Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe gaat het met Duo na vier jaar?

Inmiddels zitten twee van mijn kinderen al vier jaar op het MBO, en na wat vertraging en wisseling van opleiding kunnen ze allebei hopelijk nog dit najaar hun diploma halen. Maar de ene kreeg al bericht dat Duo komende maand stopt, en de andere zal dat ook wel krijgen vrees ik. Hoe gaat het nu verder, moet ik ze allebei nu volledig onderhouden tot ze geslaagd zijn en een baan gevonden hebben? En moeten ze allebei voor een heel studiejaar inschrijven of kan dat ook voor een half jaar? Hoe gaat dat met de OV kaart? En als ze binnen een half jaar slagen, hoeven ze dan geen Duo terug te betalen? Kunnen ze eventueel nog wel lenen?
Ik begrijp dat ik ook op de site van duo kan kijken maar misschien kan iemand het me in Jip en Janneke uitleggen voor dit specifieke geval…

De studiebeurs krijg je alleen voor de standaard duur van je studie, voor meestal 4 jaar. Als je binnen 10 jaar je studie afrondt wordt dit een gift. Doe je langer dan 10 jaar over je studie dan moet je de beurs terugbetalen. 

Na de 4 jaar stopt de beurs af maar kan je wel nog lenen. Dat is een prima manier om het half jaar studiebeurs op te vangen. 

Wat betreft jouw bijdrage als ouders: tot 21 jaar ben je onderhoudsplichtig. Verschillende ouders vullen dat verschillend in. Ik ontving destijds een vaste bijdrage per maand, andere betalen de zorgverzekeraar of studieboeken. Weer anderen kregen regelmatig een tas boodschappen. 

Recente regels rondom ov weet ik niet die niet je zelf nalezen. 

Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/vraag-en-antwoord/studiefinanciering-student-mbo

Voor een 4-jarige mbo-opleiding krijgt u 7 jaar studiefinanciering. De basisbeurs en eventueel de aanvullende beurs krijgt u alleen de eerste 4 jaar. Daarna kunt u nog 3 jaar alleen lenen. Het studentenreisproduct krijgt u de volledige 7 jaar.

Bovenstaande tekst komt van de site van Duo.

Okee, dus binnen tien jaar je MBO4-diploma halen om de studielening om te zetten naar een gift is niet tien jaar geld ontvangen. Heel logisch, natuurlijk.

Weer wat geleerd, zoon gaat straks naar het vierde jaar.

Poezenmeisje schreef op 24-07-2023 om 19:30:

Okee, dus binnen tien jaar je MBO4-diploma halen om de studielening om te zetten naar een gift is niet tien jaar geld ontvangen. Heel logisch, natuurlijk.

Weer wat geleerd, zoon gaat straks naar het vierde jaar.

Niv 1 en 2 zijn de regels wel anders. Dan zou in theorie die 10 jaar gift mogelijk zijn. Ik ken iemand die net klaar is na 8 jaar , niv 2 

AnnaPollewop

AnnaPollewop

24-07-2023 om 22:42 Topicstarter

Dorestad schreef op 24-07-2023 om 21:52:

[..]

Niv 1 en 2 zijn de regels wel anders. Dan zou in theorie die 10 jaar gift mogelijk zijn. Ik ken iemand die net klaar is na 8 jaar , niv 2

Een van  mijn kinderen doet niveau 2, zou die dan wel nog duo blijven krijgen? Degene die nu na 4 jaar niks meer krijgt (hij kreeg van de week daar bericht van) doet niveau 3. Als hij binnen 10 jaar zijn diploma haalt dan mag hij wel die vier jaar houden, anders  moet hij terug betalen. Hopelijk gaat dat binnen een paar maanden lukken, dan is hij “vrij man “. Voor het andere kind wacht ik dan nog even af, die is van 3 naar 2 gegaan dus dat is nog ingewikkelder.

En HBO is ook weer anders natuurlijk. In ieder geval hebben wij komend jaar niks meer aan de verandering van het stelsel.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-07-2023 om 22:48

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 22:42:

[..]

Een van mijn kinderen doet niveau 2, zou die dan wel nog duo blijven krijgen? Degene die nu na 4 jaar niks meer krijgt (hij kreeg van de week daar bericht van) doet niveau 3. Als hij binnen 10 jaar zijn diploma haalt dan mag hij wel die vier jaar houden, anders moet hij terug betalen. Hopelijk gaat dat binnen een paar maanden lukken, dan is hij “vrij man “. Voor het andere kind wacht ik dan nog even af, die is van 3 naar 2 gegaan dus dat is nog ingewikkelder.

En HBO is ook weer anders natuurlijk. In ieder geval hebben wij komend jaar niks meer aan de verandering van het stelsel.

https://www.duo.nl/particulier/studiefinanciering/hoelang-recht.jsp

Hier kun je per opleidingsniveau zien hoe lang je stufi krijgt.

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 22:42:

[..]

Een van mijn kinderen doet niveau 2, zou die dan wel nog duo blijven krijgen? Degene die nu na 4 jaar niks meer krijgt (hij kreeg van de week daar bericht van) doet niveau 3. Als hij binnen 10 jaar zijn diploma haalt dan mag hij wel die vier jaar houden, anders moet hij terug betalen. Hopelijk gaat dat binnen een paar maanden lukken, dan is hij “vrij man “. Voor het andere kind wacht ik dan nog even af, die is van 3 naar 2 gegaan dus dat is nog ingewikkelder.

En HBO is ook weer anders natuurlijk. In ieder geval hebben wij komend jaar niks meer aan de verandering van het stelsel.

Heeft het kind langer dan 48mnd niveau 3 gedaan? Dan krijg je geen stufi meer voor niveau 2. Aangezien er nu wel stufi ontvangen wordt, zal dat meevallen. 

Overigens: als de vertraging is opgelopen door bijvoorbeeld ziekte of handicap dan zijn daar ook weer andere regels voor. 
En als je kan aantonen dat de vertraging komt doordat er door corona bijvoorbeeld geen stage gedaan kon worden, ook. 

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 22:42:

[..]

 Voor het andere kind wacht ik dan nog even af, die is van 3 naar 2 gegaan dus dat is nog ingewikkelder.

Website duo:

"Haalt u geen diploma voor minstens niveau 3? Dan moet u de prestatiebeurs terugbetalen. Hierop is 1 uitzondering: hebt u tijdens uw eerste 12 maanden studiefinanciering een aanvullende beurs gekregen? Deze maanden aanvullende beurs vallen niet onder de prestatiebeurs. U mag ze houden, ook zonder diploma."

Dat kind moet dan volgens mij het reisproduct voor de maanden dat het mbo 3 deed, gaan terugbetalen, tenzij het alsnog niveau 3 haalt.

Als je eerder je diploma behaalt, kun je het lesgeld voor de maanden dat je niet meer ingeschreven staat, terugkrijgen.

En zolang je niveau 1 of 2 doet, heb je recht op (aanvullende) beurs, reisproduct en lening, tenzij, zoals SuzyQFive opmerkte al 48 maanden studiefinanciering voor niveau 3 of 4 hebt gehad.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

26-07-2023 om 14:50 Topicstarter

Hannemeike schreef op 26-07-2023 om 14:39:

En zolang je niveau 1 of 2 doet, heb je recht op (aanvullende) beurs, reisproduct en lening, tenzij, zoals SuzyQFive opmerkte al 48 maanden studiefinanciering voor niveau 3 of 4 hebt gehad.

Ah, dat scheelt. Die 48 maanden niveau 3 haalt hij niet, en als het meezit is in december niveau 2 klaar (en zoals mijn man zei, zodra er een een diploma heeft hangen we de vlag uit…) het gaat allemaal niet zo soepel zal ik maar zeggen 🤨.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.