Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 13:01

Nee hoor AlisonH

'Maar ik krijg de indruk (kan me vergissen) dat jij heilig gelooft in die tweede golf, en vindt dat alles ervoor moet wijken om dat te voorkomen.'

Oh, nee hoor, dat laatste niet. Ik verwacht wel een tweede golf(je?), maar dat is in mijn ogen niet anders dan de jaarlijks terugkerende griepgolven en verkoudheden. En ik vind zeker niet dat alles daarvoor weer afgesloten moet worden. Ik was indertijd ook tegen de schoolsluiting. De bijdrage daarvan aan het terugdringen van het virus is volgens mij ook beperkt. Diezelfde kinderen speelden namelijk al die weken gewoon buiten met hun klasgenootjes en andere leeftijdgenootjes ... Hier in de stad in ieder geval wel.

Ik vraag me wel af of het verstandig is om nu op het vliegtuig naar Spanje of Griekenland te stappen (in het vliegtuig gelden geen maatregelen). Of andere lokaties te bezoeken waar veel (jong-)volwassenen zijn en weinig natuurlijke ventilatie. Zoals studentenverenigingen tijdens de kennismakingsweek van de uni, of gymlessen in de gymzaal op een middelbare school

Maar het onderwijs had allang weer opgestart moeten worden, en moet zéker vanaf augustus/september weer normaal gevolgd kunnen worden. Desnoods zonder gymles binnen.

Triva

Triva

07-06-2020 om 13:05

tweede golf

Die komt er natuurlijk als we blijven uitbreiden en zolang er geen vaccinatie is. Eens komt die, maar die kan ook in kleine golfjes komen. Overigens kijk ik dan naar de golf bezette ICbedden door corona, Niet naar iets anders.

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 13:06

Eens

Ik denk er precies zo over. Je kunt prima buiten gymmen en intro wat kleinschaliger en vooral buiten organiseren. Maar laat alles gewoon wel zoveel mogelijk doorgaan.

Tango

Tango

07-06-2020 om 17:18

Petitie

Ik doe graag mee hoor. Misschien niet zozeer voor mijn eigen zoon die het thuisonderwijs wel best vindt. Maar ook hij moet t.z.t. toch weer naar school en hoe langer het duurt voordat het weer enigszins normaal is, hoe lastiger dit wordt. Hij gaat nu namelijk nog niet, voor 1 halve dag in de week lukt het hem niet om zo vroeg uit bed te komen etc. Als hij meerdere dagen les zou hebben zou het mogelijk wel lukken om in ieder geval een aantal lessen op school te volgen.
En zijn school kan absoluut geen twee dingen tegelijk. Op het moment dat er weer (deels) naar school werd gegaan is nagenoeg al het digitale huiswerk vervallen. Zoon is dus weer zijn structuur kwijt. Een structuur die er op zich best aardig in zat.
En als je niet op school bent, ben je ook al het contact met de coach kwijt, want waar hij eerst 1 of 2 keer per week door haar gebeld werd, is ook dat nu over.
En voor mijn dochter op het MBO doe ik ook graag mee. Ik hoop dat zij na de zomervakantie normaal les heeft op school en examen kan doen, en waarschijnlijk daarna nog haar stage kan lopen....

En weer sluiting

https://www.rijnmond.nl/nieuws/196054/Middelbare-school-Rotterdam-Zuid-sluit-na-twee-dagen-weer-vanwege-coronabesmetting

Ik zou de petitie niet tekenen. Het lijkt mij ook verstandiger als scholen voorlopig beide opties benutten: IRL en Online. Zodat er makkelijk heen en weer bewogen kan worden.

Het is goed om een tegenwicht te geven maar je wil die ziekte echt niet meemaken. Dan heb je nog te weinig IC verhalen gezien en geloofd. Natuurlijk zie je er meer van dan anders de ziekenhuisopnames bij complicaties van een 'gewoon' griepje maar je maakt mij niet wijs dat dit wel even een gradatie ernstiger en dramatischer ziek is.

En dat risico loop je. Met het stijgen van de leeftijd in toenemende mate. Maar het virus broeit onder alle leeftijdsgroepen die elkaar dan kunnen besmetten.

Dus ja, het is iedereen gegund om weer normaal te gaan leven, maar het is onrealistisch om te denken dat we nu van het virus af zijn en geen voorzorgsmaatregelen hoeven te nemen.

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 18:09

Jeetje

1 medewerker is besmet en is niet eens op school geweest sinds de heropening en dan de hele school meteen sluiten?

Dat is het Pluk

Het punt is dat 1 besmet iemand, zonder voorzorgsmaatregelen, diverse anderen kan besmetten. En daarmee een brandhaard van besmetting kan veroorzaken. Minimaal een smeulend vuurtje dat nu her en der uitbraken veroorzaakt.

Het idee om het virus 'geleid' te laten rondwaren onder de bevolking om 'groepsimmuniteit' te realiseren, zoals men in het begin even meende te kunnen permitteren, is wel verlaten. Ook Zweden erkent daarin een te groot optimisme. Teveel mensen worden besmet, ziek en ook ernstig ziek.

Dat wil je echt niet.

De consequentie is dat je mensen met besmettingen isoleert en de contacten opspoort en in quarantaine houdt. Direct de kop indrukken.

Tegengeluid mag altijd...

... maar volgens mij is het beleid nog steeds dat de IC- en zorgcapaciteit voldoende moeten blijven, niet om alles te onderdrukken tot er een vaccin is. Als dat beleid al gewijzigd is moeten ze dat ook even communiceren. Overigens woon ik middenin de brandhaard en ken ik een aantal mensen (heel oud stuk voor stuk) die er aan zijn overleden of flink ziek zijn geweest. Maar ik ken ook heel veel mensen die het hebben gehad (getest en wel) en er nauwelijks iets van hebben gemerkt, plus mensen die er wel beroerd van zijn geweest maar toch vlot hersteld. In die laatste groep valt ook mijn man (getest). Ik was rond die tijd ook ziek en mijn zoon ook, maar wij zijn niet getest. Wat je het meeste ziet kleurt je beeld. Als dat de griezelbeelden van de IC zijn is je insteek heel anders dan als je vooral de mildere vormen ziet.
En waarom zou je in vredesnaam een hele school sluiten voor een besmette medewerker die er niet eens is geweest? Dat is toch irrationeel?
Maar goed, we hoeven het hier niet over eens te zijn. Wat wij ervan vinden wordt toch niet meegenomen in de besluitvorming en dat is waarschijnlijk maar goed ook. Het lijkt me een helse klus.

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 18:56

AnneJ

Dat doe je alleen als je elke besmetting wilt voorkomen. Dat is geen reëel doel en bovendien schadelijk voor heel veel mensen.

Zeetakje

Zeetakje

07-06-2020 om 19:05

Ik zou niet tekenen

Niemand weet helaas hoe alles de komende tijd gaat lopen. We zijn allemaal aan het gissen en we gissen stuk voor stuk de kant op die onszelf het beste uitkomt.

Laten we er vooral alles aan doen om het besmettingsgevaar zo laag mogelijk te houden. En daarbij denk ík dan weer aan wat voor óns gezin wenselijk is, met o.a. een kind in de risicogroep, dat óók graag verder wil met zijn studie. Een paar jaar geleden, toen hij ernstig ziek werd, stond zijn leven stil en nu hij het weer kan wil hij door. Maar hij kan alleen door als ook anderen geen onnodige risico's nemen. Dus wat ons betreft, beter te voorzichtig, dan denken dat het waarschijnlijk wel moet kunnen en achteraf de rekening betalen..

Er beginnen langzaam wel wat dingen duidelijk te worden, maar ook de deskundigen hebben nog steeds niet 100% helder hoe dat virus precies werkt. Over de duur van deze hele coronatoestand kunnen ze ook geen zinnig woord zeggen.

Hoewel ook wij als gezin op meerdere vlakken de gevolgen van deze crisis moeten dragen, was de impact van de ziekte van onze oudste aanzienlijk groter dan de hele coronatoestand en ik ken nog wel een paar jongeren die ingrijpendere dingen hebben meegemaakt.

Het is zoeken, er is veel onzeker, er zijn hele grote teleurstellingen en er is veel verdriet, maar als de boel straks eindelijk onder controle is, vindt iedereen op zijn eigen wijze zijn weg wel weer.

Toch wel Alison

Voor de maatregelen zoals geadviseerd door de deskundigen en voorgesteld en besloten door de politiek heb je wel draagvlak nodig. En ook de deskundigen zijn het regelmatig oneens, bij gebrek aan volledige kennis over het virus en het (toekomstige) gedrag. Ook de samenleving kun je uiteindelijk niet dwingen tenzij je China bent. Dus er wordt zeker rekening gehouden met wat 'men' er in het algemeen van vind.

En beïnvloeding is zeker mogelijk.

En daarom moet je je uiteraard aan de regels houden maar ook zelf verstandig blijven en je eigen situatie realistisch met een realistische kansbeoordeling inschatten.

Met een jong gezin met ouders die dertiger en veertiger zijn ga je mogelijk makkelijker weer door de wereld trekken dan als je al wat ouder bent. En de manier waarop kun je ook beoordelen. Wel of niet met vliegtuigen en touringcars of liever fietsend of met de auto. Liever naar Groningen en Friesland op vakantie dan naar Brabant.

Er spelen veel belangen, politiek, er komen verkiezingen aan, maar ook economisch, je wil niet dat hele bedrijfstakken omvallen en we de economie voor ons allemaal nodeloos laten zakken, maar ook de gezondheid van je gezin om dat allemaal mee te maken. Uiteindelijk lijkt mij de gezondheid van je gezin het meest belangrijk. En dat kan per gezin verschillen.

AnneJ

Natuurlijk kan het per gezin verschillen, maar dat betekent niet dat de hele schoolpopulatie tussen 12 en 25 jaar dus niet nog nauwelijks naar school kan en enorm belemmerend wordt.

Het is nu in de maatschappelijke discussie óf gezondheid óf economie en gezondheid is dan heel smal gedefinieerd.

Bij de versoepeling moet breder naar gezondheid gekeken worden, dus ook mentale gezondheid. Schoolbesturen zijn er on het algemeen van overtuigd dat alles inderdaad anders moet, il.vind persoonlijk een goede mix in online en klassikaal onderwijs ook noodzakelijk, maar dat kan je niet organiseren met de huidige beperkingen die opgelegd worden waardoor scholen niks meer kunnen doen.

Daarnaast moet de definitie van gezondheid breder getrokken worden. Gezondheid is meer dan wel.of geen corona, gaat ook over contact, eenzaamheid en mentale gezondheid. In de afgelopen maanden is ook gebleken dat "de zorg" meer is dan ziekenhuizen, "gezondheid" is ook meer dan wel of geen corona.

Dus in september zoveel mogelijk school waarbij gezorgd wordt voor een gezonde omgeving voor iedereen n thuis werken voorsiegenen die dat nodig hebben

Leerplicht versus schoolplicht

Er zou heel veel te winnen zijn bij een veel flexibeler onderwijsmodel, waarin er veel meer mogelijkheden zijn tot keuzelessen, deels zelfstandig thuis werken, meer of minder instructie etc. Maar zo ver is het nog lang niet, en ondanks dat het in sommige gezinnen en voor sommige jeugd anders ligt, heeft de meerderheid hier vooral veel last van. Op dit moment zijn de beperkingen dusdanig (en is de tijdsdruk zo hoog) dat het opstellen van een volwaardige flexibele en hybride onderwijsvorm niet mogelijk is. Ik weet wel dat mijn school daar al serieus en actief mee bezig was. Maar juist dat ligt nu stil, want er is te weinig tijd, energie en facilitering voor.

Zeetakje

Ik heb ook ingrijpendere dingen meegemaakt dan dit. Mijn kinderen ook. Maar ik ben niet de maat der dingen.

Suus

Suus

09-06-2020 om 14:23

Krant

In de krant gelezen :

“De rectoren verwachten weinig blijvende ‘schade’ van het thuisonderwijs. Leerlingen mogen dan wat minder de kans hebben gehad op sociale ontwikkeling op school, ze waren wel de regisseur van hun eigen leerproces.Daardoor zijn ze zelfredzamer en zelfsturender geworden.”

Nou......ik denk daar toch echt anders over.

Guera

Guera

09-06-2020 om 14:30

O man

Het is net als in elke organisatie. De topbestuurders staan mijlenver weg van de werkvloer en hun klant.....triest

Vreselijk

Onze schoolleiding denkt ook dat t fantastisch gegaan is. Ik schat in dat ikzelf de afgelopen maanden met een flinke hoeveelheid overwerk maximaal 70% van t leerrendenent heb behaald tov ‘Normaal’. En dan heb ik hervallen over het puur vakmatige deel vsn het onderwijs, niet over het sociale.

En niet om arrogant te zijn, maar sinds ik de afgelopen week mijn leerlingen weer even gesproken heb weet ik zeker wat ik al wel een beetje vermoedde. Ik behoorde absoluut bij het beter georganiseerde deel van de docenten-populatie van mijn school. Dus mijn getallen zijn wsch ook nog een geflatteerde versie van de werkelijkheid....

Ingrid

mijk

mijk

09-06-2020 om 14:54

ik kom net uit een teamsmeeting

waarin een teamleider met droge ogen beaamt heeft dat er de afgelopen 3 maanden inderdaad voor sommige vakken geen lessen zijn geweest maar dat je ook van de leerlingen mag verwachten dat ze hulp vragen als ze het niet snappen.En oh ja in september geven wij nog steeds zo les. Zo diep en diep teleurgesteld...

Suus

Suus

09-06-2020 om 15:22

Triest

Echt triest ja.

Ze hebben echt een bord voor hun kop wat mij betreft.

En tuuurlijk; van leerlingen verwachten dat ze zelf hulp vragen als ze iets niet snappen.
In een normale fysieke les misschien ja. Maar thuis achter de laptop toch echt niet !
In het slechtste geval is de leerling keurig aangemeld voor de aanwezigheidsplicht en ligt het voor de rest gamend op de telefoon in bed. En af toe een keer ja en amen roepen voor de schijnheiligheid.

En natuurlijk mag je van een leerling in de bovenbouw meer zelfstandigheid verwachten dan in de onderbouw, maar van de andere kant; juist die leerlingen in de bovenbouw zitten middenin hun puberteit dus zo dwars en eigenwijs als het maar kan en niet boeiuh. En dan verwachten dat ze het allemaal zelf wel kunnen. Nou nee dus.

Sommige docenten zullen inderdaad hun uiterste best hebben gedaan en het maximale eruit hebben gehaald wat er in zit, binnen de mogelijkheden.
Maar er zijn ook echt wel docenten die op maandag huiswerk op Magister hebben gezet en vrijdag is ie wel weer online voor als je vragen hebt. Duh.
Ik noem dat 'het werk over de schutting gooien en zoek 'm uit'. Waar is de bijbehorende uitleg dan? Pas als je vragen stelt zeker.

mijk

mijk

09-06-2020 om 15:25

precies dat werd

als onderwijsplan genoemd.

Suus

Suus

09-06-2020 om 15:47

Wat bedoel je precies, mijk ? Wat werd als onderwijsplan genoemd?

mijk

mijk

09-06-2020 om 16:36

Dat

De te maken stof voor de leerling online te vinden is is het plan voor online onderwijs op deze school en dat gaat vermoedelijk nog lang duren...

Mijk

Hangkous

Hangkous

09-06-2020 om 16:42

Nou dat

Op maandag een weektaak over de digitale schutting en zoek het maar uit.
Daar leer je heel veel van. (Ahum) En als het je dan allemaal toch niet lukt kun je afstromen met grote stappen. Vwo 2 niet gehaald maar met die cijfers (alle eendjes........) is HAVO 3 ook niet haalbaar dus wordt het VMBO tl.
Mijn ene kind is gelukkig dit jaar geslaagd, heeft een helder doel voor ogen en kan goed zelfstandig werken. Die gaat nog een jaar vavo doen om dan straks 9 vakken op vwo niveau te hebben voor ze gaat studeren en dat gaat lukken.
Dan heb ik alle tijd om mee om nummer 2 te bekommeren en hem bij de les te houden.........
Kijk er niet echt naar uit.
Hoop zo dat hij wel met een volledige leesweek gaat beginnen volgend jaar.

Temet

Temet

09-06-2020 om 17:09 Topicstarter

zelfsturend

"Daardoor zijn ze zelfredzamer en zelfsturender geworden.”"

Als pubers erg zelfsturend zijn wordt dat meestal ook niet echt gewaardeerd. Die zelfsturendheid beperkt zich maar zelden tot het leren van de schoolvakken maar bestrijkt ook zaken als bedtijd, vrije-tijdsbesteding in het algemeen en schermtijd in het bijzonder en gebruik van allerhande interessante middelen. Om maar eens wat voorbeelden te noemen van gebieden waarop jongeren hun autonomie zoal plegen uit te leven. In de jeugdzorg is "zelfbepalend gedrag" iets waar men erg bezorgd over doet

Dit opmerking die Suus aanhaalt past trouwens goed bij een voorspelling die ik deed toen de scholen sloten. Toen ging overal in onderwijsland een gejammer op over de enorme achterstanden die dreigden te ontstaan. Nu er van de sector een plan zou kunnen worden gevraagd om die achterstanden weg te werken, zijn ze er ineens niet meer. Het gaat wel sneller dan ik toen had voorspeld, ik dacht dat tegen de herfstvakantie niemand het er meer over zou hebben, maar het is dus al voor de zomervakantie.

Groeten,

Temet

Niempje

Niempje

09-06-2020 om 18:26

Dat onderwijsplan

Dat onderwijsplan zoals jullie het beschrijven, eigenlijk meer een weektaak lijkt erg op het concept dat school hier al het hele schooljaar had. Onderwijs op maat zoals zij het zelf noemen. Begonnen als een leuk concept, maar dit schooljaar (naar mijn idee mede door lerarentekort wat doorgeslagen). Kinderen hebben van alle vakken een planner wat wanneer af moet en kunnen daar op eigen tempo door werken. Normaal was dat meestal goed begeleid door docenten, maar die leken dit jaar nogal vaak te ontbreken of wisselen en kinderen zaten dan lange dagen te maken met een groot deel van de tijd een onderwijsassistent of een leerkracht van een ander vak als begeleider in een soort ophokuren.

School vond dat een groot voordeel aan het begin van deze periode. Kinderen waren immers al erg zelfredzaam. Tja, kind hier schoot vooral de eerste week lekker op. Toen waren er nog helemaal geen lessen. Maar ze heeft dit jaar nog niet eerder zoveel les gehad als dit jaar. Leraren konden online makkelijker meerdere groepen tijdens hetzelfde uur een instructie geven. Twee groepen samen of eerst de ene helft en dan de andere.

Dochter is normaal nogal snel afgeleid en meer met klasgenoten bezig dan met de docent en dat was nu uiteraard niet het geval. Volgens mij heeft ze hier meer van de lessen gehoord dan op school. Zegt als ik het hier zo lees misschien wel meer over hoe het normaal ging, dat ik dit al een voordeel vond.

Vervolgens wel weer het commentaar van school dat dochter niet actief aan de lessen deelnam. Ze was wel altijd ingelogd, maar ze hoorden haar niet... Hadden daarom juist het idee dat ze niet oplette, terwijl dochter het eindelijk gewoon eens volgde. Heb dochter nu maar opdracht gegeven om af en toe een vraag te stellen, zodat ze zien dat ze er is. Toch vind ik het ook wel iets zeggen over de docenten. Als ze op deze manier hun conclusies trekken, hoe weten ze dan dat de stof goed is overgekomen bij de leerlingen?

Ben het met veel van jullie commentaar echt wel eens, maar uitgaande van deze school, vind ik het niet zo erg dat dochter voorlopig nog vrijwel alleen online les heeft.

Ivoren torens

Leuk dat schoolleidingen en, nog erger, bovenschoolse raden en adviesorganen, denken dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Dat het prima gaat zo. Terwijl het personeel (bij mij op school tenminste) op het tandvlees loopt en een groot deel van de leerlingen vastloopt op die zelfsturing. En dan hebben wij het op school nog goed geregeld.
Verder vergeten ze dat school ook een belangrijke sociale functie heeft. Ten slotte: de belangrijkste factor in hoeveel een leerling leert is de kwaliteit van de leraar. Daar is dan wel weer heel veel bewijs voor. En waar ligt de belangrijkste taak van de leraar: van dichtbij begeleiden. Lastig van acjter een laptop.
Maar kom, lekker zo doorgaan, gaat prima toch? Komen ze er vanzelf wel achter dat veel docenten spontaan besluiten iets anders te gaan doen. Kunnen de dames en heren die er zo tevreden over zijn zelf weer eens les gaan geven. Heel leerzaam. Ofschoon niet per se voor de leerlingen.

Temet

Ik zou met alle liefde en plezier een plan maken om achterstanden bij te spijkeren. Graag zelfs. Maar zolang deze halfslachtige manier van lesgeven blijft bestaan is dat dweilen met de kraan open. De achterstanden lopen alleen maar harder op naarmate meer leerlingen de moed opgeven.
Tot we weten wat er in augustus gaat gebeuren valt er niet veel te plannen. Dat is geen onwil, dat is terechte terughoudendheid.

Docenten

Mij dunkt dat er ook een deel docenten is die kwetsbaar is voor het Coronavirus en graag doorgaat met online lessen.

Als het jezelf betreft kan het een dosis investeringsmotivatie schelen.

Tenminste zo werkt het bij mijn vrijwilligerswerk. Ik vind het online niet ideaal maar prima te doen. Je moet iets anders voorbereiden en beter voorbereiden maar dan heb je ook wat.
Maar ook hier zijn vrijwilligers die op het punt staan om het bijltje er bij neer te gooien en niet kunnen wachten tot de tent weer open gaat.

Jammer is dat want ik heb net met mezelf afgesproken dat ik tot het voorjaar niet meer binnen ga werken. Misschien een keer een vergadering van niet langer dan een uur onder gunstige omstandigheden, maar in principe niet.

Het zou mooi zijn als je tot elkaar komt hierin. Maar het kost zeker wat. Aan inspanning, voorbereiding, motivatie, innovatie.

Temet

Temet

09-06-2020 om 20:00 Topicstarter

AlisonH

Ik ben wel met je eens dat plannen weinig zin heeft als volkomen onduidelijk is hoe er na de vakantie les gegeven moet worden.
Maar ik vind het wel opvallend dat er nu alvast maar geconcludeerd wordt dat het reuze meevalt (na eerdere alarmkreten). Nu alvast eventuele schade wegredeneren, dan hoeven ze straks ook niet over een plan na te denken om die schade te verhelpen. Dus eigenlijk niet "nu er een plan kan worden gevraagd" (zoals ik schreef) maar meer "voordat er een plan kan worden gevraagd".

Groeten,

Temet

Temet

Eens. Nu opeens valt het wel mee? Nou ik kan ze vertellen, het valt niet mee. En dan klinkt het inderdaad als je l**t maar net zoals het uitkomt.
Overigens vraag ik me wel altijd af aan wie ze dan die dingen hebben gevraagd die zogenaamd van " het werkveld" komen en " de achterban" en " de docenten". Mij is nooit iets gevraagd, niemand die ik ken is ooit iets gevraagd. Als je het ons vraagt krijg je gegarandeerd een heel ander antwoord!
Bij mij op school zijn we trouwens al wel aan het kijken: ALS de school nou in ieder geval gewoon open gaat, hoe gaan we dan bijspijkeren? In welke vorm, wie gaan dat doen, welke leerlingen, hoe en wanneer inventariseren we dan de achterstand, moet alles ingelopen worden of kunnen er ook dingen geschrapt worden etc. Daar kun je natuurlijk nu al mee beginnen en dat doen we dan ook. Ik weet van meer scholen waar ze er al mee bezig zijn.

Dat haakt ook aan op wat AnneJ zegt: de docenten die verhoogd risico lopen en die niet staan te springen. Ik denk overigens dat mensen in de zorg ook niet stonden te springen, maar dat terzijde. Een oplossing zou zijn om die mensen juist in te zetten voor het bijspijkeren van achterstanden, ofwel zelf in kleinere groepjes (dus minder risico), of door het opstellen van een goed programma, of dit gedeelte toch online.
Maar er is ook al gepraat over plexiglas schermen rondom bureaus van docenten (ik heb voorgesteld om in mijn lokaal een mooie Engelse telefooncel neer te zetten maar dat voorstel heeft het niet gehaald helaas .
Ik durf wel te voorspellen dat misschien de criteria voor afstand tussen leerlingen onderling wel versoepeld kunnen worden, maar dat de afstand leerling-docent nog wel enige tijd gehandhaafd zal moeten worden. Ook niet ideaal, maar werkbaar!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.