Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
picobello

picobello

02-04-2012 om 22:08

Hoe heet dit?

dochter(9)klas4, groep6 wordt deze dagen getest omdat ze op school afhaakt. Vooral op taalgebied scoort ze erg slecht, maar rekenen geeft ook problemen omdat ze de uitleg of aanwijzingen niet goed leest, begrijpt.
Verder is ze erg gevoelig voor sfeer, gemoedstoestand van anderen.
Nu heeft ze een aantal testen gedaan met een ib er en via een psycholoog wordt ze ook begeleidt en getest. Nu kwam er uit de testen dat ze vooral leert door ervaren, aanraken en oefenen door bewegen. bv tafels leren terwijl je een aantal keer heen en weer loopt of dictee en blokjes stapelen. Verder kan ze "geen plaatje maken" van iets wat ze leest of hoort.bv een koe in weiland zijn 2 dingen, dus een koe en apart een weiland maar niet het samen kunnen voegen.
het testen is nog niet afgelopen, maar met de info die ik nu heb weet ik eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken, heeft dit een naam? wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

02-04-2012 om 22:34

Dyspraxie (dcd)?

Ik roep maar wat hoor. W.s. omdat mijn zoon van 7 hier ook op getest gaat worden en ik een en ander herken in jouw verhaal. M.n. het stukje instructie niet begrijpen en daardoor slecht scoren.
Waar wordt ze getest?
Bij ons heeft de IB-er ook wat testjes gedaan en vond dat voldoende. Omdat wij dat idee niet hebben gaan wij het wel verder laten onderzoeken.

picobello

picobello

02-04-2012 om 23:05

Test op school

ze wordt getest op school via schoolbegeleidingsdienst en via de art-therapeute ( doordat ze zich niet makkelijk opensteldt voor anderen) zijn we aan een goede psycholoog gekomen. Ik weet dat er nog een WISK4 iq test( oid) afgenomen gaat worden.
De term dyspraxie heb ik idd wel eens gehoord, maar ga zo eens googlen.alvast bedankt voor je reactie.

Primavera

Primavera

03-04-2012 om 09:05

(receptieve) taalstoornis?

Hallo Picobello,
Je beschrijving lijkt in sommige aspecten op gedrag van mijn zoon met expressieve en receptieve taalstoornis. Vooral dat er ook bij het binnenkomen van taal iets mis gaat bij de verwerking was in de lagere groepen niet erg duidelijk, omdat hij een hoop compenseert met intelligentie. Alleen bij specifieke testen kwam het eruit. Bij een voorbeeld als koe en weiland heeft hij door ervaring en logica wel door dat die in koe kennelijk in dat weiland staat, maar bij een zin als het vogeltje vliegt van het dak naar zijn nest in de boom ging het mis. Hij wist dan niet meer waar het vogeltje naar toe vloog. Dak, boom, nest? En waar het nest zat. Onder het dak? In de boom?
Hij is ook de enige van mijn kinderen die nooit iets aan voorlezen gevonden heeft. Met een boek zonder plaatjes kon hij het verhaal namelijk helemaal niet volgen. Hij is visueel altijd attent geweest op details, maar niet op het geheel. Zo herkende hij onze auto bijv. aan het logo van het merk erop, terwijl hij dan niet lette op een iets andere kleur of vorm.

Op de basisschool gaat het aardig goed omdat hij voor de stof niet veel uitleg nodig heeft en letterlijk aan de paar woorden die binnenkomen meer dan genoeg heeft.
Begrijpend lezen gaat eigenlijk altijd goed. In de lagere groepen staat er meestal wel een plaatje naast de tekst waaruit heij veel dingen haalde en bovendien had hij al heel vroeg allerlei wetmatigheden uit de toetsen door. De 1e vraag gaat over de 1e allinia, de tweede over het tweede stuk tekst. Voor 'bedenk een titel', kun je de kern van de eerste zin nemen. Als hij niet snapte waar de vraag over ging dan zocht hij het woord wat in de vraag stond in de tekst op en schreef die zin over. In de hogere groepen worden de teksten moeilijker en langer en gaat het beter, want kan hij de door hem gemiste informatie makkelijk door logica zelf costrueren, zodat hij toch weet waar de tekst over gaat.

Wat juist mis gaat zijn gesproken of geschreven instructies. Die zijn te beknopt, waardoor alle woorden die er staan belangrijk zijn en als er dus een aantal niet binnenkomen de instructie niet meer te begrijpen valt. Hij verbloemd dat doordat er op de basisschool meestal wel een voorbeeld bij staat en hij dus uit het uitgewerkte voorbeeld haalt wat de bedoeling is of kijkt eens om zich heen hoe de rest het aanpakt. Vandaar dat de hem begeleidende psycholoog in het handelsplan voor de brugklas o.a. ook als aanbeveling heeft gegeven dat docenten hem eerst een voorbeeld geven van wat de bedoeling is ipv de droge opdracht.
Ook is mijn zoon vrij hypergevoelig. Ik denk dat dat door zijn afwijkende taalontwikkeling komt. Aangezien hij de taal van anderen moeilijker begreep heeft hij zich gefocused als compensatie op de daarbij komende lichaamstaal en geluidsvolume. Dat leidde soms tot misinterpretaties. In groep 3 hebben we een drama gehad dat hij dacht dat een juf met een welluidende stem altijd boos was, hij ervaarde dat als schreeuwen. Aan de andere kant heeft hij het feilloos door als iemands lichaamstaal iets anders zegt dan wat die uitspreekt. Aangezien hij niet alles wat gezegd werd begreep was de sfeer een belangrijke indicatie voor hem wat er nou precies gebeurde en of alles goed was. Ik denk dat zijn hypergevoeligheid voor in ieder geval een deel is ontwikkeld als compensatie voor wat hij op taalgebied miste. Een beetje zoals blinden veel attenter leren zijn op ieder geluidje.
Bij jouw beschrijving van je dochter vraag ik me dus af of ze werkelijk geen geheel kan maken van het plaatje een koe in het weiland of dat ze het woordje 'in' met de betekenis daarvan voor de koe en het weiland mist, zoals bij mijn zoon gebeurd. In dat laatste geval heeft het namelijk absoluut geen zin om erop te hameren dat ze de aanwijzingen beter leest of meer attent is op de uitleg, want wegens de beknoptheid van dit soort instructies zal die nooit goed bij haar aankomen. Terwijl een uitgewerkt voorbeeld waaruit ze kan begrijpen wat de bedoeling is misschien veel beter kan werken.
Groeten Primavera

picobello

picobello

04-04-2012 om 15:54

Onhandigheid

Ik heb idd ook het idee dat dochter heel ver komt door dingen te ''copieren' . Ze zal nooit als eerste iets doen, in de klas of bv zwemles, altijd eerst even kijken bij de anderen. Doordat ze op een franstalige school zit en wij thuis nl spreken, werden de school/leer problemen altijd op dat bordje gegooid.
Pas nadat we hulp gevraagd hebben bij schoolinspecteur en zelfs bureau voor kinderbescherming (helaas moet je soms als ouder heel ver gaan) begon school eindelijk actie te ondernemen.

Wij hadden zelf al een kunst-therapeut ingeschakeld omdat kind niet meer naar school wilde en lichamelijk ziek werd.

Daar kwam uit dat ze als de dood is voor de juf die veel en hard gild en regelmatig de blaadjes van kinderen doorscheurt als het niet goed is. Dochter durft dus niets aan de juf te vragen en juf is boos omdat dochter niets vraagt als ze het niet begrijpt. een mooi cirkeltje.

Wat verder ook speelt (wat ik herken in uitleg dyspraxie) is de motorische onhandigheid. Een zandkorrel op de grond en dochter struikeld erover.Als ze rent zeiden we altijd dat ze als een hert door het weiland rent, armen en benen alle kanten op.

Ik hoop dat we op de goede weg zitten want ik ben zo moe van het strijden voor mijn kind.

maman

maman

05-04-2012 om 09:40

Woon je in frankrijk?

Woon je in Frankrijk?, Zo ja, onze zoon heeft ook grote moeite met taalverwerving en het begrijpen van wat er van hem gevraagd wordt. Nu is hij nog maar 4 jaar en zijn de problemen niet hetzelfde als bij jouw dochter. Maar wij worden erg goed geholpen via de CAMSP. Zij hebben ons ook geadviseerd en geholpen met de aanvraag voor een AVS (auxiliaire vie scolaire) Dat is een soort van persoonlijk begeleider op school. Tussen de aanvraag en het antwoord zit nogal wat tijd. Dus we weten nog niet of hij er een krijgt toegewezen. Maar zo ja, dan zal het schoolleven een stuk makkelijker voor hem gaan worden.

picobello

picobello

10-04-2012 om 19:28

Belgie

nee ik woon in belgie, hier werken we met de pms en de saj. Ik hoop dat we nu snel inzicht krijgen in de problematiek en in de manier waarop het kind te helpen is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.