Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


Gingergirl schreef op 25-03-2024 om 09:19:

[..]

Dat verschilt erg per school. Hier worden de activiteiten door school zelf georganiseerd omdat er weinig hulpouders zijn.

Dat is wel een ding inderdaad.  Toen mijn oudste in 2006 begon op de basisschool waren er soms teveel ouders die willen helpen. Toen mijn jongste in 2009 ook naar school ging wilde ik bij de oudervereniging gaan, dat kon nog niet, omdat er al voldoende mensen waren in die vereniging.  Het jaar erna zouden er 2 ouders uit de oudervereniging gaan, omdat hun kind na groep 8 de school zou verlaten.  Toen ben ik in de oudervereniging gegaan.  Wij organiseerden alles en versieren ook de school. Bij iedere commissie was ook een leerkracht betrokken waar we dingen mee moesten afstemmen maar meer dan plan lezen en goedkeuring geven was dat niet.

In de loop der jaren nam het aantal ouders dat we op de been konden krijgen voor een activiteit echt zienderogen af. Behalve voor het schoolreisje dan wilde iedereen wel mee. 

Op dit moment organiseren wij met een aantal dames, die al lang geen kinderen meer op de basisschool hebben,  in samenwerking met de gemeente het fietsexamen voor alle groepen 7 in de hele gemeente. Het enige wat wij vragen van de leerkrachten is het mobiliseren van ouders om de controleposten te bemannen. Als wij de namen en mailadressen hebben kunnen wij het verder zelf regelen en dat doen we graag.  Bij onvoldoende ouders en dat dreigt eraan te komen komt er een moment dat we de stekker eruit moeten trekken, omdat wij in ons eigen netwerk ook geen mensen kennen die dat willen/kunnen doen.

Leerkrachten kunnen zo'n groot evenement niet organiseren binnen hun taakuren dat snappen wij heel goed dus wij willen het blijven doen.

Zo jammer dat de huidige generatie ouders zo weinig betrokken is bij de activiteiten op de school van hun kinderen. Zeker als je dan ouders boos hoort zijn over de "dreiging" van aflassen van het evenement. School moet maar zorgen voor genoeg vrijwilligers!  roepen ze dan zonder te beseffen dat ze z zelf die vrijwilliger (zouden kunnen) zijn. 

Ik snap heel goed dat leerkrachten afbranden op dit soort gezeur van veeleisende ouders.

"Zo jammer dat de huidige generatie ouders zo weinig betrokken is bij de activiteiten op de school van hun kinderen. "

Mensen hebben ook andere dingen te doen hè? Een baan bijvoorbeeld. Of zorg voor jongere, nog niet schoolgaande kinderen. Dat ouders niet onmiddellijk bereid zijn om bij te springen betekent niet dat ze niet betrokken zijn. 
De leerkracht neemt ook geen vakantiedagen op om ouders te helpen bij hun werk. 

Temet schreef op 25-03-2024 om 10:53:

"Zo jammer dat de huidige generatie ouders zo weinig betrokken is bij de activiteiten op de school van hun kinderen. "

Mensen hebben ook andere dingen te doen hè? Een baan bijvoorbeeld. Of zorg voor jongere, nog niet schoolgaande kinderen. Dat ouders niet onmiddellijk bereid zijn om bij te springen betekent niet dat ze niet betrokken zijn.
De leerkracht neemt ook geen vakantiedagen op om ouders te helpen bij hun werk.

Ja mensen hebben ook andere dingen te doen maar ook vanuit ouders wordt het jammer gevonden dat er een kans bestaat dat wij dat fietsexamen niet meer kunnen organiseren. Als er genoeg ouders zijn vragen wij iedereen om 2 uurtjes op een post te zitten, dan word je afgelost/los je iemand anders af.  We hebben 15 posten die met 2 ouders bemand worden.  We moeten dus 60 ouders hebben. Per basisschool hier in de gemeente ongeveer 10 mensen.  De hele grote basisschool iets meer, de kleinste school iets minder. 

2 Uurtjes, waar gaat het over!  Als ouders staan te debatteren dat het belachelijk is dat wij dreigen de stekker eruit te trekken en dat de leerkracht maar genoeg mensen moet regelen kunnen ze ook eens naar zichzelf kijken.  Die vrijwilliger kunnen ze zelf zijn! 

Mijn zoon is inmiddels 31 en ik heb vroeger echt heel veel geholpen op school. Het fietsexamen is toen niet door gegaan inderdaad vanwege gebrek aan ouders. Ik heb me zelf toen ook niet aangemeld want ik vond het eigenlijk maar onzin net zoals de meeste ouders. Die kinderen die fietsten toen al lang alleen dus waarom een examen? 

Als je meer kinderen hebt die ook nog op een sport- of andere vereniging zitten, dan blijft het niet bij de "maar 2 uurtjes' voor zo'n fietsexamen hè

Ik vind het niet gek dat er een tekort is. Laten ze eerst maar met een fatsoenlijk loon waar je normaal mee rond kunt komen, komen. Dan praten we verder.

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 11:20:

[..]

Ja mensen hebben ook andere dingen te doen maar ook vanuit ouders wordt het jammer gevonden dat er een kans bestaat dat wij dat fietsexamen niet meer kunnen organiseren. Als er genoeg ouders zijn vragen wij iedereen om 2 uurtjes op een post te zitten, dan word je afgelost/los je iemand anders af. We hebben 15 posten die met 2 ouders bemand worden. We moeten dus 60 ouders hebben. Per basisschool hier in de gemeente ongeveer 10 mensen. De hele grote basisschool iets meer, de kleinste school iets minder.

2 Uurtjes, waar gaat het over! Als ouders staan te debatteren dat het belachelijk is dat wij dreigen de stekker eruit te trekken en dat de leerkracht maar genoeg mensen moet regelen kunnen ze ook eens naar zichzelf kijken. Die vrijwilliger kunnen ze zelf zijn!

Zijn die dingen dan in het weekend of in de avond? Wat overdag moet je natuurlijk gewoon werken.

Ik doe niet zo vaak vrijwilligerswerk op de school maar ik vind het ook niet erg als activiteiten niet doorgaan. Ik doe af en toe wel wat maar ik heb ook niet zo veel tijd vanwege werk. Het wordt wel wat makkelijker om iets meer te doen nu de kinderen allemaal ouder zijn. Alsnog is het lastig om onder schooltijd iets te regelen en doordeweeks 's avonds is ook lastig vanwege sport en andere activiteiten. 

Rockstar schreef op 25-03-2024 om 11:54:

Ik vind het niet gek dat er een tekort is. Laten ze eerst maar met een fatsoenlijk loon waar je normaal mee rond kunt komen, komen. Dan praten we verder.

[..]

Zijn die dingen dan in het weekend of in de avond? Wat overdag moet je natuurlijk gewoon werken.

Dat fietsexamen doen we op woensdagochtend. Woensdag is een dag waarop best wat ouders vrij zijn, omdat de kinderen ook vrij zijn in de middag. 

Het irriteert mij dat er dus vandaag ouders voor mijn deur staan te praten (1 van de basisscholen is hier 25 meter verderop) dat de leerkracht maar "even" meer ouders moet regelen, omdat het anders misschien niet door kan gaan en daar dat belachelijk is, tot nu toe is het al 25 jaar wel gelukt. Dat ze zelf het probleem kunnen oplossen door zich 2 uur in te zetten zien ze niet.  Wij die het organiseren hebben er wel meer dan 2 uur werk aan.

Mijn vader is 81 jaar en bemant als oud-politieagent controleposten bij de fietsexamens.

Verder zit hij in de organisatie van het (basis)schoolvoetbaltoernooi.

Gepensioneerden zijn soms nog breed inzetbaar.

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 12:15:

[..]

Dat fietsexamen doen we op woensdagochtend. Woensdag is een dag waarop best wat ouders vrij zijn, omdat de kinderen ook vrij zijn in de middag.

Het irriteert mij dat er dus vandaag ouders voor mijn deur staan te praten (1 van de basisscholen is hier 25 meter verderop) dat de leerkracht maar "even" meer ouders moet regelen, omdat het anders misschien niet door kan gaan en daar dat belachelijk is, tot nu toe is het al 25 jaar wel gelukt. Dat ze zelf het probleem kunnen oplossen door zich 2 uur in te zetten zien ze niet. Wij die het organiseren hebben er wel meer dan 2 uur werk aan.

Ik denk dus echt dat de ouders dat fietsexamen niet belangrijk genoeg vinden en het hun geen bal uit maakt als het niet door gaat.

De Avondvierdaagse werd bij onze basisschool volledig georganiseerd door de ouderraad. 

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 12:15:Het irriteert mij dat er dus vandaag ouders voor mijn deur staan te praten (1 van de basisscholen is hier 25 meter verderop) dat de leerkracht maar "even" meer ouders moet regelen, omdat het anders misschien niet door kan gaan en daar dat belachelijk is


Dat snap ik helemaal, dat dat bloedirritant is. Ik heb me zelf ook wel eens geërgerd aan mensen die mopperden over de organisatie van een activiteit (niks met school overigens) maar zelf geen poot uitstaken.

Maar ik denk dat je de verkeerde kant uit denkt. Een hoop mensen wonen een eind van hun werk af dus 2 uurtjes wordt al gauw een hele ochtend, of kunnen niet zo makkelijk vrij nemen, of hebben ook nog andere buitenwerkse taken. Mantelzorg, sportclubjes, zwemles....

Dus ja, het kan zomaar zijn dat ze dat fietsexamen niet belangrijk genoeg vinden om vrij voor te nemen. En IS dat examen dan echt zo belangrijk? Gaat het om het examen of om de lessen? En is school ervoor verantwoordelijk dat het examen plaatsvindt?

En als je als ouders en school gezamenlijk vindt: ja, dit is heel belangrijk, dit moet gebeuren en het moet via school, dan schrap je iets anders. Geen paasontbijt bijvoorbeeld. Is ook een hoop gedoe namelijk. In plaats daarvan ranja met koek na het fietsexamen, want dat is ook feestelijk en saamhorigheid. Maar keuzes moet je maken.


Bakblik schreef op 25-03-2024 om 10:28:

[..]

Dat is wel een ding inderdaad. Toen mijn oudste in 2006 begon op de basisschool waren er soms teveel ouders die willen helpen. Toen mijn jongste in 2009 ook naar school ging wilde ik bij de oudervereniging gaan, dat kon nog niet, omdat er al voldoende mensen waren in die vereniging. Het jaar erna zouden er 2 ouders uit de oudervereniging gaan, omdat hun kind na groep 8 de school zou verlaten. Toen ben ik in de oudervereniging gegaan. Wij organiseerden alles en versieren ook de school. Bij iedere commissie was ook een leerkracht betrokken waar we dingen mee moesten afstemmen maar meer dan plan lezen en goedkeuring geven was dat niet.

In de loop der jaren nam het aantal ouders dat we op de been konden krijgen voor een activiteit echt zienderogen af. Behalve voor het schoolreisje dan wilde iedereen wel mee.

Op dit moment organiseren wij met een aantal dames, die al lang geen kinderen meer op de basisschool hebben, in samenwerking met de gemeente het fietsexamen voor alle groepen 7 in de hele gemeente. Het enige wat wij vragen van de leerkrachten is het mobiliseren van ouders om de controleposten te bemannen. Als wij de namen en mailadressen hebben kunnen wij het verder zelf regelen en dat doen we graag. Bij onvoldoende ouders en dat dreigt eraan te komen komt er een moment dat we de stekker eruit moeten trekken, omdat wij in ons eigen netwerk ook geen mensen kennen die dat willen/kunnen doen.

Leerkrachten kunnen zo'n groot evenement niet organiseren binnen hun taakuren dat snappen wij heel goed dus wij willen het blijven doen.

Zo jammer dat de huidige generatie ouders zo weinig betrokken is bij de activiteiten op de school van hun kinderen. Zeker als je dan ouders boos hoort zijn over de "dreiging" van aflassen van het evenement. School moet maar zorgen voor genoeg vrijwilligers! roepen ze dan zonder te beseffen dat ze z zelf die vrijwilliger (zouden kunnen) zijn.

Ik snap heel goed dat leerkrachten afbranden op dit soort gezeur van veeleisende ouders.

Daar ben ik het niet mee eens; de huidige generatie ouders werkt gewoon veel meer dan de vorige generatie, ik vind het niet met betrokkenheid te maken hebben. Het " systeem" stamt uit een tijd dat er veel thuisblijfouders waren en je makkelijk vrijwilligers kon krijgen. School heeft daar gretig gebruik van gemaakt en activiteiten werden er steeds meer en steeds uitgebreider. Nu werkt dat gewoon niet meer; beide ouders werken maar school verwacht nog steeds voor elk wissewasje hulpouders, dat matcht niet; het is aan school daar andere keuzes in te maken. . De school van mijn kinderen werkt veel met stagiaires van mbo's voor diverse activiteiten en gepensioneerden die dat erg leuk vinden, die regelen bv de avondvierdaagse. Hier klagen de ouders helemaal niet overigens als iets niet doorgaat

Je noemde het voorbeeld van 2 uurtjes helpen met een verkeersexamen. Voor sommigen is 2 uurtjes weinig maar iemand die fulltime werkt heeft daar wellicht geen tijd voor. Hier hebben bijna alle scholen een 5 gelijke dagen rooster. Vergeet ook niet dat niet alleen school veel vrijwilligers vraagt maar alle clubs en verenigingen ook, je kunt niet overal aan mee helpen in de realiteit.

Rockstar schreef op 25-03-2024 om 11:54:

Ik vind het niet gek dat er een tekort is. Laten ze eerst maar met een fatsoenlijk loon waar je normaal mee rond kunt komen, komen. Dan praten we verder.

[..]

Zijn die dingen dan in het weekend of in de avond? Wat overdag moet je natuurlijk gewoon werken.

Het loon van een leerkracht is toch niet zo slecht? 


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs#:~:text=Een%20leraar%20in%20het%20primair,en%20(voortgezet)%20speciaal%20onderwijs.


Sorry maar ik vind dit toch wel meer dan fatsoenlijk eerlijk gezegd.

Poezenmeisje schreef op 25-03-2024 om 12:21:

Mijn vader is 81 jaar en bemant als oud-politieagent controleposten bij de fietsexamens.

Verder zit hij in de organisatie van het (basis)schoolvoetbaltoernooi.

Gepensioneerden zijn soms nog breed inzetbaar.

Daar laten scholen naar mijn idee echt volop kansen liggen. Toen ik zelf in de MR van 'onze' basisschool zat, heb ik ook geopperd om eens een poule van gepensioneerden aan te leggen die af en toe meekunnen naar educatieve uitjes etc. Er werd instemmend geknikt, maar er gebeurde niets. Terwijl er toch een hoop gepensioneerden zijn met interesse in vrijwilligerswerk, dus daar zit een aardig potentieel, zou je denken.

Poezenmeisje schreef op 25-03-2024 om 12:21:

Mijn vader is 81 jaar en bemant als oud-politieagent controleposten bij de fietsexamens.

Verder zit hij in de organisatie van het (basis)schoolvoetbaltoernooi.

Gepensioneerden zijn soms nog breed inzetbaar.

Mijn vader komt zo als ik hem bel,  helaas moet ik dan wel zorgen dat er iemand is voor mijn moeder. 

Een fietsexamen zou je als gemeente eigenlijk best prima kunnen verzorgen middels (aangesloten) rijscholen uit de buurt. Zij kunnen op posts zitten en een route uitstippelen en de gemeente betaald de kosten.

Lijkt me juist heel belangrijk om kinderen verkeersveiligheid bij te brengen. Alleen dan anders ingekleed. 

Alle scholen uit de gemeente dezelfde dag of 2 dagen 1 fietsexamen laten rijden. 

Gingergirl schreef op 25-03-2024 om 12:45:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens; de huidige generatie ouders werkt gewoon veel meer dan de vorige generatie, ik vind het niet met betrokkenheid te maken hebben. Het " systeem" stamt uit een tijd dat er veel thuisblijfouders waren en je makkelijk vrijwilligers kon krijgen. School heeft daar gretig gebruik van gemaakt en activiteiten werden er steeds meer en steeds uitgebreider. Nu werkt dat gewoon niet meer; beide ouders werken maar school verwacht nog steeds voor elk wissewasje hulpouders, dat matcht niet; het is aan school daar andere keuzes in te maken. . De school van mijn kinderen werkt veel met stagiaires van mbo's voor diverse activiteiten en gepensioneerden die dat erg leuk vinden, die regelen bv de avondvierdaagse. Hier klagen de ouders helemaal niet overigens als iets niet doorgaat

Je noemde het voorbeeld van 2 uurtjes helpen met een verkeersexamen. Voor sommigen is 2 uurtjes weinig maar iemand die fulltime werkt heeft daar wellicht geen tijd voor. Hier hebben bijna alle scholen een 5 gelijke dagen rooster. Vergeet ook niet dat niet alleen school veel vrijwilligers vraagt maar alle clubs en verenigingen ook, je kunt niet overal aan mee helpen in de realiteit.

Het verbaast mij gewoon dat ouders wel tijd hebben om tot half 10 voor mijn huis te staan praten (lees mopperen op vanalles) Waarbij ik dan via mijn open badkamerraam hoor dat de leerkracht dat "gewoon even moet regelen" en dat ze dan geen tijd vrij kunnen maken om bij dat fietsexamen te komen helpen. Ik ken de dames inmiddels ze staan hier regelmatig te beppen.

Miraval schreef op 25-03-2024 om 12:47:

[..]

Het loon van een leerkracht is toch niet zo slecht?


Is ook zo. Het probleem van het lerarentekort zit niet in het salaris. Die discussie is al uitentreuren gevoerd.

Ik ben zelf docent (niet in het po) en heb in mijn leven nog nooit geklaagd over het salaris. Maar er zijn genoeg andere factoren die het beroep minder aantrekkelijk maken, die doen het alleen niet zo goed op de spandoeken. En er is heel veel discussie over binnen het werkveld, en dan doel ik met name op de inhoudelijke kanten. Maar ja, dan duik je al gauw in onderwijstechnische discussies en die vinden mensen al gauw saai worden, en het is net zoiets als katholiek versus protestant. Je kunt eindeloos discussieren, er zit veel overtuiging bij en iedereen vindt dat hijzelf gelijk heeft.

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 12:56:

[..]

Het verbaast mij gewoon dat ouders wel tijd hebben om tot half 10 voor mijn huis te staan praten (lees mopperen op vanalles) Waarbij ik dan via mijn open badkamerraam hoor dat de leerkracht dat "gewoon even moet regelen" en dat ze dan geen tijd vrij kunnen maken om bij dat fietsexamen te komen helpen. Ik ken de dames inmiddels ze staan hier regelmatig te beppen.

Mijn God, heb je nou echt niks beters te doen? 

EmmaT schreef op 25-03-2024 om 13:29:

[..]

Mijn God, heb je nou echt niks beters te doen?

Nou ja ik was mijn badkamer aan het schoonmaken en kon precies horen wat ze stonden te mopperen, zoals vaak op maandagochtend. 

Dus, omdat jij wat dames hoort mopperen op de maandagochtend is je conclusie:

"Zo jammer dat de huidige generatie ouders zo weinig betrokken is bij de activiteiten op de school van hun kinderen"

Als je er zo zuur van wordt, zou ik als ik jou was zelf ook maar stoppen met dit soort activiteiten...

EmmaT schreef op 25-03-2024 om 13:29:

[..]

Mijn God, heb je nou echt niks beters te doen?

Ik kan me voorstellen dat als je al jaren hier vrij veel uren insteekt het best vervelend kan zijn dit te horen. Dat je je erover opwindt. 

Verder zien wij tegenwoordig ook best vaak dat er opa's of oma's komen helpen. Dat regelen de ouders dan als er een vraag om hulp komt

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 12:56:

[..]

Het verbaast mij gewoon dat ouders wel tijd hebben om tot half 10 voor mijn huis te staan praten (lees mopperen op vanalles) Waarbij ik dan via mijn open badkamerraam hoor dat de leerkracht dat "gewoon even moet regelen" en dat ze dan geen tijd vrij kunnen maken om bij dat fietsexamen te komen helpen. Ik ken de dames inmiddels ze staan hier regelmatig te beppen.

Ik snap je verbazing maar jouw ervaring zegt niet zoveel over hoe het elders gaat. De ouders uit jouw voorbeeld zijn niet de maat der dingen nietwaar.

Miraval schreef op 25-03-2024 om 12:47:

[..]

Het loon van een leerkracht is toch niet zo slecht?


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs#:~:text=Een%20leraar%20in%20het%20primair,en%20(voortgezet)%20speciaal%20onderwijs.


Sorry maar ik vind dit toch wel meer dan fatsoenlijk eerlijk gezegd.

Dat is bruto hè? Niet netto. Netto is het slechts 2300 per jaar. Inclusief eindejaarsuitkering én vakantiegeld! Overigens had ik het zelf gebaseerd op vacatures die zelfs vanaf slechts 3000-3300 bruto gaan.

Bakblik schreef op 25-03-2024 om 12:15:

[..]

Dat fietsexamen doen we op woensdagochtend. Woensdag is een dag waarop best wat ouders vrij zijn, omdat de kinderen ook vrij zijn in de middag.

Het irriteert mij dat er dus vandaag ouders voor mijn deur staan te praten (1 van de basisscholen is hier 25 meter verderop) dat de leerkracht maar "even" meer ouders moet regelen, omdat het anders misschien niet door kan gaan en daar dat belachelijk is, tot nu toe is het al 25 jaar wel gelukt. Dat ze zelf het probleem kunnen oplossen door zich 2 uur in te zetten zien ze niet. Wij die het organiseren hebben er wel meer dan 2 uur werk aan.

Ik ken niemand die vrij is op woensdag. Ook de mensen met kinderen werken gewoon fulltime hier. Ik zou me best 2 uur in willen zetten, maar ik kan me toch écht niet splitsen in 2 halfjes voor op het werk en op het schoolplein.

Poezenmeisje schreef op 25-03-2024 om 12:21:

Mijn vader is 81 jaar en bemant als oud-politieagent controleposten bij de fietsexamens.

Verder zit hij in de organisatie van het (basis)schoolvoetbaltoernooi.

Gepensioneerden zijn soms nog breed inzetbaar.

Schooltuin hier wordt door schooltuinopa's gerund. Dus dat kan zeker en wordt bij ons op school ook gedaan. Opa's en oma's van mijn dochter wonen allemaal te ver weg om dat te doen (> 100km). Anders zou mijn vader bijv best wel willen helpen met klussen oid.

Zelf doe ik de kascontrole van de ouderraad. Kan ik in mijn eigen tijd doen wanneer het mij uit komt, ligt in mijn expertise en ik heb minder affiniteit met knutselen met kleuters oid.

Ik probeer wel altijd bij kijkdagen/presentaties te zijn, om mijn vriend is daarbij. Is maar paar keer per jaar, maar van sommige kinderen komt er nooit een ouder, dat is dan best sneu, we nemen dan vaak zo'n kind mee langs de klassen of geven een compliment over de presentatie oid.

Mugske schreef op 25-03-2024 om 14:29:

[..]

Schooltuin hier wordt door schooltuinopa's gerund. Dus dat kan zeker en wordt bij ons op school ook gedaan. Opa's en oma's van mijn dochter wonen allemaal te ver weg om dat te doen (> 100km). Anders zou mijn vader bijv best wel willen helpen met klussen oid.

Zelf doe ik de kascontrole van de ouderraad. Kan ik in mijn eigen tijd doen wanneer het mij uit komt, ligt in mijn expertise en ik heb minder affiniteit met knutselen met kleuters oid.

Ik probeer wel altijd bij kijkdagen/presentaties te zijn, om mijn vriend is daarbij. Is maar paar keer per jaar, maar van sommige kinderen komt er nooit een ouder, dat is dan best sneu, we nemen dan vaak zo'n kind mee langs de klassen of geven een compliment over de presentatie oid.

Mijn vader hielp vaak met technieklessen bij onze kinderen op school. Alle kinderen zijn gek op hem, hij op kinderen én techniek, dus hele goede combi. Dat was, even rekenen, zo'n 15 jaar geleden.

Hij geeft ook al zo'n 20 jaar gastlessen op (basis)scholen over WOII in Indië. Maar dat staat hier een beetje los van.

Zelf ook altijd wel dingen gedaan op school, van het schoonmaken in de klas/de lego tot overblijf en klassenmoeder. Dat kon omdat ik destijds 3 dagen werkte. Nu werk ik er 4, dus zou het al ingewikkelder en dus minder worden.

duizel schreef op 25-03-2024 om 13:48:

[..]

Ik kan me voorstellen dat als je al jaren hier vrij veel uren insteekt het best vervelend kan zijn dit te horen. Dat je je erover opwindt.

Verder zien wij tegenwoordig ook best vaak dat er opa's of oma's komen helpen. Dat regelen de ouders dan als er een vraag om hulp komt

Dit inderdaad het regelen vraagt flink wat uren van ons.  Contact met de gemeente kan alleen overdag maar mailen enzo kan in de avond. En op de dag zelf zijn we zeer vroeg ter plaatse om het starttterrein in te richten. 

Het meest irritant vind ik nu dat ouders heel makkelijk zeggen dat de juf dit gewoon even moet regelen. De juf heeft het al druk maar ouders vinden die mee kunnen helpen moeten de leerkrachten doen. Wij weten niet welke kinderen er in groep 7 zitten dus alleen op dat punt zijn we afhankelijk van leerkrachten die contactgegevens doorgeven. 

Als er dan een herhaalde oproep komt en je vindt het als ouder belangrijk dat je kind dat fietsexamen aflegt sterk er dan tijd in een kaats het niet terug naar de (toch al veel te drukke) leerkracht dat zij ervoor moet zorgen. 

Als ouders willen dat al die extra leukigheid blijft bestaan op school dan moeten ze daaraan meewerken alles op het bordje van de leerkracht leggen is niet eerlijk, die heeft het al zwaar. 

Temet schreef op 25-03-2024 om 12:48:

[..]

Daar laten scholen naar mijn idee echt volop kansen liggen. Toen ik zelf in de MR van 'onze' basisschool zat, heb ik ook geopperd om eens een poule van gepensioneerden aan te leggen die af en toe meekunnen naar educatieve uitjes etc. Er werd instemmend geknikt, maar er gebeurde niets. Terwijl er toch een hoop gepensioneerden zijn met interesse in vrijwilligerswerk, dus daar zit een aardig potentieel, zou je denken.

Bij de lagere school van zoon was de overblijf in handen van een pool gepensioneerden en studenten, daar werden de ouders niet voorgevraagd onder het mom: die kinderen blijven over omdat ze niet thuis kunnen eten en de docenten moeten ook hun pauze hebben.

We zijn nu 10 jaar verder, school is over gegaan naar een continu rooster maar die pool gepensioneerden en studenten wordt nog steeds voor de overblijf gebruikt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.