jessica5
08-09-2010 om 15:06
Hoe gaan jullie als docent om met 18 jarige leerlingen?.
Onze zoon die net 18 is geworden en nu 5 havo doet ergert zich dood aan de docenten op school die het nog steeds nodig vinden om zijn huiswerk te controleren. Er zitten meerdere 18 jarigen in de klas die er net zo over denken. Die 18 jarige zijn niet meer leerplichtig(zoon heeft al het mavo diploma) en doen die havo omdat ze dat zelf graag willen. Dit is ook al aangekaart bij de mentor die hen wel gelijk gaf dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om wel of niet je huiswerk te maken. Het gros van de docenten daar op school vind nog steeds dat ze het recht hebben om dit te controleren en ze eventueel na laten blijven als het huiswerk niet gemaakt is. Erg kinderachtig allemaal. Zoom is ook niet van plan na te blijven bij een docent omdat hij het huiswerk niet af heeft.
Als ze straks de se week hebben zullen ze er wel achterkomen dat het niet zo slim was om achter te lopen met de stof denk ik dan maar. Maar ook ik vind dat ik een 18 jarige niet meer achter de broek aan hoef te zitten thuis met zijn schoolwerk. Hij is daar nu oud en wijs genoeg voor en hij wil graag die havo gaan doen.
Hoe gaat dat bij jullie op school met die 18 jarigen?. Staan jullie daar nu anders tegenover als een 16 jarige?.

Chippie
08-09-2010 om 17:21
Tja
Hier geen 18-jarigen in huis maar ik vraag me af of je deze instelling 'volwassen dus je hoeft niet... want je bent volwassen' ook doortrekt naar bv je eigen huis.
Als je 18 bent ga je tal van afspraken aan. Als je je inschrijft voor een school horen daar een aantal verplichtingen bij: aanwezigheid, huiswerk, je gedragen in de klas, etc. Ik vind dat een school dit van je kind - 18 of niet - kan verlangen (en dus ook controleren). En dat je dus niet kunt zeggen: ik ben 18 dus ik hoef al die dingen niet... Of mag hij thuis ook zeggen, ik ben 18 en mag dus iedere nacht net zo laat weer komen als ik wil, ik mag iedere dag net zo lang uitslapen als ik wil en ik bepaal zelf wel wanneer ik eet en wat ik eet. Wil je thuis wonen dan horen daar een aantal verplichtingen bij, als je naar school wilt, dan horen daar ook een aantal verplichtingen bij.
"Als ze straks de se week hebben zullen ze er wel achterkomen dat het niet zo slim was om achter te lopen met de stof denk ik dan maar."
Maar je kind heeft niet alleen zichzelf er mee. De leerkrachten en de school krijgen het ook op hun bordje. Daar hebben ze - terecht - geen zin in.
"Maar ook ik vind dat ik een 18 jarige niet meer achter de broek aan hoef te zitten thuis met zijn schoolwerk."
Dus als hij er met zijn pet naar gooit, blijf jij vrolijk hem financieel ondersteunen, was je zijn was nog steeds, etc. Ik denk dat ik er ook weinig zin in zou hebben om een 18-jarige achter de broek te zitten. Maar zolang hij bij mijn in huis woont en ik hem ondersteun zal het niet gebeuren dat hij er met de pet naar gooit (eigenlijk andersom: als hij er met de pet naar gooit dan zoekt hij het financieel ook maar lekker zelf uit etc)

Massi Nissa
08-09-2010 om 17:41
Tja
Op de universiteit had ik genoeg docenten die het niet pikten als je je werkcollege niet had voorbereid (door het lezen van een dik boek, het schrijven van een betoog o.i.d.). Dan mocht je ook gewoon weer vertrekken. Dat werd dan dus gecontroleerd. Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk. Je krijgt werk op en dat wordt regelmatig gecontroleerd. Goh, lijkt het echte leven wel.
Groetjes
Massi
PS: Ik begrijp het wel hoor, en zeker dat nablijven, daar zou ik als zeventienjarige ook niet blij mee zijn. Het is kiezen of delen, denk ik.

Bella
08-09-2010 om 18:19
18 jaar?
Als docent heb ik regelmatig met 18 jarigen te maken.
Leuk voor ze dat ze 18 zijn, maar voor hen gelden dezelfde regels als voor alle andere leerlingen.
Dus ook huiswerk, opdrachten inleveren etc. Lijkt me logisch, ik meet niet met 2 maten, ook niet met 3 of 4 dus tja.... of ze kiezen voor les volgen en toetsen doen of ze kiezen voor een opleiding op MBO niveau 1.

syboor
08-09-2010 om 23:14
Verkeerd argument van zoon
Huiswerkcontroles in een HAVO examenklas vind ik ook wel ongebruikelijk, zeker binnen het "studiehuis" pedagogische klimaat. Maar het is onzin dat er voor een 18-jarige andere regels zouden moeten gelden dan voor een 17-jarige. Het is een gunst dat hij binnen zijn eigen vertrouwde school naar de HAVO mag doorstromen ondanks dat hij een jaar ouder is dan andere HAVO leerlingen; het is zeker geen verplichting van de school om speciaal voor hem de inrichting van het onderwijs aan te passen! Als hij echt serieus vastloopt in het reguliere VO, dan mag hij naar het VAVO.
Je zoon moet beargumenteren waarom het gedrag van de docenten voor de hele examenklas "kinderachtig" is, niet waarom ze voor hem als 18-jarige een uitzondering zouden moeten maken. Of meer pedagogisch: waarom dat een slechte voorbereiding op het vervolgonderwijs is. Of meer legalistisch: hij zou kunnen kijken wat het leerlingenreglement precies zegt over wangedrag / wanprestatie / straf, en wat de schoolexamenregeling precies zegt over "huiswerk" of andere niet in de regeling gedefineerde verplichtingen.
Het enige verschil tussen een 18-jarige en een 17-jarige is dat een 18-jarige zelf mag (moet?) tekenen in situaties waar de ouders van de 17-jarige zouden moeten tekenen. Bijvoorbeeld bij ziekmelden.

Chippie
09-09-2010 om 09:24
Jessica
Nee, ik ben geen docent en ook geen ambities.
Ik zeg nergens dat het bij jullie een losgeslagen bende is. Maar net zoals de anderen in dit draadje gelden er regels. Die regels veranderen niet op je 18e verjaardag. Je kunt moeite hebben met huiswerk controleren. Maar ik vind het absurd om hierbij verschil te maken tussen 17- en 18 jarigen.

Pennetje
09-09-2010 om 11:16
Tja
Ik heb een aantal jaren op een HBO opleiding gewerkt als docent (leeftijd studenten 17-24 jaar). Ik ging het huiswerk niet controleren, maar vond het wel erg vervelend als ik het huiswerk wilde behandelen in de klas, zodat ik erop kon voortborduren bij de uitleg van het volgende onderwerp, en de helft had het niet gemaakt.
Ik heb ook wel eens een student gehad die een opdracht 'stom' vond en hem daarom niet deed. Dan heb je bij mij dus wel een probleem - namelijk een 1.
Ik heb er ook wel eens studenten uitgestuurd als ze hun huiswerk niet hadden gemaakt en dan tijdens de les voortdurend luidruchtig aan andere studenten de antwoorden vroegen. Vast ook heel kinderachtig, maar ik heb daar echt niet genoeg geduld voor. Net als trouwens tien minuten na aanvang van de les binnenkomen met een kop koffie, de deur dichtknallen, gaan zitten en dan uitgebreid in overleg gaan met degene naast je om te vragen waar de les over gaat. En dan zeggen 'ik ben volwassen, ik bepaal zelf wat ik doe'. Niet in mijn klas dus!
(Blijkbaar konden de studenten mijn strengheid trouwens toch wel waarderen, nu ze jaren later allemaal aan het werk zijn nemen ze nog steeds contact op voor advies en halen ze herinneringen op met die 'strenge maar rechtvaardige' docente.)

elsje78
09-09-2010 om 11:22
Leerkracht
Nou dat zou mooi worden als mijn 18 jarigen geen huiswerk af hoefden te hebben en de jongere leerlingen wel. Alle leerlingen volgen dezelfde opleiding waar dezelfde regels voor gelden.
Willen ze dat niet, uitstekend, dan ga je werken of zoekt volwassenen onderwijs met zelfstudie.
Kom zeg, moet je je eens voorstellen wat dat met de sfeer in de klas doet, even op je id kijken: nee jij hoeft het niet te maken, of pech gehad jij wel.
Daarbij moet er straks een examen gedaan worden en daar wil hij vast voor slagen, dat huiswerk is niet uitgevonden om leerlingen te pesten maar om ze goed voor te bereiden om hun examen.
Jij als ouder hebt de taak school daar in te steunen, anders is het helemaal niet te doen voor een school, als jij laat merken dat het van jou ook niet zo nodig hoeft wordt het wel erg moeilijk voor school deze situatie te handhaven.
Hier word ik altijd zo boos van, soms verwacht een ouder verwacht wel dat het kind slaagt, maar doet onderweg niet veel om school daarin te ondersteunen. Die oudergesprekken kosten me tijd die ik wel beter kan gebruiken
Elske

koentje
09-09-2010 om 12:08
Je kiest
dan toch uit eigen vrije wil voor een school; als 18 jarige?
Zoek dan maar een school waar de schoolregels je beter bevallen denk ik. Als je een bepaalde opleiding op een bepaalde school kiest, kies je er ook voor om je aan te passen aan de daar geldende waarden en normen.
Ik vind het eigenlijk nogal onvolwassen om je daaraan te willen ontrekken!

bibi63
09-09-2010 om 15:58
Inderdaad
Je zit op de HAVO, dat is gewoon voortgezet onderwijs. Dat je 'al' 18 bent omdat je eerst MAVO hebt gedaan, maakt m.i. niets uit. Volgens mij zitten er op het VWO/gym genoeg kinderen, uh... sorry volwassenen moet ik zeggen......, die 'al' 18 zijn. Kortom, ik vind (ook al ben je officieel volwassen en niet leerplichtig), dat je op voortgezet onderwijs zit en er NATUURLIJK niet met 2 maten gemeten kan worden. Dat zou toch te gek zijn? Hoe moeten de 'niet-volwassenen' in de klas dit ervaren?
Groet,
Bibi

Bella
10-09-2010 om 07:21
Even goed lezen jessica5
ik heb het over VMBO leerlingen die het 4e jaar niet afmaken. Of je dan T, KB of BB hebt gedaan maakt geen fluit uit. Zonder (lees goed !) diploma kom je echt niet op niveau 3-4
Pas met diploma (of het nu KB of T is maakt niet uit !!) kun je op niveau 3-4 terecht. Deze zijn trouwens tegenwoordig gecombineerd en pas na een bepaalde periode wordt er gesplitst in 3 of 4 !
Jammer dat je zo tegen docenten aankijkt. Ik wil je van harte uitnodigen om een weekje met mij mee te lopen.
Dan kun je eens ervaren hoe het is als docent.

bibi63
10-09-2010 om 11:32
Jessica
Ten eerste post je hier (ouders online, niet docenten online) en mag en kan iedereen reageren. Als je alleen reacties van docenten wilt, dan moet je naar een ander forum.
Ik heb niet specifiek ervaring met 18-jarigen, maar dat doet w.m.b. niet zo terzake. Ook is het niet de bedoeling laatdunkend te doen, maar ik mag wel aangeven dat ik dit een vreemde situatie vind.
Natuurlijk snap ik dat er verschillen zitten in leeftijd en dat je 18-jarigen niet als 12-jarigen moet en kan behandelen. De meeste brugklassers mogen nog niet van het schoolplein in de pauze. Dus er wordt zowiezo rekening gehouden met leeftijd. Dat neemt niet weg dat een jonge brugklasser 11 is en een oude brugklasser 13. Daar zit wel degelijk een leeftijds en belevings verschil in. Maar het kan toch niet zo zijn dat de 13-jarigen privileges krijgen (wel van schoolplein?, want de 12- jarige (jonge) tweede klasser mag dat ?). Nee natuurlijk niet, je zit nu eenmaal in de burgklas en daar gelden brugklasregels.
Ik ga er zondermeer van uit dat in een HAVO eindexamenklas er heel anders met de kinderen wordt omgegaan en andere dingen wordt verwacht, dan in de onderbouw. Maar of je nu 16 of 18 bent, het lijkt mij dat voor de hele klas dezelfde regels en benadering gelden.
Bibi

elsje78
10-09-2010 om 13:42
Maar jessica5
wat is het nut van huiswerk als je niet controleert of het gemaakt is? Denk jij echt dat leerlingen het dan wel maken? Ik denk dat 80% het dan niet maakt, en dan zijn we niet op tijd door de stof heen.
Daarbij is het heel onhandig als je in de les verder wil werken en de helft is dan nog niet zover...
Maar die 20% die het dan wel maken, dat heeft dan niets met leeftijd te maken maar met verantwoordelijkheidsgevoel.
Elske

bibi63
10-09-2010 om 15:05
Tuurlijk jessica, maar
Tuurlijk mag jij een vraag stellen waarvoor jij graag antwoorden van docenten krijgt, maar dat wil niet zeggen dat andere ouders niet mogen reageren en dat andere ouders daar niet een terechte mening over kunnen hebben. Als mijn dochter straks in een eindexamenklas zit en wel haar huiswerk wordt gecontroleerd, maar van de oudere kinderen niet, dan zou ze dat niet leuk, niet eerlijk en raar vinden. Dus ja, als ouder heb ik daar ook een mening over.
En ik ben het helemaal met je eens dat als kinderen ouder worden je ze meer en meer eigen verantwoordelijkheid moet geven. Maar je hebt het nog steeds over een HAVO eindexamenklas met kinderen van 16, over voortgezet onderwijs, betaald door de overheid. Dat een aantal kinderen al 18 zijn en dus de ouders zelf moeten betalen (is dat trouwens zo op regulier VO, weet ik eigenlijk niet), kan geen tweedeling in de klas en in de manier van lesgeven maken lijkt mij. Volgens mij is het zo op het VO (maar natuurlijk ook bij beroepsonderwijs), dat je in de klas uitleg en nieuwe stof krijgt, en dat je dat thuis eigen moet maken door huiswerk te maken. Jouw zoon kan wellicht gemotiveerd zijn om het examen te halen en wellicht dit met niet consequent huiswerk maken hem lukken, maar het kan wel degelijk consequenties hebben. Dat heeft consequenties voor de school (minder geslaagden, dus minder goed aangeschreven). Maar ook voor de motivatie van de jongeren in de klas. En wat dat betreft doet het er inderdaad niet zoveel toe hoe oud jouw zoon precies is (t'is maar een getalletje en elk kind is weer anders), maar ik denk dat veel 16-jarigen best nog sturing moeten hebben en zij zijn niet officieel volwassen. Dus daar zal ook de manier van lesgeven op gebaseerd zijn.
Waar het mij eigenlijk om ging is dat ik jouw zoon wel begrijp (en wellicht kan hij dat prima aan zonder controle e.d.), maar niet zo goed begrijp dat jij als ouder het eigenlijk anders wil (ik begrijp dat je je zoon begrijpt, maar ik begrijp niet dat jij je niet realiseert dat hij ook met kinderen van 16 in de klas zit). Jullie keuze is HAVO bij regulier VO, daar is niks mis mee, maar de keuze had ook VAVO kunnen zijn. Als je kiest voor regulier HAVO, dan zal hij, maar vooral ook jij als ouder, zich moeten realiseren dat dat nog enigszins 'schools' is, gewoon omdat er veel kinderen zitten die jonger zijn dan hij. En natuurlijk worden ook de 16-jarigen anders behandeld dan 12-jarigen, maar nog niet als volwassenen.
Bibi

Hanna
10-09-2010 om 15:56
Controleren
Natuurlijk heeft een docent het recht om te controleren of huiswerk al dan niet is gemaakt. Dat heeft helemaal niets met leeftijd te maken.
Wanneer je kind in een latere fase ergens werkt, zal zijn werk ook gecontroleerd worden. Dit is niet afhankelijk van leeftijd of eindproduct.
Ik zou mijn kinderen in dit soort gedachten niet stimuleren, maar juist afremmen. Als je je werk af hebt, maar controle niet uit. Dus leer er maar mee leven.

elsje78
10-09-2010 om 16:30
Ik werk op praktijkonderwijs
dus dat is niet te vergelijken met Havo, daar ligt de druk om het examen te halen wel anders. Maar voor mij is het dus zoals ik het zei, zonder controle zal er nauwlijks iets gemaakt worden, tenminste als ze weten dat er geen controle is.
Maar maakt voor mijn mening niets uit, als de helft het niet maakt, kan je tijdens de lessen niet goed verder werken omdat de ene helft achter loopt...
Elske

Mach
10-09-2010 om 17:51
Jessica
Jij zegt in je posting van 14.40 uur dat je ervan uitgaat dat de leerlingen in de eindexamenklas hun huiswerk wel maken. Wat is dan het probleem?? Dan kan je zoon het ook wel laten controleren. Want hij heeft het toch gemaakt. Geen probleem dus.

bibi63
10-09-2010 om 19:49
Nog even....
wat ik inmiddels concludeer dat het niet zozeer om de specifieke leeftijd gaat (18, dus volwassen), maar om het feit dat hij zich geen kind meer voelt en vindt dat hij niet gecontroleerd moet worden op wat hij wel of niet doet. Dat snap ik op zich wel. En ik begrijp ook dat je gewoon doorstroomd en dus niet naar de VAVO gaat als je als 16 of 17 jarige eindexemen MAVO hebt gedaan.
Maar docent Elsje heeft wel een punt en een goed argument: je werkt met een hele klas en daarvan wordt verwacht dat je de stof tot je genomen hebt. Natuurlijk zal de 1 daar meer moeite mee hebben dan de ander, maar als er leerlingen zijn die niets gedaan hebben, dan kan je niet goed verder met je les. En belangrijker, je kan onnodig niet goed verder met je les. Voor degenen die wel thuis gewerkt hebben, maar het nog niet beheersen kun je wat extra uitleg en aandacht geven, maar het kan niet zo zijn dat je voor een aantal die vinden dat ze zelf wel bepalen wanneer ze wat wel of niet doen, de boel stagneert in je les. Dus dat is mijn punt en volgens mij ook een goed argument richting je zoon. En natuurlijk is het controleren van het wel of niet maken van je huiswerk iets wat een oudere leerling als overdreven of kinderachtig of weet ik wat vind. Dat snap ik, maar een docent kan geen rekening houden met leerlingen die daadwerkelijk iets niet weten omdat ze het moeilijk vinden versus leerlingen die het niet weten omdat ze er simpelweg gaan aandacht aan hebben besteedt. Dat is niet alleen frustrerend voor de docent maar ook voor de andere leerlingen. Hoe dan ook, ik snap zijn gevoel, maar vind ook dat hij moet begrijpen dat hij zich dit jaar nog moet aanpassen. ALhoewel, ook bij het beroeps(volwassen)onderwijs lijkt het mij zeer storend voor een docent als leerlingen hun huiswerk niet doen en daardoor niet hun gewone les kunnen afhandelen. Uiteraard wordt er dan niet meer gecontroleerd, maar het blijft storend. Nu is er nog een situatie met jongere leerlingen, dus dan is het niet anders dan je aanpassen aan de klas.
Bibi

tsjor
10-09-2010 om 23:34
Leerplicht
Jessica, je schrijft: 'Onze zoon die net 18 is geworden en nu 5 havo doet ergert zich dood aan de docenten op school die het nog steeds nodig vinden om zijn huiswerk te controleren. Er zitten meerdere 18 jarigen in de klas die er net zo over denken. Die 18 jarige zijn niet meer leerplichtig(zoon heeft al het mavo diploma) en doen die havo omdat ze dat zelf graag willen.
Wat dat betreft kun je je zoon even uit een droom helpen: hij is wel nog leerplichtig in die zin dat hij zijn startkwalificatie nog moet halen. Daar is Mavo niet voldoende voor. Havo wel.
Tsjor

tsjor
10-09-2010 om 23:38
Aanpak
Oudste zoon wil zelf leraar worden. Heeft als zijweg even les gegeven aan volwassenen. Voor hem was dat een belangrijk leerpunt, omdat, zoals hij zelf zegt: kinderen (ook jongere kinderen al) eigenlijk als volwassene aangesproken willen worden. hij vond het een leerzame en verrijkende ervaring om eens met volwassenen te werken, omdat je dan merkt op welke punten je dat anders doet, terwijl je eigenlijk toch hetzelfde verwacht (inzet, motivatie, huiswerk etc.).
Overigens zijn de klachten over kinderachtig behandeld worden bij zoon op MBO levensgroot. Ik mag van hem (19) echt niet meer naar een ouderavond. Volgende keer neemt hij zijn zusje mee. Zijn klacht werd overigens gedeeld door de stagebegeleidster die zich op dit punt verbaasde over de opleiding en de wijze waarop zij met volwassen kinderen omgaan.
Oh ja, en volwassenen kunnen ook heel kinderachtig zijn op school.
Tsjor

Bastet
11-09-2010 om 08:45
Het is de toon....!
Ik denk dat het niet zo zeer het feit is dat je huiswerk moet maken,als wel de manier waarop de leerling wordt aangesproken.
Mijn zoon heeft vier jaar reguliere havo gedaan,toen een jaar vavo en nu nog een jaar deeltijd vavo omdat hij een dubbel vakkenpakket wil.Ook op vavo moet er huiswerk worden gemaakt,en je wordt heus aangesproken als je achterloopt in je werk.Maar er is een heel verschil tussen na moeten blijven,uit de klas gezet worden en dat soort schoolse manieren,of gewoon even een goed gesprek over eigen verantwoording en consequenties als je achterloopt.En juist dat verschil zorgt ervoor dat mijn zoon de vavo veel fijner vindt,hij voelt zich serieus genomen.
Bastet

Bastet
11-09-2010 om 09:38
Klopt
Mijn zoon heeft op de vavo een aanwezigheidsplicht van 80%,geen leerplicht.
Bastet

Tirza G.
11-09-2010 om 21:58
Ik lig in een deuk
Ik lees niets anders dan een 18jarige die ineens volwassenheid ruikt en het eerste het beste wat hem irriteert aangrijpt om over te debatteren. Ik ken ze, zulke 18jarigen. Zijn redenering: ik ben volwassen dus ik hoef mij huiswerk niet te laten controleren is fout. Je hebt je ingeschreven op een school en daarmee ga je automatisch mee in de rechten en plichten van die school. En nee, die staan niet tot drie cijfers achter de komma in een leerlingenreglement, maar het moge duidelijk zijn dat er op scholen een strakke hierarchie en gezagsverhoudingen heersen. Dat houdt in, dat jij de leerling bent, je mond dicht houdt en doet wat de docent zegt. Dat werkt voor alle partijen het makkelijkst. Dat wíst hij overigens al, want hij heeft al eerder eindexamen gedaan. En? Werd in die klas het huiswerk gecontroleerd? Ze worden als kinderen behandeld. Yep. Dat zíjn ze namelijk ook. En trouwens: zelfs mijn schoonmoeder van 90 wordt door meiskes in het zorgcentrum als een kind behandeld, dat is heus niet voorbehouden aan vroegwijze pubers. Hij gedraagt zich ook als een kind: hij moppert tegen zijn moeder. Tja, dat schiet niet op natuurlijk.
Jouw aanname dat eindexamenleerlingen zo verantwoordelijk zijn dat ze héus hun huiswerk wel maken vind ik wel een hele mooie. Maar niet bepaald gestoeld op de realiteit. Het zijn púbers met een slecht planningsvermogen en nul langetermijnvisie.
Ik raad je zoon aan bij de debatclub te gaan en/of in de leerlingenraad. En dan met een goed beargumenteerde onderbouwing het docentencorps te benaderen. Dat kan echt hele leuke resultaten opleveren. Dóe er maar wat mee, met al die logica.
Een nog veel leukere: jezelf ziekmelden. Mag ook vanaf je 18e, toch? Dat is overigens in scholen wél vaak vastgelegd in het reglement.
Tirza

vriendin van
12-09-2010 om 15:35
Nou jessica
Wees blij dat je zoon op die havo zit. En laat hem zorgen dat hij niet in de problemen komt door zo hoog van de toren te blazen.
Lees maar wat ik een tijdje terug heb gepost, en het antwoord van M.Lavell daarop. En Syboor zegt het hier ook, het is een gunst dat hij binnen zijn eigen vertrouwde school naar de HAVO mag.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=vriendin%20&thread=157709&forumsel=23&forum=23&post=2554088

mirreke
13-09-2010 om 09:24
Universiteit
Jessica, ook op een vervolgopleiding als de universiteit wordt (zeker in het begin) 'gecontroleerd' dat de opgaven zijn gemaakt. Bijv. worden sommige dingen gezamenlijk doorgenomen. Als het maken van opgaven van belang is voor het vervolg van de lessen kan ik mij voorstellen dat docenten het nodig vinden dat dat gebeurt en het daarom controleren.
Misschien kan je zoon het in de klas in het mentoruur (hebben ze dat nog in de 5e?) te berde brengen. Bespreken of dit opgelost kan worden. Wellicht wordt hij overtuigd van de noodzaak dat het gecontroleerd wordt, of kan de klas afspraken maken met docenten dat deze hen een stuk vertrouwen geven.

Hanna
13-09-2010 om 15:27
Werk af
Ik bedoel als iemand zijn werk af heeft, is het niet erg om gecontroleerd te worden. Het wordt pas vervelend wanneer iemand zijn werk niet heeft gemaakt, want dan ontstaat er een conflict.
De docent heeft wat mij betreft zeker het recht om te controleren. Zij controleert om te zien of er voldoende voortgang in zit, maar misschien ook om te zien of er structureel denkfouten worden gemaakt. Werk niet af heeft consequenties.
Als ouder ga ik daar niet tussenin zitten. Dus als hij een conflict wilt aangaan met zijn docent, is het zijn probleem. Op je 18de ben je oud genoeg om dat zelf op te lossen lijkt mij.