Home » Forum » Ouders en school » Herkent iemand dit leerprobleem 14 jr

Herkent iemand dit leerprobleem (14 jr)

28 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Sully
Herkent iemand dit leerprobleem (14 jr)

(In verband met herkenbaarheid andere nick) Even in het kort.
Zoon van net 14 zit in havo 3, hij dit jaar afgestroomd. We dachten dat het op de havo gemakkelijker zou gaan, maar het tegendeel blijkt het geval. De school waar hij op zit is erg groot en niet zo goed.
Zoon lijkt slim als je met hem praat. 4 Jaar geleden is hij door de testmolen gegaan. Deze resultaten zijn natuurlijk niet meer geldig maar destijds bleken hulpverleners en school er helemaal niets mee te kunnen. De resultaten destijds (kort samengevat en uit mijn hoofd): geen ADHD,geen ADD, geen ASS of aantoonbare leerstoornis. Geen dyslexie of dyscalculie. Geen gedragsproblemen, hij doet wat hij moet doen zonder klagen en is een brave leerling in de klas.
Zeer slechte schrijfmotoriek maar geen problemen met andere fijne of grove motoriek. V/p kloof van 140 verbaal en 100 performaal, gedeeltelijk te verklaren door slechte schrijfmotoriek.
Ondertussen is zijn handschrift zó verbeterd dat hij zijn toetsen met de hand schrijft; ze zijn dan goed leesbaar.
Man en ik zijn beide hoog opgeleid en kunnen hem met vakken die hij moeilijk vindt (eigenlijk alleen wiskunde) goed begeleiden. We maken sinds kort samen met hem een leerschema waar hij zich aan houdt, zonder problemen.
Maar hij haalt slechte cijfers. En dat is heel frustrerend voor hem. Ik overhoor hem en dan snapt hij alles. Hij kent de stof. Ik zie hem (bv) wiskundesommen maken en leg hem eea uit, hij begrijpt het, bereidt zich goed voor op de toets en haalt een 3. Hij maakt een geschiedenistoets over WO II, waar hij meer over weet dan zijn docent, en haalt een 5. Hij maakt een Engelse luistertoets, terwijl hij nu al beter is in Engels dan zijn broer die in VWO 6 zit, en haalt een 6.
Op andere vakken haalt hij 5-en en 6-en terwijl hij zich goed heeft voorbereid.
Ondertussen denkt hij dat hij niet echt slim is en heeft hij de moed een beetje opgegeven. Hij kan natuurlijk straks naar het VMBO, maar ik heb het idee dat hij het daar op deze manier ook niet heel goed zou doen.
Als ik naar zijn gemaakte toetsen kijk, zie ik heel veel slordigheidsfouten en hij leest de vragen niet goed, hij antwoordt volgens mij veel snel, slaat ook deelvragen over. Ik probeer hem dit te laten oefenen, maar mis een goede methode van aanpak (ik ben natuurlijk geen deskundige); het blijft bij hem nog niet echt hangen. Hij is wel echt van de grote lijnen en mist veel details. Hij begint faalangst te ontwikkelen, vooral bij wiskunde. Het is natuurlijk heel frustrerend: wel hard werken, de stof goed snappen en nooit eens een mooi cijfer halen.
Ik zoek dus eigenlijk herkenning en hulp voor hij straks weer afstroomt of blijft zitten. Van de school moet ik het niet hebben. Wat kan ik doen of lezen of wie weet een kundige hulpverlener op dit gebied?

Flavia
Toetsen

Het probleem zit dus niet in het leren maar in zijn aanpak van toetsen.
Hij antwoordt waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg, ze zijn op zoek naar kernwoorden in het antwoord en niet te veel of te weinig tekst.

Het maken van toetsen kun je idd oefenen maar daar heb je dan ook de toets zelf bij nodig en niet alleen het antwoordblad dat hij mee naar huis krijgt.

Je zult hierbij ook school moeten inschakelen zodat je wat van die toetsen krijgt. Of hier vragen zodat je daarmee de aanpak van toetsen kunt oefenen.

Tamar
het boek

"Lees eerst de vraag!" van Kaat Timmerman schiet direct door mijn hoofd.

De meeste mensen structureren het lezen en maken van een opdracht zelf, maar sommige kinderen gooien de verschillende fases door elkaar, lezen de vraag maar half, slaan dingen over en maken slordigheidsfouten. Wat de oorzaak is weet ik niet, misschien toch een concentratieprobleem dat niet erg genoeg is voor de een of andere diagnose. Of heel slimme kinderen krijgen die diagnose niet omdat ze problemen kunnen verbergen met hun intelligentie.

Wat de oorzaak ook is, mijn kind herkende heel veel in dit boek. Ze zit nu op de universiteit en het wordt tijd dat we het boek weer eens doorwerken. Want in een nieuwe omgeving, met nieuwe eisen, is de verleiding weer groot om alles door elkaar te gaan gooien.

Caroro
klein, praktisch ding

Als het gaat om dingen overslaan in toetsen, kan hij twee witte A4-tjes gebruiken om de gedeeltes van de vragen waar hij niet mee bezig is af te dekken. Dat hij dus alleen de vraag ziet die hij op dat moment moet beantwoorden. Als die af is: blaadjes een stukje opschuiven en naar de volgende vraag.

Is een methode die bij een kind van een vriendin is gebruikt (naast andere dingen), en het helpt iets met concentreren. Ik zou het sowieso met school bespreken, en dit als mogelijkheid in overweging nemen.

Flanagan
Te veel door denken

Sommige leerlingen denken te diep door; accepteren niet dat het antwoord in hun ogen zo eenvoudig is en gaan verder in hun antwoord dan gevraagd wordt.ze zitten dan met hun gedachten verder dan met wat ze opgeschreven hebben.
Ze zijn niet te’dom’ maar te ‘slim, en raken het overzicht kwijt.

Pluk
Kloof

Veel is denk ik te verklaren door de kloof tussen performaal en verbaal. Hebben jullie dit al eens besproken met de ondersteuning op school? Heeft je zoon extra toetstijd? Krijgen jullie de toetsen te zien om na te bespreken? Wat helpt is oefenen met toetsen maken. Oefentoetsen maken dus en die goed nakijken.

Angela67
add

toch ADD?
vier jaar geleden is lang voor een slim kind dat zich er toen doorheen sloeg op basis van bepaalde capaciteiten. ADD werkt 'intern' op diverse elementen in, waaronder concentratie natuurlijk, maar ook beloningsmechanisme, leer-effecten, faalangsten etc.
gr Angela

Sully
Mmm..

Ik heb wel wat aan jullie reacties! Het boek “lees eerst de vraag” heb ik boven liggen en zal ik weer eens gaan inkijken. Die tip over een toets maken met een leeg A4-tje vind ik heel slim, zoon gaat dat proberen.
Ondersteuning op school zit er niet in zonder diagnose. Ik ga wel met de mentor in gesprek om van alle vakken in elk geval 1 toets te bemachtigen met de goede antwoorden, ik hoop dat dat lukt!
Of hij ADD heeft? Ik heb net even een lijst met alle (35 vond ik er?)symptomen gelezen en ik denk het niet. Hij is gevoelig voor drukte en geluid maar dat is het wel zo’n beetje. Het zit wel in de familie trouwens maar zowel zijn oom als neef en nicht die het hebben lijken totaal niet op hem.

Angela67
hier drie verschillende ADD'ers

vandaar :-)
gr Angela
ps er is wel wat overlap maar weinig

Picasso
Hier

Dochter van 12 heeft bijna precies dezelfde kloof. Ik las eens in een boek de omschrijving: een snelle computer met een trage printer. Hebben we haar ook uitgelegd en zijn heel gericht op dat vlak gaan helpen. Dus alsmaar herhalen dat ze rustig de vragen moet lezen, overslaan wat ze even niet weet en later terug gaan, vaker oefenen thuis zodat de informatie blijft ‘plakken’. En we zorgen voor extra structuur met het leren dmv een planagenda en voor testweken maak ik een uitgebreid excel overzicht waar ik ook de manier van leren per toets in zet.
Vanwege een andere reden heeft ze sind eind vorig schooljaar een extra tijdpas. Dat helpt ook. Ze kan toetsen nu met minder stress/haast maken omdat ze niet meer bang hoeft ze zijn om tijd te kort te komen. Dat bleek namelijk ook een flinke valkuil.
Het vergt allemaal best wel wat tijd en energie. Maar halverwege vorige schooljaar zijn we hier mee gestart en het gaat nu al veel beter.

M Lavell
Je kan het wel

Ja Sully, ik herken het probleem naadloos.
Je schrijft “. Ik probeer hem dit te laten oefenen, maar mis een goede methode van aanpak (ik ben natuurlijk geen deskundige); het blijft bij hem nog niet echt hangen. ”
Maar daar vergis je je.
De reden dat je niet zo snel resultaat ziet, is dat het werkelijk oefening en herhaling vergt. Het kan even duren.
Waar andere kinderen hun schoolleven lang geleerd hebben op te letten en zich aan de vraag te houden, heeft hij jarenlang uit de heup geschoten en toch goede antwoorden gegeven.
Anderen hebben perfect geleerd te antwoorden wat de leerkracht of de lesmethode wil weten, hij gaat nog steeds op zijn eigen kennis af.
En dat moet ie niet doen. Hij moet het antwoord geven dat bij het lesboek hoort. Dat is mogelijk een half, armetierig of zelfs slecht antwoord in vergelijking tot wat hij uit de vraag begrijpt, maar toch moet hij dat geven.
Het is mogelijk dat jullie tijdens het begeleiden heel goed snappen wat hij bedoelt, terwijl hij toch afwijkt van wat het boek bedoelt. Op die manier kun je zelfs wiskunde verknallen.
Duik samen systematisch in die boeken. Wordt samen boos over de onzin. Geef hem erkenning voor de onzin, maar zoek samen toch het gewenste antwoord.
Het spijt me dat jullie van school gewisseld zijn. Een schoolwisseling is altijd moeilijk (andere methode, andere leerkrachten, die willen weer andere dingen horen). Een wisseling van vwo naar havo levert bovendien nog eens een extra rigide omgang met vragen en antwoorden op: Je moet niet laten zien dat je het snapt, maar dat je de vraag nauwkeurig gelezen hebt en de woordkeuze uit het boek of van de leerkracht hebt onthouden. Ook als het maar halve waarheden zijn is dat het juiste antwoord. Ik heb bij mijn dochter werkelijk meegemaakt dat het antwoord in meer dan 40 woorden helemaal fout werd gerekend omdat het meer dan 40 woorden waren (ja, stom. Had ze overheen gelezen). De inhoud leek er helemaal niet toe te doen.

Tamar
Picasso

Die vergelijking met de computer en de printer ga ik hier ook eens gebruiken!

Lisa
Ik herken heel veel

Mijn zoon heeft een vergelijkbare kloof, iets groter nog.
Op de basisschool is hij versneld omdat hij cognitief erg voorliep en emotioneel ook.
Vanaf groep 6 heeft hij in een hb-klas gezeten.
In groep 7/8 zijn we serieus met hem gaan oefenen met rekenen omdat hij onderpresteerde op de cito's. Hij snapte alles prima maar kon de rust en zorgvuldigheid niet opbrengen om de opgaven te maken zoals het moest. Hij bedacht rustig tijdens de toets een nieuwe manier om het uit te rekenen. Heel creatief allemaal maar niet praktisch. We hebben afvinklijstjes bedacht die hij een voor een moest aflopen, over het lezen van de vraag, welke gegevens heb ik nu, gebruik alle gegevens, heb je de goede eenheid (cm, meters, liters, ml). En als je het antwoord hebt gegeven, kijk nog een keer of die wel past bij de vraag. En kijk of het antwoord logisch is.

Op het VWO kwam hij terecht in een VWO+ klas. Alternatief was havo/vwo, maar hij had uitdaging nodig. De eerste drie jaar hebben we veel begeleiding gegeven. Voor geschiedenis/aardrijkskunde hoe je vragen beantwoordt. Voor de beta-vakken heel veel oefenen, vergelijkbaar met het rekenen op de basisschool. Dat haatte hij want hij snapte het prima. Hij legde de stof uit aan zijn klasgenoten die daarna een 7 haalden. Alleen hij haalde dan een 5.
Grammatica bij Frans en Duits was hopeloos, net zoals woordjes leren.
Hij is die eerste drie jaar doorgekomen. En liet met veel opluchting de beta vakken vallen en koos voor wiskunde A. Hij vond die vakken veel te saai.

Vanaf de vierde klas ging het goed. Begeleiding was niet meer nodig. De onvoldoendes waren niet meer zwaar onvoldoende en kwamen veel minder voor. Duits was afgevallen, Frans ging meer over taalgebruik, lees en luistertoetsen. Geschiedenis en Aardrijkskunde werden interessanter waardoor hij er minder energie in hoefde te stoppen. De beantwoording had hij vanaf klas 3 onder de knie. Economie, M&OK gingen uitstekend. Filosofie ook.

Hij zit nu in 6 VWO, heeft zijn cijfers op orde. Weet precies wat hij wel en niet hoeft te leren. Besteedt eigenlijk niet zoveel tijd aan school. Frans vindt hij soms zelfs leuk want ze oefenen veel met spreken. En taalgevoel heeft hij wel.

Ik heb vaak de toetsen opgevraagd bij de leraren. Soms kreeg hij de antwoorden wel mee naar huis maar stonden de vragen er niet bij. Ja, dan kun je er niets van leren.

Ik vind het knap van je zoon dat hij zo gemotiveerd is om het beter te doen.
Het lijkt me goed als jullie blijven begeleiden.

Je zou je vraag ook eens kunnen stellen op het hb-kindforum

Anke
Ja

Mijn zoon heeft wel degelijk een diagnose, maar ik herken heel veel. De VP-kloof, de dingen wel leren enweten, maar slecht scoren op toetsen. Hij bleek toch ADD te hebben. hij neemt nu Ritalin, krijgt huiswerkbegeleiding, en daarmee gaat het veel beter. Misschien nog eens grondig laten toetsen?
Hij mag zijn grote toetsen nu mondeling doen, dat scheelt heel veel. Dan kan de leerkracht doorvragen, en dus echt nagaan wat hij weet. Dat is voor hem het verschil tussen een 3 en een 8.

Pennestreek
Hier ook

kennis is geen probleem, hij weet vaak meer dan de docenten (ook in 5 havo). Maar toetsen maken... drama.
Zoon is nu bijna 19, heeft ADD en ASS en een grote VP-kloof (128 - 79 zijn de getallen geloof ik). Hij is blijven zitten in 3 gym, en in de 4e weer gestruikeld en overgestapt naar 4 havo op het speciaal onderwijs (omdat we intussen de diagnose ASS hadden). Het gaat langzaamaan beter, maar als iets niet zijn interesse heeft is het lastig voor hem, en als het niet allemaal volgens het vaste stappenplan kan ook. Bijvoorbeeld een vraag overslaan die hij niet weet/begrijpt: hij kan het nog steeds niet, blokkeert echt. Heel lastig. En intussen is hij ook niet meer zo bereid om hulp te accepteren. Vragen is sowieso altijd lastig (geweest).

Maar, al met al maak ik me geen zorgen. Hij komt er wel, op zijn eigen manier en eigen tempo. Hij is enorm gegroeid het afgelopen jaar. Maar dat had ik graag een paar jaar terug al geweten. En zelf ook goede begeleiding gehad, maar helaas, we zochten op de verkeerde plek en school wist het ook niet.

Lisa
Hier geen ADD

Er waren wel wat kenmerken maar er waren te veel kenmerken waar hij juist goed in was of helemaal zelfstandig kon.
Voor de zekerheid heb ik in de derde klas de situatie besproken met een psychologe maar die vond geen aanleiding om onderzoek naar ADD te doen.

Pluk
Hulp op school

Waarom is er geen hulp op school zonder diagnose? En hij heeft toch een duidelijke kloof? Dat is op zich al reden genoeg (voor de scholen van mijn kinderen).

Sully
Pluk

Zijn IQ test is alweer van 4 jaar geleden, hij zou dan een nieuwe moeten. Ik wil hem eigenlijk niet nogmaals laten testen en hulpverlening en school konden destijds helemaal niets voor zoon doen.
Als ik aangeef wat zoon nodig heeft (en het kost weinig geld en moeite, vorig jaar mocht hij bijvoorbeeld zijn toetsen op zijn ipad maken) dan wil de school misschien wel helpen, maar dat is nu net het probleem; ik weet het zelf niet, en school denkt dat hij het niveau niet aankan. Al wordt het met bovenstaande reacties wel wat duidelijker. Wat doen ze op de school van jouw kinderen dan voor kinderen met een kloof?

Miriam, wat je omschrijft klopt precies. Ik ga er denk ik inderdaad te snel van uit dat hij weet wat de bedoeling is van het boek en de vragen. Ik ga daar meer op letten. Meer systematiek is wat hij nodig heeft en dat komt nog niet vanzelf. Ik vind het zelf ook heel jammer dat hij niet op het VWO mocht blijven, dat paste veel beter bij hem, maar zijn cijfers waren er niet naar, en daar hadden we geen inspraak over. Zijn oudste broer is destijds ook afgestroomd en heeft later in 1 jaar 5 en 6 VWO gedaan, dus wellicht dat dat ook nog een optie is.

Lisa, ook bij jouw zoon veel herkenning, en dus ook waarschijnlijk geen ADD..Mijn zoon loopt emotioneel trouwens ook heel erg voor, hoort dat ook bij deze kloof of is dat gewoon toeval? Goed om te horen dat het uiteindelijk beter met hem gaat, dat is trouwens vroeger ook mijn eigen ervaring geweest; tot en met de derde best pittig en daarna gemakkelijk.

Anke, wat goed dat hij sommige testen mondeling mag doen! Ik zie dat op onze school nog niet zo snel gebeuren.. Weet jij een goede site met de kenmerken van ADD?

Pennestreek, wat fijn dat het nu beter gaat met je zoon! Dat is wel een enorme kloof, trouwens. Mijn zoon vindt hulp vragen ook erg lastig, dat herken ik wel. Maar ASS heeft hij niet, hij heeft zo ongeveer het omgekeerde denk ik wel eens.

Lisa
Waarom zou je niet nog eens testen?

Wij hebben dat gedaan in groep 8 (hertest) omdat we wilden weten of de kloof er nog was. De eerste deed hij met 6 jaar en dan heeft een slechte motoriek een negatief effect. Als ze ouder worden, dan speelt dat niet meer. Zo moeilijk zijn de handelingen niet.
Bovendien zat hij met 6 jaar erg slecht in zijn vel. De kan de test ook beïnvloeden.
Uit de hertest kwam precies dezelfde conclusie.

Voordeel van een hertest is dat je zoon zelf kan zien hoe het zit met zijn intelligentie. Je kunt ook tips vragen van de tester voor op school.
De uitslag kan ook helpen op school om aan te tonen dat hij eerder op een te laag niveau zit.
De WISC heeft een nieuwe versie WISC V. Die meet niet meer in twee delen (perfomaal en verbaal).

School deed hier niets mee. Ik heb het ook niet gemeld want bij een laag perfomaal uitslag denken ze al snel dat hij het nou eenmaal niet kan (perfomaal was hier onder de 100). In de tweede heb ik geprobeerd een paar aanpassingen te krijgen zoals koptelefoon ophogen bij de toets (betere concentratie), kaartjes met stappen op tafel leggen bij de toets. De mentor wilde wel maar de jaarcoordinator die helaas ook zijn wiskundedocent was, vond het allemaal onzin. Hij moest maar eens gewoon gaan werken en beter opletten.
Daarna hebben we alles zonder school gedaan.
Gelukkig kreeg hij in de derde een geweldige wiskundedocent die hem snapte. Toen kreeg hij zelfs een positief advies voor wiskunde B (wat hij zelf niet wilde gaan doen)

Emotionele voorsprong bij een Vp kloof lijkt mij niet erbij horen. Ik ben het tenminste niet veel tegengekomen.
Je wel eens kunnen kijken naar creatief hoogbegaafd. En de tips daarbij.
En zoek eens op het hb-kindforum naar Vp kloof en creatief hoogbegaafd.

Pabomoeder
wat herkenbaar!

Jeetje, mijn zoon (bijna 13, 2 VWO+) heeft hetzelfde probleem. Hij snapt alles prima, is een heel intelligente jongen maar haalt slechte cijfers, met name voor talen. Spelt heel slordig, laat zomaar letters weg uit woorden in de gauwigheid (zou bijvoorbeeld 'geleed' schrijven ipv 'geleerd'). Andere vakken leveren hem soms ook onvoldoendes op maar die haalt hij dan wel weer op door er een paar goede cijfers tegenaan te gooien.

Wat M Lavell zegt:"Waar andere kinderen hun schoolleven lang geleerd hebben op te letten en zich aan de vraag te houden, heeft hij jarenlang uit de heup geschoten en toch goede antwoorden gegeven." dat slaat de spijker op zijn kop. Met de zaakvakken komt hij daar nog steeds mee weg, maar bij talen loopt hij dus vast.

Ik ga eens zoeken op V/P kloof en creatief hoogbegaafd. Van dat laatste had nog nooit gehoord, maar zou zomaar eens van toepassing kunnen zijn op mijn zoon).

lisbeth
Herkenbaar

Dochter 14 in vwo 4. Geen kloof trouwens.
Leert goed, we hebben haar veel begeleid. Krijgt wiskunde bijles en we moeten iedere keer weer de conclusie trekken dat ze het snapt omdan bij toetsen onvoldoendes te halen. Maar waarom is ons ook niet duidelijk

Lampje
Hier ook

Herkenbaar bij zoon in 2 gym - inclusief grote kloof.
En ben er ook nog steeds niet achter waar het m nu precies in zit. Mijn inschatting is toch dat hij het lastig vindt de vertaling te maken naar papier. Mondeling gaat het allemaal heel goed, maar doen is dan toch een ander verhaal. Bij wiskunde zie ik dat vooral veel oefenen helpt, maar ja, dat vindt ie saai ("Ik ken het toch allang?").
En slecht lezen, delen van de vraag overslaan en alvast aan het antwoord beginnen.
Gekke is dat hij wisselend scoort, dus soms bij bijvoorbeeld wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis heel hoog scoort, prachtige antwoorden geeft en de volgende keer haast steno lijkt te schrijven. Ook misschien een focusding dus.

Mams
Hier

Hier een kind van 11 met ook een grote kloof. Verbaal 132, performaal 73. Heeft het pittig op school. Werkt slordig, leest niet goed wat er staat, begint rustig halverwege een pagina met opdrachten en slaat het lezen van een opdracht ook wel eens helemaal over en doet dan maar wat. Scoort heel wisselend bij toetsen, van echt goed tot echt slecht. Heeft een serieus rekenprobleem dat we niet getackeld krijgen. Heeft veel herhaling nodig om routines (in werkhouding of op inhoud) in te slijten maar haat herhalen. Want saai en niet interessant. Ik volg dit draadje met interesse. We koersen voor onze zoon af op een vmbo kader advies, mogelijk tl. Maar weten nu al dat t niet goed gaat passen. Hoger niveau trouwens ook niet.

Lisa
Heftig Mams

De verbale score van een iq-test is volgens onderzoek een aanwijzing voor het succes op school, ook voor het VO.
En de verbale score van je zoon past eerder bij vwo dan bij vmbo-kader.
Inderdaad heel pittig dat het er op school niet uitkomt.
Ik heb ervaring met een grote Vp-kloof maar niet met zo’n lage perfomale score ten opzichte van een begaafde verbale score.
Hebben jullie hulp in de begeleiding? Een orthopedagoog of zo?

Zijn er oorzaken te vinden voor de lage perfomale score? Is dat ooit onderzocht? En kind is natuurlijk geen IQ-score.
Is er ooit een tweede IQ-test geweest?
Zijn er onderzoeken geweest naar bijvoorbeeld ASS, ADD, ADHD, etc ?

Mams
Beetje meer uitleg...

Onze zoon heeft een heel disharmonisch intelligentieprofiel. Binnen zowel het verbale als het performale deel scoort hij ook nog inconsistent, met enorme uitschieters naar boven en naar beneden. Hoogste score van de hele test (verwerkingssnelheid) was 149, laagste score was 56 (weet ff niet meer welk onderdeel, iets visueel/ruimtelijks). Een zgn zaagtandprofiel.

Hij is op zn 8e onderzocht door een gz psycholoog omdat hij vastliep op school. Conclusie was dus dat disharmonische intelligentieprofiel, waarschijnlijk als gevolg van trauma en verwaarlozing in vroege kindertijd. We hebben hem geadopteerd toen hij bijna 3 was, daarvoor heeft hij in een kindertehuis in een ontwikkelingsland gewoond.

Na dit onderzoek heeft hij speltherapie en traumabehandeling gehad om beter in zijn vel te komen. Was angstig en had problemen met emotieregulatie. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en gaat het goed met hem. Ook op school. Wel in een eigen leerlijn voor rekenen (vanaf groep 6) en met redelijk wat steun en stutwerk.

Zijn welbevinden is belangrijker dan zijn academische prestaties, al trekt school er ook hard aan om hem op het werkniveau te krijgen dat volgens hen past bij zijn cognitieve mogelijkheden. Strategieschrift, RT, etc. Helpt allemaal wel iets maar doet geen wonderen. Wij zien hem niet hoger dan TL functioneren, hij leert door te ervaren en in zijn ontwikkeling op alle gebieden is zoveel dat -nog- niet op orde of -nog- kwetsbaar is dat we absoluut willen voorkomen dat hij zich overvraagd gaat voelen.

Jacinthaatje
Dysfasie?

Doet mij denken aan dysfasie.... Mijn dochter (bijna 14) heeft dit ook (weten we pas sinds een paar maanden.) kort samengevat: een leerstoornis waarbij ze het wel weten, maar niet goed kunnen vertalen in woorden en antwoorden. (Het zit er wel in maar het komt er niet uit) Kan lijken op dyslexie of zelfs autisme, maar is het niet.

Flanagan
56?

In oude test kind, had kind op een onderdeel een score van onder de 50 gehaald. De kinderpsychiaters deed een paar jaar later de test opnieuw maar maakte ook de opmerking dat die score van 48 sowieso als ongeldig kon worden beschouwd; geheel geen aanleiding om die waarde te hechten aan die score. Eerder twijfel aan de uitvoering van afname!
Die nieuwe rest bevestigde haar mening. Tussen de 135 en 114.
Meestal worden de uitschieters van boven en onderkant bij de berekening weg gelaten. Maar het geeft wel aan hoe kind de test ervaren heeft.

lisbeth
Geen dysfasie

Dochter hier kan namelijk verbaal prima uitleggen. Dus ook antwoord geven op vragen.
Ze heeft ook voldoende kennis. Alleen krijgt die kennis tijdens een toets niet gecommuniceerd.
We zien het bij wiskunde waar ze bijles voor heeft. Een echte wiskunde leraar. Ze beheerst het zei hij maar toch haalt ze een twee
Begrijpend lezen. Oefenexamens van de havo nauwelijks fouten maar begrijpend lezen toetsen op school met open vragen een 5

Ze mist zaken ofzo. We weten het niet
Voor haar ontzettend frustrerend want ze weet niet meer wat ze nog moet doen om wel goede punten te halen.