Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het Nederlandse schoolsysteel - ik snap er niet veel van

Goeiemorgen, 

Ik lees hier al een hele tijd mee, en als Vlaamse lukt het mij niet om het Nederlandse schoolsysteem te begrijpen
In België is het vrij simpel: iedereen heeft vrije keuze van school en van schoolniveau (algemeen vormend, technisch of beroeps). Niemand kan je verplichten om een bepaalde keuze te maken. Maar ik heb het idee dat die keuze in Nederland veel minder vrij is, en van je schoolresultaten afhangt, of vergis ik mij daarin? Ik zie hier vaak dingen verschijnen als HAVO advies. Betekent dat dan dat je kind verplicht HAVO moet volgen? 

Waarom de nieuwsgierigheid? Zoon heeft sinds kort een vriendin, en ze woont in Eindhoven. Ze volgt nu MAVO, en zegt dat ze onder haar niveau zit, en eigenlijk nog iets extra zou willen studeren. Dus ik probeer een beetje te snappen waar dit over gaat Bedankt voor jullie uitleg. 

Freya


De middelbare scholen zijn hier in niveaus onderverdeeld, en op basis van je resultaten in het lager onderwijs krijg je een advies voor het niveau van vervolgonderwijs. Scholen zullen iha een leerling niet aannemen voor een niveau dat hoger ligt dan het advies vanuit de basisschool. Een lager niveau kan vziw wel. 

Blijkt tijdens de middelbare school dat je eigenlijk een hoger niveau aankan dan waarop je bent begonnen, dan kun je alsnog een niveau omhoog, soms al tijdens de opleiding, maar het kan ook zijn dat je eerst eindexamen doet in Havo (een 5-jarige opleiding) en daarna besluit alsnog door te stromen naar VWO (een 6-jarige opleiding). Dat betekent dan in dit voorbeeld dat je na 5 Havo - afgesloten met eindexamen - alsnog 5 VWO doet, en daarna 6 VWO. Je doet dan dus 2 keer eindexamen. Dit noemen ze ook wel 'opstromen'.

Op de school waar mijn oudste vorig jaar eindexamen VWO deed was ook een meisje dat dit kunstje maar liefst 2 keer had gedaan: VMBO-T, eindexamen, vervolgens Havo, eindexamen, vervolgens VWO, eindexamen. Dat meisje moet over een bovenmenselijk doorzettingsvermogen beschikken. 

Omgekeerd: blijkt het aanvankelijke niveau toch niet haalbaar, dan kan je ook een niveau zakken. Bijvoorbeeld: je blijft zitten in 2 Havo, gaat na de 2e keer 2e klas naar 3 Havo, dreigt dan weer te blijven zitten, en krijgt dan de boodschap dat je niet op de Havo kan blijven en moet 'afstromen' naar VMBO-T.

zit je in België dan op VWO als je dat helemaal niet kan bv? Omdat je zelf koos?

Miepjecody schreef op 02-03-2023 om 08:19:

zit je in België dan op VWO als je dat helemaal niet kan bv? Omdat je zelf koos?

Nee, in België wordt veel later geselecteerd. Mavo, havo, vwo en gymnasium zitten allemaal in het ASO, dat voor iedereen 6 jaar duurt. Voor mensen met een meer praktische interesse is er TSO (technisch) maar ook daarmee mag je naar het hbo. Er zijn wel makkelijkere en moeilijkere richtingen, Latijn-wiskunde is typisch gymnasiumniveau, economie of maatschappij meer mavo-havoniveau. Maar iedereen doet 6 jaar, dus ze leren wel meer dan op de mavo. Het democratische hieraan is dat iedereen met een ASO-diploma naar het hbo of de universiteit mag. Natuurlijk adviseert de school hierbij en veel opleidingen gebruiken toelatingstoetsen. In het hoger onderwijs vindt de definitieve selectie pas plaats. Dat is fijn voor laatbloeiers.

iedereen met een middelbare school diploma mag naar de universiteit of hogeschool? Dat kan toch helemaal niet? Er zijn toch gewoon verschillen in niveau. Kunnen we toch niet ontkennen

Temet schreef op 02-03-2023 om 08:18:

De middelbare scholen zijn hier in niveaus onderverdeeld, en op basis van je resultaten in het lager onderwijs krijg je een advies voor het niveau van vervolgonderwijs. Scholen zullen iha een leerling niet aannemen voor een niveau dat hoger ligt dan het advies vanuit de basisschool. Een lager niveau kan vziw wel.

Blijkt tijdens de middelbare school dat je eigenlijk een hoger niveau aankan dan waarop je bent begonnen, dan kun je alsnog een niveau omhoog, soms al tijdens de opleiding, maar het kan ook zijn dat je eerst eindexamen doet in Havo (een 5-jarige opleiding) en daarna besluit alsnog door te stromen naar VWO (een 6-jarige opleiding). Dat betekent dan in dit voorbeeld dat je na 5 Havo - afgesloten met eindexamen - alsnog 5 VWO doet, en daarna 6 VWO. Je doet dan dus 2 keer eindexamen. Dit noemen ze ook wel 'opstromen'.

Op de school waar mijn oudste vorig jaar eindexamen VWO deed was ook een meisje dat dit kunstje maar liefst 2 keer had gedaan: VMBO-T, eindexamen, vervolgens Havo, eindexamen, vervolgens VWO, eindexamen. Dat meisje moet over een bovenmenselijk doorzettingsvermogen beschikken.

Omgekeerd: blijkt het aanvankelijke niveau toch niet haalbaar, dan kan je ook een niveau zakken. Bijvoorbeeld: je blijft zitten in 2 Havo, gaat na de 2e keer 2e klas naar 3 Havo, dreigt dan weer te blijven zitten, en krijgt dan de boodschap dat je niet op de Havo kan blijven en moet 'afstromen' naar VMBO-T.

Veel vo-scholen willen helemaal geen zittenblijvers in jaar 1 en 2, soms ook 3. Als je een paar onvoldoendes hebt beginnen ze in februri al te drammen dat je moet afstromen als je niet snel je onvoldoendes wegwerkt. Je krijgt er een lijst bij met scholen, dat dan weer wel 😑

Freya13

Freya13

02-03-2023 om 10:07 Topicstarter

In België mag iedereen naar het hoger onderwijs, ja. Voor leerlingen uit het Beroepsonderwijs is dat uiteraard niet realistisch (ze zijn er ook helemaal niet op voorbereid) maar er is niemand die het je echt kan verbieden. 
Hier wordt heel erg ingezet op bijwerken en extra lessen om op die manier onvoldoendes te vermijden en zittenblijven te vermijden. Afstromen zoals jullie het noemen, wordt hier als allerlaatste oplossing gezien. 

duizel schreef op 02-03-2023 om 08:57:

iedereen met een middelbare school diploma mag naar de universiteit of hogeschool? Dat kan toch helemaal niet? Er zijn toch gewoon verschillen in niveau. Kunnen we toch niet ontkennen

Zoals ik het begrijp: Nee, niet iedereen mag naar de universiteit of hogeschool. Wel mag iedereen een toelatingstest doen. Als je slaagt voor die test, mag je inderdaad naar de universiteit of de hogeschool. 


Zelf heb ik als Nederlandse ook zo'n toelatingstest in België gedaan (geneeskunde). Ondanks dat ik een vwo-diploma had, was mijn niveau toch te laag en haalde ik de test niet (zelfs meerdere jaren niet). Uiteindelijk heb ik in Nederland een andere studierichting aan de universiteit gedaan. 

Voor Freya: dit is een handig overzicht om ieder geval de feiten te begrijpen:

correctie, ik mag geen linkjes plaatsen kennelijk.

Zie op de Nederlandse wikipedia pagina en dan Onderwijssysteem in Nederland.

Het Nederlandse schoolsysteem is zó ingericht, dat je voor alle vakken een diploma moet halen op het niveau van je laagste vak.

Frans kon ik met gemak op VWO-niveau doen, maar Wiskunde met moeite op de Mavo. Dus een Mavo-diploma, je kunt niet "differentiëren".

afrodite05 schreef op 02-03-2023 om 10:19:

[..]

Zoals ik het begrijp: Nee, niet iedereen mag naar de universiteit of hogeschool. Wel mag iedereen een toelatingstest doen. Als je slaagt voor die test, mag je inderdaad naar de universiteit of de hogeschool.


Zelf heb ik als Nederlandse ook zo'n toelatingstest in België gedaan (geneeskunde). Ondanks dat ik een vwo-diploma had, was mijn niveau toch te laag en haalde ik de test niet (zelfs meerdere jaren niet). Uiteindelijk heb ik in Nederland een andere studierichting aan de universiteit gedaan.

Oké. Dus eigenlijk doe je een extra examen om naar de opleiding van je keuze te mogen. 

Ik weet nog niet goed wat ik ervan vind. Ik vraag me af of je er gelukkig van wordt als je altijd op je tenen loopt en er met bijlessen ed doorheen getrokken wordt. Of dat het Nederlandse systeem met een vmbo  dan toch beter passend zou zijn. Of zou een leerling achteraf toch blij zijn met alle extra input?

Hier heb je wel al brugklassen waarbij je twee niveaus bij elkaar hebt en er pas na 2 jaar een echte keuze gemaakt wordt.  Dat vind ik wel een goed iniatief.

Ik vraag me af of je er gelukkig van wordt als je altijd op je tenen loopt en er met bijlessen ed doorheen getrokken wordt. Of dat het Nederlandse systeem met een vmbo dan toch beter passend zou zijn. Of zou een leerling achteraf toch blij zijn met alle extra input?

Of andersom, als je een VWO+ leerling bent en op de basisschool altijd wordt uitgemaakt voor studiebol - het was echt heel fijn om gewoon ingewikkelde vragen te mogen stellen (zonder ogen-gedraai van klasgenoten), maar ook confronterend om eens in een klas te zitten waar andere mensen hoger scoorden dan ik voor bepaalde vakken. Hier niet echt een voorstander van de middenschool, dat moge duidelijk zijn...

Het Belgische systeem lijkt mij zo op het gezicht eerlijker: je kan zelf bekijken wat je aankan, en je kan altijd proberen om dmv de toelatingstest toegelaten te worden tot de hogeschool of universiteit van je keuze. Niet het probleem van het te vroeg in hokjes stoppen, en ook zo te zien ook minder het probleem dat je wordt tegengehouden door het niveau van je slechtste vak, zoals Poezenmeisje hier schetst. 

Overigens kan je hier in Nederland ook zonder vwo diploma wel naar de universiteit dmv de route van het colloqium doctum (mits 21+), ik weet niet of er iets vergelijkbaars is voor hbo, maar dat zou me wel logisch lijken. 

Je kunt in Nederland inderdaad niet zomaar naar elk niveau gaan als je dat wil. Dat lijkt me ook niet wenselijk, zowel voor leerlingen niet als voor scholen en medeleerlingen niet. Een gymnasiast is er niet bij gebaat als de klas vol zit met mensen die eigenlijk op de havo of de mavo thuishoren. Ook scholen zijn er niet bij gebaat onderwijs te moeten verzorgen dat niet passend is bij de leerlingen. 

Voor sommigen is later selecteren wel handiger, maar als je dan voor een vervolgopleiding alsnog een toelatingstoets moet maken, wat heb je dan aan een middelbare schooldiploma? Het is op zich ook wel fijn dat een middelbare school diploma een soort basisniveau heeft zodat vervolgopleidingen weten wat ze ongeveer binnen krijgen qua kennis en vaardigheden. 

Ik heb een paar neven die in België op school hebben gezeten en die heb ik nooit gehoord over toelatingstesten. Eentje heeft in België de middelbare gedaan en in Nederland de universiteit en die werd zonder meer toegelaten. Eentje heeft in België de middelbare en de hogeschool gedaan. Hij was op de middelbare twee keer blijven zitten, maar dat was met toelating blijkbaar geen probleem. Ze hadden alleen geen eindexamen zoals wij. Als je in de zesde klas 'over' ging, haalde je je diploma. 

Hier in de regio gaan ook wel vaker juist de meer praktisch ingestelde leerlingen naar België naar school omdat ze daar meer praktijkvakken hebben en ze daar ook meteen 'een vak leren'. Zeg maar, vmbo en mbo in zes jaar. 

Colloquium doctum (21+-test) bestaat voor zowel hbo als universiteit. Dat is eigenlijk voor mensen die door omstandigheden nooit een middelbare schooldiploma hebben gehaald of door problemen zijn afgestroomd onder hun niveau.

mut

mut

02-03-2023 om 11:30

Heel veel leerlingen stromen "af" naar meer praktisch onderwijs in België. BSO (beroeps secundair onderwijs) heeft ook voor een aantal richtingen ( bv kantoor) een zevende jaar. En er zijn speciale tussenopleidingen die makkelijker zijn dan HBO of Universiteit. Verder wordt er wel degelijk advies gegeven aan leerlingen lagere school, klas 1 heeft zowel een A-stroom als een B-stroom. Pas in klas 3 splitst zich dat breder uit naar bv O en L (organisatie en logistiek wat een B richting is ) of MW ( mens en welzijn wat een A richting is) Dit hoort bij de nieuwe benamingen, nieuwe eindtermen / schoolvernieuwing. Klas 5/ 6/ 7 zijn nog volgens het oude systeem in ASO, TSO en BSO. Ik heb heel veel leerlingen die eerst een jaar aso gedaan hebben en toen langzaam afgezakt zijn. Een groot probleem met veel verlies van leermotivatie.

" Een gymnasiast is er niet bij gebaat als de klas vol zit met mensen die eigenlijk op de havo of de mavo thuishoren."

Maar dat lijkt me een spookbeeld, want ook de leerlingen zelf hebben er geen baat bij dat ze les krijgen op een niveau dat duidelijk te hoog gegrepen is. Maar het komt regelmatig voor dat kinderen toch te laag worden ingeschat, dat leidt in het Nederlandse systeem tot allerlei krampachtig gedoe, en dat lijkt in het Belgische systeem te worden vermeden. Kies gewoon wat je zelf denkt aan te kunnen, en dan zien we wel. Valt denk ik veel voor te zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.