Evanlyn
18-04-2012 om 11:20
Hoe gaat het volgend jaar met de rugzakjes?
Heeft iemand van zijn school al gehoord hoe het nou in de praktijk gaat met de rugzakjes? Blijft alles zo gaan als nu (er wordt immers nog niet bezuinigd), of wordt alle hulp meteen afgeschaft?

Chippie
18-04-2012 om 13:02
Rugzakjes worden afgeschaft...
Maar de zorg aan die leerlingen in principe niet maar je kunt geen recht meer ontlenen aan het rugzakje (als dat al kon).
Het Speciaal Onderwijs, Speciaal Basisonderwijs en de LGF worden anders gefinancierd. Het wordt niet meer gekoppeld aan individuele kinderen. De smaenwerkingsverbanden krijgen een lumpsum begroting en daarvoor moeten ze de zorg gaan regelen. Buiten school, in school, met ambulant begeleiders, door vrijwilligers, niet, etc. Dat is koffiedik kijken. Feitelijk kun je niets zeggen of je kind vanaf 2013 nog zorg op maat krijgt.

tsjor
19-04-2012 om 09:26
Rechten
Nog even over nu: als het kind een rugzakje heeft, kun je op basis daarvan dan extra begeleiding 'claimen'?
Tsjor

Karmijn
19-04-2012 om 09:30
Tsjor
Nee. De school moet verantwoorden waar ze het geld van de rugzak aan besteden, maar als zij dat doen aan het verkleinen van een klas, dan blijft er geen geld over voor extra begeleiding.
Die extra begeleiding stelt overigens niet veel voor. Een uurtje per week, maar dat is inclusief gesprekken en emailtjes schrijven en dergelijke.

Anneque
20-04-2012 om 07:33
Karmijn
"Die extra begeleiding stelt overigens niet veel voor. Een uurtje per week, maar dat is inclusief gesprekken en emailtjes schrijven en dergelijke."
Dat hangt van de school af. Mijn zoon heeft zeker 2x per week een uur 1-op-1begeleiding, soms 3x. Daarnaast nog wat (kleine) aanpassingen in de klas, en er wordt gedacht over aanschaffen materiaal. Weet niet precies wat er nu uit de rugzak komt, en wat uit een ander potje van school, maar dat je met een rugzak niet meer krijgt dan een uurtje incl. administratie, hoeft niet op te gaan.
Zou het nog aan het cluster kunnen liggen? Ik "heb" bijv. een ambulant begeleider, die er nauwlettend op toeziet hoe de rugzak besteed wordt. Nu gaat dat niet over euro's, maar ze kijkt of er voldoende en goede begeleiding voor mijn kind is, en ze zal ongetwijfeld ongeveer weten wat ze van school kan vragen vanuit die rugzak. Is dat elders zoveel anders/slechter geregeld? Ik ben haar in elk geval zeer dankbaar.

Elisa Gemani
20-04-2012 om 13:58
Rugzakje
Zoon (11, 1Gym, ADHD) heeft ook een rugzakje. Hiervan krijgt hij eens in de 2 weken een gesprek met de zorgcoordinator, een keer in de week een gesprek met de leerlingbegeleider over o.a. huiswerkplanning en een keer in de week een gesprek met zijn mentor (tevens rugzakbegeleider).
Daarnaast krijgt hij sinds een paar maanden twee uur per week studiementoraat/huiswerkbegeleiding bij een huiswerkbegeleidingsinstituut. Dit wordt rechtstreeks betaald uit het LGF. Ontzettend blij zijn we ermee want hij heeft met name hier heel veel aan en zelf zou ik het nooit kunnen betalen.
Eens in de drie maanden hebben we met zijn allen een evaluatiegesprek.
Volgend jaar gaan we hier gewoon mee door indien nodig. Als het LGF stopt per 1 augustus 2013 heeft hij er hele goede basisstudievaardigheden door kunnen krijgen wat betreft extra hulp en begeleiding. Hoe het dan verder op school ingevuld wordt qua passend onderwijs zien we dan wel weer. Tot nog toe wordt het rugzakje prima ingezet en ben ik er heel dankbaar voor hoe school dit invult.