Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


Enna M.

Enna M.

25-09-2019 om 09:08

uitzendkrachten in het onderwijs

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/artikel/3762356/kritiek-op-uitzendkrachten-voor-de-klas-tonnen-aan-onderwijsgeld

Ze zijn er wel natuurlijk, die leerkrachten. Het voordeel van werken voor het uitzendbureau is het niet hebben van de eindverantwoordelijkheid voor de klas. Alleen lesgeven, niet al het gedoe eromheen. De kern van het probleem lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2019 om 09:40

Enna M.

Van mijn zus weet ik dat zzp'ers en waarschijnlijk ook uitzendkrachten, wel een ergernis kunnen worden voor vast personeel. Niet de personen zelf, maar het 'systeem'. Vast personeel zal toch alle vervelende klusjes moeten doen, waar de zzp'ers en uitzendkrachten niet aan mee moeten doen. En inderdaad is dat heel erg duur personeel. Mijn schoonzoon werkt als zzp'er in de zorg en ik begrijp volledig dat hij gebruik maakt van het systeem, hij kan zo een vette spaarpot bij elkaar werken om een huis te kunnen kopen. Maar hij is wel realistisch, deze gouden tijden kunnen zomaar ophouden te bestaan. En ik zou dat meer dan terecht vinden. Ik gun het hem nu van harte, maar ik vind het schandelijk dat de mogelijkheid er ís. Daar wordt de zorg onnodig duurder door. Schroef het loon van vaste krachten iets meer op en zorg dat dat aantrekkelijk genoeg is om te willen blijven. Ik snap niet altijd waarom de hoogte van loon zo bepalend is voor die aanwas van nieuw personeel. Je wilt iets graag doen of niet, dus ook als het loon wat minder is, maar kennelijk zitten we toch zo in elkaar. Dus als je meer kunt krijgen, waarom dan niet? Mijn schoonzoon is heel erg gewild voor wat hij doet, maar het loon blijft achter bij de hoogte van die waardering. Dat is niet slim, zo drijf je iemand naar het zzp-systeem.

@Emma

@Emma

25-09-2019 om 10:12

Enna M

"Alleen lesgeven, niet al het gedoe eromheen. De kern van het probleem lijkt me."

Buiten dat: geen duurzame verbinding met de kinderen. Voor de kinderen wordt leren ook een flexibele aangelegenheid op deze manier. Ik begrijp (sommige) zzp'ers prima, maar dit is geen fijne ontwikkeling.

@Emma

@Emma

25-09-2019 om 10:37

Overbelaste leerkrachten

Uitwas van Passend onderwijs.

'Scholen voor speciaal onderwijs bezwijken onder wachtlijsten' - https://nos.nl/l/2303246

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 11:41

Uitzendkrachten

Dat is natuurlijk een noodgreep. Als het niet nodig was (tekorten aan reguliere leerkrachten), dan zou er ook geen gebruik van gemaakt worden (behalve mss bij ad-hoc ziekmeldingen).
Andere mogelijkheid is een vervangingspool. Er is er iig 1 in regio Haaglanden (PoolWest). Voordeel is dat deze vervangers, kort of langdurend, gewoon conform CAO worden uitbetaald. Nadeel blijft, dat, iig bij kortdurende vervangingen, veel zaken om het lesgeven heen, bij de regulieren leerkrachten blijft liggen. Bij langdurige vervangingen is dat trouwens niet zo, dan draaien ze gewoon met het systeem mee.

Enna M.

Enna M.

25-09-2019 om 11:45

@Emma en Kaaskopje

"Buiten dat: geen duurzame verbinding met de kinderen."

Natuurlijk, ik denk dat uitzendkrachten en zzp'ers dat wel missen hoor. Die weten ook wel dat aldoor een ander gezicht voor de klas niet goed is voor de kinderen, afgezien ervan dat een goede band met een klas heel fijn is. Maar blijkbaar kiezen deze leerkrachten dan toch voor minder verplichtingen dan die goede band met de klas. Zo erg is het dus.

"Dus als je meer kunt krijgen, waarom dan niet?" Wat ik zo lees in de media krijgen uitzendkrachten in het onderwijs niet meer dan een leerkracht in vaste dienst. Ik ben zelf ook wel eens benaderd om in te vallen als vakdocent en daarvoor zou ik er netto veel minder aan over houden dan een vaste werknemer.

@Emma

@Emma

25-09-2019 om 11:52

Vandaag in de Volkskrant

Gelukkig pleiten veel schoolleiders voor een verbod. Ze verdienen wel degelijk meer

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/schooldirecteuren-kritisch-op-inhuren-docenten-via-uitzendbureaus-vervanger-kost-20-duizend-euro-meer~bc714c33/

@Emma.

Het uitzendbureau hanteert hogere uurtarieven bij schaarste personeel, de leerkracht zelf verdient niet meer dan personeel in loondienst.

Dees

Dees

25-09-2019 om 12:11

Pensioen

Veel invallers zijn ook gepenioneerden ik ken zo iemand. Die geniet heerlijk van vakanties buiten de officiële schoolvakanties om en geeft vervolgens aan op welke dagen ze beschikbaar is om in te vallen....zo spaart ze de volgende vakantie weer bij elkaar.

Daar is zo'n uitzendbureau goed voor, maar je mist wel de bijscholing enzo. Heel nuttig overigens bij ons op school lijkt dat voornamelijk gericht om teambuilding

@Emma

@Emma

25-09-2019 om 12:21

Wil

In het stuk gaat het over zzp'ers die via bemiddeling tijdelijk inzetbaar zijn op scholen. Dat doen ze omdat ze met een normaal lerarensalaris geen hypotheek kunnen krijgen

Dees

Dees

25-09-2019 om 12:32

Emma

Wat een dikke onzin! Met een normaal leraren salaris kun je een prima hypotheek krijgen. Het is een bovenmodaal salaris voor 36 uur per week, niet eens echt full time dus want de meeste mensen moeten voor full time en een modaal salaris gewoon 40 uur werken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs

Als zij al geen woning kunnen betalen kan niemand dat dus.

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 13:55

Dat klopt niet Dees

Een leraar heeft een aanstelling voor 40 uur in de week (5x8 uur of 4x8,25 uur en 1x6 uur), daarbij inbegrepen uiteraard de niet lesgebonden uren. Los van het feit dat je de ene week mss feitelijk minder uur werkt en de andere week weer mee, maar gemiddeld is de (ft) aanstelling gebaseerd op 40 uur per week. De uitbetaling is gebaseerd op 36,86 uur ivm compensatie van het hoog aantal vakantiedagen.

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 14:03

En het gebeurt wel degelijk

dat uitzendkrachten meer betaald krijgen. Dat staat uiteraard los van de fee die daar bovenop zit voor het uitzendbureau.
Een reguliere leerkracht, en ook een leerkracht volgens een poolsysteem, krijgen uitbetaald conform CAO. Simpel gezegd: In de schaal waar ze horen en de trede afhankelijk van functie jaren of bij nieuw indiensttreden gebaseerd op het laatst verdiende loon. Het uurtarief (los van de fee) van een uitzendbureau wordt door het uitzendbureau (i.o.m. uitzendkracht bepaald. Inschaling wordt dus niet door de school/bestuur gemaakt. Dat wil dus zeggen dat het uurtarief zomaar hoger kan zijn dan de trede waarin die uitzendkracht bij een reguliere aanstelling conform CAO zou worden ingedeeld. Sterker nog, ook feitelijke onderwijsassistenten (dus (nog) zonder PABO diploma of wel bevoegd) kunnen ook zomaar een uurloon hebben dat veel hoger is dan de schaal en trede waarin ze zouden zitten als ze regulier in dienst kwamen.

@Emma.

Nee, dat staat niet in het stuk uit de Volkskrant. Er staat dat leerkrachten ook een huis willen kopen, verder met opbouwen toekomst net zoals iedereen. Daar zelfs voor willen verhuizen. Ze zijn flexibeler qua werkplek en zitten niet vast aan contracten.
De schooldirecteuren betalen veel aan de bemiddelingsbureau's, dat klopt. Er staat niet dat de leerkracht meer salaris krijgt dan het vaste personeel.

Dees

Dees

25-09-2019 om 14:21

Bieb

Ze werken 36 uur in de week, in de praktijk betekend dat inderdaad dat ze 40 uur moeten werken om de extra vakanties te compenseren. Maar over het jaar heen werken ze dus gemiddeld 36 uur in de week.

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 15:00

Dees

maar niet voor 40 uur betaald, maar voor 36,86 uur

Enna M.

Enna M.

25-09-2019 om 15:16

hypotheek van lerarensalaris?

Ik denk dat het lang niet in alle regio's mogelijk is om een hypotheek te krijgen op 1 lerarensalaris. In mijn woonplaats (en ik woon niet eens in Amsterdam of Utrecht ofzo) kun je alleen een portiekflatje kopen vrees ik.

Verder heb ik ook nergens gelezen dat een uitzendleerkracht meer krijgt dan een vaste. Iets meer uurloon omdat ze vakanties niet doorbetaald krijgen, maar onderaan de streep is dat dus niet meer. Dat ze veel duurder zijn, komt voor zover ik het begreep door de torenhoge bemiddelingskosten.

Bieb en enna m

Ja en in juli en augustus krijgen ze ook voor 36 uur per week betaald, maar dan werken ze er 0.
En alle andere maanden waar vakantie in valt wordt dat ook weer gecompenseerd.

En wat betreft studielast, dat is toch een keuze? Als je een studie gaat doen deeltijd dan wel duaal dan is het hard werken en kom je over je uren heen. Ik heb een duale studie in de zorg gedaan, 32 uur/week en onregelmatig werken.
Vaak genoeg op zondag nog een avonddienst en op maandag in de schoolbanken, soms zelfs met een toets.

Als je daar geen zin in hebt, dan moet je voltijd studeren. Nee dan heb je geen geld. Maar soms moet je keuzes maken en niet alles is dan altijd makkelijk en is het even bikkelen een paar jaar.

Dees

Dees

25-09-2019 om 16:06

Bieb

Zoals ik al zei je komt net van het HBO en vangt gelijk een bovenmodaal salaris waar de meesten dus wel 40 uur per week voor moeten werken en dat echt gelijk na het HBO niet krijgen. Maw docenten krijgen niet slecht betaald.

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 17:31

Dees

Nergens zeg ik dat het perse slecht is....

bieb63

bieb63

25-09-2019 om 17:38

Enna

"Verder heb ik ook nergens gelezen dat een uitzendleerkracht meer krijgt dan een vaste. Iets meer uurloon omdat ze vakanties niet doorbetaald krijgen, maar onderaan de streep is dat dus niet meer. Dat ze veel duurder zijn, komt voor zover ik het begreep door de torenhoge bemiddelingskosten."

Dat kan zeker wel. Het uitzendbureau is de wg, niet de school of het bestuur. Feitelijk heeft school/bestuur geen enkel inzicht in deploma's, laat staan in kopieen van salarisstroken van vorige wg's op basis waarvan de trede wordt bepaald. M.a.w., uitzendbureau en inleenkracht bepalen het uurloon, en dat kan zomaar hoger zijn, dan wanneer de leraar regulier zou worden aangesteld. Daarbij worden onderwijsassisten (geen pabo diploma) gewoon als leerkracht uitgeleend

Enna M.

Enna M.

26-09-2019 om 00:00

Amber

"En wat betreft studielast, dat is toch een keuze? Als je een studie gaat doen deeltijd dan wel duaal dan is het hard werken en kom je over je uren heen. Ik heb een duale studie in de zorg gedaan, 32 uur/week en onregelmatig werken.
Vaak genoeg op zondag nog een avonddienst en op maandag in de schoolbanken, soms zelfs met een toets.

Als je daar geen zin in hebt, dan moet je voltijd studeren. Nee dan heb je geen geld. Maar soms moet je keuzes maken en niet alles is dan altijd makkelijk en is het even bikkelen een paar jaar."

Ja tuurlijk, er is altijd iemand zo flink dat ze zonder morren 70 uur per week maakt ofzo. Of bedoel je dat je met je duale studie (werk+studie) in totaal 32 uur in de week bezig was? En dan krijg je er ook nog voor betaald!

Toen in besloot (versnelde) deeltijd Pabo te gaan doen werd van tevoren bij zo'n studie héél anders voorgespiegeld, dat de studielast ongeveer 3 dagen in de week zou zijn (inclusief stage en contacturen) Niet de ruim 5 dagen die het in praktijk blijkt te zijn, naast het overige leven. Deeltijd Pabo is geen duaal traject waarbij je betaald krijgt, dus 'dan heb je geen geld' is geen optie voor de meeste mensen. Een deeltijdstudie heeft de suggestie dat het te combineren is met baan/gezin. Daarom vallen er ook zoveel mensen al af tijdens de opleiding, ik schat dat het in mijn jaar bijna de helft was in het 1e jaar.

Anna m/opleiding

Nee ik werkte 32 uur per week (wat overigens soms ook 44 uur kon zijn als je 6 diensten achter elkaar had) in het ziekenhuis en daarnaast was ik eigenlijk op al mijn vrije dagen wel bezig met mijn studie. Dus dat beperkte zich niet tot 5 dagen per week. En kreeg niet meer dan 32 uur per week uitbetaald hoor.

Maar als je opleiding iets anders heeft gezegd over studielast dan moet je daar zijn. En daarbij neem ik het plaatje studielast nooit zo serieus, het is maar net hoe makkelijke je leert of dingen op papier zet. Maar goed dat ben ik dat ik daar niet zo naar kijk.
Ik vind het persoonlijk naïef dat je denkt dat een studie zich beperkt tot de 5 werkdagen in de week.

En voor de goede orde ik heb 2 jaar gestudeerd met een klein kindje, dus het was niet zo dat ik alles kon doen zoals het mij uitkwam.

Duaal of deeltijd

Meer een interessevraag, waarom zou je voor een deeltijdopleiding kiezen als het ook duaal kan?

Is dat omdat je bang bent om je vaste baan op Te geven?
Of is dat omdat je nog niet zeker ben van de opleiding en voor veiligheid kiest door er een andere baan naast Te houden.

Ik zie de voordelen van deeltijd niet ten opzichte van duaal.

Ik was ook al enkele jaren aan het werk en heb bewust mijn baan opgezegd om een duale opleiding te doen. Ja ik ging terug in salaris, maar kon me wel focussen op 1 ding.

Lanza

Lanza

26-09-2019 om 10:58

Over het salaris

heb ik nooit te klagen gehad. Ik verdiende direct in het begin 3300 bruto voor een ft aanstelling en dit steeg al snel naar de 4000 bruto. Als ik opnieuw zou gaan lesgeven kan ik in een paar jaar doorgroeien naar 6500 bruto per maand.

Nu verdient het zakenleven nog beter, dus ik denk niet dat ik snel terug zal gaan, maar dat gezeur over salarissen begrijp ik nooit zo goed.

@Emma

@Emma

26-09-2019 om 14:27

Lanza

Ik zeg: doen!
Ik weet niet waar jij hebt lesgegeven, vast niet in het basisonderwijs. Na 28 jaar, waarvan ik de laatste 10 jaar eerstegraads bevoegd vakdocent ben zit ik op net geen 5000 bruto. Een schaal hoger wordt voor mij echt geen 6500 bruto.
Voor een basisschoolleerkracht is dit ook weer een heel ander verhaal.

Ik klaag niet over mijn salaris, maar dat van een basisschoolleerkracht mag echt wel wat meer.

Koffiekop

Koffiekop

26-09-2019 om 15:24

€ 6500 bruto

is het maximum op niveau LD, voor een voltijdsfunctie en inclusief vakantiegeld, 13e maand en eventuele toeslagen volgens cao. Dus het lijkt me ietwat optimistisch gesteld van Lanza dat ze "in een paar jaar kan doorgroeien naar 6500 bruto per maand".

Maar goed, wij leven niet in Lalalanzaland natuurlijk...

Waar dan, Lanza?

" Als ik opnieuw zou gaan lesgeven kan ik in een paar jaar doorgroeien naar 6500 bruto per maand."

Lerarensalarissen in het VO lopen op tot maximaal 5546 voor een docent LB en 6012 voor een docent LE. Die laatste schaal komt echt praktisch nooit voor. Maar misschien gaf jij les op een hbo of universiteit.

skik

bieb63

bieb63

26-09-2019 om 15:55

Lanza, stop er nou maar mee

We hebben het hier m.n. over het lerarentekort op de basisschool. En jij weet dondersgoed dat die salarissen helemaal niet bij een leraar op een bs aan de orde zijn.

Lanza

Lanza

27-09-2019 om 13:09

Het gaat

hier om het lerarentekort in het po en vo, dus zou niet weten waarom ik moet stoppen? Als eerstegraads docent kun je lesgeven in zowel het vo als het hbo, dus zou niet weten waarom dat salaris niet mogelijk zou zijn?

Je hebt als docent zoveel kansen om door te groeien. Juist door het tekort. Je hebt prima mogelijkheden om te onderhandelen. Vandaar dus mijn onbegrip over de klachten over het salaris. Je moet er wel iets voor doen uiteraard, maar kansen te over.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.