Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school

Nadat de gedeeltelijke heropening van het VO voor het eerst werd aangekondigd, kwam er al snel een mail van de school van zoon (scholengemeenschap) dat het de bedoeling was om elke leerling twee keer per week naar school te laten komen. Dat deed mij plezier, want ik vreesde al dat bepaalde groepen wel, en andere niet zouden worden opgeroepen, en dat mijn zoon dan thuis zou blijven hangen tot de schoolvakantie (geen voor-eindexamenklas, geen risicoleerling oid).

De week voor de heropening werd aangekondigd dat iedereen minimaal 1 keer per week zou moeten komen, en het rooster zou nog volgen. Dat rooster volgde uiteindelijk inderdaad, en zoon (4VWO) werd vandaag voor het eerst verwacht. Tussen 1 en 3. Jawel, zijn eerste keer op school zou twee hele uren beslaan. Magertjes, wat mij betreft. Het ging om mentorles.

School is toevallig vlakbij, zoon besloot te lopen. Groot was mijn verbazing toen ik om **tien over half twee** alweer de sleutel in het slot hoorde.

Hoera, het VO is weer gedeeltelijk open: zoon heeft deze week iets meer dan een half uur fysiek onderwijs gehad. Nou ja, feitelijk dus een kort gesprek met de mentor waarin deze aan de aanwezigen aangaf (dat was een deel van de klas, het andere deel zat in een ander lokaal) dat hij ervoor zou pleiten dat zij over zouden gaan.

Hoe de komende twee weken (daarna is het onderwijs voorbij, wat de school betreft) eruit gaan zien is nog onduidelijk.

Ik ben blij dat school zo dichtbij is, stel je voor dat je een flink eind hebt moeten fietsen voor dit soort grappen. Gelukkig komen de meeste leerlingen van deze school uit de redelijk nabije omgeving. Maar toch.

Biedt iemand minder? Is er een forummer wiens/wier VO-scholier naar school is gegaan voor minder dan een half uur onderwijs?

Ik vroeg zoon of hij dan tenminste was blijven napraten met een bevriende klasgenoot. Nou nee, want ze mochten toch niet blijven hangen in school? Op het plein dan? Mocht ook niet - ook wel logisch natuurlijk, in deze tijd. Waarom ik verbaasd uitriep dat er toch ook volop straten zijn rondom het plein, maar nee, zoon had kennelijk niet zoveel behoefte gehad aan daadwerkelijk persoonlijk contact . Hij leeft zijn leven dan ook grotendeels digitaal, dat zal het zijn ...

Groeten,

Temet


Suus

Suus

03-06-2020 om 14:33

Beroerd

Dat is wel erg beroerd ja !

Ik kan je record niet verbeteren maar veel soeps is het hier ook niet.
Mijn oudste zoon mag deze week vrijdag ook voor ca. 1,5 uur zich melden voor jawel.....mentorles 🤦🏼‍♀️.
Dus de hele eerste week dat ze weer naar school mógen, is er geen enkele normale fysieke les. Ik vind dat écht waardeloos. En ook echt een gemiste kans.
En als ik het goed begrepen heb wordt hij pas een week later op vrijdag weer voor les óp school verwacht. Voor een paar lesjes van 30 minuten want verkort rooster. Poeh heee.....zwaar leven man.
Deze school is ook vlakbij voor hem, maar er zijn genoeg leerlingen die langer moeten fietsen dan ze op school zijn met dit gedoe.

Mijn jongste is vandaag ook weer naar school geweest (andere school). Hij had 2 vakken en ook mentorles en ook volgens het verkorte rooster, daar max 40 minuten. Ook daar is het fysieke onderwijs rond 22 juni alweer afgelopen geloof ik. Hij is ook welgeteld van 8.30-10.30 op school geweest. En in die twee uurtjes waren dus 3 lesjes en een pauze dus dan weet je het wel.

Ik begrijp werkelijk niet waarom dat verkorte rooster nog aangehouden wordt. Ze hebben al zoveel gemist. Laat ze dan tenminste die dagen dat ze op school zijn, ook een fatsoenlijk rooster draaien van 8.30-14.30 ofzo met 6-7 goed gevulde lessen.
Waarom wordt deze hele eerste week niet gewoon fatsoenlijk meegenomen, voor een voorexamenjaar nog wel.
Ik snap daar echt geen bal van. Scholen weten al vanaf half april dat het VO per 2 juni weer kan opstarten, dus tijd genoeg gehad om daar goed over na te denken en een gedegen plan voor te maken, lijkt me.

Kortom; dat fysieke onderwijs de komende weken stelt m.i. geen bal voor.

Besmettelijkheid Suus

Hoe langer je binnen bent des te meer kans je hebt op besmetting als er iemand besmettelijk is.

Dat is de reden dat je in de supermarkt niet makkelijk besmet raakt behalve de medewerkers die elkaar kunnen besmetten omdat ze er langere tijd binnen zijn.

Dus ja, het heeft ook voordelen dat je puber nog niet zo lang risico binnen loopt. En daarmee ook de (oudere) leerkrachten.

Temet

Temet

03-06-2020 om 14:40 Topicstarter

mijn voorspelling

Ik zei een flinke tijd geleden al tegen zoon dat ik verwachtte dat ook de VO-scholen voor de zomervakantie wel gedeeltelijk open zouden gaan, niet zozeer vanwege onderwijs, maar zodat de scholen kunnen wennen aan het idee waardoor een volledige opening na de zomervakantie beter verteerbaar wordt.

Hebben we het gedoe en het veiligheidstheater alvast gehad voor de vakantie .

Overigens lijkt een al te serieus rooster me binnen de huidige kaders ook weer niet mogelijk, want het is de bedoeling dat die kinderen in de lokalen blijven. Dat hou je niet eindeloos vol natuurlijk. Les geven aan een groep pubers die urenlang in eenzelfde lokaal opgehokt hebben gezeten - dat kan menselijkerwijs van niemand worden verlangd

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

03-06-2020 om 14:41

Hier

Dochter, brugklas, elke week drie uur aanwezig op school en daar krijgen ze online les net als de afgelopen periode en de overige dagen van de week thuis. Dit hierna nog twee keer, wat ze daarna nog moeten wist de mentor niet. Maar dochter vond het toch wel fijn om haar klasgenoten te zien, na schooltijd hebben ze nog een ijsje gegeten met een groep meiden. Zoon in 4 havo heeft deze week nog online les en daarna toetsweek, dat wil zeggen 4 toetsen in 3 weken. Voor een half uur naar school zou ik voor onze kinderen wel sneu vinden, twee keer drie kwartier fietsen.

Zoon was wel blij

Oudste is gisteren weer voor het eerst geweest. 12 km fietsen heen en 12 km fietsen terug voor 1 uur begeleiding en 1 uur Latijn. Maar hij was blij! Hij vond het zo fijn om weer met z'n vrienden te fietsen en om weer wat andere klasgenoten te zien!
Dus nee, inhoudelijk was het niet zo spannend, maar voor hem was het wel heel goed. Volgende week weer.... Verder zijn ze op deze school wel goed bezig hoor, de online lessen worden heel serieus genomen, heb niet de indruk dat zoon een achterstand heeft opgelopen. Hij is in ieder geval wel van 9.00 tot 16.00 uur zeker met school bezig.

De jongste (andere school) mag vrijdag weer voor het eerst. De klas wordt in 3 groepen gesplitst en dan hebben ze 3 verschillende lessen in roulatie. En daarna nog een uur gym buiten met de hele klas. De week daarna ook nog zo'n halve dag en de week daarna is het toetsweek, ook fysiek op school. Daarna vakantie. De toetsen tellen overigens niet mee, maar is meer om te kijken waar iedereen staat.
Ik ben allang blij dat ze weer even de deur uit kunnen en wat beweging krijgen, dus ik klaag niet. Daarnaast gaan de online lessen op beide scholen gewoon goed, jongste wordt iedere ochtend om 8.15 uur in Teams verwacht. Ook huiswerk wordt gecontroleerd door de leerkrachten (ze werkten al met digitale methodes), dus voor dit paar laatste weken gaat dit nog prima zo.

Zonne

Zonne

03-06-2020 om 14:53

Hier

De brugklasser kwam net na twaalven al weer terug. Mentorles, 2 vakken en een uur waarin ze op hun telefoon mochten bij een invaller. Geen idee waarom daar twee weken geleden al geen fatsoenlijk vak ingepland kon worden, want toen stond het al op leeg.

Hanne.

Hanne.

03-06-2020 om 14:56

Wisselend

Hier een wisselend beeld.

Zoon heeft de ene week 2 en de andere week 3 dagen les. En dan gewoon hele dagen van 8.30 tot 14.30 oid.

Dochter heeft tot de zomer geen fysiek onderwijs. Dat wil zeggen. Vandaag moesten ze ineens toch naar school voor....de tekenles. Laatste strepen moesten daarvoor blijkbaar nog op papier worden gezet. Helaas was dat wel 2x 9 km fietsen voor 40 min tekenen. Leverde wat gemopper op, maar dan heeft ze meteen wat beweging gehad...

Watervrouw

Watervrouw

03-06-2020 om 15:09

50 Minuten

Hier naar school voor één mentoruur van amper 50 minuten, dat is alles deze week! Ik vind het ook bar weinig. De school had reeds aangekondigd dit schooljaar niet meer open te gaan maar werd door de nieuwe regels toch gedwongen.
Dat de kinderen het hele eind op en neer moesten fietsen vond ik geen probleen: lekker bewegen en ik even rust en stilte tot 10.30 uur toen waren ze er weer.
Volgende week 2 middagen van elk 3 lesuren.

Anemone

Anemone

03-06-2020 om 15:25

Hier

Een keer per week drie korte lesuren en een mentoruurtje. Voor de gelegenheid is school gelijk gestopt met alle online lessen ongelofelijk hoe slecht het onderwijs hier is georganiseerd. Ben wel blij dat zoon weer twee keer een half uur gefietst heeft, veel meer beweging dan dat heeft hij al heel lang niet meer.

Temet

Temet

03-06-2020 om 15:35 Topicstarter

Anemone

Hier gaan de online lessen voor zover ik begreep in elk geval wel door. Dat is dan weer iets. Het is ook bepaald niet zo dat zoon geen schoolwerk gehad heeft de afgelopen weken.

Groeten,

Temet

Zonne

Zonne

03-06-2020 om 15:46

Schoolwerk

Dat is juist verdubbeld de laatste twee weken. Eerst was het 4 uur per dag, nu kost het minstens 8 uur.

Hier

Was eerst de aankondiging alleen toetsen de maand juni,toetsrooster was al bekend: 2 a 3 toetsen per week en verder goed (!) Online les. maar naar aanleiding van wat Rutte heeft gezegd moesten er nog lessen bij.

Dus nu mentorles en inschrijven voor 1 vak naar keuze per week.

Dus nu naar school.voor toetsen, andere dag 1 vak en de rest online, ik.vind het wel goed geregeld.

Mijn kind woont meer dan 20 km weg van school en mag met OV reizen, want valt onder noodzakelijke reizen. Dus geen taxi van school

Temet #4

Ik werk op een mbo en als morgen de restricties vervallen zitten de docenten een uur later op school en de studenten zullen snel volgen. Iedereen is het spuugzat en wil gewoon school!

Eva

Eva

03-06-2020 om 16:55

Hier heel verschillend

Ene dochter heeft maar 1 dag per week 4 lessen van 30 minuten, dus 2 uur per week, les op school. In een klasje van 7 kinderen. De rest van haar klas is ook op school, in andere lokalen. De overige dagen heeft haar hele klas online les.
Andere dochter gaat om de dag, dus de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen naar school en heeft dan 4 lesuren van 50 minuten. Ze zit met de helft van haar klas, 12 kinderen in de klas. De andere helft kijkt online mee. Als zij thuis is kijkt zij online met de andere helft mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2020 om 17:02

Jee

Dan is het hier nog ruim! Dochter heeft op drie dagen steeds drie lessen van een half uur, en op een dag anderhalf uur buiten gym. Een dag niets.
Vandaag is ze begonnen en ze vond het heel stom. De klas is opgedeeld in drieën en haar vriendinnen zitten in een andere groep, ook niet bij elkaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 17:11

5 uur

Hier had de puber 5 uur les vandaag (1 dag per week). Ik heb hem gebracht en gehaald wat nog niet meeviel want belangrijke verkeersaders waren half afgesloten. 2.5 uur in de auto gezeten.

Fijn! Moet je je kind met de auto brengen, ontmoedigen ze je met blokkades. Lekker inconsequent beleid...

Bennikki

Bennikki

03-06-2020 om 17:15

En hier

Nog weer anders: de online lessen (bovenbouw) gaan gewoon door en van 14-16 mogen leerlingen naar school komen om daar te studeren; er lopen dan docenten rond om vragen te beantwoorden. Dit is op vrijwillige basis. Ik vind het eigenlijk wel prima bedacht. De onderbouw gaat ‘s ochtends naar school geloof ik.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-06-2020 om 17:44

hier

zijn de klassen in 3-en gedeeld en gaat iedere groep 1 op de 3 dagen naar school. De eerste helft van de les geeft de leerkracht live les die wordt gedeeld via zoom met de andere leerlingen in de klas. 2e helft van de les wordt besteed aan opdrachten. Rooster is gewoon het rooster dat ze anders ook zouden hebben. Net als anders wisselen de leerlingen ook van lokaal - maar dat zijn er nu dus beduidend minder dan anders. Wel een verkort rooster, lessen zijn dan 45 minuten volgens mij.
Dochter baalt wel dat haar vriendinnen allemaal in een andere subgroep zijn ingedeeld, maar vond het al met al toch wel fijn weer om school te zijn (geweest).

Anemone

Anemone

03-06-2020 om 17:51

Temet Schoolwerk

Schoolwerk is hier ook veel, maar nu dus geen online les, de kinderen mogen het weer uitzoeken.

En hier .......

Beide kinderen 1 halve dag per week naar school.

Dochter heeft dan de helft van de tijd gym en de andere helft mentor. Het is samen met heel haar mentorklas (ongeveer 15 kinderen) en ze werken normaal veel in domeinen, dus de lokalen zijn groot genoeg.

Zoon ook een 1/2 dag. Dan krijgen ze geen les, maar zijn vakdocenten aanwezig (3 per keer) om te begeleiden bij huiswerk/opdrachten. Met zijn hele klas tegelijk (in een gymlokaal).

Op beide scholen blijft online les gegeven worden. En op beide scholen kunnen leerlingen zich inschrijven voor extra instructie in kleine groepjes.

Famke

Famke

03-06-2020 om 18:06

Jij wint

Hier een kind 1 uur en drie kwartier gymles. De mentoren waren er ook, dus het gold meteen als mentorles. De komende twee weken alleen gymles. Er is wel iets geregeld viir leerlingen die nu niet over zouden gaan.

Ander kind heeft drie dagen drie fysieke lessen van vijftig minuten met de helft van de klas. Het andere deel van de dag kijkt het online mee met drie lessen aan de andere helft van de klas. Een dag alleen drie onlinelessen en een dag alleen drie fysieke lessen. Afwisselend een week 's morgens op school en een week' s middags op school, gedurende vijf weken.

Uiteraard wilde het kind dat op de eerste school zit graag weer naar school en het andere kind juist niet.

Wij

Wij gaan door met online les in de ochtend, en in de middag fysieke lessen. Die zijn noodzakelijkerwijs korter en maar een paar uur per week. Een vol rooster is niet te realiseren in combinatie met het online programma. Als je een “gewone” les geeft en de thuisleerlingen het via Teams moeten volgen verstaan zij niks, of je zit alsnog achter je laptop online les te geven met toevallig een paar leerlingen erbij.
De anderhalve meter op het VO is een gedrocht en zit goed onderwijs ernstig in de weg. Nu zo afronden is een kunstgreep. Na de zomervakantie zo door moeten zou een ramp zijn.

AlisonH

Inderdaad, ook in het mbo is het een gedrocht, nog een beetje erger zelfs: naast anderhalve meter óók 20% gebouw bezetting én alleen tussen 11 en 15 uur vanwege niet reizen met ov.

Hoe dan?? Ik vind het heel verdrietig een hele generatie gaat er aan 😔

Pluk

Pluk

03-06-2020 om 18:49

Hier

Nu ook duidelijkheid. Morgen beginnen de lessen. De klas is in drie groepen gedeeld en vrienden zitten zoveel mogelijk bij elkaar. Elke dag heeft 1 groep de hele dag les volgens normaal rooster. Dus 8.15 uur beginnen en 50 minuten per les. In de pauze mogen ze wel het lokaal uit, begreep ik. De leraren mogen zelf weten of ze hun les streamen. Dus wat je op de dagen thuis moet doen is nog onduidelijk.

Alle kinderen hebben dus meestal twee dagen per week les, dat is veel als ik het hier zo lees.

vlinder72

vlinder72

03-06-2020 om 18:52

Mazzel Ad

De meeste middelbare scholen hier geven maar een paar uurtjes les. Mijn dochter maar 3 uur per week (een ochtend). Mijn zoon op een andere school moet zich inschrijven voor 3 vakken. Hij heeft daardoor ergens in de middag 3 lesuren les en dat kan verdeeld zijn over de hele week. Digitale lessen gaan nog gewoon door . Dus 5 uur les is best veel als ik zo om mij heen hoor van andere ouders/leerlingen op scholen hier in de regio.

Verder fietsen ze maar mooi zelf. Dat deden ze voorheen ook.

Zeetakje

Zeetakje

03-06-2020 om 18:59

Vooral pta's

Hier is voor 4 havo de pta- week die na de meivakantie niet doorging verdeeld over de komende drie weken, zodat ze met niet meer dan 25 leerlingen in een grote gymzaal of met maximaal 8 leerlingen in een lokaal hoeven te zitten. Bijna iedere dag dus een uur of 2 school, omdat er daarnaast ook extra keuzelessen zijn als voorbereiding op de pta's en de gemiste praktijkopdrachten en presentaties gedaan moeten worden.

Druk, maar dat was het met de online lessen ook. Het normale lesrooster werd strak aangehouden, met iets ingekorte lessen, maar met een enorme hoeveelheid huiswerk.

Tine winkel

Hier ook (zelfde school?). Ik vind het wel een goed systeem, al werkt zoom nog niet zo goed op school. Zoon zit nu met 7 meiden in de klas.

Bij ons

Hebben de leerlingen kort rooster online elke dag (dus van 8.30 tot 13.30) en daarna zijn er in de middag 3 sessies op school volgens een roulatiesysteem. De leerlingen die er slechter voor staan moeten vaker dan de anderen komen. Het betekent wel dat we (de docenten) zo'n beetje dubbele dagen draaien maat goed, het is voor een maand en dan klaar. Het is ontzettend pittig vind ik. Op dinsdag geef ik 7 uur onafgebroken en dan mag ik ook nog 3 sessies houden van 45 mn met groepen per jaarlaag, dus soms met leerlingen die ik eigenlijk helemaal niet ken. Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat het nog voor kort is en ik hoop echt dat het op een andere manier zal gaan vanaf september. Ik durf niet eens mijn inbox van de hogeschool open te maken omdat ik zo enorm achter loop met mijn studie.
K... pangolin...
Sini

lisbeth

lisbeth

03-06-2020 om 22:05

Hier

Moeten beide twee keer drie uurtjes per week naar school.
Oudste bovenbouw moet dan zelfstandig werken aan opdrachten. Onnodig om te vermelden dat ze dat totale onzin vind. Ze moet er drie kwartier voor fietsen.
Jongste onderbouw heeft wel les. Kleine klasjes van 8 leerlingen

Ja, ik bied minder

Mijn thuisschoolmaatje heeft deze week helemaal nog geen school, want haar school weet nog steeds niet hoe en wat. Echt erg.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.