Yura
25-08-2011 om 08:50
Hoe is het met de bruggers?
Hier vandaag de tweede echte dag. Maandag was nog vrij, dinsdag boeken halen en sportdag, eind van de middag als een gek kaften, want woensdag begonnen de lessen. Dochter is tnt enthousiast en heeft een leuke klas vindt ze. De tas is wel enorm zwaar, ze is zelf niet zo groot en zwaar en de tas bedraagt ongeveer 20% van haar eigen lichaamsgewicht. Eigenlijk past ook niet alles er in, als ze een lange dag heeft, dus misschien alsnog maar een eastpak rugzak aanschaffen ipv die coole bjorn borg schoudertas. Ze gaat voorlopig even puzzelen wat ze permanent op school kan laten aan boeken. Haar broer (2 atheneum) heeft sommige boeken ook nog in de tweede, dus die zijn nu dubbel aanwezig thuis.
Wel gister en vandaag buikpijn van de zenuwen, dus weinig gegeten, halve boterham voor het ontbijt en 1 boterham als lunch. Als ze zo doorgaat is die tas straks 30% van haar lichaamsgewicht Vriendinnetje had ook buikpijn en moest zelfs huilen en was naar de brugklascoordinator gegaan. Die heeft op haar ingepraat en toen is ze toch op school gebleven. Blijkbaar een bekend verschijnsel buikpijn bij bruggers.

Polly Shearman
25-08-2011 om 09:07
Vandaag
gaat mijn brugpieper zijn boeken halen. Maandag zijn rooster halen en daarna een soort van sport-introductie spel achtig iets. En dan Dinsdag de eerste officiele schooldag... Ik vind het zelf enorm spannend. Ik weet nog zo goed hoe het was de eerste dag naar het VO. En nou gaat onze eerste zoon!!
Ongelooflijk.
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de boeken, of er veel veranderd is al die jaren...
Groet, Polly

Foo
25-08-2011 om 09:42
Morgen
Morgen gaan ze de boeken halen. Volgende week begint een soort van introductie. Donderdag beginnen de lessen. Ze zijn er klaar voor, de vakantie begint langzamerhand te vervelen, de kamers zijn toch nog op tijd afgekomen, schoolspullen en tas zijn gekocht, de nieuwe fiets staat te blinken. Helemaal nieuw is het niet, ze kennen al de verhalen van oudste.
Polly, er is veel minder veranderd in de schoolboeken dan je zou denken. Wel zitten er tegenwoordig cd-roms etc bij maar daar heeft mijn oudste tot nu toe bar weinig mee gedaan.

Asa Torell
25-08-2011 om 09:55
Polly
Spannend inderdaad! Je eerste naar de middelbare school! Ik herinner me trouwens dat het ook erg spannend was naar welke school hij kon, hoe is dat uiteindelijk afgelopen?

ishtar
25-08-2011 om 10:13
Ook brugger
maar toch anders (praktijkschool) Ze werden hier al liefkozend 'eentjes' genoemd. (door de ouderejaars, toen ze in eendenpas achter de mentor aan naar de klas liepen)
maandag en dinsdag had hij toetsen, woensdag gesprek met de mentor en vandaag de 1e lesdag.
Tot nu toe vindt hij het leuk (al klaagde hij vanmorgen al dat we zo vroeg weg moesten (ai kind, dat moet nog jarenlang ))
Ik ben heel benieuwd hoe hij het vandaag heeft!

Rembrand
25-08-2011 om 10:45
Werkweek
Onze brugpieper is dinsdag op werkweek gegaan en zal morgen waarschijnlijk vies, uitgeput en vol indrukken thuis komen. ( zijn twee oudere broers zijn hem voorgegaan dus wij kunnen ons onderhand ervaringsdeskundigen noemen
M.

Asa Torell
25-08-2011 om 10:47
En natuurlijk
ook veel succes voor de andere bruggers uit deze draad, voor wie het ook spannend is, oudste thuis of niet!

Digimum
25-08-2011 om 10:48
Leuk!
Hier is dinsdag de school begonnen met een jaaropening en mentorlessen (rondleiding, regels, etc), woensdag één les (geschiedenis ) en daarna weer de hele middag kennismakingsactiviteiten. Vandaag de eerste drie uur les en in de middag met de klas op pad. Morgen hebben ze de hele dag sportdag.
Een rustig begin dus. Maandag gaan ze echt van start...
Tas weet ik nog niet. Nu is het nog wel te doen, maar er zijn dagen dat hij 5-6 verschillende vakken op een dag heeft.. en het is maar een klein mannetje. Gelukkig hoeft hij niet zo heel ver te fietsen
Maar goed, hij springt zonder mokken op de fiets, maakt zich nergens druk om. Hij zal best wel even in paniek zijn geweest toen hij binnen het half uur z'n klas kwijt was (en het is een gróte school!), maar daar komt hij vast wel overheen In elk geval vindt hij het heerlijk om wat zelfstandiger te zijn!

Karmijn
25-08-2011 om 10:57
Tot nu toe
Zoon is nu met zijn derde introductiedag bezig. Tot nu toe vindt hij het allemaal ok. Hij is wel erg moe en prikkelbaar als hij thuiskomt en dan kan iedereen beter uit zijn buurt blijven. Maar op school gaat het goed. Hij vindt de meeste kinderen in zijn klas op het eerste gezicht aardig en de mentor is een vriendelijk behulpzaam persoon.
Omdat hij een rugzak heeft, hebben wij ook het eerste gesprek al gehad met zijn coach, de coordinator en de mentor. Tot nu toe komt het allemaal heel realistisch en verstandig over. Ze pakken precies op, waar de basisschool is gebleven. Dat vind ik lovenswaardig.
En verder afwachten.

NoNick
25-08-2011 om 12:11
Hier
Oudste hier is maandag de boeken gaan ophalen. Afgelopen dinsdag was de eerste lesdag. Na schooltijd kwam een stralend kind met 5 'vrienden en vriendinnen' binnenvallen. Ze dronken de voorraad frisdrank op, wisselden giechelend hun 06-nummers uit en daarna vertrok de vriendenclub naar de eigen huizen om braaf het huiswerk te maken.
Oudste lijkt eindelijk op de juiste plaats te zitten, in een groep met gelijken. 's avonds kreeg ik te horen dat "het nu al betere vrienden zijn dan ik al die tijd op de basisschool had, ze kijken me tenminste niet raar aan als ik een moeilijk woord gebruik."
Het is een prachtige start op het VO. Er zullen nog genoeg moeilijke en vervelende momenten en tijden komen, maar een goed begin is het halve werk, toch?
NN

skik
25-08-2011 om 12:24
Hou op, schei uit
Op de eerste dag kwam ik, terugkomend van zoon naar school brengen, dochter onderweg tegen. In tranen. En ze was op nog geen 300 meter van de 10 kilometer. Want haar tas viel steeds van haar bagagedrager af. Was een rugzak toch niet zo'n gek idee van mij. Maar die wilde ze persé niet. Haar geholpen met de snelbinders kruislings om haar tas heen te binden en toen bleef het zitten. Verder had ze een leuke dag gehad.
Dinsdag ging ze op kamp, survivalen en kamperen in de Ardennen. Ze heeft het hartstikke leuk gehad, maar kwam gister pas om 23.15 uur aan dus lag hartstikke laat in bed. En die nacht met zijn zestienen in een tent hadden ze ook maar heel weinig geslapen, dus vanochtend was ze furieus saggerijnig. Met veel gegil, gestamp en geruzie is ze veel te laat weggefietst. Vanavond maar heel vroeg naar bed...
skik

Marie
25-08-2011 om 12:32
Skik - monkey mee
Hallo Skik,
Wellicht is een Monkey Mee wat voor jullie dochter?
http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=12&pid=22
Onze dochter wilde in de eerste klas zo'n rekje ook niet, maar haar rugzak was soms zo zwaar en dik dat ze de snelbinders/spin er niet zelf overheen kon krijgen. Dus na een paar weken wilde ze toch wel zo'n rekje. Had ze ook gelijk geen last meer van lekkende bekers (die blijven nu immers mooi rechtop staan en zitten niet meer "klem" onder de snelbinders).
succes

Vera*
25-08-2011 om 12:33
Skik
Je kunt een rugzakrekje (met hoge 'rug'leuning of een krattenrek (met lage 'rug'leuning) op de bagagedrager bevestigen. Het horizontale vlak is dan breder en blijft de tas beter liggen. Zoon heeft een krattenrekje omdat zijn schoudertas veel frictie gaf op de rits van zijn jas waar de schouderband van zijn tas overheen ging dat er wel TWEE jassen/ritsen gesneuveld zijn. Bij gebruik van dat rekje was het probleem meteen opgelost. De tas hangt schuin over zijn schouder maar blijft nu 'staan' op de bagagedrager door de breedte van het rekje.
Vera

Martien
25-08-2011 om 12:40
Nog een weekje afwachten
Donderdag is voor jongste eerste schooldag. Haar zus moet echter pas 1,5u later starten, dus zal ze samen met een ander eerste jaars moeten naar bushalte fietsen en dan de juiste tot aan school. Ik ben benieuwd, want zij heeft geen flauw benul van hoe ze er moet geraken, heeft geen interesse in de uitleg en rekent volledig op haar super slimme makker. Ik denk dat ik ze woensdag toch eens allebei meeneem. De terugweg is voor haar ook al opgelost, dan volgt ze gewoon haar zus. Zij hebben 2 dagen met uitleg over de school, afspraken en lesroosters. Ze krijgen dan ook de boeken mee. De maandag vertrekken ze dan een weekje naar zee als kennismaking.
Dus voor haar zal de echte start (met les en huiswerk pas op 12 september starten).
Een best spannende tijd staat haar te wachten.
Groetjes

Nely
25-08-2011 om 13:03
As maandag
is het kennismaken ed op de middelbare school waar onze zoon nu heen gaat. Hij krijgt dan ook de helft van de boeken mee. Op dinsdagochtend dan weer naar school voor het lesrooster, kennismaken met alle leraren van de brugklas en ook nog sporten. Tevens krijgt hij de andere helft van de schoolboeken mee. Woensdag is dan de eerste echte schooldag.

jeanhil
25-08-2011 om 14:50
Beetje gemengde gevoelens brugje
Hier ons brugmugje met wat gemengde gevoelens, deze week een introductieweek. De eerste twee dagen vond hij de klas maar zozo en de mentor vreemd. Gisteren was hij enthousiaster, mentor was grappig en de sportdag leuk. Straks komt hij thuis met de boeken en het rooster. Morgen kaften en vanavond disco.
Ben benieuwd.

Janeway
25-08-2011 om 22:09
Valt niet mee
Deze brugger heeft het wel zwaar. De tas is bijna 10 kilo ze weegt zelf 36 kilo. Niet te doen.. Ook leuk krijg je een a en een b boek bij verschillende vakken. Wordt er niet uitgelegd wanneer je a of b moet meenemen dus toch maar allebei meenemen. De postmanbag is niet te handelen. De snelbinders zijn verdwenen en de bagage spin is ook foetsie.. Nog even geen tijd gehad om die te halen.. Verder heeft ze het moeilijk met loyaal zijn aan oude basisschool vriendin en toch nieuwe vrienden maken.. Moeilijk moeilijk. De klas is leuk maar verder vind ze het allemaal erg ingewikkeld.. Even doorbijten noemen ze het maar heb het met haar te doen..

wil40
26-08-2011 om 00:04
Janeway
Ik zit je verhaal over de boeken te lezen en kreeg echt medelijden met je dochter. Ik stort even wat uitleg over A en B over je heen.
Voor veel vakken is er een werkboek en leerboek. Maar daar zie je duidelijk verschil in. Vaak zijn die 2 er ook nog eens 2x. Maar alleen de delen A moeten mee. De delen B zijn een later vervolg als A uit is.
Als je dochter alles meeneemt heeft ze dus 4 boeken voor b.v. Engels mee,pffff, de tas is al zwaar genoeg.
Succes voor je dochter!

Elisa2
26-08-2011 om 09:45
Hahaha, janeway,
Dat dacht mijn oudste vorig jaar ook. Hij had alle boeken mee, LOL. Toen ik even keek, bleek inderdaad zoals Wil ook al schrijft, B gewoon het vervolg boek te zijn. Dus eerst alleen A mee. Dat was een hele eye opener en een grote opluchting voor zoon
Hier gaat (5 september pas) brugpieper nummer twee van start. Hij kan natuurlijk wel afkijken bij zijn broer die "al" naar de tweede gaat.

Yura
26-08-2011 om 10:47
Leuk om te lezen
Leuk om te lezen hoe het bij de anderen gaat. Inderdaad die a-boeken en b-boeken, b is gewoon het vervolg op a. Hier hebben ze wel zoveel mogelijk blokuren, zodat je minder boeken mee hoeft te nemen, maar evengoed is 6 a 7 kg geen uitzondering. Dochter probeert nu op "lichte" dagen (qua tas) al wat extra mee te nemen naar school voor de volgende " zware" dag, ze maakt het huiswerk dan een paar dagen eerder en dan kan de boel weer naar school. Vandaag heeft ze een boek van aardrijkskunde mee genomen, dat ze op school laat, want haar broer heeft dezelfde. Hij kan dan op school die van haar gebruiken, maar ze zijn er nog niet uit hoe dat praktisch moet, want ze zitten ver bij elkaar uit de buurt met kluisje (en er zit een roze kaftpapiertje om haha). Maandag en dinsdag hoeven ze geen boeken mee, want alleen introductie-activiteiten, dan neemt ze toch alvast wat boeken mee voor woensdag. Een hele planning hoor.

Marjoleine64
26-08-2011 om 19:26
Komende maandag
mag onze jongste als brugger voor het eerst zelf naar Breda fietsen, 17 km enkele reis. Eerst een middag kennismaken en introductiespellen, en dinsdag gelijk een ochtend les gevolgd door weer een middag intro. Hij heeft er best zin in, kijkt er zelfs naar uit, een nieuw begin. De boeken hebben we al 2 weken thuis en zijn gekaft. Voor een te zware tas zijn we niet bang, ze hebben lesuren van 70 min dus max 6 vakken per dag. En vaak laten ze de boeken die niet nodig zijn voor huiswerk in het kluisje op school (ervaring van oudere broer vorig jaar). Die tas (grote eastpak rugzak) gaat wel stevig achterop de fiets op zo'n rekje, op deze afstand vinden wij fietsen met een rugtas en helemaal met schoudertas onverantwoord, al zijn er wel die het doen.
Leuk zo'n nieuw begin, ik ben net zo nieuwsgierig als de jongens hoe hun roosters eruit zullen zien. Ik hoop - voor de gezinsplanning - dat de tijden een beetje gelijk lopen, en dat niet de één op maandag 6 blokken heeft en de ander op woensdag of donderdag...
Marjoleine

Janeway
26-08-2011 om 20:13
A+b boeken
Had ik zelf wel begrepen maar ja eigenwijs puberkind, onzeker ook. Je moet haar echt zeggen wat wel wat niet moet. Het was dus niet gezegd dus neem je ze beiden mee. Vandaag aardrijkskunde een basis en een leerboek apart. Ja die moesten dus wel mee hahaha en er maar een van ingepakt. Wat een gehannes.. Wordt er zelf plaats vervangend zenuwachtig van.. Wat mij ook opvalt is dat ze een heel andere plaats in de groep inneemt als in groep 8. Ze was daar een bedeesd meisje met een goede vriendin, vooral niet popi maar ook niet een slachtoffer.. NU begrijp ik uit de verhalen met vriendinnen, krabbels op hyves dat ze niet meer zo dat afwachtende meisje is.. Mens wat een verandering..Maar ook dat is weer iets waar ze aan moet wennen want dit kent ze niet.. En hoe regel je al die aandacht hahaha.. En dat is ook erg moeilijk allemaal. Tot drama's en huilbuien aan toe

Tippylee
27-08-2011 om 09:04
Hier vorige week begonnen
Vorige week dinsdag was er een kennismakingsdag.
Woensdag begonnen de echte lessen. Zoon kwam enthousiast thuis, gelukkig.
Hij was ook zeer relaxed en had wel wat spanning, maar was niet echt zenuwachtig ofzo. Dat vind ik zo knap van hem omdat hij op de basisschool toch heel anders reageerde op nieuwe dingen.
Donderdag kregen ze voor het eerst huiswerk mee, toen was er even stress......en gister kwam hij terug dat hij tekenen maar stom vond. Een stomme docente ( de eerste 'stomme') en ook nog huiswerk!! ( Tja, ik heb een kind die totaal niet kan tekenen)
Volgende week donderdag gaan ze op kamp 2 dagen, 1 nacht, het zal mij benieuwen!!
Tot nu toe vind hij het leuk, behalve in de pauzes, dan is het zooooo druk!!!!
Wat ik zelf wel jammer vind, is dat het sporten erg lastig wordt ivm al dat huiswerk.
Oh ja, de rugtas hebben we gewogen en hij was 7,5 kilo, pffff.......
Tippylee

skik
27-08-2011 om 11:51
Dank voor de tip, vera en marie, maar...
Dochter heeft dus geen rugzak (misschien heb ik het niet duidelijk geschreven). Dat leek mij het handigst, maar mevrouw wilde persé een andere tas. Die moet dus wel op de bagagedrager. Kan ook makkelijk, want ze hoeft nauwelijks spullen mee te nemen, ze zit op een huiswerkarme school. De meeste boeken blijven daar, in haar tas zit niet veel meer dan een agenda, een etui en haar lunch, dus het gewicht van de tas is het niet. Maar nu doet ze de snelbinders kruislings over de tas heen en blijft hij prima zitten.
skik

dieuwertje
28-08-2011 om 08:19
Spannende eerste week achter de rug
Ons kleine ventje (1.40m, 30 kg, 10 jaar) is ook begonnen. Tweetalig vwo, gelukkig vlakbij want hij doet zijn rugzak op zijn rug (geen bagagedrager op zijn stoere 26 inch mountainbike-je).
Van dinsdag op woensdag introductie dagen gehad met (niet) slapen op school. Donderdag twee lesjes om te wennen en vrijdag een aangepast rooster.
Morgen gaat het echte werk beginnen. Hij heeft al een beetje huiswerk opgehad en dat ik alvast op tijd af. Het is wel heel spannend. Onze oudste op het VO en dan ook nog zo'n jong, klein en lichtelijk chaotisch knulletje.
Hij zelf vindt het allemaal helemaal leuk. "Mam, de middelbare school is honderd keer leuker dan de basisschool! Hier leer ik tenminste dingen die ik nog niet wist." Hoe fijn moet dat voor een kind zijn?
Nieuwe vrienden heeft ie nog niet echt maar wel al klasgenoten waarmee hij het goed kan vinden. Daarbij zit ie ook nog bij een aantal oud-klasgenoten van vorig jaar.
Wij zijn heel benieuwd offie het gaat redden in de grote, boze buitenwereld maar het lijkt erop dat hij het in ieder geval geweldig vindt!

Rembrand
28-08-2011 om 14:17
Morgen eerste dag
Onze jongste kwam vrijdagmorgen terug van werkweek. Hij had leuk gehad en dat had ik eigenlijk niet gedacht. Het is echt een binnenvetter en een einzelgänger namelijk. Nu is hij zijn kamer aan het opruimen en morgen is de eerste echte schooldag. Ben benieuwd hoe het zal gaan.
M.

Iris
28-08-2011 om 18:18
Zware tassen op de fiets en zo
Mijn zoon gaat morgen naar de brugklas. Hij vervoert z'n boeken in een rugzak en ik heb zo'n rugzakrekje op zijn fiets gemonteert. Zware rugzak op met fietsen vind ik zelf niet goed. Moet ook een half uur fietsen.
Wel een flinke plastic zak of rugzak hoes mee voor als het gaat regenen.
Onze dochter, inmiddels in 4e klas heeft altijd alles in de fietstassen van easy rider gedaan. Wel zo makkelijk. Rugzak in de ene tas en gymspullen in de ander. En ze blijven droog bij regen. Zij vindt het geen probleem om grote fietstassen te hebben.
Dan die boeken die meemoeten. Na een paar weken worden de brugpiepers heel handig in het gebruik van hun kluisaje, zodat je niet steeds al die boeken mee hoeft te nemen.
De cd roms bij de boeken zijn nooit gebruikt is mijn ervaring.

Vic
28-08-2011 om 22:56
Nog 1 week
Dochter heeft nog een week vakantie. Gisteren zijn de langverwachte boeken bezorgd. Die gaan we morgen kaften (dochter dan, ik doe er eentje voor). We hebben ze al even ingekeken. Ik heb me echt verbaasd over het hoge aanvangsniveau van o.a. Frans en Engels. Ook Nederlands trouwens, wat een enorm verschil met de basisschool! Dochter maakt zich nog nergens zorgen over en heeft alleen maar heel veel zin om te beginnen.

Vic
28-08-2011 om 23:20
Huiswerk
Hebben jullie bruggers al huiswerk gekregen? Dochter was vanavond aan het skypen met een vriendinnetje dat afgelopen week al was begonnen. Zij had al voor 6 vakken huiswerk gekregen!

Nely
29-08-2011 om 09:42
Straks van start
met de kennismaking enzo. Morgen dan andere helft van de boeken mee naar huis en lesrooster. Woensdag is de eerste echte schooldag.

Yura
29-08-2011 om 10:26
Huiswerk
Hier ging het gelijk al heftig van start, echt van alles al huiswerk en echt lange dagen gelijk, 1 dag tot half 4 en eentje tot kwart over 4, vrijdagmiddag was ze vrij, maar toen werd er opeens toch nog een introductie-activiteit gepland, zodat ze weer laat thuis was. Toen dus zaterdagochtend de wekker ging voor het sporten kon ze haar bed niet uitkomen en kwamen de traantjes. Vond het ook allemaal wel wat veel voor een brugger hoor, zoon begon vorig jaar op dezelfde school veel rustiger aan. Inmiddels heeft ze al dat huiswerk af en blijkt het best mee te vallen, wat ik haar ook al probeerde uit te leggen, dat het op papier best heel veel kon lijken, maar dat het in de praktijk misschien best mee zou vallen.