Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

01-10-2012 om 09:22

Hoe lang duurt een rugzak-aanvraag?

twee en halve week geleden hadden we gesprek voor Tangozoon op school. In dit gesprek liet de IB-er ons weten dat ze een rugzak gaat aanvragen voor zoon. Hij is bekend met automatiseringsproblemen en beperkt ruimtelijk inzicht waardoor hij op meerdere gebieden achter blijft op school en extra instructie nodig heeft.
De IB-er liet weten dat wij een formulier moesten invullen, dat zou ze zo snel mogelijk naar ons sturen. Daarnaast moest school natuurlijk een en ander invullen. Vorige week mailde ik de IB-er waar ons formulier bleef. Mailde ze terug dat ze nog een en ander moest uitzoeken en dat het nog wel 2 weken kon duren voordat we het formulier zouden ontvangen. In het gesprek had ze al gezegd dat het een paar maanden kon duren voordat het rugzakje er daadwerkelijk is, nadat de aanvraag is ingediend.
Nu vraag ik me af, moet het echt allemaal zo lang duren of kan dit sneller? Intussen merk ik dat zoon wel weer meer gefrustreerd raakt op school en dat er dingen over het hoofd gezien worden (instructies die hij niet begrijpt, steeds maar weer niet achter de computer werken omdat hij niet weet wanneer hij mag etc.) Ik word er een beetje moedeloos van, moet steeds weer iets melden bij de juf en juf zegt dan vaak ook nog dat zoon dat zelf ook mag zeggen tegen haar. Tja, eh daar zit dus ook het probleem, dat doet hij dus niet.
Wie kan me de precieze gang van zaken uitleggen voor een rugzakaanvraag, hoe gaat het in zijn werk en hoe lang duurt het ongeveer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pdd-nosmam

pdd-nosmam

01-10-2012 om 09:30

Bij ons

Wij begonnen in het begin van groep 7 met de aanvraag voor een rugzak en het duurde tot eind groep 7 voor we een goedkeuring hadden. In groep 8 kon zoon daadwerkelijk extra hulp krijgen. Nu zit hij in de 1e en heeft hij in principe nog 2 jaar profijt van de rugzak.
Het duurde dus lang voor alles rond was, maar er komt zoveel bij kijken: observaties, gesprekje hier en formulieren daar. Ik zou dus idd maar rekenen op maanden. Bij zoon op school zagen ze gelukkig wel dat het veel te lang ging duren en zijn ze zelf al eerder gestart met zoveel mogelijk ondersteuning bieden, binnen de mogelijkheden van de school. Ik zou proberen om daarover ook met school in gesprek te gaan. Niet gaan afwachten tot die rugzak er is, maar nu ook al actie ondernemen (thuis en op school).
Sterkte en succes!

Miep kniep

Miep kniep

01-10-2012 om 09:37

Tango

Het hangt er van af of de juf/school een rugzak wil aanvragen voor het speciaal onderwijs (met cluster 1,2,3 of 4) of voor het speciaal basisonderwijs en dat moet via de pcl.
Scholen kunnen erg gemakkelijk denken over het aanvragen en toekennen van een rugzak (=leerlinggebonden financiering) maar ik denk wel dat JIJ zelf moet weten wat je wilt. Een rugzak (lgf) moet je zelf aanvragen en dat doet de basisschool niet voor je. Het is dan meer dan een handtekening zetten als ouder. Voor het sbo (pcl) hoef je volgens mij alleen maar een handtekening te zetten.
School kan verder preventieve ambulante begeleiding aanvragen bij het cluster waar ze denken dat je zoon thuishoort maar ook bij de sb0-school in het samenwerkingsverband.
Houd er ook rekening mee dat als een toekenning er is school je kunt er uit kan proberen te werken omdat er indicatie ligt.

Tango

Tango

01-10-2012 om 09:57

Even ter aanvulling

Het gaat om een SBO-rugzak. Met behulp van de rugzak zal zoon binnen school meer begeleiding kunnen krijgen. Hij krijgt nu al extra: tweemaal per week remedial teachting voor technisch lezen en redactietaken. Het is dus niet zo dat school intussen niets doet (gelukkig niet) maar hij heeft echt meer nodig.
Zowel de IB-er als de juf hebben in het gesprek aangegeven hem zeker nog veel te kunnen bieden. Hem eruit werken zullen ze dus niet gaan doen, hoop ik dan tenminste. Ik ben alleen bang dat hij het op deze manier niet gaat redden en teveel op zijn tenen moet gaan lopen en dat wij dan de keuze moeten gaan maken voor SBO, terwijl hij op deze school wel heel lekker in de groep ligt, vriendjes genoeg heeft en we hem dus helemaal niet weg willen halen.

lisbeth

lisbeth

01-10-2012 om 10:41

Tango

Ik weet niets van rugzakjes maar een andere tip. In de tijd dat het met onze dochter niet goed ging hadden wij de afspraak met school dat wij iedere twee weken een kwartiertje samen zaten. Dat was voor beide partijen prettig omdat de lijntjes kort blijven en er ook duidelijkheid heen en weer is. Misschien voor jullie ook tijdelijk een idee?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

01-10-2012 om 11:55

Als

alle rapportages en ingevulde formulieren de deur uit zijn, in principe 6 weken. Heb ik me laten vertellen.
Bij ons was het binnen die tijd inderdaad duidelijk.
Wij kregen hem niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-10-2012 om 13:40

Rugzakje

De ouders moeten het rugzakje aanvragen via school. school en ouders moeten een hele stapel formulieren, onderwijskundige rapporten, handelingsplannen etc. invullen en ondertekenen en beide moeten zoveel mogelijk brieven en verslagen van hulpverlenende instanties bijvoegen zodat duidelijk wordt dat er sprake is van meerdere problematieken, zowel op school als thuis, waarbij de (in het verleden) geboden hulp en begeleiding niet voldoende resultaat heeft geboden. School moet ook heel duidelijk handelingsverlegen blijken te zijn.
Als dit opgestuurd is naar het REC, duurt het zo'n 6-8 weken voordat er een beslissing genomen is. Wij vroegen het rugzakje begin december groep 8 aan en twee maanden later kregen we de beslissing dat het rugzakje was toegekend.

Tango

Tango

01-10-2012 om 13:58

Hmm

Niet echt een eenduidig verhaal, maar het zal inderdaad uitmaken wat voor rugzak het is. In ons geval dus SBO. Ik houd het wel in de gaten, als we volgende week nog geen formulier binnen hebben ga ik weer even bij de IB-er langs.
Verder hebben we volgende week ook 10-minuten gesprekken en ga ik daar aankaarten om regelmatig een afspraak(je) te maken. Even doornemen wat er de afgelopen week wel of juist niet goed ging. Het lijkt me voor iedereen prettiger om dit op een vast moment te doen i.p.v. 's morgens bij het binnenkomen bij de deur. Bedankt voor deze tip, Lisbeth.

Pirata

Pirata

01-10-2012 om 14:54

Maanden

Het duurt inderdaad maanden. En dan komt het aan op een zeer zorgvuldige formulering en samenwerking tussen school en ouder om alles zo helder mogelijk in te vullen, anders krijg je het hele pakket weer terug en ben je weer minstens een maand verder. School vraagt het overigens aan en de ouder motiveert en ondertekent (mede).
Als je nog geen goede diagnosestelling hebt, dan moet je die eerst regelen, dat komt natuurlijk nog op de maanden voor de administratie.
Als de rugzak binnen is, dan moet er eigenlijk eerst nog een PvA geschreven worden voordat er wordt begonnen de rugzak te gebruiken.
Je kunt inderdaad preventieve ambulante begeleiding (laten) aanvragen. Ik kan me herinneren dat dit eigenlijk verplicht was als actie vooraf, toen wij de aanvraag indienden. Kind moest gezien worden door de AB-er, die ook achter de aanvraag moest staan.
Focus je voor nu niet teveel op de mogelijke achterstanden die je zoon oploopt, er is hulp onderweg en school weet dat ook. Als er een rugzak binnen is verandert niet opeens alles radicaal op leergebied, helaas. Het lost niet alles op, je moet het toch grotendeels blijven hebben van de huidige ondersteuning. Bespreek al je zorgen dus idd. regelmatig met de leerkracht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-10-2012 om 16:09

Indicatie

Bij ons ging het om een indicatie voor speciaal onderwijs, cluster 4.
Voor de aanvraag had zoon al tweewekelijks een gesprek met de IB'er en werd het handelingsplan/plan van aanpak regelmatig geevalueerd en aangepast, samen met zijn juffen, de IB'er en mij. Na de toekenning is er niet zo veel veranderd op de basisschool (waar hij toch al bijna klaar mee was). De meerwaarde van het rugzakje blijkt pas echt sinds hij op de middelbare school zit (regulier VWO). Zo werd vanuit het rugzakje de huiswerkbegeleiding/studiementoraat vergoed bij een particulier huiswerkinstituut toen hij in de eerste klas zat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.