Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nuevenniet

Nuevenniet

17-03-2012 om 12:11

Hoe is op jullie school het luizenprotocol?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verdienmodel

Tja, de apotheek wil geld verdienen. Dat kun je 'm niet kwalijk nemen. Maar er zit ook een verdienmodel in doen wat moet en dat ligt bij de kapper (of bij iedereen die goed kan kammen).
Het zou handig zijn als er in het commerciele geweld ook gewicht gegeven kan worden aan dat verdienmodel dat toevallig ook nog het beste werkt.
Groet,
Miriam Lavell

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-03-2012 om 10:28

Reactie

Op een infoochtend van de ggd is ons dit ook verteld. En we zirn het ook op de bovenbouw van de basisschool. Daar zit altijd luis. En bij de kinderen die het hebben gehad blijft de uitgroei vaak ook zitten. De kindjes in de onderbouw worden veel beter gecontroleerd en behandelt thuis. In de bovenbouw proberen de kinderen ook altijd onder de schoolse controle uit te komen, door naar de wc te gaan. Meer schaamte ervoor neem ik aan.

Vic

Vic

19-03-2012 om 10:34

Bovenbouw

Ik begreep laatst van onze luizenmoeder dat er in de bovenbouw minder luis was. Wel had ze daar bij voorkeur handschoenen aan omdat er nogal wat kinderen waren met 'vette stinkende bolletjes'. Schijnbaar houden luizen toch meer van schone haren.

Fiorucci

Fiorucci

19-03-2012 om 10:48

Dendy

Hier ontkomt de bovenbouw echt niet aan controle. Van de basisschool van mijn dochter, waar na elke vakantie een controle is, krijg ik zeker twee keer per jaar bericht over het feit dat er luizen zijn gevonden in de klas of op de school. Van mijn jongens op het vo (verschillende scholen) is dat nog nooit gebeurd. Ik geloof ook niet dat het daar meer voorkomt omdat controle ontbreekt, ik denk dat jongeren zelf wel aan de bel trekken bij hun ouders vanwege de jeuk!

Sylvia

Sylvia

19-03-2012 om 11:08

Praat me niet van de ggd

Hier hebben we helemaal niks aan die ggd. Er zijn kinderen die al luis hebben sinds ze op school zijn. Na twee jaar en al het andere hebben we de ggd gebeld. Niet om nou te zeggen dat die eens flink moeten gaan vertellen hoe dat ontluizen moet, maar gewoon als helpende hand. Die ggd wist er nog minder van dan wij als luizenmoeders. Ze kwamen alleen maar met die leus 'kammen kammen kammen' en niets nieuws.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-03-2012 om 11:10

Het zal ook overal

Wel anders zijn. Je blijft je soms verbazen over luis. Zo hebben wij 2 broertjes op school met allebei dik lang haar. De een heeft stijl haal, de anders een bos met krullen. Jongetje met stijl haar is altijd de pineut, moeder blijft kammen. Terwijl broertje met krullen nooit luis heeft. Wij blijven ons erover verbazen.

Dendy

Link

Volgens het landelijk steunpunt hoofdluis:"Uiteraard komt hoofdluis ook in het voortgezet onderwijs voor. We hebben geen cijfers hierover, maar we kunnen er wel wat over zeggen:
Een hoofdluis zit het liefste op een mens. Aangezien jonge kinderen veel fysiek contact hebben, kan de luis zich daar goed verspreiden. Maar ook in het voortgezet onderwijs rukt de hoofdluis op. Bijkomend probleem in het voortgezet onderwijs is dat er geen luizenouders meer zijn. een besmetting wordt dus minder snel opgemerkt. Bovendien is onder deze groep de schaamte groter. Zeker een aandachtspunt dus. Aangezien wij van het LSH maar zeer beperkte middelen hebben, focussen wij ons op het primair onderwijs."
Er zijn ook beweringen te vinden dat het probleem in het vo minder groot is. Ik vermoed dat dat in belangrijke mate te maken heeft met de focus op het bo. Er wordt minder over gepraat in het vo. Bovendien: als een kind al hoofdluis heeft in het vo, dan is het zelf eerder bereid om mee te werken aan een oplossing (kamt zelf, behandelt zelf). Het is dus wellicht meer verborgen.
Groet,
Miriam Lavell

Nuevenniet

Nuevenniet

19-03-2012 om 14:39

Kaatje

dat was ik niet die die zin schreef van 'verschrikkelijk vernederend', dat was luisje.

Nuevenniet

Nuevenniet

19-03-2012 om 14:50

Reactie

de vader is weer aangesproken door school, van deze keer weet ik niet of hij wel of niet gaat behandelen. Hij stuurde bij de eerste keer melding van luis zijn kind naar school met de opmerking tegen de leerkracht dat hij geen luis gezien heeft. Dit is nu die wkn geleden. Kind is vorige week weer gecontroleerd en zit nogsteeds met luis. School zegt nu niks meer te kunnen doen (?).

En op de vraag van luisje hoveel luizenouders er zijn. Hier is er 1, op iets van 140 lln.

Sylvia

Sylvia

19-03-2012 om 14:59

Nen

Dat is toch veel te weinig, 1 luizenouder op 140 lln. Maar hou wel voor ogen dat je als luizenouder niet verantwoordelijk bent voor die luizenbestrijding. Je hoeft alleen maar te signaleren. En daarenboven doe je niet meer dan aanvullende service verlenen. Je hoeft dat niet te doen!
School moet maar zeggen wat ze willen. Als ze niets meer kunnen of willen, dan zou ik dat voor kennisgeving aannemen. Het is geen ziekte. Anderen zeiden het al, school mag het kind niet weren. Je mag het ook niet zelf in de ddt zetten ofzo.

Wat is de context?

Nou, kijk, Nen, dat heb ik nou ook wel eens gehad. Kind naar huis gestuurd met de mededeling 'luis', maar ik kon het niet vinden.
Luizenmoeders hebben niet altijd gelijk. Je kunt je ook wel eens vergissen.
Ik begrijp niet wat je probleem is. Ben je bang voor besmetting?
Vader kan geen luis vinden is een ander bericht dan vader werkt niet mee. Als vader wel zelf luis vindt, dan doet ie er vast wat aan. En reken maar dat die luis, als die er echt zit, vandaag of morgen de kop zodanig opsteekt dat vader er niet meer omheen kan.
Ondertussen heeft ie misschien wel gelijk en zit er geen luis.
Groet,
Miriam Lavell

Nuevenniet

Nuevenniet

20-03-2012 om 14:31

Probleem ( misschien) opgelost

Er hebben zich een paar ouders aangediend die wel bereid zijn om het kind te kammen, dus nu is het aan school of ze daar wat mee doen. Wij mogen de ouder immers niet aanspreken, dus dan doet school dat nu maar.

Mirjam, het kind zat echt onder de luis, daar kon je niet omheen. Het probleem was dat je de ouder er van school niet op aan mag spreken, maar dat school vervolgens vrij weinig doet. En tuurlijk gaat het om besmetting, er h oeft niet een hele klas luis te hebben omdat 1ouder niet meewerkt. Ik heb nu redelijk wat reacties gehoord over hoe het op een andere school gaat en dat was mijn vraag.

Bedankt voor alle reacties.

Puck

Puck

21-03-2012 om 21:27

Nuevenniet

Je zegt dat school je verbiedt om met de vader te praten? Als school zelf geen actie onderneemt dan zou ik daar maling aan hebben. Voor het betreffende kind is het vervelend, die kriebelbeestjes en mogelijk kinderen die uit de buurt blijven om die reden en voor de andere kinderen kan het besmetting opleveren. En daarbij: wie is school dat ze jou als ouder kunnen verbieden om op persoonlijke titel met een andere ouder over het onderwerp luizen te praten? School zou van mij de boom ik kunnen denk ik als ze zo laks reageren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.