Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


nog een reden voor part-time

Ik heb op dit forum al eens eerder een opmerking geciteerd die ik las van iemand in de gezondheidszorg: als mannen in de bouw de zware zakken cement niet kunnen sjouwen, dan maken ze lichtere zakken, maar als in een vrouwenberoep het werk te zwaar is, dan wordt niet het werk aangepast, maar dan gaan ze zeggen dat je maar beter in deeltijd kunt werken omdat het anders te zwaar is.

En ook dat is volgens mij aan de hand in in elk geval het PO.

Ik ben ooit naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest voor een traject voor zij-instromers van het Schoolbureau in Amsterdam. Overigens: kandidaten zat, dus dat er weinig mensen het onderwijs in zouden willen, is discutabel (wel stromen veel zij-instromers ook weer uit). Maar goed, daar werd dus gezegd dat je als startende zij-instromer maar het beste 3 dagen per week op een school kon werken. Dat het er geen 5 waren kon ik snappen, want je moet in die eerste periode ook nog de Pabo doen en dat kost ook tijd, maar waarom geen 4 dagen?

En ik vrees dat ook voor de al afgestudeerde docenten part-time werk de norm is. Niet alleen vanuit een achterhaalde moederschapsideologie, maar omdat er zoveel op het bordje van de docent geschoven wordt dat men het idee heeft dat je wel part-time moet werken. Lekker dan. Prop je 5 werkdagen in 4. Vindt het bestuur ook wel overkomelijk, want die 5e dag wordt wel gewerkt, maar hoeft niet betaald te worden.

Full-timers een toeslag betalen, zoals af en toe wordt geopperd (nooit door mensen uit de sector, vziw), is in strijd met allerlei wetgeving bij mijn weten.

Waar het onderwijs naar ik vermoed ernstig van op zou knappen is een paar stiptheidsacties. Door directies: wat moet er nou echt, en wat kunnen we schrappen, maar ook en vooral door leerkrachten.

Al dat extra werk ( ik lees hier wel eens dat er scholen zijn waar de leerkrachten op huisbezoek gaan bij de leerlingen. Dat is op een klas van 32 kinderen à een halfuur per bezoek- lijkt me krap, inc. reistijd - dus twee volledige extra werkdagen. Dat is toch complete kolder?) komt vrees ik ook omdat onderwijs, net als de zorg, het aura heeft van een roeping, in plaats van een beroep. Dat moet je toch overhebben voor je leerlingen (of patiënten). En dat valt volgens mij niet los te zien van het hoge percentage vrouwen. Zelfverloochening voor het Hogere Doel, dat krijg je immers vooral bij vrouwen voor elkaar.

Het verhaal van Tsjor bewijst dat ook wie niet uit een hogere roeping voor het onderwijs kiest, een prima docent kan zijn.

Groeten,

Temet

Kasten

Kasten

23-09-2019 om 00:32

Lastig

Dat is standaard, volgens het cao moet er 1659 uren les gegeven worden in 40 weken tijd. Dat is rond de 41 uur dacht ik terwijl 1fte 36 uur is.

Nu heb ik maar ervaring bij 1 school, maar ik vind het wel meevallen qua niet efficiënt zijn. Het is gewoon heel veel. Wat Aagje ook zegt, er is de laatste jaren gewoon enorm veel bij gekomen.

Leraren mogen wel vaker/sneller nee zeggen, dit ervaar ik zelf ook. Maar dat is lastig omdat je niet wilt dat de leerlingen de dupe worden en je wilt gewoon goede lessen geven. Dat is tenminste hoe ik het ervaar

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 01:34

Iedereen weet het beter kennelijk

Als er zoveel fantastische oplossingen zijn, waarom worden die dan niet toegepast?

De ochtend voor 'echte' les en de middag voor vaklessen als muziek, gym en dergelijke, is een goed idee, maar dan wel binnen de schoolomgeving. Van mij hoeft een onderwijzer geen ster in muziek of sport te zijn als er een goede vakdocent kan komen. Maar ja, dan dwing je een onderwijzer wel om parttime te werken en is het geen keus. Dat lijkt me niet handig voor iedereen die toch echt een hele week wil werken.

Er wordt vaak gezegd dat het vergadergedrag op scholen veel efficiënter kan, dat neem ik direct aan. Daar zou dus winst te behalen kunnen zijn.

Waarom heet het dumpen als er een aantal onderwerpen bij het onderwijs ondergebracht worden? EHBO vind ik net zo nuttig als een verkeersdiploma. Burgerschapsonderwijs vind ik juist wel op school thuishoren. Ook nog op het VO. De gewone lessen, zoals taal, rekenen, aardrijkskunde e.d. zijn heel nuttig als basis voor alles wat je nog moet gaan doen, maar met elkaar praten over hoe je het samen prettig kunt houden in de samenleving, hoort er ook bij.

1659

Kasten, de docenten in het po en vo hebben een aanstelling voor 1659 uur per jaar. Po docenten moeten daarvan 930 uur lesgeven, vo docenten 750. De overige uren zijn voor voorbereiden, nakijken, vergaderen, oudercontact, kerstcommissie, nascholing.

Nou kan je die uren precies in de schoolweken proppen, dan werk je 42,5 uur per week en kan je 13 weken vrij zijn. Je kan ook in schoolweken minder uren draaien en de rest verspreiden over dagen dat de leerlingen vrij zijn.

skik

Dees

Dees

23-09-2019 om 07:14

Kasten

Dat is dus het hele punt! Ze moeten 41 uur in de week maken bij een 36 uur contract dus met een 24 uur contract moeten ze 27,33 uur maken. Het zijn dus feitelijk geen overuren die ze maken alleen zo zien ze het wel.

Naast dat ik eerder schreef ik zie dus dat mensen die in het onderwijs werken in mijn omgeving die 9 uur per dag bij lange na niet halen, al zouden de elke dag nog tussen 20-22 werken (wat ik weet wat ze niet doen) dan nog halen ze die uren niet. Ik weet dan gewoon dat als je 8 uur begint je tot 17:30 minimaal moet werken dat redden ze niet! Een ouderavond zo nu en dan maakt die ongeveer 1 a 2 uur per dag die de niet maken bij lange na niet goed.

bieb63

bieb63

23-09-2019 om 07:43

Onzin Mieke

Geloof je nou echt dat pt leraren een invaldag niet uitbetaald krijgen. Natuurlijk wel!

Mieke

Mieke

23-09-2019 om 08:02

Geen idee bieb

Ik hoop het ook maar als ik Facebook het geklaag van de leraren lees over extra dagen en uren draaien. Onbetaald volgens de mensen dan lijkt het erop dat ze niet betaald worden. Ook in dit draadje begon iemand over al die extra onbetaalde uren.

En anders is dat dus weer een staaltje overdrijven van sommige leraren.

Rateg

Rateg

23-09-2019 om 09:00

Temet

Quote: 'Maar goed, daar werd dus gezegd dat je als startende zij-instromer maar het beste 3 dagen per week op een school kon werken. Dat het er geen 5 waren kon ik snappen, want je moet in die eerste periode ook nog de Pabo doen en dat kost ook tijd, maar waarom geen 4 dagen?'.
Temet, de Pabo doen is niet alleen die ene dag naar school. Er zit behoorlijk wat zelfstudie bij. Zelf doe ik de verkorte deeltijd (net begonnen) en dat houdt voor mij in: 1 dag school, 1 dag stage en 2 dagen werken. Mijn vrije dag heb ik meer dan nodig voor de zelfstudie. Dus 4 dagen werken is, zolang je de pabo doet, volgens mij niet haalbaar.

Triva

Triva

23-09-2019 om 09:03

Kaaskopje

De parttimers kunnen naar huis, de fulltimers zijn nog steeds verantwoordelijk in de middag en houden een oogje in het zeil. Ook kunje die middagessen in sommige klassen in de ochtend geven. De ft kan dan in de middag een andere klas lesgeven.

Rateg

Zelfstudie beperkt zich toch niet tot werkdagen? Je kunt toch prima 4 dagen werken/stage, 1dag naar school en het weekend studeren?

Dees

Dees

23-09-2019 om 09:10

Swaeb

Ja hoor zo doen accountants dat ook. Werken 40+ uur in de 4 dagen (jan-mei ongeveer) een hele dag post master opleiding op de vrijdag en in het weekend studie/nog stukje overwerken.

tsjor

tsjor

23-09-2019 om 09:26 Topicstarter

Kasten

Iemand die iets goed kan overbrengen, maar kennis mist is erger.

'Of bijv een econoom die het vak economie ging geven. Sommigen hielden het maar enkele weken vol of waren na 1 schooljaar weer weg.' Ik gaf juist een voorbeeld van een econoom die contre coeur leraar werd, maar 40 jaar later nog gevraagd wordt door oud-leerlingen voor een gastles.

Tsjor

Donna

Donna

23-09-2019 om 09:29

Bleh

Zo allergisch ben je niet voor geklaag als jezelf in staat bent ongenuanceerd te zaniken over een hele beroepsgroep en daar allerlei algemene uitspraken over te doen. Misschien is het onderwijs juist een stuk onaantrekkelijker geworden door al het negatieve en ondermijnende gedoe van omstanders? Eerst maar even naar de balk in je eigen oog kijken dus...

Dan, persoonlijk zit ik helemaal niet op een verzakelijking, effectiviteit en een uurtje-factuurtje-mentaliteit van / in het onderwijs te wachten. Kinderen zijn nu eenmaal geen fabrieksproduct. Super toch dat veel juffen, meesters en ander onderwijspersoneel bereid zijn om wat extra’s voor hun leerlingen te doen? Ik ben ze er in ieder geval dankbaar voor.

Voor "niets" werken.

Leerkrachten met een 24 uurs contract moeten er idd 27,33 werken. Ze worden ook voor 27,33 uur uitbetaald. Als je die resterende 3,33 uur niet werkt, geen aantoonbare geregistreerde uren, heb je dus teveel uren uitbetaald gekregen. Eén keer per jaar worden die, niet gewerkte uren, opgeteld en mag je die "inhalen". Dat voelt als niet betaald werken, maar dat is niet zo. Dat salaris heb je al gehad.

Hoe noemen we dat? In de zorg zijn dat compensatieuren. Dat kunnen dus teveel of te weinig gewerkte uren zijn. In de zorg kan je "teveel gewerkte uren" bewaren voor een periode dat je minder (wilt) werken, of als je verlofuren op zijn. Of je laat ze maandelijks uitbetalen. Als je aan het eind van het jaar maar op "0" uitkomt.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 09:36

Quote:

Zelfstudie beperkt zich toch niet tot werkdagen? Je kunt toch prima 4 dagen werken/stage, 1dag naar school en het weekend studeren?

Veel mensen hebben andere verplichtingen in het weekend. Heel veel mensen die later in hun leven de pabo doen hebben al kinderen, dus dan valt het weekend af. Je wil ook tijd met hen doorbrengen en veel mensen hebben geen nanny die alles wel voor hen opknapt.

Wat ik wel zie is dat veel docenten op zondagmiddag nog vier tot zes uur werken om alles voor de dagen erna voor te bereiden, maar dan moet je maar net een partner hebben die regelmatige uren werkt en thuis kan zijn met de kinderen.

Rateg

Rateg

23-09-2019 om 09:38

ja hoor

Ja hoor, in het weekend doe ik dat ook. Er staat 20 uur per week zelfstudie voor, dus dat red ik niet in een dag. Daarbij komt nog het voorbereiden van de lessen voor je werk/stage.
Als het voor een paar maanden is, zoals wat Dees zegt over accountants (jan-mei), is dat ook wel haalbaar denk ik. Ik persoonlijk kan dat niet 2,5 jaar. Maar dat is persoonlijk. Uiteindelijk hoop ik als ik de studie heb afgerond wel 4 dagen voor de klas te staan.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 09:39

Quote

Ja hoor zo doen accountants dat ook. Werken 40+ uur in de 4 dagen (jan-mei ongeveer) een hele dag post master opleiding op de vrijdag en in het weekend studie/nog stukje overwerken.

Die hebben dan of geen kinderen of een vrouw thuis zitten die alles voor hen opknapt. Je moet niet vergeten dat de types die in het po werkzaam zijn veelal vrouwen zijn met kinderen thuis en ook nog eens types die het grootste deel van de zorg op zich nemen. Dit wordt overigens ook van alle kanten van hen verwacht.

Dees

Dees

23-09-2019 om 09:55

De stelling dat

De stelling dat werken in het onderwijs vaak goed te combineren is met kinderen vind ik erg raar. Ja met schoolvakanties is het ideaal maar vaak worden kinderen ondergebracht op scholen binnen dezelfde onderwijsgroep, studiedagen zijn dan standaard een probleem voor ouders. Ook de flexibiliteit is vaak slecht, kind ziek of doktersafspraak voor het kind dan heb je echt een probleem je hebt immers geen vrije dagen die je spontaan kunt opnemen.

Dat scholen daar soms wel in meegaan met het ruilen van dagen met duopartners is mooi maar dat wordt soms ook door de werknemer vergeten, de dag die ze dan in plaats van de vrije dag moeten werken wordt als extra dag gezien en niet als ruildag

Dees

Dees

23-09-2019 om 09:56

Lanza

De meeste mensen die in opleiding zitten hebben nog geen kinderen.

Lanza

Als je in de weekenden geen tijd hebt om te studeren dan is een deeltijdstudie wellicht geen goede keus.

Rateg

Rateg

23-09-2019 om 09:59

zij-instromers

De meeste zij-instromers/verkorte deeltijders hebben een gezin. Tenminste, bij ons in de klas wel.

Dees

Dees

23-09-2019 om 10:25

Daarom dus weinig werken

Dat is dus de reden waarom geadviseerd wordt om 3 dagen te werken tijdens de opleiding.

Bij de zij-insttomers onder accountants is er ook vaak sprake van een gezin maar daar zijn niet zo heel veel zij instromers.

Diaan

Diaan

23-09-2019 om 10:31

Super tijdrovend Pabo

Ik heb het geprobeerd, idd met een pt baan (in zorg) en 2 kleine kinderen.
Ik redde het niet en ben gestopt.

Ik vond de opleiding super leuk, maar zo weinig efficiënt. Zo ongelofelijk veel opdrachten te maken die mi weinig opleverden maar wel een enorme tijdslast bevatten.
Jammer, als ik er net wat minder uren in had hoeven steken was het prima gelukt.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 10:59

Quote

De meeste mensen die in opleiding zitten hebben nog geen kinderen.

Dit is onzin. Zij instromers en zij die voor deeltijd kiezen zijn vaak wat ouder en doen het naast hun baan en hebben in de meeste gevallen een gezin.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 11:00

Quote

Als je in de weekenden geen tijd hebt om te studeren dan is een deeltijdstudie wellicht geen goede keus.

Wat een onzin. Drie dagen werken, twee dagen aan de studie. En dan nog eens in de avonduren en je bent er al.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 11:06

Dees en Swaen

Ik miep niet snel over de hoogte van een salaris, maar het verschil tussen een leraar en een afgestudeerde accountant is volgens mij behoorlijk. De studie duurt ook langer. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel vrouwen accountant zijn en hoe dat bij mannen zit. Ik weet van een man die het naast een gezin heeft gedaan, ik had er bewondering voor. Maar zijn vrouw was wel een zorgzaam type, dus ik vermoed dat hij veel werd ontzien.

Dees

Dees

23-09-2019 om 11:11

Vergissen

Nou kaaskopje daar zul je je dik in vergissen. Een universitair beginnende accountant verdient minder als een docent basisonderwijs.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 11:16

Lanza

Met een gezin thuis studeren vind ik een hele opgave. Je moet je volledig kunnen afsluiten, dat is niet altijd mogelijk. Als je jong bent zijn je hersens ook nog wat flexibeler, dus als je ouder wordt kan dat ook mee gaan spelen.

Ik begin me echt af te vragen waarom je echt bij alles doet voorkomen of jij het beter weet dan een ander. Jij werkt toch 32 uur per week en las ik ook niet dat je werkgéver bent? Of brei ik nu van alles aan elkaar wat niet klopt? Heb je ook naast je gezin gestudeerd? En wie deed het huishouden dan? Was je nooit moe? Kwamen de kinderen nooit te kort? Of zijn het gewoon aannames van iemand die zich totaal niet kan inleven? Het is misschien niet chique om dit hier zo neer te zetten, maar ik begin me echt te ergeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 11:18

Dees

Is dat zo? Dan vergis ik me inderdaad. Ik heb weleens cijfers gehoord waarvan ik dacht, 'zo, dat maakt de lange studie wel de moeite waard'.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 11:22

Dees

Oh, ik zie dat ik over 'beginnende' gelezen heb. Is die beginnende accountant dan echt al klaar met de studie? Ik herinner me dat mijn kennis al werkzaam was, maar nog niet als afgestudeerde accountant. Na de studie kon hij wel als zodanig aan de slag.

En hoe ontwikkelt het salaris van een accountant zich dan in de loop der jaren? Is het na 3 jaar nog steeds minder dan van een onderwijzer?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.