag van de NIO? Zo ja, waarom hebben jullie dan nooit eerder iets gehoord. Zoon heeft in dat geval alsnog recht op bijscholing op kosten van de bo school. Zijn achterstand is in dat geval resultaat van nalatigheid van de school.
Is dat niet in lijn (rekenen is wel minder, maar zo erg nu ook weer niet) vraag dan om het negeren van de NIO. Desnoods om het mogen doen van een ander onderzoek (wel cito, of weer een andere toets)
Groet,
Miriam Lavell

Vic
18-11-2011 om 16:53
Ici
En als je dan verzwijgt dat je het eerder hebt gedaan? Ik had van de leerkracht begrepen dat NIO plaatsvindt in groep 8, na de cito. Dan is hij toch te 'moeilijk' als je hem al in groep 7 afneemt?

Gonzo18
18-11-2011 om 19:29
Ik zelf
Mijn dochter is nog niet zover maar ik zelf was zo'n kind. Scoorde voor rekenen lager dan huishoudschool (wat word ik oud! en voor de rest havo/vwo. Het werd dus mavo, net als bij jouw kind. Wiskunde was een drama. Totdat ik een rekenmachine kreeg; toen werd het mijn beste vak. Uiteindelijk een hele lange weg bewandeld: mavo, havo, hbo, universiteit. Achteraf had ik direct naar de havo gemoeten. Mavo deed ik met twee vingers in mijn neus maar ja, testen zijn heilig. Vaak zijn ze ook goed behalve bij de uitzonderingen. De juf moet het voor jullie gaan doen, zij moet haar nek uitsteken. Hopelijk gaat ze dat doen!

Marie
18-11-2011 om 21:23
Drempeltest
Hallo
Wellicht bedoelt Leanne deze?
http://www.boomtestuitgevers.nl/files/Drempeltest_OuderLeerkrachtbrochure_WEBSITE.pdf
http://www.boomtestuitgevers.nl/files/Drempeltest_toelichting_uitslag_2010.pdf
Die heeft onze oudste dochter in groep 8 ook gedaan op haar school in Fryslân. Veel Friese scholen doen mee aan de drempeltest i.p.v. de eindcito.

Leanne
18-11-2011 om 22:36
Als ik het goed begrijp (drempelonderzoek vs drempeltest!)
Verwarrend... maar er bestaat dus een Drempeltest en een Drempelonderzoek!
Een Drempeltest is een intelligentietest, zoals het NIO.
Een Drempelonderzoek is evenals de Citotoets een meting van de 'schoolse vaardigheden'. Voordelen t.o.v. de Cito zijn de vragen die oplopen in moeilijkheid.
En mijn zoon mag dus het Drempelonderzoek gaan doen. Voor sommige klasgenoten geeft de NIO genoeg duidelijkheid. Dan kijken ze naar de NIO en (ondersteunend) de Entreetoets uit groep 7. Mocht zoon dat Drempelonderzoek slechter maken dan die NIO, dan overlegt ze 'm niet aan de vervolgschool.
Volgens juf is haar advies niet langer doorslaggevend... testuitslagen/resultaten willen ze zien! Maar toch jammer. Dan is dat hele leerlingvolgsysteem kennelijk voor de leerkrachten zelf, om te kijken waar nog aan moet worden gewerkt. Ik vind dat veel betrouwbaarder dan zo'n momentopname. Mijn zoon scoorde zijn schoolloopbaan voor taalvaardigheid grotendeels A's maar ook wel 'ns een B. En voor rekenvaardigheid voornamelijk C's, met afgelopen jaar een B. Die C's zijn dan wel onder het gemiddelde, maar toch niet helemaal hopeloos.