
mar-ank
27-01-2010 om 13:50
Het valt weer tegen... [problemen met rekenen in groep 7]
Mijn dochter heeft problemen met rekenen. Zit nu in groep 7, en dit speelt al vanaf groep 5. Toen ontdekte ik zelf dat ze nog op haar vingers rekende. Daardoor kwam ze in de problemen (want boven de 100 kom je echt vingers te kort), en loopt ze nu nog steeds achter de feiten aan.
Probleem is dat de methodegebonden toetsen wel goed gaan, maar de cito niet. Nu heeft ze weer alles voldoende tot ruim voldoende, maar de cito een D. Dat vindt ik onder de maat. Ik loop dus vanaf groep 5 al bij de IB-er de deur plat, maar er gebeurt weinig tot niets. Af en toe probeert hij wat met haar, maar er zit geen structuur in. En echt onderzocht wat het probleem is heeft hij ook nooit. Volgens hem zit het in het automatiseren (en dat kan best kloppen), maar doe daar dan iets aan zou ik zeggen. En dat lukt niet met twee keer een kwartiertje extra aandacht per half jaar!
Wat moet ik nou beginnen? Ik wil zo graag weten wat er nou echt aan de hand is. Kijk, het kan natuurlijk best dat ze gewoon niet goed is in rekenen. Prima, kan ik best mee leven. Maar dan snap ik het verschil tussen de methode toetsen en cito niet. En dan wil ik wel dat er eerst goed is uitgezocht dat dat inderdaad het geval is. Ik twijfel er enorm aan. Faalangst is ook wel eens genoemd. Kan ook best, maar waarom dan alleen bij rekenen? De rest van de cito heeft ze op B nivo.
Moet ik hier nou de school op aanspreken? Dat ze haar toetsen, en meer aandacht geven? Of moet ik iets anders gaan ondernemen? Iemand tips, ervaringen?
De school zegt steeds; maak je geen zorgen, ze doet het goed, kijk maar naar de methode toetsen. Maar over een jaar heeft ze de echte cito, en als dat dan net zo gaat als nu....

Moppeke
27-01-2010 om 14:51
Maak je geen zorgen, ze doet het goed.....
Ja ja, die ken ik. Helaas maar al te goed.
Het kwartje gaat vanzelf vallen mevrouw, da's ook zo'n dooddoener.
Ga een gesprek met de leerkracht aan en laat er geen gras over groeien. Vraag een test aan bij de IB-er, maar misschien is dat al gebeurd? Die test wijst uit waar je dochter moeilijkheden heeft, en daar kan dan aan gewerkt worden.
Je schrijft dat de IB-er al met haar bezig is, monitoren die handel. Op gezette tijden samen met de leerkracht de voortgang bespreken. Wat houd de begeleiding in, welke probleemgebieden worden aangepakt, zit er over een tijdje verbetering, enz enz.
Wij hebben vanaf eind groep 4 onze zorg geuit over spelling en rekenen bij onze dochter en zijn vele malen met een kluitje in het riet gestuurd, met allerlei dooddoeners. Nu in groep 7 blijkt mijn dochter toch een achterstand te hebben en baalt ze zelf verschrikkelijk omdat ze bepaalde dingen niet goed kan. Dat frustreert enorm. En laten dat nou precies die punten zijn die wij al lange tijd aangeven. De leerkrachten hebben het er echt 2 jaar lang bij laten hangen, en onze zorgen weggewuifd. Heel irritant.
Dus ga vooral een gesprek met de leerkracht aan en vraag door en laat het er niet bij zitten. Dring aan op intensere begeleiding, maar vooral: blijf het steevast monitoren en evalueer tussentijds de gemaakte afspraken. Al is het al om de leerkracht scherp te houden.
Als jij je zorgen maakt; tegen moeders intuitie kan niemand op, laat je niet afschepen.
Volgende maand heb ik weer een voortgangsgesprek met de leerkracht om te meten of er voortgang is en eventuele verdere vervolgbegeleiding te bespreken. Ik laat nu niet meer los, en dat weet de leerkracht nu ook.
In ons geval hebben we ook de conclusie getrokken dat er slecht onderwijs gegeven wordt op de school van onze dochter en dat dit nooit had mogen gebeuren. Zeker niet als ouders keer op keer duidelijk aanleiding zien tot.
We moeten nog anderhalf jaar, we maken er het beste van. Maar 'had ik maar nog vasthoudender geweest' klinkt nog vaak in mijn achterhoofd. Manlief zegt dat dat toch geen zin gehad had, school had toch poep in het oog, en bananen in het oor

mar-ank
27-01-2010 om 15:28
Moppeke
Erg overeenkomende ervaringen! Ik denk ook regelmatig; had ik maar. Maar ik vind eigenlijk dat ik er best bovenop heb gezeten. Maar als de school steeds zegt; het gaat goed, wil ik ook niet iedere maand weer komen 'zeuren'. Maar dat ga ik nu dus wel doen.
Volgens mij is onze dochter nooit echt getoetst. Zelf zegt ze dat ze een keer samen met de IB-er haar CITO heeft doorgekeken om te zien hoe ze het had aangepakt. En ze heeft een keer een van de methode toetsen samen met hem gemaakt. Maar geen toets om precies het probleem op te sporen. Daar heeft hij het wel eens over gehad tegen mij (vorig jaar alweer) maar volgens mij vind hij dat gewoon teveel gedoe. Maar nu zal ik er op staan dat hij het toch gaat doen. Het ergste vind ik nog dat dochter zelf nu zegt; ik kan gewoon niet rekenen. Terwijl dat volgens mij helemaal niet zo is; ze heeft het gewoon nooit goed geleerd. En dat is een fout van de school, en niet van haar.
Of het probleem nog opgelost kan worden in het jaar tot de eind-Cito weet ik niet, maar ik wil nu in ieder geval weten wat het probleem precies is! En ik ga er nu bovenop zitten. Dan ben ik maar een 'zeur-moeder': pech! En ik weet ook best dat er kinderen op school zitten met grotere problemen, maar daar hoeft mijn dochter toch niet de dupe van te worden?!?

kaatje43
27-01-2010 om 17:12
Zoon hier hetzelfde gehad
Methodetoetsen deed hij prima (goed tot zeer goed). LVS toetsen was drama. Regelmatig E en D score. Vraagstelling was heel anders. Leerkracht is er in gedoken om te kijken wat voor hem nu het probleem was. Entreetoets dramatisch slecht gemaakt. Een percentiel van 37, mede door de rekentoetsen en door begrijpend lezen. Door het regelmatig oefenen in de klas en hem ook toetsen over laten maken is het uiteindelijk goed gekomen. Zijn eindtoets was HAVO en hij doet het al 3 jaar prima daar. Ligt bij haar misschien ook het probleem bij het goed lezen van de toetsen? Ga er gewoon achteraan op school. Nu kan het nog, volgend jaar ben je te laat.

mar-ank
27-01-2010 om 17:46
Klopt
Jouw verhaal klopt voor een groot deel. Vorig jaar was het verhaal van school dat het in de heel andere vraagstelling van de cito zit. Daar zouden kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen problemen mee hebben. Alleen, onze dochter had altijd een 'goed' voor begrijpend lezen. Nou zie ik dit jaar dat ze gezakt is naar 'voldoende'. Maar dan nog, zou dat het probleem toch niet moeten zijn.
Maar omdat er meer kinderen met dit probleem waren zouden ze gaan oefenen. Iedere dag een oude cito-som op het bord en dan klassikaal bekijken hoe je die moest maken. Nou moet ik nog eens navragen of ze dat ook echt hebben gedaan. Ze zijn er wel mee begonnen, maar of ze het ook tot nu toe volhouden...
De methode sluit wat dat betreft ook niet aan bij de cito. Nou hebben ze de pech dat de school dit jaar over zou gaan op een nieuwe methode die beter aansluit, maar de drukker was niet op tijd klaar voor dit schooljaar. Dus nu hebben ze besloten dat ze groep 7 en 8 niet meer voor anderhalf jaar op een nieuwe methode laten over gaan. Helaas...

Inge M
27-01-2010 om 20:41
Waarom wacht je op actie van school?
Natuurlijk moet je doorgaan met acties richting school.
Maar mijn voorkeur zou het zijn om zelf aan de slag te gaan. Er zijn toetstrainers en cdroms met oefenstof voor entreetoets en citotoets. Er zijn heel veel websites met oefeningen.
Begin met 2 of 3 klassen lager dan je dochter en begin te oefenen. Ga er vaak bij zitten en kijk bij welk type sommen het misgaat. Ga dan dat soort sommen oefenen.
Een makkelijkere maar ook duurdere oplossing is het inhuren van een prive-ib-er.
Helaas is het niet zo dat school volledige zorg biedt voor alle kinderen. Dus je zult zelf iets moeten ondernemen als je wilt dat het eindresultaat voor je dochter goed is.

mar-ank
27-01-2010 om 23:13
Inge
Goed plan, en ben ik ook zeker van plan te doen. Maar, dan wil ik wel eerst graag weten waar het probleem zit; is het het automatiseren, is het dat ze gewoon slecht is in rekenen, is het faalangst, of nog iets anders? En ik ben geen deskundige, en ik dacht de school wel (al begin ik wel te twijfelen).
Vorig jaar heeft ze een paar keer huiswerk van school gehad. Eenvoudige sommetjes, rijtje na rijtje. Maar dat was een ramp. Dat zag ze vooral als soort straf. Dus ik wil best met haar aan de slag, maar dan wel gericht. Ik wil eerst weten waar het probleem zit, zodat we daarmee kunnen gaan oefenen. Dan hoop ik dat ze zelf ook merkt dat ze daar profijt van heeft.

Inge M
27-01-2010 om 23:21
School is geen deskundige
Dat idee kun je echt overboord gooien. School kan eventueel de schoolbegeleidingsdienst inzetten. Die zijn in ieder geval deskundiger dan de leerkrachten op school. Maar de grootste deskundige ben jij.
Als jij met haar gaat oefenen ga jij vanzelf merken wat het probleem is. Bovendien zal het niet zoveel uitmaken wat het probleem is, je moet gewoon die dingen gaan oefenen die zij moeilijk vindt, of dat nou door automatisering komt, door faalangst of door wat dan ook.
Mijn advies: wacht niet meer, ga aan de slag.

kaatje66
28-01-2010 om 08:49
Hier precies hetzelfde
Onze dochter heeft ook rekenproblemen. In groep 6 haalde ze een D voor haar cito terwijl haar punten voor methodegebonden toetsen altijd ruim voldoende waren. De juf is met haar gaan oefenen en ze ging van een D naar een B. Vooral met automatiseren had ze veel problemen waardoor ze toch veel van de basis miste. En toen kwam de entreetoets!!! Wij zijn ons echt rot geschrokken en de juf trouwens ook. Verklaring hiervoor was dat het een andere vraagstelling was en dat de methodegebonden toetsen gaan over de lesstof van de afgelopen weken. En de Cito-toetsen en entreetoets over een langere periode. In groep 7 vonden de leerkrachten het niet nodig dat er nog iets aan gedaan werd en dat heeft geresulteerd in een nog slechtere entreetoets en Cito-scores (D) En een achterstand van een jaar eind groep 7. Waar we tijdens het laatste rapport achterkwamen. En de juf doodleuk vertelde dat onze dochter nog op haar vingers telde en dat ze niet kon automatiseren. Wat wij al heel het jaar aan het roepen waren!!! We hadden een kind wat onzeker was, niet meer wilde rekenen niks meer aan de juf durfde te vragen etc. Toen hebben we zelf maar weer actie ondernomen. Gesprek gehad met de nieuwe directie dat er nu eindelijk eens iets moet gaan gebeuren. Het gesprek was duidelijk maar wel heftig. En ineens viel het kwartje op school en kon alles. We hebben in Belgie zelf een onderzoek laten doen en daar kwam dyscalculie uit. We zijn naar een rt-er gegaan. En we oefenen met toetstrainers etc. Ze is nog verder getest door de ib-er, ze krijgt extra begeleiding etc. De achterstand is ze aan het inlopen, de basisstof is opnieuw doorgenomen om te kijken waar ze vastloopt. Maar dit komt ook door een gedreven leerkracht die wel ziet dat we al jaren zeggen dat er iets niet goed ging met onze dochter. En die wel actie heeft ondernomen. Ze zal altijd moeite houden met rekenen maar het gaat nu goed. Ze is niet meer zo onzeker en vindt rekenen weer leuk.
Mijn tip is om er boven op te gaan zitten op school. De rekenstof in groep 7 is moeilijk en erg belangrijk. Het is natuurlijk wel van de zotte dat je zo lang bezig moet zijn om dingen boven water te krijgen. En waar gezegd wordt dat een D score niet zo erg is en dat er pas in groep 8 actie wordt ondernomen.
Succes
groetjes Kaatje(66)

Fransien
28-01-2010 om 14:46
Gewoon zelf uitleggen
Hoi Mar-Ank,
Ik geef bijles nederlands aan een paar buitenlandse kinderen met een taalachterstand die het daardoor erg moeilijk hebben op school. Dat wil zeggen dat ik veel woorden uitleg, veel met ze lees, maar ook rekenen en andere vakken uitleg, en dan ook voornamelijk de begrippen, als je een achterstand in nederlands hebt, volg je de uitleg vaak ook niet. Deze kinderen (normale intelligentie overigens) hebben vaak baat bij uitleg waarbij ze iets vast kunnen houden. Deelsommen hebben we dus gemaakt met een grote pot bonen, zoveel bonen uittellen en in zoveel gelijke stapeltjes verdelen (grote tros druiven doet wonderen als er veel geoefend moet worden). Helpt prima. Taartbodem met allerlei soorten vruchtjes bij introduceren van breuken, leuk en lekker (en je oefent met de namen van de vruchten). Ze hebben nu zoveel lol in rekenen gekregen dat ze zelfs vrijwillig forse rekenbladen maken. Je hebt op deze manier ook vlot door of het begrip er niet is, of dat de woordenschat niet toereikend is (al zal dat bij jou waarschijnlijk niet spelen). Bij boeken lezen helpt het ook om verfilmde boeken te nemen en de film huren in het vooruitzicht stellen.

mar-ank
29-01-2010 om 09:01
Toetstrainer
Ik denk dat ik maar eens zo'n toetstrainer ga aanschaffen. Dan kan ze thuis oefenen. Alleen twijfel ik nou weer tussen de toetstrainer Hoofdrekenen of die van Cijferend rekenen en Leessommen.
Verder heeft ze een DS met Braintrainer er op. Daar zit een onderdeel op waarin je sommetjes moet maken (optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen onder de 100). Zou het voor het automatiseren kunnen helpen om dat iedere dag te doen?

mar-ank
29-01-2010 om 09:57
Pelle
Ha! Ik herken je verhaal. Onze jongste dochter is heel goed in rekenen. Laatst moesten we ergens naartoe met een aantal verschillende bussen. En wat verzint zij dan; alle bus-nummers bij elkaar optellen. Gewoon, voor de lol. Nou, die lol snapt oudste dochter he-le-maal niet!
Ambrasoft hebben wij ook. Dus die zal ik ook weer eens tevoorschijn halen. Het is wel een versie van een aantal jaar geleden, maar ik neem aan dat dat niets uitmaakt. Waarom ik aan de DS dacht, is dat ze die bijna dagelijks wel even pakt. En dan zou ik kunnen afspreken; eerst braintraining doen, en dan mag je pas een spelletje.

kaatje66
29-01-2010 om 11:50
Toetstrainer
De toetstrainers rekenen en taal zijn of komen ook uit op de DS. ZOu eigenlijk in september al uitkomen, toen werd het januari maar ik ben aan het zoeken geweest op internet en het is me niet duidelijk of hij al te koop is of niet. Ik wilde hem ook bestellen voor onze dochter maar die doet komende week al haar cito, maar aangezien dat ze toch rekenproblemen heeft wil ik hem toch gaan bestellen. OOk omdat het op de ds kan. Eerst rekenen en dan een spelletje!!! Nu nog even uitvogelen waar ik hem kan kopen.
Ambrasoft hebben we hier ook liggen en daar rekent ze ook nog mee. Ook al een oudere versie.
groetjes Kaatje(66)

mar-ank
29-01-2010 om 14:49
Goede tip, maar...
Bedankt voor de tip. Maar, ik heb ook even gezocht en volgens mij zijn ze nog niet uit. Op de site van Wehkamp staat 5 augustus 2010 als releasedatum. Dat duurt mij iets te lang. Jammer, want op de DS zou wel mijn voorkeur hebben!
Nou ga ik toch maar voor de toetstrainers Rekenen. Of kan ik beter de toetstrainer Entreetoets nemen? Die is speciaal voor groep 7. Het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is.

Moppeke
29-01-2010 om 19:13
Ambrasoft
Wij een tijd geleden Ambrasoft in huis gehaald en mijn dochter werkt er graag mee.
Je kunt allerlei pakketten bestellen, wij hebben er eentje met zowel taal als rekenen.
Snuffel eens op de site, misschien is het wel iets voor je. Het is zeker zeer betaalbaar.

mar-ank
29-01-2010 om 19:26
Moppeke
Wij hebben dat pakket van Ambrasoft ook. En dat is inderdaad goed. Sluit goed aan bij wat ze in de klas doen. Alleen, het probleem zit niet zo zeer bij wat ze in de klas doen; dat gaat (redelijk) goed. Het probleem zit hem er voor een groot deel in (vermoed ik) dat de cito-sommen heel anders zijn dan de sommen in de methode. Dat in combinatie met het feit dat ze toch al niet zo handig is met optellen en aftrekken maakt dat ze de mist in gaat. Daarom wil ik er nog graag zo'n toetstrainer bij hebben. Dan kan ze dat type sommen oefenen. Dat doen ze nu in de klas ook wel, maar niet voldoende volgens mij. Ik hoop dat als ze in de gaten krijgt dat cito-sommen ook gewone sommen zijn, dat ze zich daar dan niet meer druk om maakt, en zich kan gaan concentreren op het optellen en aftrekken.
(Dat is de theorie, of het in de praktijk ook zo zal werken is een tweede...)

kaat
01-02-2010 om 13:33
Onderzoek
Onlangs heb ik mijn dochter laten testen om te kijken waar de rekenproblemen vandaan komen. Je hebt dyscalculie, maar dan heb je totaal geen rekenkundig inzicht. Rekeninzicht heeft onze dochter wel.
Uit de test is gekomen dat de rekenproblemen worden veroorzaakt door dyslexie (die wisten we al) en een zeer korte termijn geheugen. Door dit korte termijn geheugen lukt het haar gewoon niet om eenvoudige rekensommen uit te rekenen. Zoals de toetser al zei: 9 + 2 weet ze gewoon niet.
Ondanks deze problemen doet ze wel vwo. Misschien moet je eens kijken of je dochter door een specialist op rekengebied bekeken kan worden. Ik heb mijn dochter bij Braams laten testen en ik declareer het bij mijn ziektekostenverzekering onder psychologisch onderzoek. Ik krijg 80% vergoed en ik hoef niet meer te zoeken waar de problemen vandaan komen. Ik weet nu wel hoe ik mijn dochter gericht kan helpen zonder die automatisering te zwaar te belasten.
succes,
kaat