Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


bieb63

bieb63

27-09-2019 om 15:48

Onderhandelen over salaris?

In het PO valt er weinig te onderhandelen.......
In het VO zou je neventaken kunnen doen zoals management. Maar een docent kiest niet direct voor dit vak om een management functie te gaan doen, en daar moet je sowieso ook geschikt voor zijn.
Dus laten we het even houden bij mensen voor de klas.

Lanza

Lanza

27-09-2019 om 16:05

Dit gaat

over voor de klas staan.

Enna M.

Enna M.

27-09-2019 om 19:16

Amber

"Ik vind het persoonlijk naïef dat je denkt dat een studie zich beperkt tot de 5 werkdagen in de week."
Ik vind jou een beetje irritant, mag ik dat zeggen?
Ik ga er vanuit dat een deeltijdstudie te combineren is met werk en/of andere verplichtingen omdat het een dééltijdstudie is. Net zoals deeltijdwérk geen voltijdwerk is. Zo wordt dat ook gebracht door deeltijdstudies zelf. Dus dan verwacht je niet dat de studielast meer dan 40 uur in de week is.

Verder: "Meer een interessevraag, waarom zou je voor een deeltijdopleiding kiezen als het ook duaal kan?" Omdat het niet duaal kan in het onderwijs misschien? In mijn regio is pas dit jaar gestart met een pilot voor zij-instromers (een duaal traject dus). Maar het aantal plaatsen was heel beperkt: 4 vacatures op een verzameling van scholenkoepels met in totaal ruim 100 scholen. Heel anders dan je op basis van de verhalen in de media zou verwachten. En ik woon niet eens in een krimpregio....

Mieke

Mieke

27-09-2019 om 20:43

6000 euro met gemak

Misschien moet ik mij dan nu ook maar laten omscholen.

Wel vreemd dat ik dat soort salarisstroken en werkgeversverklaringen nooit zie. En ik zie dagelijks werkgrversverklaringen van onderwijzers. Die doen dus iets verkeerds.

Maar lanza vertel. Hoe verdien ik makkelijk 6000 euro in het onderwijs terwijl ik voor de klas sta.

Het mooie is namelijk ook nog eens dat je daarna zo het bedrijfsleven in kan gaan en dan verdien je nog veel meer.

Dat is helemaal mooi.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2019 om 23:53

Klopt niet

Zelfs op hbo’s en universiteiten zitten de meeste docenten in schaal 11 of 12 (max 5500). Schaal 14 (6500) zal dus maar heel mondjesmaat voorkomen, en alleen bij oude mannen en/of schaarse vakken.

Ada

Ada

28-09-2019 om 04:49

Schaal 11

Om op de universiteit in schaal 11 te zitten, moet je gepromoveerd zijn, dus een proefschrift geschreven hebben (daar staat normaal 4 jaar onderzoek en opleiding voor, na een universitaire onderzoeksmaster, en daarna mag je je doctor / dr. noemen). Fulltime-salaris is ongeveer 3600 euro bruto per maand. De urennormeringen voor lesgeven zijn onrealistisch laag, dat betekent dat de medewerkers die veel lesgeven veel overwerken.

Lanza

Lanza

28-09-2019 om 06:39

Kijk hier even:

https://ambtenarensalaris.nl/onderwijs

En dan naar salarisschalen hbo.

Dees

Dees

28-09-2019 om 07:48

Onderwijzend

Moet je je wel even verdiepen in welke schalen onderwijzend personeel valt.

Lanza

Lanza

28-09-2019 om 07:56

Jeetje

ja, want ik heb geen idee in welke schaal ik ooit zelf heb gezeten en waarin ik zo kan terugkeren?

@Emma

@Emma

28-09-2019 om 10:31

Hbo

Onderwijzend personeel HBO zit in schaal 10, onderwijs ontwikkelend én gevend personeel in schaal 11.
Geen 6500, dan heb je echt iets anders gedaan.

braam

braam

28-09-2019 om 10:40

moeilijk?

6000 is een volstrekt normaal salaris voor bijvoorbeeld een lector in het hbo. Dat haalt niet iedereen, maar dat heeft Lanza toch ook nooit gezegd? Alleen dat het mogelijk is, dat je door kunt groeien, dat het inderdaad niet vanzelf gaat. Als teamleider zit je rond de 5500, dat is ook een heel realistisch doel, want die teams zijn heel klein, daar kun je best naar doorgroeien met wat ambitie.

In het bedrijfsleven verdien je ook niet zomaar vanzelf meer dan 5000 euro per maand.Universitair afgestudeerde psychologen werken voor boekenbonnen bij het lokale psychogenbureau (gewoon een bedrijf, niet de GGZ ofzo), om maar eens wat te noemen. In de IT, toch een vakgebied waarvan mensen vaak denken dat er veel geld te verdienen is, liggen startsalarissen bij grote bedrijven voor afgestudeerde hbo-ers rond de 2300, wil je doorgroeien dan moet je bijstuderen (ook in eigen tijd), veel reizen (in eigen tijd) en ambitie tonen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2019 om 10:53

Lector

Een lector is toch geen onderwijzend personeel? Dan kun je ook wel vergelijken met de rector van een grote school (schaal 16/17 of zo?).
Ik vind alsnog niet dat ze weinig verdienen hoor, maar je moet wel een realistisch beeld schetsen. Wel vreemd dat een docent op het hbo niet meer verdient dan op voortgezet onderwijs.

Lanza

Lanza

28-09-2019 om 12:21

Waarom is dat vreemd?

Voor het lesgeven in de bovenbouw havo/vwo heb je toch echt hetzelfde niveau nodig als wanneer je wil lesgeven op het hbo. Sterker nog, op het hbo kun je aan de bak komen wanneer je een master hebt afgerond in een bepaald vakgebied, vervolgens hoef je alleen nog, terwijl je al lesgeeft een soort certificaat te halen om je onderwijsbevoegdheid aan te tonen.

Als je wil lesgeven in het vo, in de bovenbouw havo/vwo heb je en een vakgerichte universitaire master nodig en nog een tweede educatieve master nodig om je eerstegraads te halen. Daar mag dan toch best iets tegenover staan wat betreft betaling?

Je komt trouwens al snel in een hogere schaal terecht is mijn ervaring. Zelf onderwijsmateriaal ontwikkelen, stagiaires begeleiden, een team aansturen, dat zijn allemaal taken die erbij horen in het onderwijs en waarvoor je ook wordt betaald. En terecht.

braam

braam

29-09-2019 om 19:11

lector en bovenbouw vo

Misschien hangt het van de school af, maar op hbo waar ik gewerkt heb geeft een lector zeker les. Niet als hoofdtaak, maar de meeste docenten stonden daar relatief weinig tijd echt voor de klas (docenten hadden veel uren voor begeleiden van afstuderen, doen van onderzoek, etc.). Niet te vergelijken met een baan als rector denk ik, wat me meer een managementbaan lijkt.

Het is trouwens niet zo dat je om les te geven in de bovenbouw van het VO zulke hoge diploma's nodig hebt. Een hbo-master volstaat. Dat is een twee- of driejarige deeltijdopleiding na een hbo-bachelor. Je staat al voor de klas in de bovenbouw van het VO als je begint met die master (dat is vaak verplicht). Deze masters zijn best zwaar om te doen naast met een baan, maar wat niveau betreft niet te vergelijken met een universitaire master in hetzelfde vakgebied. Tenminste, niet voor de beta-opleidingen die ik ken.

Braam

Om in de bovenbouw van het vo (havo/vwo) les te mogen geven moet je inderdaad naast je hbo-opleiding je eerstegraads lesbevoegdheid halen d.m.v. een educatieve master. Daarvoor krijg je met een lerarenbeurs van DUO wel 240 uur per jaar studieverlof voor (op basis van 1 fte), je school krijgt daar subsidie. Maar tot die tijd mag je officieel alleen onderbouwklassen lesgeven.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2019 om 20:02

Vlgs mij niet helemaal waar Skik

Op een moment dat een docent in opleiding is voor een graad in een bepaald vak, mag de school hem/haar als bevoegd beschouwen.

Mijn man (in bezit van een eerstegraads bevoegdheid) heeft net in een heel ander vak een tweedegraads bevoegdheid gehaald. In de tijd dat hij in opleiding was, mocht hij voor dat vak lesgeven binnen het tweedegraadsgebied: geheel vmbo, onderbouw HAVO/VWO en mbo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2019 om 20:04

Dus (vorige post was nog niet af)

Als je in opleiding bent voor een eerstegraads bevoegdheid mag je ook lesgeven in het eerstegraadsgebied. Anders leer je het niet.

@Emma

@Emma

29-09-2019 om 20:16

Aagje

"Als je in opleiding bent voor een eerstegraads bevoegdheid mag je ook lesgeven in het eerstegraadsgebied. Anders leer je het niet."

Dat klopt, maar je krjjgt geen examenklassen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2019 om 20:28

Emma

dat is zeker niet op alle scholen zo. Collega’s van man die tweedegraagds bevoegd zijn en in opleiding zijn voor een eerstegraads bevoegdheid geven ook les in examenklassen.

Aagje

Jouw man is al eerstegraads bevoegd in een ander vak, dat heet dan andersbevoegd. Dan mag hij gedurende zijn opleiding bovenbouwklassen lesgeven. Verder mag je als tweedegraads bevoegde maximaal een jaar bovenbouwklassen lesgeven maar ook dat beperkt, maximaal de helft van je lessen. Als je in opleiding bent voor je eerstegraads bevoegdheid mag je beperkt bovenbouwklassen doen.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2019 om 09:48

Ik heb begrepen

dat hij voor het vak waarin hij tweedegraads bevoegd is geen les mag geven in de bovenbouw als hij niet tegelijk in opleiding is voor de eerste graad.

Collega’s in opleiding voor de eerste graad geven op zijn school wel les ik de bovenbouw inclusief examenklas. Ik weet niet of dat er meerdere zijn. Ik weet ook niet of er dan onderscheid is tussen collega’s die dan al een tweedegraadsbevoegdheid in hetzelfde vak hebben en diegenen die nog geen bevoegdheid hebben maar wel in opleiding zijn voor de eerste graad. Dat moet ik navragen maar niet nu want het is een gewone werkdag.

Aagje

"Ik heb begrepen dat dat hij voor het vak waarin hij tweedegraads bevoegd is geen les mag geven in de bovenbouw als hij niet tegelijk in opleiding is voor de eerste graad"

Klopt.

"Collega’s in opleiding voor de eerste graad geven op zijn school wel les ik de bovenbouw inclusief examenklas."

Mag tijdelijk. Gedurende je opleiding mag je maximaal 2 jaar lesgeven in de bovenbouw. Heb je na twee jaar je eerstegraadsbevoegdheid nog niet, dan mag je niet meer voor bovenbouwers staan.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2019 om 15:21

Skik

Ik dacht dat ik ook al zei (#168/169) dat je alleen feitelijk onbevoegd mag lesgeven in welk gebied dan ook als je in opleiding bent om voor dat gebied de bevoegdheid te halen die nodig is. Ik wist niet dat er een termijn van 2 jaar aan zit.

dr. juf

dr. juf

30-09-2019 om 16:07

salaris in hbo en doorgroeien

Docenten die in VO lesgeven kunnen in schaal 10, 11 of 12 zitten, afhankelijk van schaarste van hun vak en welke dingen zij naast lesgeven doen. Op het HBO, waar ik lesgeef, start je automatisch in schaal 11. Je moet in ieder geval een master hebben. Je kunt dan nog doorgroeien naar schaal 12 als je onderzoek doet of managementfuncties vervult. Niet je opleiding bepaalt of je een schaal opschuift (ik ben tijdje geleden gepromoveerd, maar deed al onderzoek, dus bleef in schaal 12) maar wat je doet in het werk naast lesgeven.
Je kunt nog hoofddocent worden, schaal 13, maar daar zijn er maar een paar van nodig. Hiervoor moet je gepromoveerd zijn. Lectoren (schaal 14/15) geven bij ons weinig tot geen les. Zij zijn voornamelijk onderzoek aan het doen en aan het netwerken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-09-2019 om 19:58

Bovenbouw mavo

In de bovenbouw mavo mag je lesgeven met pabo of hbo lerarenopleiding. Dat vond ik best apart toen ik dat hoorde.

@Emma

@Emma

30-09-2019 om 20:04

Mavo

Met HBO lerarenopleiding heb je een tweedegraads bevoegdheid en kun je lesgeven in mavo examenklassen. Havo 4 en 5 niet.
Met pabo ben je niet bevoegd voor het vo, maar in de praktijk zie je wel mensen met pabo lesgeven in de onderbouw van het vmbo.
Ik kan me voorstellen dat nu er een lerarentekort is scholen daar makkelijker mee omgaan.

Phryne, ik zal het je nog sterker vertellen

Met alleen Pabo mag je in alle klassen, tot vwo6 dus, lesgeven in het voortgezet speciaal onderwijs. Maar alleen als die school niet zelf examens afneemt (leerlingen doen dan staatsexamen).

Best krom dat de ' beste' leeringen (havo en vwo bovenbouw) de best geschoolde docenten krijgen en de kinderen die het het hardste nodig hebben het moeten doen met lager opgeleide docenten.

skik

Nog wat, Aagje

" Op een moment dat een docent in opleiding is voor een graad in een bepaald vak, mag de school hem/haar als bevoegd beschouwen."

Nee, je krijgt zolang je niet bevoegd bent een tijdelijke aanstelling 'wegens onbevoegd'. Maximaal drie achter elkaar of een maximum van 2 jaar. Heb je je opleiding dan nog niet af, dan wordt je contract niet verlengd. Slaag je voor je opleiding dan wordt je aanstelling automatisch omgezet in onbepaalde tijd.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2019 om 23:32

Ja hoor

daar heb je gelijk in.

Maar je hebt ook veel andere situaties: mensen met een tweedegraads bevoegdheid in 1 vak met vaste aanstelling die aan de studie zijn om een eerste graad te halen in dat vak.
Of mensen met een bevoegdheid in het ene vak en een vaste aanstelling die studeren om een bevoegdheid in een ander vak halen. Bijvoorbeeld gymdocenten die zichzelf in hun vak niet hun pensioen zien halen en daarom een andere bevoegdheid erbij halen om toekomstbestendig te zijn.

Die mensen met hun vaste aanstellingen en een opleiding volgend krijgen voor de duur van hun opleiding vaak al klassen voor hun nieuwe vak. Om het te leren maar ook om gewoon hiaten op te vullen. En dat mag dus. Voor 2 jaar begrijp ik nu.

En dat komt best vaak voor hoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.