bertje1
21-01-2012 om 21:23
Help, slecht lezen
mijn jongste (ruim 7) zit nog krap in avi E3 of zo. Gaat echt moeizaam; volgens mij geen dislectie; hij pakt niet zo een boek of zo, vindt dat (nog) niet leuk... probeer al extra te lezen en op school krijgt hij flink wat bijscholing; begrijpend lezen gaat goed, hij snapt het wel. Rekenen gaat heel goed. ik ben bang dat hij zo blijft zitten (nu gr. 4), wat kan ik nog doen?

dc
21-01-2012 om 23:15
Computerspelletjes en strips
Wat hier enorm motiveert zijn computerspelletjes met een beetje tekst (bijvoorbeeld Mario Galaxy op de WII). En sinds kort gaat hij helemaal voor de donald ducks. Ook vind hij van die woordzoekpuzzels leuk.
Het belangrijkste is iets te vinden wat hij echt leuk vindt, en hij niet ziet als huiswerk. Gewoon om leeservaring op te doen zonder druk erachter.

Maylise
22-01-2012 om 01:48
Oefenen
Om goed te leren lezen zal hij vooral veel moeten oefenen. Ik zou er voor kiezen om elke dag thuis samen te lezen. Om het aantrekkelijk te maken zou je er voor kunnen kiezen dat hij een kwartier later naar bed mag in ruil voor een kwartier lezen. Of dat hij na een week elke dag gelezen te hebben bijvoorbeeld mag kiezen wat jullie eten of zo. Zo'n beloning hoeft natuurlijk alleen als hij het echt niet leuk vindt om te oefenen.
Maar verder zou ik het gewoon onderdeel van de routine laten worden om elke dag een kwartier te oefenen. Hij leest, jij luistert of jullie lezen om de beurt een paar zinnen of je wisselt wat af.
Wat mijn dochter erg leuk vond was samen toneelstukken lezen of boeken die geschreven zijn als een toneelstuk waarbij je om de beurt een rol leest en dan uiteraard me grappige stemmen en gebaren erbij.
Ik zou hem zelf de boeken uit laten kiezen. Het hoeft niet perse fictie te zijn. Een boek over dinosaurussen is ook prima mits er voldoende tekst in staat. Natuurlijk moet het niet te moeilijk zijn maar als het een boek is wat hij leuk vind zal hem dat meer motiveren.
Maar in elk geval goed leren lezen vraag veel oefening. Sommige kinderen gaan er uit zichzelf mee aan de slag. Andere kinderen hebben een extra duwtje nodig.

Isabella Caramella
22-01-2012 om 08:42
Stripboeken lezen
Om het lezen te motiveren zou ik stripboeken proberen. Bv de boeken van Pol (alleen nog tweedehands verkrijgbaar)

Maylise
22-01-2012 om 12:07
Stripboeken
Stripboeken zijn in principe natuurlijk prima want tekst is tekst maar ik zou er dan wel zelf bij blijven zitten en kind hardop laten lezen. Bij stripboeken is de verleiding erg groot om tijdens het lezen gewoon de woorden te raden door naar de plaatjes te kijken. Mijn jongste dochter had toen zij nog niet kon lezen hele verhalen bedacht bij een stripboek en hoe het verhaal wel zou zijn.
Nu is dat radend lezen sowieso wel een probleem dus wat dat betreft is het beter om er bij te blijven en kind hard op te laten lezen onafhankelijk van wat er gelezen wordt.

Vic
22-01-2012 om 12:13
Stripboeken
Hier worden nauwelijks stripboeken gelezen. Oudste heeft in de vakantie nog wel eens een Donald Duck pocket, maar jongste vindt al die plaatjes veel te druk en dan kan ze het verhaal niet meer volgen. Zelf ben ik ook geen striplezer. Vind alleen Jan, Jans en de kinderen leuk
Toen ze beginnende lezers waren hebben we wel veel samen gelezen. Je hebt ook boekjes die op die manier zijn opgezet, met eenvoudige teksten voor de kinderen en moeilijkere voor de ouders.

Serra
22-01-2012 om 13:29
Voorlezen en samen lezen
Hier hebben we een ongemotiveerde slechte lezer leren lezen door veel voor te lezen en samen te lezen. En het lezen fijn en gezellig te maken. Daarnaast stimuleerde het enorm dat jongere zus veel sneller ging en haar qua avi in begon te halen. Daarnaast ook bewust van onze voorbeeldfunctie. We lezen zelf veel en dikten dit aan, benadrukten hoe fijn we het vonden. Op vakantie allemaal met boek gezellig bij elkaar. Leuke boeken kopen waar ze zich ook echt in kon verliezen. Tip zijn de doorlezers, vanaf lage avi maar wel al leuk.
Resultaat is dat ze veel van boeken houdt, nog wel stimulatie nodig heeft om te beginnen maar enorm vooruit gegaan is. Ze is dyslectisch en zit nu op avi 7 in groep 6. Het lijft een kwestie van oefenen maar intussen heb ik goede hoop dat ze avi uit komt )
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leen13
22-01-2012 om 13:43
Taal
Oefenen met taalspelletjes, scrabble of op de pc. http://www.spelletjes.nl/spellen/taal/taal.html
er zijn ook een soort kwartetspelletjes met spreekwoorden en gezegdes. Soms gewoon in de boekwinkel en anders in de kinderboekwinkel op de Rozengracht.
Koppen lezen in De Pers, de Metro of de Spits kan ook helpen, dat lijkt al zo groot lezen ze ook de krant.
Zoon ging een periode vroeg naar school en had een eigen boek waar hij dan een kwartiertje uit ging lezen tot de les begon.

Leen13
22-01-2012 om 13:45
Leeskilometers
In de onderbouw van de middelbare school van mijn kinderen beginnen de lessen tegenwoordig een kwartier later omdat de brugklas eerst 15 minuten leest, elke dag, voordat de lessen beginnen.

lisetje
22-01-2012 om 14:54
Isabella
Weet je zeker dat de pol alleen nog tweedehands verkrijgbaar is? Wij hebben net in de schoolbieb een aantal nieuwe pol strips gekregen. Geleverd door de plaatselijke boekhandel.
Ze zijn inderdaad wel heel leuk.
Lisetje

Guinevere
22-01-2012 om 14:57
Voor sommigen is lezen gewoon keihard werken
Hier ook een zoon waarvoor lezen geen hobby was. Wat het niet beter maakte is dat hij er nu ook niet echt veel aanleg voor had (maar niet dyslectisch). En als je die 2 dingen bij elkaar optelt, dan heb je genoeg om een leesachterstand op te lopen.
Hier hebben we dus dagelijks gezamenlijk gelezen. Toen dat niet genoeg vorderde naar mijn smaak zijn we (thuis) gaan sleeplezen, dat bracht aanzienlijke verbetering. Tussendoor heb ik een stapel van zoons lievelingsboeken gekregen (Spongbob boeken voor beginnende lezers, via Vraag en Aanbod, goed gever nogmaals dank!). Toen begon hij zowaar, eindelijk, af en toe zelf in een boek te kijken. Weliswaar zelden, maar toch.
Vorig jaar (groep 5) was ik nog steeds niet tevreden over de vooruitgang dus toen hebben we een maand thuis Ralfi gedaan (www.ralfilezen.nl), eigenlijk ook bedoeld voor op school maar als je goed bestudeert wat de bedoeling is, dan kun je het thuis prima toepassen. En nu? Nu zit zoon (9) op normaal leesniveau en leestempo. Ook de ondertitelingen kan hij nu grotendeels volgen, dus met het bekijken van veel ondertitelde programma's komen we nog verder. Het is jarenlang hard werken geweest met hem, maar ik ben er nu blij om, want het werpt zijn vruchten zeker af!

Tihama
22-01-2012 om 14:59
Toevallig
kom ik net terug uit de boekhandel met dochter (bijna 11). We bespraken samen hoe het met haar lezen ging toen ze 7 was. Ze had destijds moeite met lezen en omdat ze moeite had, deed ze het niet graag, en omdat ze het te weinig deed, ging het moeilijk, en omdat het moeilijk ging, deed ze het niet graag etc etc.
Ik ben destijds op diverse manieren beziggeweest:
- strips (voor meisjes is er weinig, dus ik had Tina Topstrips via mp gekocht)
- verhalen met op elke pagina veel plaatjes (dat waren Barbieverhalen, want er is heel weinig aan gewone boeken met veel plaatjes)
- Geronimo Stilton
- voorlezen terwijl ik de regels aan bleef wijzen en soms om beurten lezen
Ze zei net tegen mij dat Barbie geholpen had, maar dat Geronimo Stilton pas écht goed werkte om lezen leuker te maken.
Inmiddels leest ze gewone boeken voor haar lol, zonder plaatjes. Ik zou voor een jongen inzetten op wat zijn interesse heeft. Prentenboeken, boeken zoals "Mijn eerste boek over....". Dan heb je veel plaatjes en kleine kaderteksten. Dat kan helpen met stimuleren. Ik vond destijds de oefenboekjes van AVI erg saai, dus ik begreep best dat dochter die niet leuk vond. De serie van Kluitman gebaseerd op AVI-niveaus was hier wel in trek: http://kluitman.nl/index.php?tab=boeken&actie=overzicht&tag=avi&link=AVI boeken&serie=Klavertje Een (AVI M3-E3)
Veel plaatjes, korte teksten en een spannend verhaal.
Verder is het een kwestie van heel veel geduld.
Tihama

bertje1
22-01-2012 om 15:02
Hmm
ja, ik lees al samen maar niet consequent genoeg denk ik; hij pakt zelf geen boek; heb al geronimo maar is best moeilijk vind ik. ik zoek inderdaad iets wat ie leuk vindt maar hij zit in die circel: moeilijk lezen dus weinig lezen/niet voor plezier en dus enz.
Ik vroeg me nog af: kun je er door blijven zitten? HIj is verder normaal intelligent en kan heel goed rekenen en begrijpend lezen ook ok.
heb net nog woordjes geschreven, echt om te huilen (korte ei/lange ij, woordjes met 1 o ipv 2 etc...pff. Heb woordenlijst van school die we oefenen.

Guinevere
22-01-2012 om 15:24
Schrijven
Bertje, ik zou me nog niet teveel zorgen maken over dergelijke sgreivvauten. Moet je voor de lol eens het werk van de klasgenoten van je zoon bekijken, wedden dat het daar vergelijkbaar is? Of kijk eens in zo'n vriendenboek, dan zie je ook hoe kinderen van 7 spellen.
Ik gok dat de leerkracht van je zoon hem nog niet bij de zittenblijvers heeft ingedeeld, alleen bij de moeilijke lezers. En waarom ga je het niet even met de leerkracht bespreken?

Guinevere
22-01-2012 om 15:27
Consequent
Oh, en over die cirkel: die kun jij alleen doorbreken, gewoon door elke, elke dag op een vaste tijd even 10 minuten met hem te lezen. Ook al vindt hij het niet leuk. Jammer dan. Uit zichzelf zal hij het niet gaan doen. Maakt niet uit wat je leest. Kijk nu maar even op de site sleeplezen.nl en ralfilezen, daar vind je veel ideeen.

Isabella Caramella
22-01-2012 om 15:32
Lisetje - strips zonder ballonnetjes
Ik ken de Polboeken van vroeger, mijn broer heeft zo leren lezen. Voor mijn zoon heb ik er ook een paar gekocht, van marktplaats. Maar wellicht zijn ze ook nog nieuw verkrijgbaar (met google)
Het zijn meer lees-stripboeken, want zonder 'ballonnetjes', je kan de tekst dus niet raden. Het zijn hele fantasievolle, gekke verhaaltjes, bijzonder geschikt voor 6 en 7 jarigen.
We hebben ze eerst aan onze zoon voorgelezen, nu leest hij ze zelf.

Leen13
22-01-2012 om 16:27
Interesse
Je kunt ook iets feitelijks aanschaffen mits het zoon interesseert. Hier mochten kinderen een abo of zelf een weekblad uitkiezen in de super. National Geographic Junior of later Quest of zo. Zoon heeft een tijdje op die leeftijd een moppenboekje gehad. Voor hem was het om humor te leren begrijpen en symbolisch taalgebruik maar iets lezen wat je leuk vindt en behapbaar is helpt ook met leren lezen.

Ilva
23-01-2012 om 14:17
Bibliotheek
Ga je met hem naar de bibliotheek? Mijn kinderen vinden het heerlijk daar. Zelfs de jongste die nu in groep 3 zit. De boeken staan op avi gesorteerd dus kan hij makkelijk zoeken wat leuk is. Ook strips of tijdschriften. Lid worden is gratis voor kinderen. Leuk uitje voor niets dus. En thuis lekker lezen.

Brasso
24-01-2012 om 12:05
Duolezen
Ik hen niet alle voorgaande postings gelezen maar hier helpt duolezen; om de beurt een stukje/ bladzijde samen met ouder

costa
25-01-2012 om 06:53
Moeilijk he?
Mijn dochter zit in groep 7 en is ook een slechte lezer. Ze maakt haar toetsen net aan voldoende en wordt "dus"niet op dyslexie getest. We proberen thuis regelmatig hardop te lezen maar het schiet er ook wel eens bij in door sporten, buiten spelen etc. Ik heb op school afgesproken dat ik twee keer per week een half uur op school met haar ga lezen, dan is er toch meer discipline dan thuis!Maar veel leeskilometers maken is heel belangrijk! En dan te bedenken dat ik vroeger boeken verslond! Nu wegens tijdgebrek helaas wat minder. Succes ermee!

jessica 5
26-01-2012 om 00:57
Bertje
Kijk eens naar de "zoeklicht" boeken in de bibliotheek. En kijk dan bij de a of de b boeken. Deze zijn speciaal voor kinderen met leesproblemen. Vaak zit daar ook een luister c.d bij.
Ik zou toch maar eens een dyslexie test overwegen als ik jouw was. Dit heeft niets met intelligentie of begrijpend lezen te maken. Scoorden ze hier ook voldoende op.