Yura
21-09-2011 om 08:50
Hoe lang is meneer van dalen nu overleden?
Van de week was dochter (brugklas) bezig met rekensommen waarbij de volgorde van belang was. Tegenwoordig is het Handige meneer wortel vindt het allemaal onzin. Het is nu niet meer zo dat vermenigvuldigen voor delen komt, die hebben nu dezelfde rang, de volgorde in de som is nu van belang. Ik wist dit al want neefje was er 2 jaar geleden mee bezig en toen ik dat hoorde ging een belletje rinkelen omdat ik het waarschijnlijk hier wel eens gelezen had. Toevallig toen dochter bezig was zaten hier een neef en nicht (21 en 19), die wisten het dus niet eens dat meneer van Dalen dood was. Ook de juf op de basisschool in groep 8 (jaartje of 23) heeft de kinderen nog over meneer van Dalen geleerd. Blijkbaar weten alleen de wiskundeleraren op de middelbare scholen dit.
Ik vroeg me af hoe lang deze regel veranderd is en waarom maar een beperkte groep mensen dit weet. En vooral hoe dat dan kan, het kan toch niet zo zijn dat er eeuwenlang verkeerd gerekend is? Nu kunnen twee verschillende mensen een totaal verschillend antwoord uit dezelfde som krijgen en hebben beide gelijk.

Janna
21-09-2011 om 11:40
Volgorde is inderdaad veranderd
http://www.kinderenlerenrekenen.nl/paged/338/geldt%20de%20regel%20.
Het heeft te maken met het gebruik van rekenmachines. De uitkomsten zijn gelijk als je de nieuwe volgorde gebruikt, en verschillend als je de oude volgorde gebruikt.

Yura
21-09-2011 om 12:19
Raar
Ook nog even zitten googelen en heeft inderdaad met internationale afspraken te maken, dus wel logisch dat je je aan moet passen natuurlijk. Nu zou het al in 1992 ongeveer veranderd zijn. Dan is het wel heel raar dat mijn neef en nicht van 21 en 19 evenals de groep 8 juf van ca. 23 de regel van meneer van Dalen nog hanteren. Wat ik ook raar vind is dat het zo stilzwijgend is gebeurd, als er weer een nieuwe spelling komt dan weet iedereen dat wel. Ok niet precies inhoudelijk, maar je weet wel dat er iets veranderd is, dat komt dan wel in het nieuws enzo. Nou ja blij dat ik het nu wel weet, en jullie nu ook, toch wel handig als je je kind moet helpen.

May
21-09-2011 om 13:01
Grappig
Dochter (groep 8) kwam vorige week met de mededeling thuis dat Meneer van Dalen overleden was.. Daar gebruiken ze hem nog wel..

Evanlyn
21-09-2011 om 15:43
Ik ben in de rouw
Meneer van Dalen was nu net het enige dat ik snapte en nu is hij dood. Nou ja, idd. haakjes gebruiken, maar volgens mij doen ze dat pas op de middelbare school, toch?

May
21-09-2011 om 19:03
Vergissing..
Helemaal de draad kwijt. Ze kwam juist thuis met de mededeling dat hij op antwoord wachtte, hij is dus helemaal niet overleden..

Marjolein
21-09-2011 om 21:24
Nee, hoor volgorde is echt anders...
er wordt ook van links naar rechts gewerkt. Ik zou het moeten nazoeken, in de boeken van leerjaar 1 staat het heel duidelijk, maar idd. niks te Van Dalen meer.

Wilgenkatje-
21-09-2011 om 22:32
Brrr
ben blij dat ik geen speciale rekensommetjes meer voor mijn neus krijg, heden ten dage.
Ik mis ze voor geen meter!

Kraanvogel
21-09-2011 om 22:46
Arme meneer van dalen....
En ik wist ook niet dat 'ie inmiddels antwoord had gekregen. En ik werk nog wel in een technisch beroep, waarbij ik veel moet rekenen.
Als je erover nadenkt, dan is het eigenlijk wel logisch dat als optellen & aftrekken gelijkwaardig zijn; en delen en vermenigvuldigen ook; dat dan ook worteltekken en machtsverheffen gelijkwaardig zijn.
Overigens, hadden ze er gewoon een vraag van kunnen maken. 'Wacht Meneer Van Dalen Op Antwoord?' Waren we ook klaar gewest.
Kraanvogel.

elissa
22-09-2011 om 12:11
Niet heel vreemd
Die regel dat vermenigvuldigen voorrang kreeg op delen was uitsluitend Nederlands. Dat is nu gelijk getrokken met hoe het in andere landen ook gaat: delen en vermenigvuldigen zijn gelijkwaardig. Wel zo handig want alle rekenmachines werken ook op die manier!

Yura
22-09-2011 om 15:56
Niet vreemd
Nee ik vind het op zich niet vreemd nee, zou toch raar zijn dat je in NL een andere uitkomst op dezelfde som krijgt dan elders. Wat wel vreemd is dat bijna niemand het blijkt te weten, zelfs Kraanvogel hierboven die in een technisch beroep werkt en veel moet rekenen.

Tihama
22-09-2011 om 22:09
Verbouwereerd
Ik ben echt stomverbaasd. Ik werk ook in een technisch beroep en ik heb hier helemaal niets van meegekregen. Nu leer je overigens al heel snel om altijd haakjes te gebruiken, juist vanwege de verwarring die op kan treden. Maar dan nog.
Ik heb het zojuist gevraagd aan zoon in 3 VWO. Die was al even verbaasd: "Is meneer van Dalen door? Raar, want zowel mijn wiskundeleraar als mijn economieleraar gebruiken hem altijd'. Typisch.
Tihama

Yura
23-09-2011 om 08:25
Wow
Tihama dat vind ik echt raar zeg dat je zoon het nog leert . Dat de economieleraar het niet weet ok, die krijgt waarschijnlijk geen bijscholing op dat gebied, maar de leraar wiskunde van mijn dochter is ook de jongste niet meer en die is toch echt wel op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik zou daar eens naar vragen.

IngridT
23-09-2011 om 09:44
Van dalen...
Yura:'Wat wel vreemd is dat bijna niemand het blijkt te weten, zelfs Kraanvogel hierboven die in een technisch beroep werkt en veel moet rekenen.'
Weet je, 'gewoon' rijtjes sommen maken doe je alleen maar op school.
Als je IRL 'iets' moet uitrekenen, dan WEET je wat je aan het uitrekenen bent, en dan komt het zeg maar helemaal vanzelf goed.
Ik noem maar wat....als je een badkamer hebt met tegels van 0.1*0.1 meter. Dan is iedere tegel 0.1*0.1 = 0.01 m2 groot.
Je badkamer heeft een oppervlak va 8m2. Dus in jouw badkamer passen 8:0.01 tegels. dat zijn er dus 800. (poeh, wel veel, maar het waren maar kleintjes)
Als ik deze som achter elkaar zou opschrijven dan staat er
aantal tegels op de badkamervloer = 8 : 0.1*0.1
(oppervlakte badkamer gedeeld door oppervlakte per tegel (en dat dan opgeschreven als lengte keer breedte)
Maar echt, no way dat je dat in de praktijk gaat uitrekenen zoals het er staat
8:0.1 (da's 80) * 0.1 . Tja dan komt er dus 8 uit. Helemaal FOUT, Naar dat DOE je gewoon niet. want je weet dat je het opp van de badkamer deelt door het opp van een tegel.
En zo gaat het in de praktijk bijna altijd...
Dus met of zonder meneer v dalen of haakjes...het komt meestal wel goed. behalve als het om 'kale' schoolsommen zonder bijbehorende info gaat. Maar die kom je IRL zelden tegen.
(en natuuuurlijk wil je vanuit puur wiskundig perspectief een eenduidige manier om dingen helder te kunnen noteren, maar ik wilde alleen even duidelijk maken voor de 'gewone' praktijkrekenaars dat het echt niet zo belangrijk is)
Ingrid

Tihama
23-09-2011 om 14:58
Yura
Reken maar dat zoon dit bij de wiskundeleraar gaat vertellen. Hij is erg happig op dit soort fenomenen. Die wiskundeleraar is midden 30 (schat ik).
Maar ik vind het vreemd dat dit aan mijn aandacht ontsnapt is. Ik lees toch echt wel kranten en vakbladen. Vreemd als je ziet hoeveel spektakel erbij elke spellingswijziging te pas komt en dat zoiets dan blijkbaar een heel groot deel van de mensen onbekend is.
Ingrid heeft overigens gelijk: in het normale leven heb je geen losse getallen, maar getallen die een grootheid vertegenwoordigen. En wat je met die grootheid moet doen, dat weet je wel.
Ik merk dat het eigenlijk vooral terugkomt in de opbouw van je formules in Excel. En voor de zekerheid gebruik je dan haakjes en vaak zelfs meerdere kolommen, omdat je anders het overzicht van je berekening kwijtraakt.
Tihama

Yura
23-09-2011 om 15:06
Excel
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik zat al na te denken wanneer ik als thuisblijfmoeder nu gebruik maakte van meneer van Dalen, maar ik doe wel wat belastingaangiftes van kleine zelfstandigen en ben er inderdaad altijd vanuit gegaan dat excell zo dacht als ik. En ik vind excell erg leuk, dus die formules gaan vrij ver af en toe, uit heel veel bladen halen enzo. Misschien heb ik dus ongewild in het verleden wel eens een verkeerde aangifte gedaan.

Kraanvogel
24-09-2011 om 00:07
Excel & de praktijk
Yup, IngridT heeft gelijk. In de praktijk weet je wat je uitrekent (nou ja, als het goed is dan).
Of nog beter: op school wordt (met eventuele 'instinkers') getest of jij je rekenvolgorde wel kent. In werkelijkheid zet je er meteen haakjes omheen (ook als dat misschien niet strikt noodzakelijk is) om alle misverstanden te voorkomen. Dan gebruik je Meneer van Dale alleen maar om (achteraf) eventueel uit te vissen wat er (in Excel) fout is gegaan (oftewel; waar je toch haakjes had moeten zetten).
Wat betreft worteltrekken is er bij computers al helemaal geen probeem, dat is meestal een commando, dus dan staan er zowiezo haakjes omheen. Bovendien hoef je dat zelden te doen bij je belastingaangifte.
Kraanvogel.