Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Helpt bijles?

Helpt bijles?

Wie heeft er ervaring met het nemen van bijles voor kind in bovenbouw? Heeft het jou kind geholpen om de hiaten weg te werken? Of heeft het weinig zin om een uurtje per week bijles te nemen?

Amelie

Amelie

17-06-2015 om 21:51

Bijles

Mijn dochter heeft bijles voor rekenen en wij zijn er heel positief over. Nou was mijn voornaamste doel niet hiaten wegwerken. Dochter was heel onzeker geworden doordat ze rekenen erg moeilijk vindt en er niet goed in is. Doel van de bijles was dus vooral hier verandering in brengen en dat is gelukt. Ze is minder onzeker en krijgt er zelfs plezier in. Haar resultaten zijn ook vooruit gegaan (van een 5 naar een 4 voor de cito) maar blijven achter bij de rest. Rekenen zal nooit een sterk vak van haar worden maar met extra ondersteuning komt ze in elk geval een stukje verder.

Marjoleine64

Marjoleine64

17-06-2015 om 22:07

Mijn zoons geven bijles

Ze zitten in 4 en 5 VWO. Oudste geeft bijles wiskunde en scheikunde aan een 4VWO leerling, alleen af en toe een uur als voorbereiding op een proefwerk. Met goede resultaten, ze haalt sinds de bijles voldoendes. Deze bijles is georganiseerd via school, die de bijlesgever koppelt aan de bijlesvrager en de betaling regelt.

Jongste heeft een klasgenoot op sleeptouw genomen, ook bij de exacte vakken (wisB-Nat-Sch-Inf), vooral bij samenwerk-opdrachten. Hij vindt het leuk om haar te helpen, hij haalt er goede cijfers mee en zij haalt nu ook ruime voldoendes, genoeg om twee (van de 3) tekorten van een 5 om te zetten in een 6je, zodat ze overgaat. Dat doen ze tijdens de les, of in tussenuren, en af en toe na school een half uurtje. Dus in deze gevallen werkt het goed.

Als je het over hiaten hebt die weggewerkt moeten worden, waar komt dat door? Heeft je kind een periode helemaal gemist, of gewoon niet voldoende opgelet? Het is al bijna einde van het schooljaar, dus ik neem aan dat je nu voor volgend jaar aan het orienteren bent?

bieb63

bieb63

17-06-2015 om 22:08

natuurlijk kan het zin hebben

maar uiteraard ook geheel afhankelijk van de 'bijlespersoon' en de inzet van je kind. Maar extra uitleg, 1 op 1, dus concrete vragen c.q. concrete uitleg over hetgeen je kind vragen/problemen heeft, kan natuurlijk nooit verkeerd zijn. Ik zelf zou niet zo gauw kiezen voor een bijlesklas (alhoewel ik daar geen ervaring mee heb), maar eerder voor een persoon die bij jou thuis bijles komt geven. Als het tussen beiden een beetje klikt en de 'bijlespersoon' het goed aanpakt, kan dat zeker veel helpen.

Marieke

Marieke

17-06-2015 om 22:51

bijles

In de brugklas snapte mijn dochter niets van wiskunde, of liever gezegd: ze snapte de uitleg van de leraar niet. Via via met een jongeman uit 6vwo in contact gekomen en eens per week een uur alles nog een keer laten uitleggen. Dochter stond met kerst een 4,5 en ging over met een 7,2. Ze zit nu in 2 havo, heeft een goede basis voor wiskunde, andere leraar en haalt uit zichzelf nu een 7 tot 8. Wij hebben trouwens 7,50 per uur betaald voor de bijles, contant en uiteraard geen rekening.
Ik ken ook kinderen uit examenklassen die moeite hebben met de verplichte vakken en daarvoor bijles halen, puur en alleen om het examen te halen. Als het werkt? Doen!

Schoolmoeder

Schoolmoeder

18-06-2015 om 08:09

basisschool of middelbare?

Je bent niet duidelijk of het over basisschool of middelbare gaat.

Op de middelbare heeft dat vrijwel altijd zin als je een goed bijlespersoon treft natuurlijk. Mijn zoon helpt wel eens twee vrienden en die halen duidelijk hogere cijfers (beide een 7,5 waar ze eerst rond de 4/5 zaten) waar hij een 9/10 haalt. Hij doet dat vaak via skype, dus als het nodig is. Echt bijles geven heeft hij zich wel voor op gegeven via de bijlesmarkt maar daar was blijkbaar geen vraag naar.

Hiaten zijn wel lastig te vinden bij bijles, het is makkelijker om iemand klaar te stomen voor de volgende toets.

sofia1

sofia1

18-06-2015 om 09:26 Topicstarter

Bassisschool

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's! Het gaat over de basisschool.

Mijn dochter zit nu in groep 6 en ze heeft niet zo goed op begrijpend lezen gescoord. Terwijl ze met de methode toetsen altijd goed scoort.
Nu heb ik iemand gevonden die bijles geeft (een leerkracht groep 8).

Ik zoek daarom ouders die hier ervaring mee hebben.
Is een half uurtje per week wel voldoende? Is het kind erop vooruit gegaan?

Elizabeth

Elizabeth

18-06-2015 om 09:46

zelf gedaan

Ik heb zelf geoefend met mijn oudste in groep 8. Het is niet zo dat de stof dan zo moeilijk is dat ik het niet kan uitleggen. Vooral begrijpend lezen is een kwestie van goed lezen en secuur werken.

sofia1

sofia1

18-06-2015 om 10:11 Topicstarter

Elizabeth

Mag ik vragen hoe je hebt geoefend en wat voor oefen martiaal heb je gebruikt?

Elizabeth

Elizabeth

18-06-2015 om 13:15

oefen cito

ik ben met oefencito's aan de slag gegaan. Maar ik wist dat bij haar het probleem lag bij secuur werken.
zij lad bijvoorbeeld een tekst helemaal niet voordat ze met de vragen aan de slag ging. Ik ben dus vooral de aanpak gaan oefenen en heb haar de stappen aangeleerd. Inhoudelijk eigenlijk niets

Els

Els

18-06-2015 om 15:48

Eerdere draadjes

Zoek ook eens in oude draadjes in dit forum. Juist over begrijpend lezen is er veel gezegd. Vaak onverwacht of als enige een probleem voor basisschoolkinderen en de manier hoe de tekst en de vragen worden aangepakt oefenen blijkt enorm te helpen. Ik herinner me daaruit bijvoorbeeld dat er een kindje was die dacht dat je niet terug mocht lezen (dus 1x tekst lezen en daarna alle antwoorden uit het hoofd). Dat is natuurlijk niet zo maar dat wist dit kindje niet!

Schoolmoeder

Schoolmoeder

18-06-2015 om 19:16

Begrijpend lezen

Er zijn ook kinderen die, net als bij aardrijkskunde, biologie, geschiedenis etc het antwoord geven op basis van wat ze zelf denken en niet op basis van wat er in de tekst staat. Allemaal dingen die je kunt onderscheppen als je het samen met je kind doorneemt.

Sawo

Sawo

18-06-2015 om 23:10

Heeft hier wel geholpen

Hier heeft het wel geholpen dochter is van vmbo advies naar vwo gegaan. Ze raakte vooral heel onzeker door haar slechte resultaten. Ze had wel meer bijles maar allen in groep 8. Vooral bij begrijpend lezen is het belangrijk om te achterhalen waar de problemen van je dochter zitten. Bij mijn zoon had zelfs een paar uur bijles op de middelbare school een positief effect omdat iemand even rustig de tijd nam om zijn problemen te bespreken met begrijpend lezen.
Succes
Saar

Yura

Yura

19-06-2015 om 17:33

Zeker weten

dat het helpt. Mijn zoon had in 4 vwo erg veel moeite met wiskunde B en dat dreigde een struikelblok te worden. Hij heeft bijles gekregen van een bekende uit 6 vwo en opeens haalde hij achten. Dit jaar is die jongen gaan studeren, dus had niet veel tijd meer, maar nu is het kwartje volgens mij gevallen en gaat het wel goed.
Mijn dochter in 4 vwo wil ook graag bijles wiskunde geven, ze is er heel goed in. Ze helpt veel klasgenoten, maar ze heeft er nog niet echt een baantje van kunnen maken, misschien inderdaad eens aangeven bij de wiskundedocent.

Moni

Moni

19-06-2015 om 17:39

Yura

Je kunt ook een advertentie op marktplaats zetten. Wel op jouw naam, anders krijgt ze ongewenste aanbiedingen.
Mijn dochter heeft van klas 2 t/m klas 4 wiskundebijles gegeven. Die kinderen kwamen gewoon hier aan huis. Verdient goed.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-06-2015 om 01:00

Helpt zeker

Maar dan wel één op één, niet klassikaal. Ik ben vroeger in 2 VWO met de hakken over de sloot gegaan voor natuurkunde dankzij bijles. Zonder bijles zou het een dikke onvoldoende zijn geweest. Klassikaal heb ik ook ervaring mee maar dat raad ik af. Als je een van de slechtsten bent, steek je er te weinig van op en als je een van de beteren bent, is het efficiënter om één op één te doen (is dan wel duurder per uur maar de tijd wordt nuttiger besteed omdat je kind geen tijd kwijt is aan het aanhoren van vragen over onderwerpen die het wel snapt).

Bijles helpt altijd; even aandacht voor waar een kind de mist in gaat.
Ik zou wel adviseren die bijles daar een ander te laten geven dan door de ouder zelf, indien dit haalbaar is. Het maakt je positie als ouder, als verpleegster, als politieagent of taxichauffeur nog meer beladen als je als ouder ook nog eens bijles gaat geven ala de leerkracht.

Hier kreeg kind in groep 8 aantal maanden bijlessen groepsverband bij een huiswerkinstituut. Dat vond kind fijn want de uitleg van een andere deskundige die ervaren is in bijles aan lln van de basisschool, komt soms beter binnen. Daarnaast was het werken in kleine groepjes ook leerzaam want je leert ook van de vragen van anderen. Kind gaf aan dat een wereld voor kind open ging. 🤔

Je kind zit in groep 6, heel bepalend dat het kind nu meekrijgt waar het op moet letten, dus doen.

Flanagan schreef op 16-08-2022 om 16:27:

Bijles helpt altijd; even aandacht voor waar een kind de mist in gaat.
Ik zou wel adviseren die bijles daar een ander te laten geven dan door de ouder zelf, indien dit haalbaar is. Het maakt je positie als ouder, als verpleegster, als politieagent of taxichauffeur nog meer beladen als je als ouder ook nog eens bijles gaat geven ala de leerkracht.

Hier kreeg kind in groep 8 aantal maanden bijlessen groepsverband bij een huiswerkinstituut. Dat vond kind fijn want de uitleg van een andere deskundige die ervaren is in bijles aan lln van de basisschool, komt soms beter binnen. Daarnaast was het werken in kleine groepjes ook leerzaam want je leert ook van de vragen van anderen. Kind gaf aan dat een wereld voor kind open ging. 🤔

Je kind zit in groep 6, heel bepalend dat het kind nu meekrijgt waar het op moet letten, dus doen.

Is een erg oud draadje...

Wellicht een late reactie, maar ik zie dat dit regelmatig wordt gelezen. Wat up-to-date informatie kan nooit kwaad. 

Bijles nemen kan heel effectief aan. Ik raad je dan wel aan om dit een-op-een te doen. Je kan natuurlijk ook zelf oefenen met oude CITO's, maar als je hier geen tijd voor hebt raad ik iedereen aan om een paar lessen in te plannen met iemand die kan helpen. Dat kan een buurjongen of een buurmeisje zijn, maar ook iemand van een bijlesinstituut.

-knip-



Kijk vooral eerst rond in je omgeving, of vraag het extra op school. En anders is er altijd wel iemand die je aan huis of online kan helpen. 

Daarnaast mijn allergrootste tip: leg niet zoveel druk op de doorstroomtoets in groep 8. Uiteindelijk gaat het erom dat je kind op het juiste niveau terecht komt, en dat is voor iedereen anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.