Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


Elizabeth

Elizabeth

13-11-2019 om 20:01

Fulltime

Sandra, werk je fulltime (1,0 fte) in het voortgezet onderwijs?

elizabeth

Had jij nooit een tussenuur, gaf je van 8 tot 16 aaneengesloten les op je pauzes na?

skik

Enna M.

Enna M.

13-11-2019 om 21:09

Dees

"Ik sta niet te turven hoor maar het valt me zo op dat als ik rond 16:00 langs die school loop er standaard veel lokalen donker zijn en de vergaderzaal ook. Het valt op, je ziet ze ook voorbij fietsen."

Maar dat is jouw ervaring bij 1 school, misschien ook nog op een specifieke dag. Gesteld dat jij omdat je zelf werkt niet alle dagen van de week de tijd hebt om rond 16.00 bij de school naar binnen te loeren.

Ik heb nu meerdere basisscholen van binnen gezien en ik vond het opvallend dat er altijd wel leerkrachten waren die tot 18.00 of nog later bleven werken. Die wilden dan geen werk mee naar huis nemen en bleven dan tot 18.30 s avonds. Reken maar dat de leerkracht die om 16.00 al naar huis gaat thuis nog verder werkt, het kan niet anders.

Bijna alle leerkrachten zitten in de MR of commissie, waarvoor zij geregeld 's avonds op school blijven. Oudergesprekken voor rapporten, ouderavonden etc. idem dito. Die zijn niet elke week, maar elke maand komen zulke dingen wel voorbij. Dan zijn het echt heel lange dagen als je al voor 8 uur 's ochtends op school bent... en de dag erna ook er weer vroeg moet zijn. Want in het onderwijs kun je niet een uurtje later beginnen als je de avond ervoor tot 21.00 hebt doorgewerkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2019 om 02:15

Vlinder

Als ik had mogen blijven had ik wft basis en doorlopend aanvullend moeten bijleren, dus dan had ik gewoon hetzelfde 'ingewikkelde werk' kunnen doen als de meeste collega's, ik deed al veel in die richting. Bij een andere werkgever moesten we 1/3 van wft basis, aangevuld met kennis over allerlei verzekeringen in een paar weken tijd kennen en examen in doen. Dat is mij ook gelukt, dus 2/3 erbij in meer tijd had ook wel gekund . Ik heb gemerkt dat in elke groep uitzendkrachten altijd wel een paar waren die zich het werk eigen konden en wilden maken en die kans ook kregen. En de energie die de vaste medewerkers in de uitzendkrachten moesten steken, was en is niet voor niets. Het mes snijdt gewoon aan twee kanten. Het vele werk wordt gedaan en ook al doe je het niet voor je eigen afdeling of bedrijf, dan is het wel van waarde voor zo'n uitzendkracht.

Net begonnen

Zonder lullig te willen doen denk ik dat Sandra’s ervaren werkdruk nog laag is omdat ze nog nieuw is. De eerste jaren vond ik het ook meevallen want je wordt door meer ervaren collega’s toch een beetje uit de wind gehouden. Zo hoefde ik de eerste twee jaar geen toetsen te maken en toetsing te coördineren. Nu doe ik dat voor vier jaarlagen. Ik was geen mentor. Het mentoraat jaagt de werkdruk op tot ongekende hoogtes. Ook allerlei projecten liggen nu op mijn bord, dat was de eerste jaren echt niet zo. Maar ik heb al eerder gezegd dat ik mijn eigen grenzen slecht bewaakt heb.

Ik hoop dat Sandra een van die mensen is die zo weinig gevoelig zijn voor werkdruk (en zo goed nee kunnen zeggen) dat het zo blijft voor haar. Maar ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar is. Zeker als er dan een mentoraat bij is gekomen.

Lanza

Lanza

14-11-2019 om 10:50

De lokalen en vergaderzalen

zijn niet de enige ruimten in een school waar wordt gewerkt. Bij de school waar ik werkte had je werkruimten voor docenten, dat waren de plekken waar docenten gingen zitten als ze nadat de lessen waren afgelopen (vaak al om een uur of 3) gingen zitten om verder te werken.

Waarom heb je zo'n stellige mening over iets waar je zo weinig over weet? Het lesgeven en vergaderen is maar een deel van de taken, voorbereiden, nakijken, toetsen maken, contact met landelijke organisaties, de zorg voor leerlingen die dit nodig hebben + het contact met de ouders en dan nog de administratie bijwerken is een ander tijdrovend deel.

Lanza

Ik vrees dat veel mensen hun beeld van het onderwijs baseren op wat ze zagen toen ze zelf op school zaten en na hun laatste les weg waren. Wonderlijk hoe mensen niet gehinderd door enige kennis van zaken zo oordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2019 om 11:10

Lanza

Heb je het tegen iemand in het bijzonder, dan kun je beter de naam erbij zetten.

Ik denk zelf ook dat mensen die niet in het onderwijs zelf zitten, niet goed kunnen beoordelen hoe veel omvattend het werk is. (geldt dat ook eigenlijk niet voor elke baan?) Door mijn woonsituatie heb ik er misschien net een iets beter beeld bij, maar meer ook niet. Ik moet hierbij aan een uitspraak van mijn vader denken na een verblijf in het ziekenhuis. Mijn zus was al jaren verpleegkundige, dat zeg ik er even bij. "Goh, die zusters rennen hun benen uit het lijf, dat wist ik niet. Ik heb daar wel bewondering voor hoor!" Alsof hij nooit eerder had bedacht dat verpleegkundigen niet de hele dag koffie zitten te leuten met elkaar en hij eigenlijk een beetje neerkeek op het werk van mijn zus. (wat op zich wel bij zijn karakter hoorde) Maar ja, beter laat dan nooit...

Lanza

Lanza

14-11-2019 om 11:34

Ik reageerde

op Dees.

Lanza

Lanza

14-11-2019 om 11:37

Veel weet en zie je niet inderdaad

Ik heb na een lange ziekenhuisopname ook veel meer respect gekregen voor verpleegkundigen (en wat minder voor artsen). En nu ik kinderen heb is mijn respect voor medewerkers in de kinderopvang gigantisch gegroeid en voor al die basisschoolleraren. Van mij mogen ze flink meer gaan verdienen.

Elizabeth

Elizabeth

14-11-2019 om 16:27

Skik

Op sommige dagen (gelukkig niet alle) gaf ik van 8.10 uur tot 15.50 uur les. Dat is echt slopend, kan ik je vertellen. Op de andere dagen waren er vergaderingen (die beginnen in het onderwijs altijd direct na een les, nooit met 10 of 15 minuten ertussen zodat je even koffie kunt halen), projectgroepen, commissies, mentorgesprekken, oudergespreken etc. Dan heb je nog niets nagekeken of voorbereid als je naar huis gaat.

Elizabeth

Dat snap ik best, dat 7 klokuren per dag lesgeven slopend is, daar wil ik niks aan af doen. Maar zulke dagen zullen niet vaak in een week voorkomen. .

Met één dag per week 7 klokuren les zit je al op een derde van je normjaartaak bij een fulltime aanstelling. Buiten die slopende dag van 7 klokuren les heb je nog 14,5 uur voor de overige vier dagen. En 18 uur voor overige taken. Zijn die andere vier dagen dan dusdanig gevuld met vergaderingen en gesprekken waarbij er dan geen ruimte is voor nakijken en voorbereiden? 18 uur per week vergaderen en gesprekken houden is echt extreem veel.

Ik ben oprecht benieuwd.

skik

Sofia

Sofia

05-01-2020 om 22:37

Skik

Ik kan niet voor Elizabeth spreken maar bij mijn huidige school heb ik 900 minuten lestijd plus mentoraat, plus wekelijkse vergaderingen plus 365 minuten aan taakuren (lesopvang zieke collega’s, etc.). Er wordt verwacht dat ik wekelijks minimaal het ingeroosterde aantal uur aanwezig ben op locatie en daarnaast moet ik natuurlijk ook nog lessen voorbereiden en nakijken, wat maar deels lukt in taakuren, omdat er continu wel iemand is die iets nodig heeft. Zeker met een heftig mentoraat.

Pauze is een zeldzaamheid, dus ben je blij als je even naar het toilet kan... en ik heb aardig wat “zorg” leerlingen dat ik zelfs tijdens het lesgeven aan een andere klas daar tijd aan moet spenderen. Ik heb gelukkig maar 3 werkdagen op locatie, maar de uren zijn:
Maandag vrij
Dinsdag 07:45 tot 17:00 met officieel 30 minuten pauze
Woensdag 08:30 tot 17:00 tevens met 30 minuten pauze
Donderdag 10:15-17:00 met 20 min pauze
Vrijdag vrij

Uiteraard mailen ouders je in het weekend of net wanneer het ze uitkomt, en dat is prima, maar je hebt er ook tussen zitten die altijd direct een reactie of telefoontje verwachten, etc. Ook op je vrije dagen, maar dat doe ik alleen in dringende gevallen... “ik heb u donderdagavond gemaild en kreeg maandagavond pas een reactie. Ik verwacht dat u in uw rol als mentor beter bereikbaar bent”

De aanstelling is 0,51 wtf.

Vorige werkgever gaf mij een aanstelling van 0,64 wtf. Dat was 3 dagen per week 1e t/m 8e non-stop lesgeven, met de uitzondering dat op 1 van die dagen tussendoor 2 lesuren vergadering was. Overigens werkte ik toen 4 volle dagen, maar die 4e grotendeels thuis.

Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit.

tsjor

tsjor

05-01-2020 om 22:45 Topicstarter

Stel

Dat je fulltime zou gaan werken. Ik ga even uit van 27 lesuren van 50 minuten. Dan werk je dus 1350 minuten lestijd, voor de 2 extra dagen 450 minuten, dus 225 minuten per dag (nu 300 per dag).
Mentoraat, vergaderingen etc. blijven hetzelfde, het kan zijn dat je meer taakuren krijgt.
Je werkt dan wel fulltime en krijgt dan ook fulltime betaald.
En die ouders bellen toch wel in het weekend.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

06-01-2020 om 07:55

Hoe dan?

"Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit."

Daar geloof ik niks van. Ik zie bijna dagel8jks sakarisstroken van leerkrachten. Zowel basis als middelbaar onderwijs. Dat inkomen is hekemaal niet laag. Ook niet op parttime basis.

Zeker niet te vergelijken met het strookje van iemand met laaggeschoold werk zoals een schoonmaker in bungalowparken of bezorger bij Sandd.

De enige beroepsgroep waarvan ik vind (en zie) dat ze schandalig slecht betaald worden zijn mensen die in de thuiszorg werken. Kleine contracten en echt een laag inkomen.

Triva

Triva

06-01-2020 om 08:28

Sofia

"Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit."

Orderpicken, post bezorgen, alfahulp.... Niet meer dan 10-12€ bruto.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 10:46

Misschien had ik het niet duidelijk verwoord

Skik en vlinder: de taakuren zit ik op school en dat mentoraat, lesvoorbereidingen, nakijken, etc. komt daar dus bij. Zeker als een collega ziek is en je ineens letterlijk al je taakuren kwijt bent aan lesopvang blijft er nog een hele berg werk liggen. En wat dacht je van oudergesprekken, open dagen, communiceren met zorg /hulpverleners voor zorgleerlingen (leuk joh, passend onderwijs) en al die administratie? Denk je dat we daar uren en salaris voor krijgen?

De officiele werktijden zijn al meer dan 21 uur (wat de aanstelling bijna is op basis van 40 uur bij 1 wtf), maar dan ben je echt niet klaar met je werk. Wat mensen buiten het onderwijs niet begrijpen is dat je werk je overal achtervolgt en het altijd veel meer tijd kost dan je officieek werkt. O.a. daarom is de werkdruk zo hoog.. en dan kun je wel makkelijk zeggen dat je met een paar uurtjes meer ineens full time betaald krijgt maar so werkt het niet. Veel docenten werken op papier en in salaris parttime omdat dat al even veel tijd kost als een full time baan. En dan roept men dat we veel vakantie hebben, maar ook in de vakanties werken we gewoon door aan planningen, achterstallig nakijkwerk, etc.

En ik kreeg bij de supermarkt waar ik tijdens mijn studie werkte meer betaald per uur hoor, want als je daar klaar was was je ook klaar en echt vrij. Overigens kan ik met mijn opleiding en ervaring in het bedrijfsleven voor minder werk(druk en uren) ook veel meer verdienen, for the record.

Ik bedoel dit niet als klaagzang, maar mensen die zo makkelijk uitspraken doen zonder zelf de ervaring te hebben nodig ik van harte uit om het eens zelf te proberen.

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 11:13

en toch snap ik het niet helemaal

je hebt een aanstelling van 0,51 wtf (raar, die 1 op het eind, doet die ertoe?) en je bent al praktisch 3 volle dagen aanwezig op school. Dan zit je toch al bijna op 0,6 wtf op basis van je aanwezigheid en dan komt er nog lesvoorbereiding en nakijken bij en dat doen docenten veelal thuis. Of heb ik het mis? Hoeveel lesuren heb jij in die 3 dagen?

"Uiteraard mailen ouders je in het weekend of net wanneer het ze uitkomt, en dat is prima, maar je hebt er ook tussen zitten die altijd direct een reactie of telefoontje verwachten, etc. Ook op je vrije dagen, maar dat doe ik alleen in dringende gevallen... “ik heb u donderdagavond gemaild en kreeg maandagavond pas een reactie. Ik verwacht dat u in uw rol als mentor beter bereikbaar bent”"

Hiervoor kun je een dikke huid kweken. En in het weekend niet naar je werkmail kijken.

Je doet het jezelf aan Sofia

Een fulltime baan in het vo is 19,58 klokuur per week. Waarom ben je akkoord gegaan met een 0,51 fte aanstelling voor 15 klokuren per week?

skik

Salaris

Het allerlaagste salaris dat in het vo betaald wordt is € 2.747,00 bruto per maand. Da's lerarenschaal LB, eerste trede. Gedeeld door 40 uur is dat € 19,86. Zelfs als je dat startsalaris deelt door een 60-urige werkweek komt je nog op een uurloon van € 14,90 uit. Het wettelijk minimumloon dat voor ongeschoold werk betaald wordt is € 10,60 bruto per uur. Je stelling dat ongeschoold werk beter betaald wordt snijdt geen hout. Ze zullen er vast wel ergens zijn, banen waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt, die ruim € 2.500,00 bruto per maand betalen maar die zijn bepaald geen gemeengoed. Kom er maar eens om als caissière, vuilnisman, postbezorger, schoonmaker.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2020 om 12:05

skik

Het lijkt erop dat de parttimers in het onderwijs zichzelf vergelijken met fulltimers elders. Waarschijnlijk omdat ze het gevoel hebben dat ze er meer tijd en moeite aan kwijt zijn.

Niet heel gek, want als een kassiere de deur dichttrekt is ze ook klaar (denk ik tenminste).

Dees

Dees

06-01-2020 om 12:21

Sofia

Mijn buurvrouw was blij bij haar huidige school hoeft ze voor haar 0,6 fte maar 25 uur te werken.

Hoe kom jij aan al die extra uren? Of heb je er een paar bijverzonnen?

De docent van mijn zoon werkt full time hij I er elke dag rond 8 en vertrekt rond 17:30 thuis werkt hij niet heeft hij aangegeven.

Overigens in veel beroepen mag je geen 2 werkdagen gekoppeld aan het weekend vrij hebben, dat is vanwege klantvriendelijkheid.

Dat denk ik ook. Zeker in het basisonderwijs werkt het gros part time. Per maand komt er dus misschien niet heel veel binnen op je rekening. Dan kan je wel kijken naar je kennissen die wel dat huis van zes ton kunnen kopen, maar als dat komt omdat zij wel 4 of 5 dagen per week werken en jij maar twee of drie dan ligt het niet aan de hoogte van het salaris maar aan de grootte van je aanstelling.

skik

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 13:33

te goed voor de wereld zijn is de norm

Dat is m.i. een van de grote problemen van het onderwijs. Ik sprak laatst een docent op het vo die met groot plezier (hij vond het echt leuk) op jaarbasis zeker 200 uur over zijn mentoraaturen heen ging. Sommige weken was hij wel meer dan 10 uur kwijt aan het mentor zijn. En dan is het alleen maar het mentorschap. Bizar. Heel lief allemaal, maar er zit iemand ontzettend vrijwilligerswerk te doen. Ik snap dat hobbyen op je vakgebied (interessante vakliteratuur bijhouden, sporten voor de gymleraar, een gave knutsel bedenken voor de handvaardigheiddocent, ik noem maar wat) in je vrije tijd gebeurt. Maar je werk als hobby uitvoeren en dan klagen dat het uurloon te laag ligt.... wees dan zo professioneel om te zeggen dat je die dingen die echt móeten betaald moet krijgen. En als je niet meer uren betaald krijgt: jammer dan, meer kan je niet doen voor het geld. Zakelijker zijn.

Het werkt natuurlijk niet als je de enige bent die besluit niet langer gekke Henkie te zijn, of een collega met de nek aankijkt die daadwerkelijk besloten heeft niet gek te zijn.

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 13:43

de academische wereld heeft hetzelfde probleem

Overwerken is de norm. Er wordt misbruik gemaakt van de bereidheid om extra werk te doen, wordt gezegd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wetenschappers-doen-collectief-aangifte-tegen-werkdruk-dit-systeem-is-overleden~b50eb829/

Bij mijn man (werkt aan wetenschappelijk instituut) is het ook een trend om het normaal te vinden structureel meer te werken dan in je contract staat. Een paar simpel voorbeelden: het manament dat werkoverleggen in de lunchpauze plant, functioneringsgesprekken inplannen op de vrije dag van de parttimer, reistijd van buitenlandse zakenreizen niet meenemen in de urenadministratie (terwijl je best die uren mag schrijven).

Paddington

Paddington

06-01-2020 om 14:30

Wat ik lees

is een probleem dat je ook in het bedrijfsleven tegenkomt. Mensen die het gevoel hebben dat je meer uren moet draaien dan je betaald krijgt.
Ik zou ook zo weken kunnen maken van 60 tot 80 uur, maar op de 1ste plaats: het mag wettelijk gezien niet en op de 2de plaats heb ik niet alleen mezelf ermee, maar ook al mijn collega's.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 15:46

Urenberekening

Tja, ik vind de opmerking over grenzen trekken op zich wel terecht, maar inderdaad is het wel inherent aan docenten dat we inderdaad buiten de formele tijden zaken doen. Bijna iedereen is dan wellicht maar gekke henkie, maar het wordt ook verwacht. Ik kan moeilijk aan ouders van kind A verkopen dat ik echt geen zin heb in dochter die zichzelf weer heeft zitten snijden omdat ik al aan mijn uren zit. En ouders van kind B die weer is verdwenen en waarschijnlijk ergens aan de drugs zit. Ondertussen is er kind C in paniek omdat ze zich ernstig zorgen maakt om kind A en trekken ouders de passend onderwijskaart voor kind D, die leidt aan anorexia en wij moeten zorgen dat ze eet. Dan is er nog leerling E, die heeft onlangs een fiets van een medeleerling gestolen. Tja, die ouders willen een gesprek.

Het is overigens wel waar dat mijn huidige werkgever bovenbemiddeld aantal lesuren (in minuten) rekent per ftw, omdat ze voornamelijk paralelklassen roosteren. Elders is 900 minuten lestijd iets meer als je ook mentoraat, etc. erbij hebt.

Maar besef je ook dat, wil je als docent je werk goed doen, je het dan structureel in je eigen tijd moet doen. Zeker als je een pittig mentoraat hebt. Dat kost ontzettend veel tijd en energie.

Dan even wat anders: ik hield netto als cassière per uur dus wél meer over. Tegenwoordig kun je als universitair geschoolde eerstegrader nauwelijks nog uit LB komen, en dat is even heel cru gewoon hbo bachelor. Maakt niet uit of je LC of LD taken moet uitvoeren. Zolang ze je nog kunnen vervangen krijg je in het oosten en zuiden van het land geen cent meer dan het minimum cao salaris en heel wat taken daarbovenop. Zelfs een vaste aanstelling krijgen is voor veel jonge docenten eerder droom dan realiteit. Ik heb het meegemaakt en ook gezien. Prachtige beoordeling, keihard gewerkt maar krimp dus ajuus. Ook zo verdwijnen jonge docenten uit het vakgebied. Ook dat heb ik zien gebeuren.

Geloof het of niet, maar het is echt zo. Ervaar het zelf. Maak de switch en help het tekort oplossen. Het is niet voor niets dat er zoveel burnouts zijn en uitstroom is binnen het onderwijs.

tsjor

tsjor

06-01-2020 om 15:56 Topicstarter

Sofia

' En wat dacht je van oudergesprekken, open dagen, communiceren met zorg /hulpverleners voor zorgleerlingen (leuk joh, passend onderwijs) en al die administratie? Denk je dat we daar uren en salaris voor krijgen? De officiele werktijden zijn al meer dan 21 uur (wat de aanstelling bijna is op basis van 40 uur bij 1 wtf), maar dan ben je echt niet klaar met je werk.'

Nee, dat zou toch ook vreemd zijn, als je met 21 uur werken klaar bent voor 40 uur? Er zijn nog veel uren extra werk te verzetten. Ik herken zeker wel dat je met onderwijs nooit zomaar de deur achter je kunt dichtdoen en maandagmorgen weer open kunt zetten. Dat is vrijwel inherent aan onderwijs. Maar daar zit ook een factor bij die je jezelf 'aandoet'. Lesvoorbereiding kan kort en snel of superintensief en lang. Daar is geen algemene maatregel op te bedenken. Er is nu een algemene regel: zoveel uur les geven wordt met een factor van 1,5 (ongeveer, dacht ik) uitbetaald. Daar zit dan lesvoorbereiding in. Taakuren zijn uren die extra uitbetaald worden, zonder dat je dan les hoeft te geven; tenzij een collega ziek is of er een excursie georganiseerd moet worden of, nou ja, net waar je de taakuren voor krijgt.

De uren mentoraat zijn wel aan herziening toe, aangezien er ondertussen veel meer verwacht wordt van een mentor. Maar er is ook hier moeilijk een gemiddelde te trekken. Sommige mentoren besteden er heel veel tijd aan, sommige klassen zijn zeer complex, sommige ouders vragen heel veel tijd, maar ietsje verderop is het allemaal weer veel minder.

Veel druk komt van dingen die eigenlijk niemand wil, maar die erin geslopen zijn. Veel dingen die ' van de wet' of 'van de inspectie' moeten, terwijl dat niet eens zo is.
Als je toch eer eens gaat vergaderen, spreek dan eens met elkaar af om punten te verzamelen die wat jullie betreft echt lastenverlichtend zouden weken. Volgens mij is daar overigens ook budget voor, mocht je maatregelen bedenken die geld kosten.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

06-01-2020 om 16:03

Als cassière meer overhouden

Dan word je toch weer cassière. Betaalt beter volgens jou. Geen overuren meer en geen stress.

Zoals jij het beschrijft klinkt het allemaal vreselijk. Veel te veel uren. Allemaal in je eigen tijd. Iedereen die van alles van je wil en wel direct.

Gelukkig hoor en zie ik andere verhalen van bevriende leraren. Die werken echt niet zoveel uren in eigen tijd. Mentoraat is een keuze dus mijn vriendin doet dat maar 1 keer in de x aantal jaren. en bij haar is vakantie vakantie. Zij zegt dar zij met haar vakgroep haar vak altijd voor de zomervakantie al voorbereiden voor het jaar erop (zij geeft Frans).

Triva

Triva

06-01-2020 om 16:06

Skik

"Ze zullen er vast wel ergens zijn, banen waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt, die ruim € 2.500,00 bruto per maand betalen maar die zijn bepaald geen gemeengoed"

Ach je kunt zonder opleiding altijd nog profvoetballer worden

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.