Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Berber.

Berber.

20-09-2011 om 09:43

Helpen met lezen

Mijn zoon van 6 heeft wat moeite met het leren lezen. Hij kent alle letters maar van de afzonderlijke letters een woord maken lukt hem niet. Aangezien hij erg goed kan rekenen (beter dan ik grrrrmbl...) ligt zijn hele focus nu daar maar nu gaat de rest van de groep beginnen met boekjes lezen en hij moet eerst verder met woordjes maken. Dat doet blijkbaar pijn want hij vroeg me om wat vaker te oefenen met hem. Alleen weet ik niet zo goed hoé ik hem hiermee het beste kan helpen. Hoe laat ik hem woorden zien in de losse letters. Zijn daar trucs voor? Toverspreuken? Soms zegt ie het woord al bijna maar toch valt het k-w-a-r-t-j-e niet. Tips iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat klinkt

alsof hij het hakken en plakken nog niet onder de knie heeft. Probeer eerst eens met hem woordjes te maken op gehoor. Gewoon van drie letters en als dat goed gaat wat langere woorden. Jij zegt de letters (wel echt de klank en niet zoals in het alfabet) en hij moet daar dan het woord van maken.
Als dat goed gaat, dan zal het ook vast wel lukken om de woordjes te gaan lezen.

ayla

ayla

20-09-2011 om 10:23

Zingend lezen

Probeer eens zingend lezen, er is ook een andere naam voor dan dit hoor maar die weet ik even niet. Dus zinnen op 1 toon laten voorlezen en rekken, en dan eerst jij een regel en dan hij

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 10:41

Ayla

Zinnen voorlezen is wat veel als je net in groep 3 zit

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2011 om 10:44

Erbij bewegen

Dat deed hier altijd de truuk. Dus klappen of sta(m)ppen op een bepaald ritme. Hoe ver is hij met de woordjes? Ik-maan-roos-vis?
Stomme liedjes zingen: ikkkkkkkkkkk ikkerdeikkkerrrrrrrdeik ik ik ik ik - enzovoort. Ontzettend overdrijven, vieze woordjes - want als ze eenmaal ik geleerd hebben en straks krijgen ze de letter p nouououou........magie.......Maak het 'dynamisch' zeg maar, zitten staren op letters in een boekje en maar zweten en maar blokkeren, dat werkt vaak niet zo. Dat doen ze op school al.

Tirza

Wat jammer

dat er zo vergeleken wordt in de klas, Berber.
Ik zou namelijk denken dat je zoon vooral bezig moet zijn met zijn eigen leerproces. Gewoon rustig doorgaan, zo heel veel hoef je niet veranderen. Er is niet 1 truc. Maar ik snap het wel, die jongetjes van zes vergelijken bij het leven.

In aansluiting bij Tirza: je kan heel veel losse woorden door de dag heen in het dagelijks leven aangrijpen om te oefenen. Dus ipv met een boekje samen dat het in een kwartier moet gebeuren gewoon alle geschreven tekst aangrijpen.

Tango

Tango

20-09-2011 om 11:21

Ik lees mee

Tangozoon heeft er namelijk ook wat moeite mee. Kent ook alle letters, maar blijft maar hangen in het spellend lezen. Dit doet hij eigenlijk gewoon al een jaar. Ik ga ook binnenkort maar eens aan de juf vragen hoe hij hierin eens wat verder kan komen, want plezier in lezen krijgt hij hierdoor ook niet echt.
Tangozoon is in zijn klas overigens nog redelijk gemiddeld. Ik ben zelf leesmoeder en zie kinderen die nog alle letters door elkaar hebben en kinderen die al avi 4 lezen. Allemaal in groep 3.
Wat Ayla bedoelt is volgens mij sleeplezen. Ik doe dat ook weleens met Tangozoon. Gewoon op een rustig tempo de zinnen lezen en kijken wat hij mee kan lezen. Dit lukt best aardig, maar het spellend lezen is er nog niet minder van geworden. Misschien maar weer eens oppakken, want ik moet toegeven, we hebben de laatste tijd maar minimaal geoefend.

*bella*

*bella*

20-09-2011 om 11:45

Ja, spelen

In die fase waren we vooral aan het spelen hier met letters en woordjes. En bij dochter van 8 nog wel veel, want die kan ook niet zoveel met droog lezen meestal! (leest nu wel af en toe)
Ik schreef ze bijv briefjes. Die kun je nl perfect op maat maken, aansluitend bij niveau en interesse. Of een soort van kleine speurtocht. Of schooltje spelen met het schoolbord. Vaak gewoon in wisselwerking, wat zij aangaven of wat ik aandroeg. En gewoon bij vanalles en nog wat, tussen alle bedrijven door. Je hebt trouwens ook luisterboeken op avi 1 geloof ik, waar ze dan luisteren en lezen tegelijk. Maar misschien nog net te lastig, weet ik niet. Verder vooral veel zingen iid, rijmpjes, voorlezen. Leuk is vooral belangrijk nu.

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 11:59

Magneetbord

(Dit is meer een anekdote dan een tip, maar ach.)

Het is hier al wat langer geleden, maar middelste zoon had ook wat opstartproblemen met lezen. Extra lullig voor hem was dat oudere én jongere broer extreem snel waren en hij dus wel erg afstak.

We hadden een magneetbord in de kamer hangen, met letters, waar de jongens altijd graag mee speelden. Op een avond - ik zal het nooit vergeten - wilde ik naar bed gaan en het licht uitdoen toen mijn oog op het magneetbord viel, waar op stond: "< naam oudste> is un beebie". Ik kwam niet meer bij.

Vanaf dat moment ongeveer had hij door dat letters naast elkaar dus iets kunnen betekenen, en dat je daar iets mee kunt uitdrukken. Maar het bleef langzaam gaan met hem, het heeft jaren geduurd voordat hij vrijwillig boeken begon te lezen.

(Het is wel redelijk goed gekomen met het kind hoor, hij verslindt nu boeken en doet niet onder voor zijn oudste broer in de gymnasiumbrugklas).

Dus ik zou zeggen: inderdaad niet te druk maken, het komt wel, en veel laten spelen (misschien ook zo'n magneetbord met letters? .

Margje

Sascha2

Sascha2

20-09-2011 om 12:18

Berbertje

Herkenning, zoon leest ook wat minder goed en rekent als de beste. Goh, alwéér een overeenkomst .
Bij mijn zoon hielp het spelenderwijs aanbieden. Inderdaad: zingend en hossend de huiskamer door en overal op letters en woorden wijzen. Veel vieze woorden . En zelf vaak voorlezen, van die simpele boekjes die hij zelf zou moetb kunnen lezen. Hij ging vanzelf meelezen zeg maar. En flitsen: korte woordjes op kaartjes laten zien, maar dat was wat later in het jaar. Nu zit hij in groep vier, krijgt nog steeds meer aandacht bij het leeswerk maar gaat met sprongen vooruit. Hij kon zelfs het hele bakrecept van een cake lezen afgelopen zondag . Geef het de tijd, help hem maar zorg dat hij het leuk blijft vinden.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 14:26

En...

Mijn kinderen vonden het maanroosvis spel erg leuk, zijn ook kwartetten van te koop.

Sascha2

Sascha2

20-09-2011 om 15:15

Kijk, daar ga je dan

Sja, zit ik hier een beetje hoogopgeleid te zitten, en snap ik niet wat een hu aa sss is.... Maar kloink, hij is gevallen hoor. Cobi, je had er wel een denkertje van formaat van gemaakt hoor, met je 'al' ipv 'als'.
Berber, flitsen is gewoon een kaartje met een woord laten zien, dan weghalen en vragen wat erop stond. Is nu nog te vroeg voor je zoon, denk ik, maar dat werd bij mijn zoon erg veel in de klas gedaan. Nu hebben we een supersonisch computerleerprogramma met datzelfde flitsen. Alleen dan dus met behulp van een monitor ipv gezellige kaartjes. Die kaartjes, ach, die zullen vast te koop zijn. Maar met een stift en wat kladjes kom je vast ook een end.

Sascha2

Sascha2

20-09-2011 om 16:18

Flitsen

Aha Cobi, dank voor de uitleg. Mijn zoon las inderdaad trager dan gemiddeld, maar had wel volledige letterherkenning en plak/hakcapaciteiten . En P, dank voor de link, ik heb hem even opgeslagen.

Sascha2

Sascha2

20-09-2011 om 16:19

Zeg berber

Van wie heeft jouw zoon die assertiviteit, dat hij zelf verhaal is gaan halen?

Vic

Vic

20-09-2011 om 20:10

Oefening

Mijn jongste heeft zeker een jaar (deels) spellend gelezen. De korte woorden gingen goed, maar al vanaf twee lettergrepen moest ze spellen. Gelukkig bleef ze het wel leuk vinden en na meer oefenen ging ze steeds vloeiender lezen.

Beeldbank

Ken je de beeldbank van schooltv? Even googelen anders. Zoek daarbinnen bv op het woord hout of roos. Dan krijg je een hele reeks leuke filmpjes met hakken en plakken en bijna alle klanken. Vindt mijn dochter heel erg leuk en vervolgens kan je zelf ook oefenen met hakken en plakken.
Verder zou ik materiaal aan juf vragen, dan weet je zeker dat het aansluit.
Loes

dc

dc

22-09-2011 om 21:46

Nog een

weet niet of het al gezegd is, het draadje is nogal lang

Ik maak een lijstje met veelvoorkomende woorden, een stuk of 10, en die ga ik elke dag na school even met hem door. Is nog geen 3 minuten werk. En elke keer als hij het woord herkent zonder het uit te spellen, dan streep ik hem door. Hij vind het leuk, en het helpt met het lezen. Elke keer als hij zo`n woord ziet in een boekje, dan geeft dat hem weer een boost.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2011 om 18:51

Ontaarde moeder?

Ik voel me zo'n ontaarde moeder bij dit draadje. Wat helpen jullie allemaal veel?
Ik doe eigenlijk niks, gewoon voorlezen en heel heel soms wil meneer (6 jaar, groep 3) een klein stukje zelf wat lezen maar de laatste tijd niet dus laat ik het maar zo.

dc

dc

23-09-2011 om 19:54

Huiswerk

Hier in engeland krijgen ze vanaf 5 jaar al huiswerk, dus ik moet wel

Sascha2

Sascha2

24-09-2011 om 15:04

Rafelkap

Dat is toch prima? Ik laat mijn zoon veel zelf lezen omdat hij leesproblemen heeft. Andere schooldingen doe ik niet, rekenen en spelling etc. Dat gaat hem prima af op school. Ach af en toe doe ik wel rekenspelletjes, tussen neus en lippen door. Maar je hoeft je niet ontaard te voelen hoor.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2011 om 17:15

Sascha2

Ik voel me niet echt serieus zo ontaard hoor. Zolang er geen problemen zijn vind ik het niet nodig om jufje te spelen over mijn 6 jarige. Hij redt zich prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.