Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yura

Yura

25-08-2011 om 08:50

Hoe is het met de bruggers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

29-08-2011 om 11:07

Hier

is zoon vanmorgen vertrokken voor de introductie dag vandaag,
morgen beginnen ze echt.
Alle dagen zijn van half 9 tot 14.35u
er valt nooit iets uit, want docenten nemen elkaars lessen over als er een ziek is ofzo.
Dus hoeven we niet bang te zijn dat ze in het centrum rond gaan zwermen
Ik ben heel benieuwd of zoon lief het allemaal op kan brengen al dat huiswerk maken, al heeft hij natuurlijk geen keus!

Vandaag ook introductiedag

en morgen beginnen ze met wat lessen. Deze week heeft elke dag wat cultureels ertussendoor( morgen bv 3 lessen en 2 uur toneel, en zoon klaagde al dat zijn tas zo zwaar was..zal nog wel meer worden hahha) Volgende week start het echte rooster maar dat weten we pas aan het eind van de week.Nog even afwachten dus.
( dochter heeft het t beste op haar eerste schooldag 3ATH...die begint met 2 uur uitval......)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2011 om 20:13

Hier

Hier begint zoon (10,5) a.s. maandagmiddag. Hij moet alleen even het boekenpakket ophalen en dan kan ik meteen alle kaftpapier/rekbare kaften/etiketten/ringbanden etc. kopen die nog nodig blijken te zijn en de boel kaften.
Verder is alles dacht ik wel in huis en geregeld. Overal naam + telefoonnummer opgeschreven, -geplakt en in de kleding genaaid (zoon heeft ADHD), haakje aan USB-stick vastgemaakt zodat hij die aan zijn sleutelbos kan vastmaken, schoolsportshirt gekocht, fietssleutels bij laten maken, fietsroute samen gefietst etc. etc.
Dinsdag hoeft hij alleen 's middags een paar uurtjes voor het ophalen van het rooster + kennismaking in de klas met mentor en woensdag begint het dan "echt".
Ik vind het superspannend tegen gestressed aan toe terwijl zoon zich helemaal niet druk maakt en er erg naar uit kijkt... Ik zie hem nog niet helemaal voor me als brugpieper met zijn 1.35 en 26 kg.
We laten het maar gewoon allemaal gebeuren en op ons afkomen. Go with the flow

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2011 om 20:16

Brugklaskamp

En dan kregen we ook een brief dat de brugklas 14 september drie dagen op brugklaskamp gaat; drie dagen naar Texel en fietsen. Pff m'n kleine ventje wordt nu echt groot en ik moet hem opeens heel erg gaan loslaten. Dat vind ik nog het moeilijkste...

Marjoleine64

Marjoleine64

03-09-2011 om 12:25

Eerste week was zwaar

hij was iedere avond bekaf. Van het fietsen (ruim een uur heen en ook weer terug), maar ook van alle nieuwe indrukken, en van de sport en muziek die hij er nog bij doet. Rooster valt heel erg mee, geen hele lange dagen gelukkig dus iedere dag wel een uurtje beschikbaar voor wat huiswerk. Komende week wordt de 'intro-periode' afgesloten met een bosdag, een hele dag sportieve spellen in het bos (jawel, met 11 brugklassen tegelijk). Net als vorig jaar ga ik weer mee als hulpouder, ik wil dat sociale gebeuren in die klas wel eens zien (en dan zie ik gelijk wat van de nieuwe vriendjes van zoon).
Omdat ook oudste na deze eerste week erg moe was was het niet zo gezellig thuis, maar dat trekt hopelijk wel weer bij als ze weer wat conditie opgebouwd hebben.
Marjoleine

Astrid

Astrid

03-09-2011 om 14:16

Ik moet wel lachen

Ik moet echt lachten om jullie berichtjes. Wat een zorgen! Zo herkenbaar al voelt dat gevoel alweer van heel lang geleden. Hier gaat zoon van 13 alweer naar de 3e en alles is zo gewoon geworden. Ik was 2 jaar geleden net als jullie toen mijn net 11 jarige (met autisme/ ADD) naar de brugklas ging. Echt overbezorgd. Nu doet hij praktisch alles zelf. Het enige wat ik gekocht heb zijn wat rekbare boekenkaften.

Nu in de 3e (alweer 2 weken bezig)is het of hij er al 10 jaar zit. Volgend jaar gaat nr. 2. (en dan nog nr. 3).

Elisa, is jouw zoon nou 2 jaar jonger dan andere brugklassers? De lengte en gewicht komen me zo klein over. Zelfs mijn graatmagere 10 jarige dochter weegt meer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2011 om 16:15

Astrid

Ach ja, over een paar jaar gaat het allemaal natuurlijk heel anders en mag ik me waarschijnlijk helemaal niet meer met dit alles bemoeien
Mijn zoon is net 10,5 jaar en hij is inderdaad relatief klein en tenger. Toch zit hij maar een lijn onder het "gemiddelde" en is hij niet te mager. Alles is keurig in proportie. Zelfde bouw als zijn vader; tenger maar gespierd. Zijn vader was net zo klein als hij totdat hij op zijn 15e de lucht in schoot en hij is 1.83 geworden. Idem de broer van zijn vader. De verwachting is dan ook dat hij toch nog de 1.80 kan halen.
Zelf ben ik ook niet de grootste en tenger gebouwd (1.58, 48 kg.) dus hij heeft zijn mooie bouw van zowel paps als mams
Zoon zelf zit er totaal niet mee en zegt altijd: "liever klein met grote hersenen dan groot met kleine hersenen". LOL Hij is ook niet op zijn mondje gevallen en gezegend met een grote dosis humor dus dat komt wel goed met hem...

Astrid

Astrid

03-09-2011 om 18:49

Elisa

ik zit weer slecht te lezen zie ik. Je had er nog bij gezet dat hij 10,5 was en ergens kon ik me herinneren dat hij 2 klassen voor uit is.

Hier is mijn 2e (wordt met kerst 11) 1,52 en 34 kilo. Vandaar mijn vraag. Nu met een dieet is ze redelijk gevuld, maar een paar maanden terug kon je haar ribben tellen. Vandaar mijn vraag over de maten van jouw zoon. Ik ben overigens ook 1,58.

zoon was destijds met z'n net 11 ook niet groot, maar is ondertussen 1 van de grotere in de klas, ondanks dat vele 1,5 jaar ouder zijn. hij is nu 1,72.

Het is ook wel erg spannend zo'n 1e (of enige) kind op het VO. Alles is zo anders dan de basisschool. Gelukkig zijn wij nu helemaal gewend. Zoon al helemaal. Basisschool vond hij 3x niks. Ben benieuwd hoe bij mij nr. 2 volgend jaar is. Die is ook een jaar jonger. Misschien dat ik dan met hele alle verhalen kom en het net weer zo spannend vind.....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2011 om 20:00

Astrid

Jouw dochter is dan een stuk langer en verhoudingsgewijs magerder, ja. Gelukkig dat ze wat voller is geworden. Maar in de puberteit gaat de hele boel natuurlijk weer veranderen. En beter iets te licht dan te zwaar denk ik maar zo. Zoon voetbalt ook intensief en is dan wel een van de kleinsten van het team, maar ook de snelste en een van de beste spelers en zeker de beste verdediger die de club op het moment heeft rondrennen
Ik vind het uitermate spannend, zeker na alle toestanden op de basisschool. Het kan eigenlijk alleen maar beter gaan op het VO. Het laatste halfjaar werd zoon bijna depressief en kreeg hij last van slaapproblemen omdat hij die basisschool zo verschrikkelijk zat was; hij verveelde zich te pletter ondanks twee keer versneld te zijn geweest. Hij ging ook alleen maar om met jongens van 12, 13 jaar en die accepteerden hem volkomen.
Nu maar hopen dat hij voldoende hulp en begeleiding krijgt bij en zijn ADHD en zijn hb. Wat een hele lastige combinatie is en blijft. Gelukkig zitten er in die klas meer van "dit soort" kinderen en hebben er op die school kaas van gegeten.
Kortom, moeders is zenuwachtiger dan zoon LOL We zien het allemaal wel...

Astrid

Astrid

03-09-2011 om 22:28

Elisa en p

P, ik heb ze ook liever mager dan dik. Dikker worden gebeurt helaas maar al te vaak als ze volwassen zijn. Maar dochter heeft Coeiliakie (gluten allergie) en werd daar door steeds magerder. Sinds ze op dieet is is een stuk voller geworden. De kinderarts weer blijer en voor haar weer iets makkelijker met kleding kopen.

Elisa,
Dat vervelen herken ik goed. Gelukkig kreeg zoon vanaf eind gr. 6 een eigen programma en hoefde hij de stof van de rest van de klas niet meer te doen. Wel toetsen maken, maar geen lesjes maken/ leren. Hij was gewoon klaar met alle stof. Omdat zoon ook autistisch was hebben we het bij 1x versnellen gehouden. Bovendien was/ is hij pas vlak voor de zomer jarig. Het 2-talig gymnasium waar hij op zit boeit hem nog net. wel zit hij tussen allemaal soortgenoten. Heerlijk!! Eindelijk!!

Dochter begint zich nu ook te vervelen. Zij heeft 2 klassen in 1 jaar gedaan en heeft geen zin meer in de basisschool. Ze is niet zo extreem slim als zoon, maar het boeit haar niet meer. Vooral de hele, in haar ogen, kinderachtige sfeer op de basisschool. Het liefst had ze nu al in de brugklas gezeten. Ze heeft zin in nieuwe (soortgelijke) vriendinnen en in meer uitdaging.

Vic

Vic

04-09-2011 om 22:51

Morgen voor het eerst

Vandaag hebben we nog even een mand gekocht voor op de fiets, en morgen is het dan zo ver! Gisteren heeft dochter met een klasgenootje (uit parallelgroep 8) afgesproken om samen te fietsen. Ze hoeven alleen van 13.00 tot 15.00 uur hun rooster op te halen, maar dat is natuurlijk al vreselijk spannend. Ik moest wel lachen toen ik dochter hoorde zeggen dat ze nog nooit 'helemaal in haar eentje' zo ver had gefietst. Gelukkig is ze niet helemaal alleen, dus als ze verdwalen doen ze dat samen Dat zal allemaal wel meevallen, want het is geen lastige route (wel 8 km).

Vic

Vic

05-09-2011 om 12:20

En toen regende het...

Dochter is net weg. Vanmorgen begon met regen, toen werd het zonnig, en vanaf kwart voor 12 weer een flinke bui. Wegbrengen met de auto leek me geen slimme zet op zo'n eerste dag, en dochter weigerde om een regenjas aan te trekken ('ik ben niet van suiker!'). Arm (eigenwijs) kind.

Fiorucci

Fiorucci

05-09-2011 om 13:14

Vic

Mijn jongste zoon is net zijn derde jaar Vo ingegaan, hij heeft nog nooit een regenjas aangewild, hij leeft nog..)

En daar ging hij.....

vanmorgen ging mijn brugpieper dan eindelijk naar school voor de eerste (introductie) dag.
Bijna zijn tas vergeten Toch een beetje de zenuwen.
Ben heel benieuwd hoe hij het vindt!!!

Smurfin

Smurfin

07-09-2011 om 07:58

Snif

Daar gaat ze. Mijn brugsmurf. Kriebels wat een zware tas. Gisteravond hyper en stress. Nu redelijk rustig en in elk geval vrolijk. En ik zomaar ineens een beetje sentimenteel.

Smurfin met een traantje.

NoNick

NoNick

07-09-2011 om 11:53

Eerste cijfer

Hoi,

Na bijna 3 weken is hier het eerste cijfer binnen van het vo. Het is een 5,5, voor de veldloop.... Kind kon er wel om lachen omdat het cijfer met andere gymnastiekonderdelen ruim gecompenseerd kan worden.
Vandaag en morgen zijn er s.o.'s voor de talen.

Yura

Yura

07-09-2011 om 13:26

Hier vandaag eerste so, voor Engels. Zoon in de tweede trouwens ook eerste so vandaag, voor Duits. Ook 3 dagen citotoetsen hier in de brugklas, verwacht geen bijzonderheden. Weet nog dat ik vorig jaar gebeld werd door mentot van zoon, die zich heel serieus meldde: "ja u spreekt met mw A, de mentor van Xje" en dat op zo'n toon alsof er iets heel ergs gebeurd was. Ik had gelijk mijn hart in mijn keel zitten, ervan overtuigd dat er een ongeluk gebeurd was. Maar nee gelukkig, ze belde alleen om te zeggen dat zijn spelling niet best was. Volgens mij was het heel raar dat ik zo opgelucht en blij op deze boodschap reageerde.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2011 om 12:55

Hier

Zoon (10, ADHD, H heeft deze week alleen boeken en rooster ophalen en kennismaking maar tot nu toe vindt hij het hartstikke leuk! Aardige mentor, fijne klas, vriendjes gemaakt, zelfstandig fietsen (ok, hij hoeft maar vijf minuutjes te fietsen maar toch); ja hij bloeit helemaal op na die basisschool die hij zo zat was. En opeens zoekt hij zelf zijn kleren uit, kamt zijn haar 's morgens etc. Ongelooflijk maar waar...
Nu nog zien hoe het gaat als het "echt" begint en het huiswerk tot over zijn oren komt

Yura

Yura

08-09-2011 om 13:38

Haar kammen

Haha dat herken ik, ging zoon vorig jaar ook opeens doen. Dochter gaat nog een stapje verder, die heeft vorige week een nagelvijl gekocht en nagellak, want haar nagels "zagen er niet uit". Ze had ook mascara geprobeerd maar niemand, inclusief zijzelf, zag het verschil dus heeft ze besloten dat ze dat niet nodig heeft. Ze is half Indisch vandaar. Vanochtend kwam een vriendinnetje haar halen en die was toch stevig opgemaakt al.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-09-2011 om 14:05

Yura

Hihi, ik was al gewaarschuwd dat de kids opeens heel snel zouden veranderen Zoon gaat nu ook zijn broeken laten afhangen zodat de band van zijn (tweedehands) merkonderbroek te zien is. Ik heb er maar mee ingestemd zolang die broek niet op zijn knieen hangt; dat vind ik not done (hij gelukkig ook). Zijn broeken zakken altijd al af omdat hij zo dun is dus ik vind dit wel een ok compromis

Yura

Yura

08-09-2011 om 15:06

Broek

ja dat was voor mijn oudste ook een ideale uitvinding, die afhangende broeken, die is ook nogal slank. Kan hij gewoon 1 of 2 maten kleiner aan. Wel leuk dat je zoon de gewoontes zo snel oppakt en doorheeft wat belangrijk is in de brugklas.
Dochter is nu uit school vandaan zelfstandig naar de fietsenmaker, weer een nieuwe stap. De fietsenmaker zit namelijk in dezelfde plaats als de school. Heb wel zelf even gebeld hoe en wat, maar ze krijgt een leenfiets mee en dan zorgen ze dat hij morgen klaar is als ze uit school komt. Leenfiets is wel met terugtraprem en dat vind ik zelf doodeng, maar zij bezweert me dat dat geen probleem is. Kan ook best zijn hoor, want ze fietst pas sinds een paar weken niet meer op een kinderfiets en die hebben altijd beide.

Yura

Yura

08-09-2011 om 16:14

Omdat

het me bij stond dat er iets aan de hand was met Elisa's zoon iets autistischachtigs ofzo. Sorry Elisa als ik het bij het verkeerde eind heb.
Waarom dat belangrijk is, geen idee, ben geen puber en heb er ook nooit aan mee gedaan (en dan ook weggepest uit de brugklas).

Jade

Jade

08-09-2011 om 20:27

Hier ook...

...een brugsmurf (dochter) die met een ENORM zware tas zit te zeulen om die op de fiets te krijgen (gelukkig heeft ze een kluisje op school).

Mijn zoon heeft daar eindexamen gedaan en nu gaat mijn dochter naar die school.

Ze vindt haar klas erg leuk, maar is elke keer weer doodmoe......nu is het ook geen weer om te fietsen (gisteren kieperde ze bijna de berm in), de trainingen zijn weer begonnen......dus ja, dan kan ik me voorstellen dat je moe bent

Elke dag pakt ze haar schooltas in en smeert ze haar broodjes (legt het in een broodtrommeltje in de koelkast). Huiswerk heeft ze nu nog niet, want wat ze moet doen maakt ze op school. Nouja, school is nog maar net begonnen, dus de hoeveelheid huiswerk zal nog wel toenemen

Hier ook

zoon kieperde met het wegrrijden bijna achterover met zn fiets( hij heeft een electrische fiets met de accu onder de bagagedrager)oe zei hij"ik denk dat ik maar een beetje voorover leun als ik over de drempels ga" hahaha, lijkt me niet onverstandig.
Verder heeft hij het erg leuk,;eule klas,lessen vindt ie de meeste interessant, de gymlerares vangt m goed op( was ie toch wel bang voor)
Ook zijn haren goed, maar daar was ie al een paar weken mee bezig( onder druk van grote zus...)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2011 om 14:01

Yura e.a.

Zoon is niet autistisch maar heeft ADHD en het feit dat hij dit soort dingen oppikt is toch wel fijn idd
Vandaag was de eerste "echte" schooldag en meteen de dag met de meeste vakken dus die rugtas was enorm zwaar; zoon kieperde idd zowat achterover Hij weegt 25kg en de tas woog 6 kilo dus dat is even wennen. Ik grapte al dat hij zo wel snel spieren kweekt en breder zal worden LOL.
Maar ik heb wel vandaag toch maar de Steco Monkey-Mee tasdrager voor achterop de fiets besteld zodat hij die loodzware tas niet op zijn rug hoeft te dragen tijdens het fietsen. http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=12&pid=22

Foo

Foo

09-09-2011 om 16:44

Elisa

Bij onze kinderen op school bestaat de mogelijkheid om een extra set boeken te krijgen als je kind erg klein is. Dan kan 1 set op school in het kluisje blijven en 1 set thuis. Het kind hoeft dan alleen werkboeken, schriften, broodtrommel etc heen en weer te slepen. Dat scheelt toch weer wat gewicht.

aanvulling

aanvulling

09-09-2011 om 16:45

Foo

Misschien kun je informeren of dat ook mogelijk is voor jouw zoon?

Ja gestart.

Eindelijk hier ook eerste week gehad. Hoe was het op school? "O, gewoon." ????!!!
Natuurlijk, de eerste introdagen waren niet gewoon, maar de eerste lesdag volgens rooster dus wel Grappig kind.
Agenda is nog lastig, bij welke dag schrijf je het op en voor welk vak is "hs 4 lezen"? Hij is de weg nu al kwijt dus ik heb beloofd vanmiddag even samen te kijken. En anders moet hij een vriendje bellen...

Anke

Anke

10-09-2011 om 14:34

Maken we ons niet te druk?

Stond vanmorgen bij het voetbalveld en de andere moeders waren ook druk in gesprek over de brugklassers en dat ze zulke zware tassen hadden en zover moesten fietsen en zoveel huiswerk hadden en zo moe waren etc etc.
Soms denk ik wel eens, maken we ons niet te druk om die kinderen? Ik denk niet dat mijn moeder zo over ons (5 kinderen) gepraat had toen wij naar de middelbare school gingen. Ik heb er thuis niets van gemerkt. Je ging er gewoon heen en dat was het.
Open dagen van scholen heb ik zelf nooit gezien, je ging gewoon naar de dichtsbijzijne school.
En ik herinner me ook niet dat het zo'n enorme verandering of zo was. Het enige dat ik me kan herinneren is dat ik 's morgens door het donker moest fietsen en veel huiswerk had. O, ja en dat er af en toe een non voor de klas stond les te geven, vond ik heel raar. Van zware tassen en veel veranderingen en andere kinderen, tja, dat heeft kennelijk niet zoveel indruk gemaakt. Misschien omdat er ook niet zovel de nadruk op werd gelegd vroeger.
En wij hadden geen kluisjes om de boeken in te doen, geen kantine, alleen een koffie en thee automaat.
De kinderen wennen echt supersnel. Sommigen zijn er ook echt aan toe. Misschien zijn de ouders er nog niet aan toe en moeten die nog het meeste wennen?

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 16:07

Anke

Nou ja, niet allemaal natuurlijk, maar veel ouders wel ja. Dat zie je ook leuk op de infoavonden voor brugklasouders. Dat is altijd weer een lange zit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.