Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nicky

Nicky

15-02-2019 om 01:34

hoe cito's oefenen? (groep 8 en eind-cito)

Wij willen graag cito's gaan oefenen met ons kind, groep 8 en eind-cito.
Hebben jullie tips voor goed oefenmateriaal?
We vinden het geen probleem om daarvoor te betalen. (gratis is natuurlijk ook fijn)

Alvast dank!


Pluk

Pluk

15-02-2019 om 08:30

Marktplaats

Daar kun je oude eindcitos kopen.

Anders

De oudste heeft een training van een paar maanden bij een instituut gevolgd. Kind was er heel positief over omdat in een klein groepje goed uitleg werd gegeven. Andere uitleg dan in de klas, maar wel eenuitleg en een aanpak waar kind baat bij had.
Voor de jongste kochten we een dik trainingsboek dat gericht was op de cito. In het boek zaten goede tips en werden veel voorkomende fouten belicht. Het is voor ouders die hun kinderen willen begeleiden belangrijk te weten waar ze op moeten letten en hoe kinderen denken.

Niet

Op zich wordt op school al genoeg geoefend voor de Cito, nog meer oefenen hoeft dus niet. Bovendien is het advies leidend en kan dat niet nav de uitslag van de eindtoets naar beneden worden bijgesteld. Alleen als het advies tegenvalt en je denkt dat je kind meer kan, kan extra oefenen zin hebben.

Waarom

Waarom zou je dat willen? Zoek een school met dakpanklas als je denkt dat het advies te laag is en laat je kind daar groeien. Een hogere cito betekent niet dat de school het advies moet bijstellen, ze kunnen na heroverweging toch bij hun besluit blijven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-02-2019 om 10:14

Jawel

Ik ben heel blij dat wij wel hebben geoefend. Dat had ik jaren eerder moeten doen, dan had ze het kunstje eerder doorgekregen. Het was ook wel ernstig, gewone cito’s IV en V en de eindcito 541. Na een uur of 5 oefenen, bij elkaar.

Pirata

Pirata

15-02-2019 om 10:29

Ik denk groep 7

Ik denk dat het hier om een leerling uit groep 7 gaat.

Je kunt ook gratis cito oefenen op internet.
Mijn kind had het truukje ook niet goed door (het goed lezen van de vragen en dat het niet altijd antwoord A is). Oefenen hielp hem wel. We hebben ook LOI-kidzz genomen, dit omdat hij een achterstand had na jarenlang onbehandelde dyslexie. Dat ging redelijk, maar is geen halleluja-pakket.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2019 om 11:27

Pirata

"dat het niet altijd antwoord A is)."

huh?

"Oefenen hielp hem wel. We hebben ook LOI-kidzz genomen, dit omdat hij een achterstand had na jarenlang onbehandelde dyslexie."

Als je denkt dat het antwoord altijd A is heb je volgens mij ergere problemen

Pirata

Pirata

15-02-2019 om 13:26

Nou, nee Ad

Antwoord A kies je dan omdat je dan lekker de rest van de vragen niet hoeft te lezen... Lezen is vervelend.
Inmiddels kiest hij ook wel eens voor B, C of D!
Maar het staat wat stom opgeschreven door mij, dat klopt wel

Nanda

Nanda

15-02-2019 om 13:53

niet?

Waarom zou je oefenen afraden? Zolang de Cito geldt als toelatingsexamen voor scholen moet je er gewoon voor oefenen. Als je kind een sport of muziekinstrument beoefent, oefen je toch ook? Net als in deze disciplines, baart oefening kunst. Het is gewoon een trucje dat je moet leren en zegt niks over intelligentie. Hoewel sommigen daar blijkbaar anders over denken.

Alleen als je kind (zoals vroeger) naar een brede brugklas gaat waar je kind de tijd heeft om te laten zien wat hij kan, is oefenen niet nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2019 om 14:19

Nanda

Mijn oudste heeft niet geoefend maar toch VWO advies voor zijn eindtoets (advies werd daardoor aangepast van HAVO/VWO naar VWO). Het voordeel is wel dat kind en ouders daardoor met wat meer vertrouwen aan de brugklas beginnen, zonder dat het resultaat kunstmatig opgepompt is.

Muziek instrumenten

Muziekinstrument, sport en zo, dat is een vaardigheid, geen trucje. Die vergelijking vind ik mank gaan. Cito toetsen oefenen heeft alleen zin als het gaat om de vraagstelling te oefenen. Bij dyslexie kan ik mij daar iets bij voorstellen. Maar te vaak zijn het ook pushende ouders die hun Frederik op het VWO willen hebben. Ik heb hier in het Limburgse platteland niemand over gehoord dat een kind bijles krijgt voor de cito of bureaus zien adverteren. Je zou bijna denken dat het een lokaal fenomeen is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-02-2019 om 14:30

Ad Hombre

Ja, dat kan ook. Mijn oudste was ook zo’n kind. Altijd goede scores, nooit geoefend, en de hoge eindcito was dus helemaal conform verwachting. Mijn jongste heeft een heel behoorlijk iq waarmee in theorie vwo mogelijk zou moeten zijn (116). De scores voor toetsen waren meestal ruim voldoende, maar de LVS cito’s vielen altijd tegen. Een enkele keer II of III maar meestal lager, tot zelfs onder de lijn van V. Achteraf bezien reken ik het mezelf behoorlijk aan dat ik niet eerder met haar heb geoefend. Met relatief weinig inspanning hebben we het naar een havo/vwo score gekregen op de eindcito, en ook in de brugklas haalde ze haar cito’s op ruim havo-niveau (rond de percentiel 75).
We gingen altijd al voor een vmbo-t advies, maar misschien als ik al in groep 6 was gaan oefenen was het havo geworden. Nu was haar zelfvertrouwen door als die V-en al zo gekelderd dat ze dat echt als angstvisioen had.

Nanda

Nanda

15-02-2019 om 14:49

vwo??

Waar noem ik dat?

Waarom gaat iedereen er gelijk vanuit dat elke ouder zijn kind op het VWO zou willen hebben? Iedereen snapt toch ook wel dat dat geen enkele zin heeft? Het gaat erom een passend niveau te vinden voor je kind. Kennelijk is het voor sommige ouders ondenkbaar dat er kinderen zijn die hard moeten werken voor een VMBO-T advies.

Soms komt er op de Cito's niet uit wat er wel in zit (en wat kind ook op de methodegebonden toetsen laat zien). Dat is toch zonde? In dat geval loont oefenen echt. Het gaat dan inderdaad om de vraagstelling en het soort rekenvragen (verhaaltjessommen). Bovendien is het niet zo dat op elke school veel Cito's worden geoefend, zoals eerder wordt verondersteld. Ook wordt op sommige scholen bar slecht les gegeven. Iedere situatie is anders.

Kijk Ad, als het vanzelf gaat is oefenen natuurlijk echt niet nodig. Maar sommige kinderen zijn er zeker bij gebaat.

Nanda

Nanda

15-02-2019 om 14:52

bizar

Bizar eigenlijk, dat dit voor sommigen nog steeds zo omstreden is.

Zie het als een examen. Je kan er weliswaar niet voor zakken maar het is wel bepalend voor het soort school je mag doen. Als een VWO'er examentraining volgt, vinden we het wel normaal.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-02-2019 om 19:57

Nou Nanda

Het advies van school is er inmiddels. Bij een hoge eindcito mag het advies bijgesteld worden, maar dat hoeft niet. Op de schoolbank mijn kind is de praktijk dat er eigenlijk nooit verhoogd wordt, "want het advies is gebaseerd op ... en ..en... en daar staan we nog steeds achter, dus geen reden om te veranderen".
Daarnaast ligt het advies voor veel kinderen in de lijn der verwachting (wat logisch is) en kunnen ze er vaak ook mee naar de gewenste school. (Ook doordat er vaak meerdere niveaus per school/brugklas zijn)
In al die gevallen is het oefenen op het cito-kunstje volkomen zonde van je tijd. Alleen in situaties als bij Phryne heeft het zin.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2019 om 20:27

🐅 oog

Op de school van mijn zoon was het ook op verzoek. We hebben het toch gedaan als beloning voor hem omdat hij het toch maar gehaald had.

Er was pas in het nieuws dat kinderen van lager opgeleide ouders minder worden verhoogd. Misschien is dat omdat ze het lagere advies al heel mooi vinden.

Bij twee universitair geschoolde ouders ligt dat toch anders.

Angela67

Angela67

15-02-2019 om 21:53

rijbewijs oefenen analogie

Ooit door M Lavell geponeerd volgens mij:
iedereen vindt het normaal om te oefenen voor rijbewijs en goed te leren rijden.
Maar oefenen voor cito's mag niet.
Terwijl oefenen voor cito's betekent dat je extra lees- en rekeninspanningen verricht en daar dus van *leert*.
gr Angela

Lente

Lente

15-02-2019 om 22:07

Precies!

Je leert niet de antwoorden uit het hoofd. Dat geldt alleen als je vooraf de vragen en antwoorden al weet.

Je leert hoe je moet rekenen en begrijpend lezen.
Voor de een is dat leren hoe je om moet gaan met de vraagstelling en zo.
Voor de ander is dat een inhaalslag van de stof om allerlei mogelijke redenen.
En voor weer een ander is het allebei.
Als een kind dat oefent voor de cito, om welke reden dan ook, bij de eindcito/volgende cito hogere uitslagen heeft, dan was er blijkbaar nog iets te leren.

Tijgeroog

‘Alleen in de situaties als bij Phryne....’

Jammergenoeg komen die situaties vaker voor dan je lief is.

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2019 om 23:49

hier

hebben ook wel geoefend, of eigenlijk gewoon eens samen een citotoets doorgenomen om de vraagstelling te bekijken en de druk eraf te halen. Om te laten zien dat er ruim genoeg tijd was per onderdeel. Vooral oudste had een eerst citoscore die ruim onder haar kunnen was.

Als iemand nog oude cito's wil mag je me mailen,
thursday . next @ mail . com

Nicky

Nicky

16-02-2019 om 03:07

dank; concrete tips?; discussie...

Lieve mensen,

Hartelijk dank voor alle reacties.

Het was niet mijn bedoeling om een discussie te ontketenen, maar ga gerust je gang, altijd interessant

Ik was eigenlijk alleen maar op zoek naar concrete tips: namen van boeken of methodes, links naar websites, etc. Kunnen jullie me er een paar geven?

Thursday Next: hartelijk dank voor het aanbod, ik stuur graag een e-mail! Heb je een gmail-adres, heb ik dat goed begrepen?

Pirata: wat zijn goede websites om te oefenen?

Flanagan: welk trainingsboek hadden jullie gekocht?
En dank voor de link naar eerdere discussie, ik had er al naar gezocht, maar de zoekfunctie van het forum functioneert niet zo goed lijkt het. Maar ook die discussie is vooral een discussie over wel/niet oefenen, met weinig concrete tips. Wel staat er een goede link naar tweedehands citotoetsen.

Wat betreft de reacties "waarom zou je dit willen doen": we hebben goede redenen die ik hier niet uit de doeken ga doen. Dakplanklas, ophogen advies etc. doet in dit geval niet ter zake. En het gaat ons niet om het niveau van kind op ongeoorloofde of onterechte manier schijnbaar op te krikken.

Bermbrand: op onze basisschool worden helemaal geen citotoetsen geoefend, ze worden alleen als toets, "voor het echie", gedaan.
En ik weet hoe het formeel werkt met het advies, maar toch kan een goede eindcito allerlei voordelen hebben.
Ook ben ik wel wat wantrouwend over de regel dat middelbare scholen altijd het basisschooladvies moeten opvolgen. Ik zie nl. dat die middelbare scholen heel erg graag zelf willen selecteren, en daarom heel erg graag nog een hoop andere informatie willen krijgen...

Om toch ook nog iets bij te dragen aan de discussie:
Ik ben zelf heel handig met het maken van meerkeuzetoetsten (ik had zelf 550 voor de eindcito destijds), ik vind meerkeuzetoetsten altijd veel makkelijker dan open vragen (hoewel ik met open vragen meestal ook goede resultaten haalde, dus misschien is het inbeelding?). Ik had bijv. laatst voor een cursus op universitair niveau ongeveer 1/3 van de stof niet gedaan, maar dankzij de meerkeuzetoetsen (en een beetje ervaring met het onderwerp) toch een 9 gehaald.
Ik denk daarom dat het maken van meerkeuzetoetsen wel degelijk een vaardigheid op zich is.
Het gekke is dat als ik een paar Cito-vragen zie, ik al snel in een protest-modus kom omdat ik vind dat er bij een bepaalde opgave niet een goed antwoord bij staat. (Ik ben ook stronteigenwijs.) Maar ik zie ook wat de Cito-makers waarschijnlijk hebben bedoeld als het goede antwoord. Dat laatste is dus die specifieke "Citotoetsvaardigheid".
Een andere Citotoetsvaardigheid is om extra alert te zijn op instinkers.
Ook het snel elimineren van de foute antwoorden is een vaardigheid.
Timing is ook zo'n vaardigheid: niet te lang nadenken over moeilijke vragen en die tot het laatst bewaren.
En altijd een antwoord aankruisen, ook als je het niet weet.
Het liefst goed over elke opgave nadenken (maar dus ook weer niet te lang). Goed opletten op instinkers. Maar als je het niet weet, toch op de gok het beste antwoord proberen aan te kruisen.

Verder heb ik de indruk dat op school weinig aan foutanalyse wordt gedaan. Ik wil gewoon gericht bij mijn kind zien wat er goed en fout gaat, en waarom, en daar dan wat mee doen.

Nicky

Nicky

16-02-2019 om 03:13

Nanda, Lente, Flanagan

inderdaad

Maria

Maria

16-02-2019 om 08:58

website waar je alles kunt vinden wat je wenst

www.leestrainer.nl

Maria

Maria

16-02-2019 om 09:05

op school

Op school wordt gewoonlijk ook gewoon getraind met de cito en dan met name met de aanpak.
Vanaf groep 3 wordt al gebruik gemaakt van het stappenplan van Cedin voor spelling:
https://www.cedinonderwijs.nl/artikel/download-stappenplan-voor-spelling/

en voor cito zijn er ook verschillende stappenplannen in omloop:
bijvoorbeeld : https://www.citotoets-oefenen.nl/ondersteunende-materialen/tips/stappenplan-lezen-van-een-vraag-met-voorbeeldvragen

Als je gaat oefenen, is het ook belangrijk om de aanpak te oefenen.

Nicky,

Ik stuurde de oude link vanwege de post van Thursday. Het is niet gepast om andermans e-mail hier neer te zetten, dus hoopte ik dat Thursday zelf ook zou reageren .

Ik snap ook de discussie over zin en onzin niet; je vraag was duidelijk en je wilde tips.

Ik heb nog gezocht of ik het boek nog in bezit had maar ik heb een ander daar blijkbaar blij mee gemaakt. Het is het oefenboek van beter-bijles.
http://www.beter-bijles.nl/oefenboeken.php

Ervaren

De oudste heeft bij een instituut in de kerstvakantie een eindcito gedaan om een paar maanden later op de de echte eindCito te doen.
Kind vond dat prettig omdat het zo qua tijd een voorstelling had van die ‘allesbepalende’ week.
Door de ervaring, ging kind rustiger de einduitslag in. Diverse klasgenoten waren gestresst, te gestresst en kwamen zo in tijdnood om de toets goed te maken.

Nicky

Ik ben ook niet tegen oefenen voor de Cito, het hoeft gewoon vaak niet, ook omdat school doelgericht naar de eindtoets toe werkt. Ik hen mijn kinderen bijv. nooit laten oefenen voor Cito’s. Wel heeft eentje nav een slechte score op werkwoordspelling op de entreetoets eind groep 7 gericht bijles gehad om specifiek dat onderdeel te verbeteren. Zonder Cito’s thuis te oefenen, hebben ze binnen de bandbreedte van het (vwo) advies gescoord. De school bereidde ze daar zelf goed op voor.
Je hebt gelijk dat bij een passend advies een passende score op de eindtoets toch fijn is. Middelbare scholen delen brugklassen bijv. veelal in adhv Cito scores. Op categorale scholen verdelen ze de laagste Cito scores zoveel mogelijk over alle klassen om zo te voorkomen dar er in de toekomst veel zittenblijvers in een klas zijn. Ook krijgen de kinderen met te lage scores sinds het leidende basisschooladvies soms speciale begeleiding om te voorkomen dat ze het niet redden.

Veel succes voor je kind!

Thursday Next

Thursday Next

16-02-2019 om 13:04

email

van mij is geen gmail maar gewoon mail zonder g.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.