Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nikita

Nikita

10-01-2020 om 10:31

Het lesgeven van collega's en familielid

Ik heb een probleempje waar ik allang over na zit te denken. Misschien kunnen jullie me helpen. Ik werk zelf op een school (cluster), en ik heb een familielid (kind) die ook op deze school zit, zal hem M. Noemen. Niet altijd heel erg fijn, omdat ik er veel me bezig ben hoe het gaat. In de klas ging het op het begin erg slecht. Ik zag dingen die ik echt niet vond kunnen. Veel gedragsproblemen en de leerkrachten waren hierin niet consequent. De leerlingen kregen veel te veel vrijheid. (Dat was mijn mening)
Ik heb dat aangegeven en dit ging wel iets beter na verloop van tijd. Ik heb M. lesgegeven in een klein groepje van 4 kinderen en we maakte iedere dag 1 les helemaal af.
Nu is het zo dat ik zie dat het weer niet goed gaat in de klas. M. zit de helft van de tijd in een stripboek te lezen, dan trekt hij zijn laatje open en gaat dan lezen. Ik zeg hier wat van, maar wordt vervolgens boos. Ik laat het dan maar. Maar zelfs onder de toets gaat het laatje weer open en gaat lezen. Ik heb dit al bij de leerkrachten aangegeven een tijd terug, toen hebben ze er wat aan gedaan, maar nu dus niet meer. Ik vind het ook niet mijn verantwoordelijkheid en ik voel me ook naar de leerkrachten toe vervelend om telkens iets te zeggen.
Daarbij geef ik ook geen les meer aan M. dat doet een andere collega, ook daarbij gaat het niet goed. Bij mij maakten de leerlingen 1 hele les is 8 opdrachten, bij deze collega maken ze iedere dag 1 opdracht. Dan denk ik ook , kan dat zomaar? Let niemand daar dan op? Ook is M. boos onder deze les omdat hij niet wilt werken. Bij mij ging dat hartstikke goed. Als ze moeten schrijven raffelt M. het schrijfwerk af zodat hij weer kan gaan lezen. Leerkracht kijkt niet eens of het netjes gemaakt is, zet gewoon een krul. Ik maak me enorme zorgen, dat komt ook omdat M. ook familie is. Ik snap ook niet dat niemand op school dit ziet....het liefst laat ik het los!

Jasmijn

Jasmijn

10-01-2020 om 10:38

stripboek

Kan dat stripboek niet uit dat laatje verwijderd worden? Dat het in de la van de meester/juf ligt en dat er pas gelezen wordt na overleg en na een check of de opdrachten goed gedaan zijn.
En iets begrijp ik niet, ik begrijp uit je verhaal dat je docent bent op die school? En jij zegt er iets van als M. het stripboek leest, M. wordt dan boos en dan laat je het maar (dat snap ik dus niet) waarom laat je het dan maar, jij bent toch de leerkracht, zo komen kinderen toch weg met ongepast gedrag, ze leren dan dat als ze boos worden, jij het er bij laat zitten. Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Nikita

Nikita

10-01-2020 om 10:40

Dit

Komt omdat ik het nu al zo vaak gezegd heb en het iedere keer van korte duur is. Nee, ik ben geen docent, ik help in de klas.

Nikita

Nikita

10-01-2020 om 10:41

Hebben het een tijd eruit gelaten. Maar als de kinderen na 5 minuten het werk af hebben mogen ze vervolgens weer een half uur gaan lezen, tekenen enz....dus zoveel nut heeft dat niet.

familie

Ik zou je bevindingen met je familie (de ouders van dit kind) delen en ze eventueel adviseren een gesprek met school aan te gaan en/of een andere school te zoeken.

Mochten ze dit niet nodig vinden, dan is dat aan hen. En dan kun jij het verder loslaten.

Nikita

Nikita

10-01-2020 om 11:34

Dat kan ik doen. Maar wat zeggen ouders als ze naar school toe stappen?. Iedereen weet dan dat dit van mij afkomt. Ik wil geen problemen op school.

ja en?

Je hebt het zelf ook al bij collega's aangegeven, zeg je, maar die doen er niet zoveel mee. Dan mag jij je zorg toch ook wel uitten bij je familie? Een andere optie is om het zelf eerst nog een stapje hogerop te zoeken (directie?)

Overigens kunnen de ouders ook zeggen dat ze zelf de indruk hebben dat het niet zo lekker loopt met hun kind, zonder al te expliciet te zijn.

Kortom

Jij vindt dat jij beter weet wat dit familielid/kind nodig heeft dan de leerkrachten die hem in de klas hebben. Dat kan best zo zijn, hoeft niet, maar het is ook niet jou taak.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Je hebt het nu gezegd.
Ik zou wel proberen het gesprek aan te gaan met deze jongen. Misschien moet het even doordringen maar zijn tijd om te leren is NU. NU kan hij gebruik maken van de begeleiding die hij krijgt om een mooi schooldiploma te halen waar hij later een vak mee kan leren.
Soms zijn er meerdere van dit soort gesprekjes nodig, en ik zie je wel in staat, om dit te doen.
Soms vinden leerlingen het ook oneerlijk. De leerkracht is niet eerlijk, het is te druk in de klas, geeft niet wat. Echter het helpt je niet aan een diploma als je je dan aan de les gaat onttrekken.
Kijk wat je wel kunt doen zodat dat diploma binnen jou bereik komt. Niemand gaat het voor je halen, het is jou kans op een diploma. Laat je niet afleiden.

Nou zoiets dus. En uiteraard, eerst vraag je geduldig na wat nu het probleem is dat hij de les niet volgt en gaat striplezen. Niet het striplezen is erg, prima zelfs, maar wel als je je schooltijd nuttig hebt gebruikt voor de les die dan aan de beurt is.

Mijn zoon, ook REC onderwijs gehad, had wel dat soort gesprekjes van mij nodig. Gelukkig kon ik niet zien hoe het op school toeging hoewel ik er veel vertrouwen in had. Niet iedereen was heel geschikt maar er waren toch echt wel leerkrachten, mentoren en ambulant begeleiders die zich blijmoedig steeds weer inzetten voor dit moeilijke werk.

Ariana

Ariana

10-01-2020 om 17:46

Jij denkt het dus beter te weten

Jij bent een hulp in de klas en jij denkt beter te weten dan docenten hoe ze met de kinderen moeten omgaan. Best aanmatigend. De leerkracht heeft te maken met een hele groep kinderen en jij let alleen op je neefje. Soms moet een leerkracht fout gedrag laten gaan omdat hij met andere kinderen bezig is of omdat er geen tijd is voor een eventuele discussie of scène.

rutiel

rutiel

13-01-2020 om 13:53

Andere school?

Het lijkt of je je niet alleen zorgen maakt om je familielid, maar sowieso vindt dat er op deze school niet goed wordt lesgegeven. Misschien wordt het tijd om je diensten aan te bieden aan een school waar je je meer thuis voelt?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2020 om 09:46

Nikita

"Ook is M. boos onder deze les omdat hij niet wilt werken."

Een leerkracht die het werkwoord 'willen' niet correct kan vervoegen. Daar word ik pas boos om...

(ja, de 2e keer van de week, de taalpolitie houdt er voor nu weer even mee op)

rutiel

rutiel

14-01-2020 om 13:13

Nikita is geen leerkracht (zie #3)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.