Gaya
22-06-2012 om 10:03
Hoe groep 3 beginnen met slimme kleuter die zichzelf verstopt
Zoon (december 2006) is een pienter mannetje, zit nu in groep 2 Hij is de jongste, heeft nog 2 broers. Door problemen op school met de oudste, die toen bij een kinderpsycholoog terecht kwam met daar kwamen we erachter dat oudste hoogbegaafd is. Na een schoolverandering en aangepast werk ging het allemaal weer heel goed. Middelste kind heeft nooit problemen gehad. Is iedereen zijn vriend en haalt altijd alleen maar A voor zijn cito. Is overal goed in, soms best vervelend, want hij doet er niets voor. Kortom geen enkel probleem, we hebben hem ook niet laten testen want waarom zouden we. Nu onze jongste met heel dwars gedrag thuis en op school en heel ongelukkig op school. Op aanraden van school ook naar een kinderpsycholoog. Zelfde als bij de oudste ook hoogbegaafd. Met als enig verschil dat hij op school (doet alsof?) hij het niet kan. Bv hij leest thuis soms een boekje (gewoon avi 1, niks bijzonders) maar op school laat hij het niet zien. Bv rijmen kan hij al lang maar op school zegt hij het niet te kunnen. Ga zo maar door. Verder heeft hij dagen dat hij heel stout doet op school en met niemand wil spelen. Hij is erg op zichzelf zegt de juf. Is vaak ook wel lief tegen anderen, maar de ander moet altijd het initiatief nemen. Dan mogen ze wel meedoen met zijn spel.... Voor zijn cito heeft hij 2x een B. Op zich niet slecht, maar hierdoor krijgt hij geen extra uitdaging op school. Er is een speciaal plus groepje met kinderen die extra uitdaging krijgen met een werkmap waar ze in de klas dan ook meewerken. Maar zoon mag er niet bij want hij moet dan een A voor al zijn citos halen. Graag hoor ik ervaring van anderen over wat is wijsheid.....
Zoon is heel slim dat blijkt uit zijn IQ test en ook ik zie het inmiddels, het is mijn derde. Inmiddels herken ik het wel.
Zoon laat het niet zien op school, sterker nog hij presteert onder. Sommige dingen zoals woordenschat heeft hij een zwak voor. Ik weet gewoon als ouder zeker dat hij een enorme woordenschat heeft.
Zou het kunnen dat hij slim is maar moeite heeft met concentratie of onderscheid maken tussen wat belangrijk is en wat bijzaak is. Eerst het geheel moet zien, het dan pas snapt, zoals bij beelddenkers het geval is. Volgens de juf snapt hij niet zo goed wat de bedoeling is als ze een werkje gaan doen en doet het dan fout. Zegt vaak oooh weet ik al. Vraagt nooit hulp van de juf doet het liever fout. Zit eigenlijk zichzelf in de weg door niet te luisteren naar uitleg en zelf alles te willen doen.
Wat zal ik doen? Nu al gaan praten met de IBer, meteen starten met extra uitdaging in groep 3. Zodat hij leert leren en zich niet meer verstopt. Of eerst de basis, laat maar zien dat je het kan. De groep 3 woordjes kan hij al spellen. Gaat hij dan niet denken ooh dat kan ik al nou dan ga ik maar rondkijken en niet meedoen met de klas.
Wat als er iets anders aan de hand is waardoor er niet uitkomt wat erin zit. Wel of niet met IBer gaan praten over extra uitdaging in groep 3 of afwachten hoe het gaat. Ik ben zo bang dat zoon, met zijn erg sterke wil, heel vervelend en storend gedrag gaat vertonen in groep 3.
Wel of niet meteen beginnen met extra uitdaging???? Ik hoor graag ervaringen van anderen. Zoon is best wel anders dan anders en valt door zijn uitspraken nogal op. Krijgt daar vaak negatieve reacties op en wordt vaak niet begrepen. Bv hij vertelde aan de klas dat hij ballet zo mooi vindt en balletdanser wil worden want hij vind klassieke muziek zo mooi dat hij bijna moet huilen. Volgens de juf hebben een paar kinderen gemene opmerkingen gemaakt hierover en dat was sneu voor zoon volgens de juf. Het is een gevoelig jongetje... Het is maar een voorbeeld over hoe hij is. Wel of niet gaan praten over plan van aanpak groep 3 of afwachten.....

Poezie
22-06-2012 om 10:47
Zichzelf laten zijn
Als hij voldoet aan de eisen voor de overgang, laat hem dan toch lekker zichzelf zijn. Door deze druk aan hem op te leggen (hij MOET beter, en hij MOET dat laten zien) zal hij alleen maar nog meer zijn hakken in het zand gaan zetten. Je schrijft dat hij een gevoelig kind is, dat kan hem bijzonder uitputten. Zeker als hij het gevoel heeft aan te hoge eisen te moeten voldoen. (Al zou hij dat qua capaciteiten ruimschoots kunnen) Hij moet zijn eigen weg vinden, en daar de ruimte voor krijgen.
Gr. Poezie.

Irene
22-06-2012 om 10:52
Uitdaging in groep 3
Mijn ervaring met slimme kinderen in groep 3, is dat er zeker in het eerste half jaar heel erg weinig terecht komt van extra uitdaging. De leerkracht heeft de handen vol aan het aanleren van de basiszaken aan een klas vol net niet meer kleuters, en een slimme groep 3-er is vaak nog niet echt in staat om enigszins zelfstandig iets te doen en heeft voor het doen van ander werk dus begeleiding nodig bij elke stap. Als een kind dan ook nog eens zelf al geen hulp vraagt, komt er al helemaal weinig van terecht.
Het lijkt me in jouw geval niet onverstandig om alvast eens met leerkracht en/of IB-er te gaan praten en te vragen: hoe kunnen we dit het beste aanpakken. Ze zijn dan in ieder geval al alert.

Sasvangent
22-06-2012 om 12:32
Aanhalen
ik zou niet meteen achter je zoontje aan gaan zitten met allerhande eisen en werkjes. Ik zou er wel voor zorgen dat de juf weet dat hij al meer kan, zodat zij er speels op kan inspelen. Als hij het gevoel heeft dat de juf hem 'ziet', zal ze allicht meer kunnen bereiken met motivatie die vanuit hemzelf komt, dan wanneer hij met allerlei werkjes of eisen beladen zal worden en daar niet mee gediend is (gevoelig aan groepsaanpassing kan er zeker voor zorgen dat hij niet veel van zijn kunnen wil laten zien). Verder: vinger aan de pols houden voor gedragsveranderingen.
Vanuit ervaring weet ik ook dat groep 3 niet het meest spannende jaar is voor een kind dat een voorsprong heeft. Hier resulteerde het uiteindelijk in een versnelling maar dat hoeft niet als je het kan oplossen met verrijking/verdieping/... .veel kans dat je zoon niet het enige kind is met een voorsprong zodat hij zich niet apart gezet voelt. En de aanpak van de juf is van essentieel belang.
Ohja, ga je echt niet focussen op aandachtsproblemen hoor.

Loes3
22-06-2012 om 13:14
In groep 3
Kan in mijn ervaring veel mogelijk zijn. Dochter gaat bijna naar groep 4 en heeft veel pluswerk gehad. Heeft ook vaak andere hobby's (prachtig dat jouw zoon al zo de schoonheid van die dingen ziet!), maar wordt er niet mee gepest. Het is ook aan de juf dan vind ik. Bij mijn dochter had de juf dan een uur besteed aan hoe beroemd balletdansers kunnen zijn en hoe moeilijk het is en hoe zo'n stoer lijf je dan moet hebben.
Laat 'm vooral dingen doen die hem uitdagen. Dochter mocht vaak (volwassen) boeken proberen te lezen over haar hobby's. Die haalde juf uit de bieb. Lagere groepen kunnen zo saai zijn! Daar verzuipt een slim kind in. Krijgt hij genoeg erkenning voor wie hij is?
Succes!
Loes