Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe gaat de gymles op het vo tegenwoordig?

Ik dacht: ik start even een nieuw draadje.

Naar aanleiding van het laatste gymdraadje drong ineens tot mij door dat het eigenlijk idioot is dat gymleraren wegkomen met het jaar in jaar uit geven van precies dezelfde les voor kinderen van alle leerjaren. In mijn herinnering kregen we in de brugklas in de winter basketbal en volleybal en in de vijfde klas kregen we van dezelfde lerares nog steeds basketbal en volleybal in de winter, en ik geloof niet dat de les in de tussentijd op enige wijze was aangepast. Nu was ik vermoedelijk ook niet leerbaar in dat vak, maar toch.

Dus enerzijds: steeds dezelfde paar (bal)sporten, en anderzijds: geen enkele voortgang in de lessen, zelfs binnen dat handjevol sporten.
Het kon ook toen al anders, dat zag ik bij mijn broer, en ik zag het later toen we in de laatste klas een andere lerares kregen.

Maar dat was de eerste helft van de jaren 80. Lopen er nu nog steeds van die lamlendige gymleerkrachten rond? Zijn er nog steeds kinderen die alleen maar softbal krijgen in de zomer en volleybal in de winter, afgewisseld met rondjes lopen, of is dat allang niet meer gebruikelijk.

Kortom, ouders van (ex) VO'ers: hoe zit dat tegenwoordig met gym?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

30-08-2011 om 14:09

Totaal anders

Ik heb het idee dat het totaal anders gaat. Ten eerste is het volgens mij de gehele periode gemengd, wat mij best onhandig lijkt, het verschil in prestaties wordt steeds groter naarmate de kinderen ouder worden. Mijn zoon zit nu in 2 atheneum, dus nog niet zoveel ervaring, maar wat ik vorig jaar heb gezien is dat ze cijfers krijgen voor diverse onderdelen, zo heb ik cijfers voor worstelen, speerwerpen en hockey voorbij zien komen. Ik vermoed dat ze dan een tijdje bezig zijn met zo'n onderdeel en moeten ze afsluitend voor een cijfer, net als met de leervakken dus eigenlijk. Vorige week toen de school weer begon meldde hij me verheugd dat ze dit jaar eindelijk gingen voetballen met gym ,ik maak hieruit op dat er een soort programma is wat ze in welk jaar gaan doen. Dochter begon met een sportdag vorige week in de brugklas, waren allerlei soorten spelletjes, wel leuk. 1 jongen vond het niks en ging continu in discussie en zette het op een huilen toen hij een bal in zijn buik kreeg. Dochter had zich hier nogal aan geergerd, maar inmiddels is ze er achter dat jongetje autistisch is en ergert ze zich niet meer.

Terug naar af

Mijn kinderen hadden in het vo te maken met optimistische onderwijskerndoelen die wilden dat kinderen ook in theoretische zin zich uit konden laten over sporten (heeft kennis van de spelregels) en zich in praktische zin zouden kunnen verrijken aan een wisselend aanbod van exotica in de sport (van schermen tot wake boarden).
In de praktijk was er nog steeds een standaard zomer en winterpakket met het jaarlijkse obligate schoolhandbaltoernooi (dat was er in mijn eigen schooltijd al), afgewisseld met af en toe een sportexcursie naar een klimmuur of een waterval waar aan 'sportkennismaking' gedaan werd.
Maar de kerndoelen zijn intussen alweer gewijzigd met de motivatie 'scholen meer gelegenheid te geven een eigen invulling te geven aan het bewegingsonderwijs'.
Nu ligt de nadruk weer op bewegen (maakt niet uit wat) en gaat de theorie niet meer over spelregels kennen maar 'in de omgeving aanwezige mogelijkheden om te bewegen benoemen'
Dat biedt alle ruimte om terug te gaan naar af: trefbal, handbal, softbal, rondjes rennen, drie keer in het cursusjaar apenkooi, drie keer in het jaar een 5 km loop in de direct omgeving van de school.
Bijvoorbeeld. Afhankelijk van wat er beschikbaar is en natuurlijk van de vraag waar het schoolbestuur eventuele bezuinigingen legt en hoe hoog de ouderbijdrage is.
Hoe dan ook: van schoolgymnastiek is het niet de bedoeling dat je er beter in wordt. Als je maar beweegt. Het is inmiddels nadrukkelijk wel de bedoeling dat je leert dat bewegen gezond is en dat je het overal, ook met eenvoudige middelen, kunt doen.
Dat biedt weinig hoop op variatie voor jouw kinderen
Groet,
Miriam Lavell

even een nick

even een nick

30-08-2011 om 16:12

In blokken

In blokken van 6-8 lessen wordt steeds een andere sport / atheliek onderdeel/turnonderdeel beoefend. Oa verspringen, basketbal, volleybal, ringen, paard, hockey, schaatsen (kunstijsbaan), dansen, voetbal etc.
Aan het einde van het blok volgen 2 cijfers: een voor inzet en een voor vaardigheid. Verder per rapport een 12 minuten loop voor een cijfer.
Kind vindt de gymlessen meestal wel leuk, alle schooljaren dezelfde leerkracht gehad en ook dit jaar weer die leerkracht. Enige stomme is: VWO'ers moeten voor een 6 hoger/verder springen als VMBO'ers.

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 17:02

O jaaaaaaaa

De shuttlerun. En wat daar aan mankeert. Mijn dochter heeft astma en kán dat dus niet zonder medicatie. En ze mocht haar medicijnen niet innemen voor de shuttlerun, want dat was niet eerlijk. Ik word zelden boos za'k maar zeggen.
En die van mijn vriendin is 3 jaar jonger dan haar klasgenoten. Is dus 13-14 ipv 16-17. Maar wordt volgens dezelfde criteria beoordeeld en heeft dus altijd een onvoldoende. Tja, het was háár keuze om jaren over te slaan, dus ze mag niet zeuren.

Tirza

Yura

Yura

30-08-2011 om 17:18

Astma

Wat een debiel zeg die gymleraar dat ze de medicijnen niet mocht nemen. Mijn dochter heeft ook astma, moet niet merken dat daar zo mee wordt omgegaan. Zelfs mensen die er geen jarenlange HBO-opleiding voor hebben (zoals de vrijwillige voetbaltrainer die gewoon de vader van een teamgenootje is) hebben alle begrip. Overigens deden mijn kinderen ook op het BO al de shuttleruntest en dat werd naast de norm van de betreffende leeftijd gelegd.

Jade

Jade

30-08-2011 om 18:09

Heuh?

Tirza: "En ze mocht haar medicijnen niet innemen voor de shuttlerun, want dat was niet eerlijk."

En is het wel eerlijk dat jouw dochter astma heeft?? Nee, natuurlijk niet (ik hoor het je denken. Je-zus, wat een < censuur>

Mijn dochter puft ook het nodige als ze moet sporten.....ik ben lang goed, maar als een leerkracht haar medicijnen zou weigeren dan plof ik (met het risico dat IK dan een pufje nodig heb).

Volgens mij zijn het inderdaad blokken dat ze les krijgen (zoveel weken een balsport, zoveel weken wat anders). Mijn dochter begint volgende week in de brugklas.....ik zal het haar in de loop der tijd eens vragen wat ze zoal gedaan hebben

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2011 om 18:11

Hier...

Ook blokken, met steeds een ander sport die beoefend wordt met als afsluiter een cijfer. Bij voldoende inzet heb je altijd een zes, ongeacht het resultaat. Stom: havisten krijgen een schriftelijke toets na elk blok over de spelregels, vmbo'ers niet. Zoon zou ook graag met een schriftelijke toets zijn cijfer opkrikken..)

Annet

Annet

30-08-2011 om 20:03

Ook in blokken, cijfer per onderdeel

Hier ook telkens een blok van een aantal lessen, zoals hockey, volley, atletiek, turnen, etc. Daarnaast elk kwartaal een inzetcijfer en in de brugklas een proefwerk schriftelijk.

Maylise

Maylise

30-08-2011 om 23:04

Gym

Op de twee scholen in Nederland waar ik tot vorig jaar kinderen had zitten was gym heel verschillend.

School 1: basketbal, volleybal, badminton, softbal afgewisseld met een keer een les toestellen, voetballen, korfbal, trefbal of iets anders.

School 2: blokken van 8 weken achtereen met steeds dezelfde sport. Bij die sporten zit nog steeds basketbal, volleybal, korfbal, softbal, badminton, voetbal maar ook wel andere dingen zoals zeilen, schaatsen, zwemmen, klimmen, ritmisch gymnastiek, tafeltennis... Er kan tussen drie of vier verschillende sporten per blok worden gekozen. Schriftelijke toets over de spelregels hoort er ook bij.

Hoewel school 2 voor het grootste deel dezelfde sporten aanbiedt als school 1 vind ik de manier van vormgeven (met meer keuzevrijheid voor de leerling) toch net even leuker. Mijn kind op school 2 was ook meer tevreden dan de twee kinderen op school 1 over de inhoud van gym.

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 23:28

Dank u (astma)

Ik wist al dat ik niet gek was, maar echt, ik zag bloed. En ik rook het ook. Ik heb niet gewacht tot het tien-minuten-gesprek, za'k maar zeggen. En heb uiteraard geeist dat alle kinderen met een bril die afzetten. Want dát is ook niet eerlijk.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2011 om 07:15

Tirza

Echt ongelofelijk dit, ik ben verbijsterd. Enne ook de lenzen uit hoor!!

Ook ongelofelijk

Tjeeminee wat een idioot van een leraar! Ik zou ook woest zijn als mijn dochter zonder bril zou moeten gymmen...die zou acuut tegen alle muren oplopen.
En wat die astma betreft lijkt het me net zo gevaarlijk.
groeten albana

Wilma

Wilma

31-08-2011 om 15:12

Hier ook astma

en zoon had een vier ofzo voor een run-test, mocht ook zijn astmapufje niet. En was ook nog net aan komen rennen omdat hij wat laat doorhad dat ze buitengym hadden. Hij was helemaal teleurgesteld.

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2011 om 16:00

Wilma

Ik hoop dat je dit heel hoog gaat spelen, zijn ze nou helemaal!!

Jade

Jade

01-09-2011 om 01:06

Zoon...

...kreeg vorig jaar na een runtest een 1.....dit omdat hij het niet voor elkaar kreeg om binnen de tijd zoveel rondjes te lopen (helemaal precies weet ik niet meer). Hij was behoorlijk verkouden (bleek bronchitis te hebben) en kon daardoor slecht rennen. Ik vond het al knap dat hij het probeerde.

De leerkracht heeft die 1 terug gedraaid.....en dat was maar goed ook!

Valkyre

Valkyre

04-09-2011 om 00:05

Astma

Ik weet niet wat ik lees! Ongelooflijk! Dus zo'n sportleraar denkt het beter te weten dan ELKE longarts? Ik ben gewoon plaatsvervangend witheet! Ze zouden zo'n eikel zo'n test moeten laten lopen terwijl hij door een rietje ademt, weet-ie ook eens hoe 't voelt. Ongelooflijk.

Ik heb op de middelbare school geleden onder een sportlerares die alleen maar softbal deed. Saaaaai! Op een andere school moesten we altijd een rondje om het sportcomplex rennen. In het begin kon ik er niks van, maar toen ik buiten school wat fanatieker ging sporten, liep ik met mijn astma zelfs de populaire meisjes eruit die me daarvoor altijd uitlachten. En ik voelde me goed, zo goed zelfs dat ik ze niet terugplaagde, maar alleen minzaam glimlachte en ze verder links liet liggen. Een van de weinige goeie herinneringen aan m'n middelbare schooltijd...

Valkyre (heeft ook astma)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dieuwertje

dieuwertje

06-09-2011 om 16:19

Kan anders hoor!

Wat een ontzettend rare reactie van die gymleraar! Ik sta zelf al jaren voor de klas (als vakleerkracht gymnastiek) en heb ook last van inspanningsastma. Als ik de piepjestest geef, druk ik leerlingen die last van hun luchtwegen hebben op het hart om op tijd te stoppen. En ik vraag wie zijn puffer bij zich heeft zodat ze, als dat zin heeft, kunnen puffen. Ik leg ook aan klasgenoten uit dat het voor deze kinderen minstens net zo knap is om trap 2 te halen als voor een ander trap 5 of 6.
Je mag er gerust vanuit gaan dat een gymleraar op de opleiding heeft geleerd hoe het zit met astma. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze er allemaal op een fatsoenlijke manier mee om gaan.
Toch eens een gesprekje aangaan met zo'n leraar hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.