Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

15-03-2009 om 18:28

Hoe bezorgd moet je zijn over de zeer zwakke basisschool?

Hoi allemaal

Deze week kregen wij (als ouders) via een avond op school te horen dat de basisschool van onze kids op de lijst komt te staan van "zeer zwakke basisschool"...
Een heel verhaal hoe zoiets tot stand komt en uiteraard gevolgd door het zgn. plan van aanpak waarin beterschap wordt beloofd en waarbij school er flink aan zal moeten trekken om weer van deze lijst af te komen. Een van de redenen was o.a. de zwakke Cito-scores (onder het landelijk gemiddelde).

Twee kids op deze school waarbij ik van dochter weet (groep 4) dat ze een achterstand heeft in taal en rekenen.

Alle info duizelt me nog en ik weet nog steeds niet goed wat te doen.
Zou dit reden zijn om kids van school te halen ?
Ik wil qua onderwijs het meest optimale voor mijn kids en heb daar nu eigenlijk niet meer zo'n goed gevoel over...

Wie heeft ervaring met de zeer zwakke basisschool ?

groet Sanne


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook 2 jaar geleden

Onze dochter zat net op school, ook getwijfeld om van school te wijzigen.
Hier bleek een groot deel ook te liggen aan geharrewar onder leerkrachten, die niet eens samen konden eten tijdens de pauze wegens het niet samen door 1 deur kunnen/meningsverschillen over inhoudelijke zaken mbt tot onderwijs.

Plan van aanpak gekomen, geheel nieuw lerarenteam, de rest ging ander werk zoeken. Het gaat nu perfekt moet ik zeggen. We hebben gelukkig het voordeel dat we 2 slimme meiden hebben, 1 is na de herfstvakantie versneld naar groep 4 gegaan, de ander gaat misschien na de meivakantie aansluiten in groep 3 om daarna in september door te stromen naar 4.
Het onderwijs is wel naar een hoger peil gehaald, heel zelfstandig werken in eigen tempo, ook kleuters die weektaken hebben en planborden. Alles werd hier op school nl. klaargelegd en voorgekauwd.

De school waar kinderen van m'n man heengingen sinds december zeer zwakke school, kinderen zijn na voorjaarsvakantie veranderd van school, daar was zo'n furieuse reaktie van de leerkrachten dat het onderwijs daarna nog verder achteruit ging ipv koppen bij elkaar steken. Zij hadden niet zoveel tijd meer in te halen tot aan voortgezet onderwijs, kinderen zaten in bovenbouw.

Zou eerst plan willen lezen, wat gaat er nu gebeuren.

De verwachting is hier dat bij de volgende controle alles weer goed wordt bevonden maar er is ook keihard aan gewerkt, 2e jaar cito's boven gemiddeld en keigoed samenwerken met ouders en onderling als leerkrachten. Goede verslaglegging vd leerlingen was hier ook een item.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Yaniece

De school waar de kinderen van m'n man z'n broer heengaan bedoel ik verderop in het verhaal.

Gr. Yaniece

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2009 om 21:57

Sanne

Een basisschool krijgt niet zomaar het predikaat 'zeer zwak'. Natuurlijk zegt het niet alles, maar het is in ieder geval duidelijk dat je niet met een goede school te maken hebt. Je schrijft: "Ik wil qua onderwijs het meest optimale voor mijn kids"
Ik kan mij niet voorstellen dat je optimaal onderwijs krijgt op een 'zeer zwakke school'. Ik zou mijn kinderen zo snel mogelijk laten verkassen naar een betere school. Je ene kind heeft nu al een achterstand. Ik zou er weinig vertrouwen in hebben dat deze school hier adequaat mee omgaat.

senta

senta

15-03-2009 om 22:40

Wegwezen

Een school krijgt echt niet zo maar het predicaat "zeer zwakke basisschool"! (maar zo'n 100 scholen in Nederland). Misschien heb je ook in de pers gelezen dat (ik meen de inspectie zelf) ervoor pleit om deze scholen te sluiten. Het kost namelijk veel tijd, moeite en geld om weer naar behoren te functioneren en dat gaat al die tijd ten koste van de kinderen. Het is maar zeer de vraag hoe snel een bestuur dit kan verwezenlijken. Mij valt altijd op hoe lang die scholen wel niet op die lijst staan. Wegwezen dus!

Nog een tip uit eigen ervaring: kijk of er soms meer scholen die vallen onder hetzelfde bestuur op deze lijst staan. Het zegt namelijk ook iets over hoe zo'n stichting wordt gerund.

succes

Al twee jaar...

Sanne:"Deze week kregen wij (als ouders) via een avond op school te horen dat de basisschool van onze kids op de lijst komt te staan van "zeer zwakke basisschool"... "
Dat betekent dat de school al twee jaar zeer zwak is en dat interventies tot nog toe niet geholpen hebben. Zie de uitleg van de inspectie http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/naslag/Alle_publicaties/Overzicht_zeer_zwakke_scholen
Sanne:"Zou dit reden zijn om kids van school te halen ?"
Dat ligt aan het schooltype en aan de omgeving van de school. Er zijn een heleboel scholen die zwak presteren maar niet op die lijst staan omdat ze telkens weer binnen de tijd en met de hakken over de sloot toch een voldoende halen. De ouders weten dat meestal niet, zoals de ouders van jouw school niet hebben geweten dat de school al twee jaar achtereen zwak presteert (en de jaren daarvoor vast niet heel erg goed presteerde).
Je zult dus zeker moeten weten naar wat voor een school je toe gaat. Dat is niet makkelijk.
Bovendien krijgt je school nu bijzonder verscherpt toezicht en ben je in de positie om te onderhandelen over je eigen kinderen. Bijles te eisen bijvoorbeeld om hun achterstanden weg te werken.
Maar als je te maken hebt met een 'eigenwijs' schooltype, dan is het maar de vraag of dat helpt. Vrije scholen, montessorischolen of andere methodevariaties zijn moeilijker om te vormen omdat ze bevolkt worden door ouders en leerkrachten die overtuigd zijn van hun systeem. Ze willen niet anders. Er zijn er voortdurend een paar die verandering blokkeren.
Andere reden om geen vertrouwen te hebben is als de school het zwarte schaap is van een overkoepelend bestuur. Een dumpschool voor 'lastige' kinderen van andere scholen, een reserveschool voor overtolligheid, een school die ook gemist kan worden omdat de andere scholen van het bestuur het wel goed doen.
Maar als je met een recht toe recht aan openbare school te maken hebt, dan is de kans dat het verscherpte toezicht helpt, tamelijk groot. En eigenlijk kun je in dat geval geen betere school vinden dan eentje die onder verscherpt toezicht staat.
Kijk hier http://www.epub.nl/titel/50 en bestel het boek schoolstrijd in pdf (5 euro). Het stamt uit de tijd dat zeer zwakke scholen nog niet zo genoemd werden, maar er natuurlijk wel waren. Het geeft je inzicht in wat je kunt doen om voor je eigen kinderen de schade te beperken.
Groet,
Miriam Lavell

Sanne

Sanne

16-03-2009 om 16:18

Ook 1 van de redenen is....

onderling gehakketak tussen leerkrachten, veel vertrokken leerkrachten, gerommel met tig invalkrachten, langdurig zieke leerkrachten en als klap op de vuurpijl een-niet-functionerende-directeur (deze man is inmiddels vertrokken, had zelf ontslag genomen nadat het vertrouwen in hem was opgezegd).
Dus ook hierin zal een groot deel van het probleem liggen omdat wij als ouders al jaren klagen over het "gerommel" in het leerkrachtenteam.

In groep 3 heeft de juf bijv. 2 maanden lesgegeven, daarna werd ze ziek en verscheen het hele schooljaar niet weer. Sinds haar ziekte kwam er een legertje aan invalkrachten langs waarbij ik me van sommigen echt afvroeg waarom ze in hemelsnaam ooit de Pabo hadden gedaan, zo stuitend slecht !

Enfin, nog genoeg stof tot nadenken dus, maar zou je dan ook kunnen stellen dat vele leerkrachtwisselingen ook voor een achterstand kunnen zorgen ?????

groet Sanne

pristel

pristel

16-03-2009 om 19:47

Maakt dat wat uit?

Sanne, je schrijft: "Enfin, nog genoeg stof tot nadenken dus, maar zou je dan ook kunnen stellen dat vele leerkrachtwisselingen ook voor een achterstand kunnen zorgen ?????"

Maakt dat wat uit? Een achterstand is een achterstand en het is aangetoond dat kinderen de achterstand die ze op een selchte school hebben opgelopen niet meer inhalen!

Jouw groep-4-er is nog jong en heeft nog een kans de achterstand in te halen, mits hij of zij op een goede school terechtkomt. Op deze school gebeurt het niet.

Wegwezen dus.

pris

senta

senta

16-03-2009 om 23:00

Reactie: al twee jaar

Dat ligt aan het schooltype en aan de omgeving van de school. Er zijn een heleboel scholen die zwak presteren maar niet op die lijst staan omdat ze telkens weer binnen de tijd en met de hakken over de sloot toch een voldoende halen. De ouders weten dat meestal niet, zoals de ouders van jouw school niet hebben geweten dat de school al twee jaar achtereen zwak presteert (en de jaren daarvoor vast niet heel erg goed presteerde).

Je zult dus zeker moeten weten naar wat voor een school je toe gaat. Dat is niet makkelijk."

Ik herken helemaal wat je zegt over al die scholen met "bijzonder onderwijs".

Maar hoe kan ik erachter komen dat mijn kind op een school zit die er tegen aan zit of steeds met de hakken over de sloot over gaat? Noemen ze dit risicoscholen? Ik heb ook ondervonden dat de inspectie zo'n rapport naar boven afrond. Heb je tips of aanwijzingen?

groet
Senta

Let op je eigen kind

Senta:"Maar hoe kan ik erachter komen dat mijn kind op een school zit die er tegen aan zit of steeds met de hakken over de sloot over gaat?"
Download dat boek http://www.epub.nl/titel/50 (ik heb geen aandelen). Let daarbij vooral op je eigen kinderen. De kwalificatie die je school krijgt kan ver afstaan van de positie van je kind. Er zijn er legio die het prima doen op een zwakke school en er zijn er legio die het niet zo best doen op een goede.
Vergelijk je kind met kinderen van andere scholen. Neefjes, nichtjes, de kinderen van kennissen. Vergelijk vooral de stof die behandeld is.
Groet,
Miriam Lavell

Sanne

Sanne

17-03-2009 om 08:46

Bedankt...

voor jullie reakties tot dusver, zoals genoemd; geeft stof tot nadenken.

Een reaktie als "wegwezen" kan ik me trouwens ook heel goed voorstellen, was ook het 1e wat bij mij opkwam toen ik die avond dit verhaal aanhoorde.. Anderzijds vind ik dit wat kort door de bocht.. Puur kijkend naar de kids zie ik dat mijn kids het reuze naar hun zin hebben op deze school en omringd worden door een hele groep leuke vriendjes/vriendinnetjes. Hun "schoolwereldje" is leuk. Anderzijds snap ik natuurlijk maar al te goed dat je niet enkel voor de "gezelligheid" een school kiest/aanhoudt....
Maar ik moet wel voor 100% zekerheid hebben wil ik mijn kids het aandoen om ze van school te halen..

Nu wil het toeval dat eind maart de voortgangsgesprekken zijn en ik wil dit keer wel heel goed beslagen ten ijs komen...

Sowieso wil ik heel duidelijk weten waar mijn kids NU staan (welk niveau, hoeveel achterstand, wat te doen enz...)..
Hebben jullie nog tips wat ik echt in deze gesprekken MOET vragen (of misschien zelfs moet eisen) om een goed beeld te krijgen hoe het echt met mijn kids gaat en waar de school op dit moment staat.....

groet Sanne

I

Het kan ook goed uitpakken

Een school die op de lijst staat wordt heel goed in de gaten gehouden en vaak is het reden om heel hard te werken om weer van die lijst af te komen.

Het hangt er dus vanaf hoe de school het vanaf nu gaat aanpakken. Zijn ze daar al duidelijk over?

kaatje43

kaatje43

18-03-2009 om 09:03

Sanne,

Misschien kun je naar de LVS-scores vragen over de laatste jaren. Dit zijn landelijke toetsen. Hieraan kun je zien hoe je kind het doet, dus of hij veel "last" heeft van de kwaliteit van de school. Het zegt natuurlijk ook weer niet alles. Als hij lage scores heeft, hoeft dat ook weer niet aan de school te liggen. Het blijft lastig. Aan de andere kant krijgt een school niet zomaar het predikaat "zeer zwak".

Leandra

Leandra

20-03-2009 om 22:37

Ligt ook aan schooltype

De school van mijn zoon staat ook op de lijst. Sommige schooltypen hebben ook een verhoogde kans doordat ze op een andere manier toetsen of lesgeven wat moeilijk door de schoolinspectie te toetsen is.( Vrije School, Montessori etc). Als je niet in het plaatje past, is dat lastig.Bovendien zijn er bv. "truukjes'om je score op te krikken doordat in bepaalde gevallen scores niet mee hoeven te tellen. Onze school deed dat niet. Kijk ook op welke punten de school zwak scoort. Een zwakke school wordt goed in de gaten gehouden en een pva maken en dit met de ouders communiceren. De ervaring is wel dat ouders bijna nooit hun kind om deze reen van school halen. Als je al niet tevreden was, moet je dat wel doen natuurlijk. Mijn kind functioneert prima op niveau volgens mij. Maar dat zullen we volgend schooljaar zien. Hij gaat naar een andere school i.v.m. verhuizing.

Groetjes Leandra

Sanne

Sanne

22-03-2009 om 18:29

Dalton

Valt Dalton ook onder het speciaal type school, want daar gaat het hier nl. om ?!!

groet Sanne

senta

senta

22-03-2009 om 21:05

Volgens mij wel..

Ja, volgens mij wel, maar staat niet hoog op de lijst.
Met name Vrije Scholen, Jenaplan, Montesori en Islamitisch onderwijs scoren hoog. Maar er staan ook gewone OB-scholen op. Het predikaat- Dalton zegt verder ook niet zo veel. Ik ken een Dalton-school (ook nog gecertificeerd) die volgens de inspectie niet werkt als een Dalton-school, maar verder prima is. Hebben jullie ook nog combinatieklassen erbij?

Sanne

staat jouw school toevallig in Brabant?

Mijn dochter zit nl ook op een zeer zwakker Daltonschool. En dat wat je beschrijft zou zo onze school kunnen zijn. Dochter zit pas in groep 1 en heeft nu nog nergens last van. Wij twijfelen ook of we van school zullen veranderen, maar dan zit je inderdaad wel met het feit welke school je moet kiezen, en dat je niet weer de verkeerde keuze maakt. Ik hoor nu goede dingen over een andere school hier in de buurt, maar ja, dat zijn ook alleen mar dingen van de kleutergroepen en daar heb ik niet zo veel aan. Het gaat natuurlijk met name in de hogere groepen, daar waar ze echt dingen leren die gemeten kunnen worden.
Wij gaan ons in elk geval nog even orienteren en zullen bij de wisseling van groep 1 naar 2 gaan beslissen wat we doen. Want ik zie ook dat mijn dochter het hier super goed naar haar zin heeft en dan haal je haar ook niet zomaar van school af. Zeker niet, zoals in jouw geval, als je kind al wat langer op school zit.

groetjes van Charlotte

Sanne

Sanne

24-03-2009 om 09:50

Dalton

De school waar ik het over heb is toevallig aan de andere kant van het land (Groningen)..

Er zijn behalve in de kleuterklassen (groepen 1/2) verder geen combi-klassen, is dat ook nog van invloed ?

Toevallig zijn volgende week de zgn. voortgangsgesprekken, wil die eens afwachten.. Eerst eens kritisch horen hoe onze kids het doen en daarna maar even weer laten bezinken..

Ik blijf balen, onze kids hebben het verder reuze naar hun zin op deze school, maar het voelt uiteraard toch niet helemaal goed dat ze op een zeer zwakke school zitten...

Sanne

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2009 om 16:54

Senta

>>Ik ken een Dalton-school (ook nog gecertificeerd) die volgens de inspectie niet werkt als een Dalton-school, maar verder prima is.< <

De controle vanuit de Daltonvereniging is vrij streng, als je niet als Dalton werkt, dan raak je je certificaat weer kwijt.....

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2009 om 16:55

Sanne

Staat je school toevallig in een omliggende gemeente van de stad Groningen? Begint met een E.?

Sanne

Sanne

24-03-2009 om 18:26

Nasha 1 st

Ja, je zit helemaal goed !!!!

Ken jij deze school soms ook ?????

Hoe dan ook; aan de school zelf ligt het niet dwz het is een leuke, gemoedelijke school met een dorps sfeertje...

Wel blijft het dus "knagen" dat je kids op zo'n school zitten.... En je je eigenlijk toch afvraagt of dit bijv. gevolgen heeft voor het vervolg (middelbaar) onderwijs e/o ze wellicht kennis tekort gaan komen..
DAT zou ik pas echt erg vinden.....

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2009 om 19:28

Kennen is niet het woord

maar een dochter van een nicht van mijn man zit daar. Zij is net zo oud als onze oudste.....Ik weet dat nicht ook helemaal niet tevreden over het onderwijs is, en ik weet inderdaad dat het een Dalton is, en ik heb onlangs van haar ook vernomen dat de school als zwakke school bekend staat, nota bene door een leerkracht van die school aan haar verteld, dus al voor jij het hebt gehoord.....Zij twijfelt of ze haar dochter niet toch naar een andere school moet gaan doen, ook al betekent dat afscheid van vriendinnetjes en dicht bij huis op school....de leerachterstand van haar dochter is enorm.....Dus ja, in die zin ken ik de school, als in verhalen....het was zo frappant toen je de school beschreef en vervolgens aangaf waar hij stond....kon niet anders eigenlijk )

Nasha 1st

Nasha 1st

29-03-2009 om 11:51

Sanne

ben je er al uit wat je doet?

Sanne

Sanne

30-03-2009 om 16:12

Gesprekken..

Deze week zijn de voortgangsgesprekken op school.
Ik mag voor kind 1 morgen en kind 2 donderdag verschijnen, de lijst met kritische vragen ligt al klaar... Geen idee of zo'n voortgangsgesprek afdoende is aan antwoorden, maar ik wacht deze gesprekken eerst even af...
Indien nodig zelfs een vervolggesprek waarin ze dan maar meer tijd voor me vrijmaken, ik wil absolute duidelijkheid over mijn kids en het verdere traject wat de school ingaat.. ik houd jullie op de hoogte.....

Afgelopen weekend heb ik dit besproken met de kids (in kindertermen, dat dan wel weer..) en je merkte al een soort van "paniek" bij de term "andere school"... Dus het is me duidelijk dat ik hier niet lichtzinnig mee om kan/mag/wil gaan...

groet Sanne

Ricus Dullaert

Ricus Dullaert

01-04-2009 om 15:45

Overzicht zeer zwakke basisscholen

Beste Sanne,

Het is zo dat de meeste zwakke basisscholen in het noorden van het land staan. Mogelijke verklaring hiervoor is de kleine schaal van de scholen. Voor een volledig overzicht van de zeer zwakke basisscholen zie
http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/basisonderwijs/article2029572.ece/Veel_zwakke_basisscholen_in_noorden.html

Succes!

Met vriendelijke groet,

Ricus Dullaert
Redacteur Trouw Onderwijs!

Betaald?

Dank Ricus, maar het begint een beetje op spam te lijken. Of is Trouw sponsor van Ouders Online geworden?
Groet,
Miriam Lavell

[ot] juist goeie service

ik vind het juist een goede service, en zou het toejuichen als meer journalisten op fora op deze rondkijken wat hier aan de orde komt. dat zal de relavantie van de krant alleen maar ten goede komen!

Rembrand

Rembrand

01-04-2009 om 19:01

Mama lina.

Die journalisten kijken hier echt wel rond hoor !
Ze posten alleen niet ( of onder een nick en zonder bekendmaking van het werkelijk doel van hun bezoek aan OO ).
M.

Ook in het westen

Mama Lina:"dat zal de relavantie van de krant alleen maar ten goede komen!"
Dat dacht ik ook
Voor ouders is het niet zo relevant te weten waar er veel zwakke scholen zijn. Relevanter is het om te weten of de eigen school een zwakke school is. Die zijn er ook in het westen namelijk. Zie hier http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/naslag/Alle_publicaties/Overzicht_zeer_zwakke_scholen
Groet,
Miriam Lavell

Emilie

Emilie

02-04-2009 om 10:23

Mij niet duidelijk

Ik heb de dichtstbijzijnde twee scholen hier eens opgezocht op onderwijsinspectie.nl.

De eerste heeft een Min. Geen tekortkomingen bij Opbrengsten. Bij Onderwijsleerproces zijn er wel tekortkomingen en daar staat een hoop blabla. Als leek lijken me voor de belangrijke dingen geen tekortkomingen te zijn en gaat het vooral om leerlingen met taalachterstanden en te weinig aandacht voor de meta/zorg/evaluatieblablabla. (Overigens zijn er ook tegenstrijdigheden in het rapport.) Er schijnen veel lwoo leerlingen te zijn. Het is een gemengde school, zo'n 75% 'wit', maar de omringende wijken zijn wat goedkoop.

De tweede school heeft een Plus. Echter, hier staat duidelijk dat de opbrengsten aan het eind van onvoldoende niveau zijn. Maar omdat het hier 75% achterstandsleerlingen betreft, hebben ze waarschijnlijk meer oog voor de zorg en begeleiding van achterstanden. Dit is een redelijk zwarte school.

Het is me nou niet duidelijk waarom een school goed wordt bevonden. Gaat het om de resultaten of om het geneuzel eromheen? Als leek zou ik zeggen: als ze maar voldoende leren, en dat lijkt bij school 1 zo te zijn. De kinderen (en ouders) komen volstrekt doorsnee op mij over, i.t.t. school 2, dus wellicht zijn ze statistisch meer hulpbehoevend dan in de praktijk en wordt er daarom in de praktijk niet zoveel aandacht aan besteed?

(Mijn peuter peutert op school 1 en ik verwacht geen achterstanden.)

Verwarring

"Het is me nou niet duidelijk waarom een school goed wordt bevonden. Gaat het om de resultaten of om het geneuzel eromheen?"
Het gaat vooral om de resultaten. Verwarring ontstaat omdat de Inspectie de populatie meeweegt. Als een school 75% achterstandsleerlingen heeft, dan is daaruit een gemiddeld aantal leerlingen te verwachten dat LWOO krijgt of laag scoort op de Cito. De inspectie vergelijkt met de gemiddelde cijfers van andere scholen met die populatie.
Omgekeerd kan een school met 0% achterstandsleerlingen een negatief oordeel krijgen omdat minder kinderen dan verwacht vwo doen, of lager scoren op Cito of meer kinderen een laag advies krijgen of lwoo krijgen.
Die ene school met veel 'wit' levert kennelijk meer kinderen met een leerachterstand (LWOO) op dan gemiddeld van de populatie kan worden verwacht.
Het is een beetje vervelend dat de Inspectie vaak van die verhullende taal gebruikt. Dat maakt vergelijken toch nog ingewikkeld.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.