Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


Sofia

Sofia

06-01-2020 om 16:20

Tsjor

0,51 keer 40 is geen 40 uur, maar net onder de 21 uur.

De supermarkt wil me echt niet meer, daar ben ik te oud (lees: duur) voor nu. Je komt daar met 16, 17 binnen wanneer je goedkoop bent en degenen die geluk hebben krijgen een vast contract. Toen ik 24 was verdiende ik daar dus aanzienlijk meer dan mijn minderjarige collega’s.

Mentoraat is lang niet altijd een keus. Maar klopt ja. Zonder mentoraat en met aardig wat ervaring en zonder bijzonder veel moeite te doen redt je het wel binnen een redelijk aantal uur. Beetje onvoorbereid nderdeel x uitleggen en opdrachtjes laten maken, niet te moeilijke toetsen of methodetoetsen geven, geen verslagen opgeven, lekker een beetje op je ervaring standaard lesjes draaien en klaar. Dan is 0,6 dichterbij 3 dagen, afhankelijk van hoeveel paralel je hebt.

Wil je kinderen metacognitieve vaardigheden, schrijfvaardigheid, onderzoeksvaardigheden, ed bijbrengen, dan kost het veel meer tijd.

vlinder72

vlinder72

06-01-2020 om 16:33

Sofia

Weet je wat ik nou zo jammer vind. Dat negatieve.

Het is allemaal te zwaar, teveel. Te lastig. Vervelende ouders. Te slecht betaald. Moeilijke leerlingen. Alleen als je simpel vak doet is het te doen maar anders ....

Mijn oudste zoon zou zeer geschikt zijn als leraar maar hij peinst er niet over. Reden. De houding van heel veel leraren. Hij is daardoor helemaal afgeknapt op het onderwijs. Jammer want het zou bij hem passen maar hij wil niet eens meer kijken bij lerarenopleidingen.

Ik hoorde mijn dochter er ook al over dat een aantal leraren zo negatief zijn. Ze hebben het te druk. Geen tijd om toetsen na te kijken. Leerlingen mogen vooral niet vragen of iets na 4 weken of zo al nagekeken is want druk, stress, gedoe.

Met ervaring

Maar Sofie, met ervaring kost alles toch minder tijd? Een postbezorger is de eerste werkdag ook meer tijd kwijt dan iemand die al jaren dezelfde ronde loopt.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 18:40

Geen klaagzang

Zoals ik eerder al aangaf bedoel ik het niet als klaagzang, maar van dat soort opmerkingen van mensen die niet weten hoe hard men in het onderwijs werkt en het afdoet als een makkelimke manier om met weinig werk een goed salaris te verdienen raken absoluut een snaar.

Ik bedoel het niet negatief, echt, het is een mooi vak. Maar dit topic gaat over het tekort en dat wordt o.a. veroorzaakt door de verwachtingen van ouders (en ik ben zelf ook ouder he) die steeds vaker onrealistisch en onredelijk zijn, de taken die je op je bord krijgt overstijgen wat men denkt dat je werkt en dan krijg je van die denigrerende opmerkingen over parttimen en wat dan ook, van mensen die geen idee hebben hoe het in de praktijk is. Hoe confronterend het is om je collega huilend in de docentenruimte te zien zitten omdat ze het echt niet meer trekt. En dan een maand of 2 later de vervanger die ingehuurd was voor de collega die met de burnout nog thuis zit. Terwijl je een aantal andere, vooral jongere collega’s met glazige stresogen ziet rondlopen en je dan zelf mediator moet spelen om de relatie tussen een paar leerlingen en een onervaren en onbevoegde docent te repareren, zodat ze misschien nog wat kunnen leren. Dat soort dingen gebeuren. Ik bedoel het niet negatief, maar het is wel de realiteit. En toch is het - nog steeds - een mooi vak.

Het lerarentekort is er, ondanks een landelijke terugloop van leerlingen. Maatschappelijk aanzien en waardering is er weinig, andere sectoren zijn voordeliger om in te werken en dan vraagt men zich af waarom er tienduizenden lesbevoegden ander werk hebben. Ik heb ook gewoon 3 universitaire masters en krijg al jaren betaald als hbo bachelor omdat het entreerecht is afgeschaft. Ik wordt gewaardeerd door mijn leerlingen en ook door menig ouder en dat is voor mij op dit moment nog voldoende, maar voor een heleboel ook niet. En dat hoeft ook niet, maar dan moet niemand zich afvragen waarom er een tekort is aan fatsoenlijke en goed geschoolde docenten.

Terwijl het zo veel beter zou kunnen. En geld is echt niet het belangrijkste, maar wel nodig. Belangrijker is de algemene houding van de maatschappij, een goed carrièreperspectief met doorgroeimogelijkheden, lagere werkdruk, etcetera.

Op wat voor school werk jij Sofia?

"Ik kan moeilijk aan ouders van kind A verkopen dat ik echt geen zin heb in dochter die zichzelf weer heeft zitten snijden omdat ik al aan mijn uren zit. En ouders van kind B die weer is verdwenen en waarschijnlijk ergens aan de drugs zit. Ondertussen is er kind C in paniek omdat ze zich ernstig zorgen maakt om kind A en trekken ouders de passend onderwijskaart voor kind D, die leidt aan anorexia en wij moeten zorgen dat ze eet. Dan is er nog leerling E, die heeft onlangs een fiets van een medeleerling gestolen. Tja, die ouders willen een gesprek."

Op onze school werken kernteamleiders en counselors. Die houden zich bezig met oudergesprekken omtrent diefstal (en de schorsing die daar meteen op volgt) en de counselor zorgt voor de leerlingen met anorexia en automutilatie. Echt, belachelijk dat jij dat op je bordje krijgt of neemt. Ook als er geen counselor, zorgcoördinator of intern begeleider op jouw school werkt zou je die taak niet eens op je moeten willen nemen. Nog niet eens zozeer voor je werkdruk als wel voor de gezondheid van die leerling. Die heeft professionelere hulp nodig dan die van haar mentor. Echt onverantwoordelijk.

"Tegenwoordig kun je als universitair geschoolde eerstegrader nauwelijks nog uit LB komen, en dat is even heel cru gewoon hbo bachelor."

De school is vanwege de functiemix verplicht om docenten te benoemen in de LC- en LD-schaal en hoewel scholen die exacte percentages niet altijd halen is toch 65% van de docenten LC of LD. De meerderheid dus.

"Zolang ze je nog kunnen vervangen krijg je in het oosten en zuiden van het land geen cent meer dan het minimum cao salaris en heel wat taken daarbovenop."

Ook met het minimum cao-salaris ga je elk jaar een trede omhoog. Na 12 jaar zit je op 4071 euro per maand ook als je in LB blijft zitten. Je kan me toch echt niet wijsmaken dat je achter de kassa beter af bent.

Je schooldirectie of -bestuur maakt er een potje van en lapt de CAO e.d. aan zijn laars of jij zit te overdrijven.

skik

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 19:04

en als je je nou eens ongeveer aan je uren gaat houden?

"... dat wordt o.a. veroorzaakt door de verwachtingen van ouders (en ik ben zelf ook ouder he) die steeds vaker onrealistisch en onredelijk zijn, de taken die je op je bord krijgt overstijgen wat men denkt dat je werkt en dan krijg je van die denigrerende opmerkingen over parttimen en wat dan ook, van mensen die geen idee hebben hoe het in de praktijk is."

Als leerkrachten en docenten nou eens collectief stopt met het voldoen aan de eisenlijst van ouders. Wat is het ergste dat er dan zou kunnen gebeuren?

En persoonlijk vind ik het van de zotte dat je als mentor je bezig moet houden met zelfbeschadiging, anorexia etc. Mag je dat niet gewoon weigeren? Je bent toch geen psycholoog/psychiater...!

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 19:05

dat dus

"Echt, belachelijk dat jij dat op je bordje krijgt of neemt. Ook als er geen counselor, zorgcoördinator of intern begeleider op jouw school werkt zou je die taak niet eens op je moeten willen nemen. Nog niet eens zozeer voor je werkdruk als wel voor de gezondheid van die leerling. Die heeft professionelere hulp nodig dan die van haar mentor. Echt onverantwoordelijk"

Dat bedoelde ik dus. De berichten kruisen elkaar.

Mentoraat een keuze?

Was het maar waar! Bij mij op school, en op vele andere scholen, is mentor zijn gewoon verplicht voor iedereen met een vaste aanstelling. Als het een keuze was zou ik dat echt niet elk jaar doen, zwaar en tijdrovend.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 21:50

Inderdaad geen psycholoog

Er zijn allerlei zorginstanties bij die verschillende leerlingen betrokken, waar ik dus ook mee moet communiceren. Ik kreeg onlangs ook nog een mail of ik niet even bij een koepeloverleg voor 1 van hen aanwezig kon zijn, op mijn veije dag, onbetaald en zonder oppas voor de jongste op een uur reisafstand. Dat heb ik dus ook geweigerd, tot ongenoegen van ouders.

Maar ja, dat bedoel ik dus met onredelijke verwachtingen. Er zit zorg op, maar als mentor duwen ze ook een hele zooi jouw kant op, want “jij bent er op school” en de zorg is er niet continu bij. Je moet het monitoren, blijft aanspreekpunt voor ouders, etc. Nu moet ik er bij zeggen dat dit jaar mijn mentoraat ook wel zwaarder is dan ik tot nu toe heb meegemaakt, maar je ziet zo wel wat de term “passend onderwijs” schept aan verwachtingen en wat daar vervolgens de consequenties van zijn. Zomaar weigeren is moeilijk, want we kunnen niet alle kinderen met dergelijke problemen a la minute op een school voor speciaal onderwijs stallen en als er op locatie iets gebeurt is school verantwoordelijk.

Ben wel bij het meest extreme geval mijn handen eraf aan het trekken. Zelfs de behandelaars vanuit de geestelijke gezondheidszorg hebben geen idee wat we ermee aanmoeten, maar ouders houden vol dat kind recht heeft op “passend onderwijs binnen het regulier onderwijs” en verwachten dan dat ik een oplossing bedenk, 30x alles naar hun mail en etc. Aangegeven dat dat niet realistisch is dus nu eisen ze het en dreigen ze met allerlei procedures, onderwijsinspectie etc. Slecht voor ons en - erger - slecht voor het kind, maar zonder steun van de ouders gaat het een opgave zijn voor dit kind een goede plek te realiseren.

Inderdaad misschien wel eens tijd dat docenten het collectief oo gaan nemen voor zichzelf en de kinderen en gewoon alleen doen wat eigenlijk de kerntaak moet zijn: effectief en aansprekend onderwijs verzorgen en de kinderen met ernstige problemen (gedrag, zorg, etc) maar gaan weren.

Goed plan

"Inderdaad misschien wel eens tijd dat docenten het collectief oo gaan nemen voor zichzelf en de kinderen en gewoon alleen doen wat eigenlijk de kerntaak moet zijn: effectief en aansprekend onderwijs verzorgen en de kinderen met ernstige problemen (gedrag, zorg, etc) maar gaan weren."

Nou is dat weren van leerlingen met ernstige problemen niet aan nou, maar verder lijkt me het inderdaad een prima plan om je te gaan richten op je kerntaak: effectief onderwijs gaan verzorgen. Less is more.

De (paar) docenten op onze school die klagen dat hun emmertje te vol zit zijn zonder uitzondering degenen die lang van stof zijn, dingen beter dan goed, leuker dan leuk willen doen.

skik

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-01-2020 om 07:25

Wel goed

Dat automutilatie tegenwoordig in het pakket zit

(Wat een wereld)

Hoezo Ad?

Het is niet zo dat automutilatie pas is ontstaan toen de hulpverlening daarvoor op gang kwam.

Enna M.

Enna M.

07-01-2020 om 10:01

leuke leraar of goede leraar

Ik sprak een tijdje terug een kennis die leerkracht is in het basisonderwijs. Kreeg in de eerste jaren een burnout.... dat kwam omdat ze een ontzettend leuke juf was naar eigen zeggen. Nu was ze wijzer geworden en nog steeds een léuke juf, maar niet meer een ontzéttend leuke juf.

Pffff

Ik herken een paar dingen wel hoor. Mentoraat is ook op mijn school verplicht, een teamleider (nu vertrokken naar het bedrijfsleven zei een keer dat het te maken had met passend onserwijs. Mentoraat is daardoor een stuk zwaarder geworden en heeft allang niet veel meer te maken met alleen de praktische dingen zoals kluisjes in orde en leren plannen. Soms heb je geluk en een kleine klas met weinig zorgleerlingen, soms heb je pech en 32 leerlingen waarvan een derde of meer een "zorgvraag" hebben zoals het zo mooi heet.
Taakuren zijn ook niet toereikend: mij is gevraagd een bepaalde taak te gaan uitvoeren, er waren in totaal 40 uur voor beschikbaar, paste nog net in mijn norm. Tja, na 2 weken was ik al op 8 uur extra (ik hou het wel bij) en het moet nog de rest van het jaar duren. Ik doe het omdat ik dit jaar wil solliciteren naar een hogere schaal en ook omdat ik het een leuke taak vind. Eerlijk is anders.
Ouders zijn veel mondiger, soms is het goed en soms is het van de zotte want je krijgt om de haverklap een mail. Als je niet binnen 48 uur antwoord sturen sommige ouders hetzelfde mail door naar je teamleider mer.een klacht. Teamleider komt dan naar je toe tijdens je lunchpauze, je moet uitleggen waar het overgaat...

Ik denk overigens dat dit soort dingen ook in het bedrijfsleven gebeuren met moeilijke klanten. Maar er zijn ook een paar intrisieke verschillen die van het onderwijs een werkelijke vermoeiendere vak maken. Je kan nooit op halve stand. Ik heb tot mijn 39ste in het bedrijfsleven gewerkt en ik kon een paar keer per dag wat langzamer werken of even alleen verder werken. In het onderwijs zijn al je communicatiekanalen open, de hele tijd aan het praten of luisteren naar jonge mensen, die per definitie zich nog niet helemaal weten te beheersen of te gedragen. Dat is voor mij de reden dat ik nooit 5 dagen zou willen of kunnen werken. Ik heb echt een paar dagen nodig om bij te komen, zonder menselijke interactie.
Nu ben ik van natuur redelijk introvert, het helpt ook niet, maar dit is volgens mij de reden van de vermoeiheid. Ook.in de zorg zie je dit soort problemen.
Sini

Fransien

Fransien

08-01-2020 om 11:10

Een van de redenen

Wat Sini en Sofia zeggen is voor mij een van de redenen om niet als leraar IT in het VO aan de slag te gaan.
Ik ben nu al meer dan 20 jaar IT-er en ik weet van de hoed en de rand, meer dan genoeg om het middelbare school curriculum tot aan 6 VWO te geven.
Ik weet dat er een tekort is aan leraren en zeker aan ICT-leraren en dat mijn ervaring in het bedrijfsleven goed van pas zal komen.
Maar ik zie op tegen de terugval in salaris. In het bedrijfsleven verdien ik goed en als docent zou ik echt minder gaan verdienen, ook ik heb een hypotheek en kinderen en een man die niet alles op zijn salaris kan dragen.
En ik zie op tegen de echte zorgleerlingen. In het bedrijfsleven verwacht je van mensen dat ze zich gewoon normaal gedragen en aanspreekbaar zijn op hun gedrag (zo niet krijgen ze de consequenties wel). Op een school kun je niet zomaar een ziekende leerling de toegang tot de klas ontzeggen, en als ik van mijn kinderen hoor hoe het er zo nu en dan aan toe gaat en dat zo'n leerling dan iedere les opnieuw er bij nagenoeg iedere leraar uitgestuurd wordt maar dat er niets structureels gedaan kan worden want … En dan heb je het nog niet over de leerlingen met faalangst/toetsangst, adhd, autisme, etc. Mijn kinderen hebben faalangst en perfectionisme, ik weet hoe lastig dat kan zijn, vriendjes van mijn kinderen hebben adhd en autisme, zeker als die samen zijn is het lastig om in goede banen te leiden, ze hebben andere behoeftes. En dan moet je ook nog les geven en zorgen dat je iedereen mee krijgt zonder dat je erop kunt vertrouwen dat ze zelf op tijd vragen stellen.
Het enige wat mij leuk lijkt is kinderen de stof uitleggen, ze vaardigheden bijbrengen waar ze hun hele leven wat aan hebben (niets is zo ongenadig als een website in een texteditor moeten bouwen, iedere fout wordt afgestraft, daarna weet je hoe belangrijk nauwkeurigheid is en heb je jezelf aangeleerd om netjes te werken), en ze enthousiast te maken voor het vak. En ik heb het idee gekregen dat dat niet voldoende is voor een succesvolle carriere in het onderwijs.

Sofia

Sofia

08-01-2020 om 18:55

Fransien

Klinkt alsof het misschien verstandiger is om bijvoorbeeld naast je huidige baan bijles te geven ofzo. Als ik het zo hoor gaat een switch je spijt opleveren en stres vanwege je hypotheek. Of anders eens een snuffelstage doen of een kleine part-time baan uitproberen naast je huidige baan?

margaretha

margaretha

08-01-2020 om 19:47

ik begin net

in september ben ik begonnen met 1 klas lagere school en deze week met 7 klassen secundair onderwijs (middelbare school). Alle openbare scholen moeten 2 uur per week godsdienstonderwijs aanbieden aan hun leerlingen, die kunnen uit meerdere kiezen (roomskatholiek, islam, protestants, joods, orthodox, zedenleer zijn het meest voorkomend). Ik geef protestantse godsdienst, en dat zijn kleine klasjes ( 1 tot max 6 leerlingen). Bovendien doe ik een verkorte lerarenopleiding secundair onderwijs. Ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen

Zeurouders

"Ouders zijn veel mondiger, soms is het goed en soms is het van de zotte want je krijgt om de haverklap een mail. Als je niet binnen 48 uur antwoord sturen sommige ouders hetzelfde mail door naar je teamleider mer.een klacht. Teamleider komt dan naar je toe tijdens je lunchpauze, je moet uitleggen waar het overgaat..."

Je teamleider zou je tegen die ouders in bescherming moeten nemen en achter je moeten staan door ouders moeten antwoorden dat ze nog even geduld moeten hebben. En dan zelf ook je poot stijf houden. Zo lang je toch nog vlot antwoordt, of buiten werktijd reageert schep je een precedent.

skik

Zelf grenzen aangeven en slecht management

Veel problemen zoals hier beschreven zij te wijten aan slecht management en grenzen aangeven.

Ik heb een tijd parttime als docent op het mbo gewerkt, daar hadden alle leerlingen in de klas een zorgvraag (inherent aan het niveau) en was ik ook mentor. Natuurlijk is dat veel werk, maar er was een goede zorgstructuur op de school, dus bij goed gebruik maakte dat mijn werk beter. Moet je niet alles zelf op willen lossen, wat sommige collega's natuurlijk wel deden.

In 3 dage was dat inderdaad lastig en beantwoordde ik thuis wel eens mail. Toen ik fulltime ging werken had ik ineens veel minder overwerk. Ik ging meer dezelfde lessen geven, dus minder voorbereidingen, ik was meer aanwezig dus kon veel sneller reageren op mail en gedrag in de gang en ik kreeg ook meer betaald.

Onderwijs is een geweldige baan, mits je goed management hebt en fulltime werkt, ik ben 12 weken per jaar vrij, maar hoor je nooit klagen hoor!

Wel is het raar dat het po minder betaald krijgt dan vo voor vergrlijkbaar werk. En scholen moeten gewoon beter management krikgen en duidelijker zijn. Ook met passend o Darwins kan jr nee zeggen

wild-flower schreef op 07-03-2024 om 10:03:

Jeetje , wat een agressie . Ik zou ook afhaken als leraar , denk ik

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/artikel/5437842/toename-wangedrag-leerlingen-tientallen-docenten-denken-aan-stoppen


Tja, ik denk dat het nog een stuk erger moet worden voor er iets verandert. 

Want directies en de samenleving blijven het framen als incidenten, gezeur van luie of incompetente leraren, of 'tja dit is heel erg, we gaan er alles aan doen wat we kunnen en nu over tot de orde van de dag'.

We hebben een regering die de scholen een zak met geld geeft wasr ze mee mogen doen wat ze willen. Zolang dat het geval is gaat het geld naar nutteloze managers, adviesbureautjes en vastgoed, en niet naar de werkdrukvermindering en verbetering van de arbeidsomstandigheden van de leraar, laat staan naar de kwaliteit van het onderwijs. 
Er zal nog heel lang een lerarentekort blijven en ook een volgend kabinet gaat daar niets aan doen. 

tsjor

tsjor

14-03-2024 om 06:58 Topicstarter

Of ze halen een oude maatregel van stal: als je 5 jaar als leraar werkt wordt je studieschuld kwijtgescholden. Het kan zijn dat er dan mensen zijn die ontdekken dat het toch wel een leuk vak is nu ze de vuurdoop hebben overleefd. Het kan ook zijn dat er dan tijdelijk mensen voor de klas staan die ontdekken dat ze dit echt niet aankunnen of willen, of die andere maatregelen ontdekken.
Overigens is het beleid van de school en daarmee ook de inzet van een directie zeer bepalend: kinderen kunnen leren dat wat de normen en waarden zijn op school. Scholen die een drastische koerswijziging hebben doorgevoerd laten dat zien. Ik herinner me een scene met Marjolein Moorman, wethouder van Amsterdam, op bezoek bij een Engelse school, waar het roer omgegooid was: alle kinderen waren gelijk (uniform) en kregen onderwijs alsof ze allemaal gymnasium klanten waren. Waarop Moorman verzuchtte dat ze zich afvroeg of dit goed was voor de individualiteit van de kinderen. Zucht.

Tsjor

tsjor

tsjor

14-03-2024 om 07:05 Topicstarter

Als er er nu eens vanuit gaan dat ouders en thuis zorg dragen voor de individuele ontwikkeling van het kind, karakter, talenten etc. School hoeft mijn kind niet op muziekles of voetbal te laten gaan, bijvoorbeeld. En onderwijs bestaat omdat het kinderen voorbereid als burgers in de samenleving. Dus meer nadruk van wat wij van elkaar verwachten, bijvoorbeeld dat je kunt communiceren met de rest, omdat je kunt lezen en schrijven etc.
Als we het vak van leerkracht nu eens serieuzer nemen en de PABO gaan splitsen: twee jaren waarin algemene kennis wordt gedoceerd, daarna splitsen naar les geven aan kinderen van groep 1 en 2 (aandacht voor  het belang van motorische ontwikkeling); kinderen van groep 3-5 (aandacht voor het belang van lezen, schrijven en rekenen, alle wat je kinderen in deze jaren leert blijft, dus zet zo hoog mogelijk in) en kinderen van groep 6-8 met aandacht voor kennis van algemene vakken. Mocht iemand later willen wisselen, van groep 3 naar 6 bijvoorbeeld, dan zou dat mogelijk moeten zijn, gecombineerd met nascholing. Zo kan er ook differentiatie ontstaan in salarisopbouw en je zet in op waar de talenten van mensen liggen, het beste dus wat ze kunnen bieden. 

Tsjor

tsjor

tsjor

14-03-2024 om 07:06 Topicstarter

EmmaT schreef op 14-03-2024 om 05:42:

We hebben een regering die de scholen een zak met geld geeft wasr ze mee mogen doen wat ze willen. Zolang dat het geval is gaat het geld naar nutteloze managers, adviesbureautjes en vastgoed, en niet naar de werkdrukvermindering en verbetering van de arbeidsomstandigheden van de leraar, laat staan naar de kwaliteit van het onderwijs.
Er zal nog heel lang een lerarentekort blijven en ook een volgend kabinet gaat daar niets aan doen.

Het geld ligt vooral bij de bank op een spaarrekening. Voor later. Maar later is al lang geleden begonnen.

Tsjor

tsjor schreef op 14-03-2024 om 06:58:

Of ze halen een oude maatregel van stal: als je 5 jaar als leraar werkt wordt je studieschuld kwijtgescholden. Het kan zijn dat er dan mensen zijn die ontdekken dat het toch wel een leuk vak is nu ze de vuurdoop hebben overleefd. Het kan ook zijn dat er dan tijdelijk mensen voor de klas staan die ontdekken dat ze dit echt niet aankunnen of willen, of die andere maatregelen ontdekken.
Overigens is het beleid van de school en daarmee ook de inzet van een directie zeer bepalend: kinderen kunnen leren dat wat de normen en waarden zijn op school. Scholen die een drastische koerswijziging hebben doorgevoerd laten dat zien. Ik herinner me een scene met Marjolein Moorman, wethouder van Amsterdam, op bezoek bij een Engelse school, waar het roer omgegooid was: alle kinderen waren gelijk (uniform) en kregen onderwijs alsof ze allemaal gymnasium klanten waren. Waarop Moorman verzuchtte dat ze zich afvroeg of dit goed was voor de individualiteit van de kinderen. Zucht.

Tsjor

Ik herinner me die Engelse school ook. Geweldig! Moorman is hier helaas niet de enige die er zo over denkt. Het zal hier nooit zo worden. 

EmmaT schreef op 14-03-2024 om 07:41:

[..]

Ik herinner me die Engelse school ook. Geweldig! Moorman is hier helaas niet de enige die er zo over denkt. Het zal hier nooit zo worden.

Die school is nogal een elitair clubje waar je als gemiddelde Amsterdamse sterveling niet eens kans maakt en dat voornamelijk uit expat leerlingen bestaat. Ze kunnen dit onderwijs vermoedelijk bieden vanwege de enorme fees die moeten worden betaald door de ouders. Dus ik vermoed dat we het niveau wel moeten willen maar of dat enkel voor een selectief groepje beschikbaar moeten maken is de vraag. 

En ik ben het met Tsjor eens dat scholen niet verantwoordelijk zijn voor talentontwikkeling als muziekles. Het nadeel daarvan is dat een deel van de kinderen daar dan niet mee in aanraking zal komen omdat het thuis geen rol speelt. Dus als het niet op school plaatsvindt zal er een alternatief moeten komen denk ik.

Libertine schreef op 14-03-2024 om 07:55:

[..]

Die school is nogal een elitair clubje waar je als gemiddelde Amsterdamse sterveling niet eens kans maakt en dat voornamelijk uit expat leerlingen bestaat. Ze kunnen dit onderwijs vermoedelijk bieden vanwege de enorme fees die moeten worden betaald door de ouders. Dus ik vermoed dat we het niveau wel moeten willen maar of dat enkel voor een selectief groepje beschikbaar moeten maken is de vraag.

En ik ben het met Tsjor eens dat scholen niet verantwoordelijk zijn voor talentontwikkeling als muziekles. Het nadeel daarvan is dat een deel van de kinderen daar dan niet mee in aanraking zal komen omdat het thuis geen rol speelt. Dus als het niet op school plaatsvindt zal er een alternatief moeten komen denk ik.

Ik denk niet dat we het over dezelfde school hebben.

Talentontwikkeling (excelleren) is iets anders dan muzikale of beeldende vorming. Die laatste zijn als vakken wel degelijk van belang op een basisschool.

EmmaT schreef op 14-03-2024 om 08:07:

[..]

Ik denk niet dat we het over dezelfde school hebben.

Talentontwikkeling (excelleren) is iets anders dan muzikale of beeldende vorming. Die laatste zijn als vakken wel degelijk van belang op een basisschool.

Dan ben ik abuis! Weet je om welke het ging want ik ken er maar eentje?

mut

mut

14-03-2024 om 10:58

Vorige week was er op de Belgische tv ook een programma over een Engelse school die het roer had omgegooid. Een school met bijna alleen maar kinderen die geen Engels als thuistaal hebben. Heeeel veel aandacht voor taal. Het gaat om een school uit Birmingham.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.