Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe laten we dochter van 4 de planning voor de zomer zien?

Mijn dochter gaat sinds een paar maanden met veel plezier naar school en ze gaat heel goed mee in het ritme en structuur die we sindsdien hebben.

Alleen merkten we tijdens de hemelvaart en pinkstervakanties dat ze best wel van slag was omdat alles dan opeens weer anders ging. We maken ons een beetje zorgen dat de zomervakantie voor haar ook onrust zal brengen. Nu zei de juf dat het voor haar goed zou zijn als we een planning maken zodat ze ziet wat er wanneer gaat gebeuren.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb wel gekeken maar vind de planborden die je in de winkel kunt kopen heel erg duur. En ook een beetje beperkt. Je kunt steeds maar één week laten zien, terwijl ik graag ook wil laten zien hoe de weken daarna zullen gaan.

Iemand tips?!

Sas

Sas

27-06-2019 om 10:31

Agenda

Mijn oudste was 4 jaar toen wij (internationaal, terug naar NL) verhuisden. En ik was 7 mnd zwanger. Heel veel gebeurtenissen dus.
Ik heb toen een kinderagenda gekocht (7 dagen op 2 pagina’s) en daarin hebben we getekend of plaatjes/foto’s geplakt wat er wanneer zou gebeuren.
Ze vond het erg leuk om samen te praten over wat we zouden gaan doen en wat er al gebeurd was. Ze keek ook zelf graag in de agenda.

Mijntje

Mijntje

27-06-2019 om 10:40

Planning voor weken vooruit voor een vierjarige zou ik niet doen. Ik denk niet dat een vierjarige 4 weken vooruit hoeft te kijken.
Je kan een weekschema (ma t/m zo) op een A4-tje (dwars) zetten, evt hang je op vrijdag het A4-tje voor de week erna op. Met een duidelijke pijl oid zodat je weet op welke dag je zit.
Je kan ook een agenda nemen, maar dat is wat klein, vandaar dat ik een A4 zou ophangen. Je kan de plaatjes voor de dagindeling gewoon (zelf) tekenen; op vaste tijden eten en bedtijd, daartussen door spelen/uitjes (speeltuin/oma/vakantie) met foto's of pictogrammen (die je van internet kan plukken)

Als je veel tijd hebt kan je een leeg weekschema plastificeren en dan met klittenbandjes de foto's/picogrammen erop 'plakken' , op de dag zelf.

Wat voor kinderen met wat structuurproblemen ook erg handig is: een time timer: een visuele klok (ook zonder klokkijken te gebruiken), daarmee kan je de tijd zetten (als het belletje gaan we eten, stoppen we met tv kijken etc)

Kalender

Zo'n bord is op die leeftijd vooral een middel. Een geheugensteuntje voor jezelf om het tijdig even te bespreken met je dochter.
Maak een dagplanning van de momenten die je wel al in kunt plannen. De dagplanning wat opstaan en eten, douchen en tandenpoetsen betreft. Bijvoorbeeld boodschappen doen zet je er ook op. En doe dat voor een week. Gebruik daarvoor wat je hebt, een vel papier aan de muur of een krijtbord, hang dat bijvoorbeeld bij de eettafel.
Daarnaast een kalender die je er naast hangt voor de incidentele dingen als een uitje, een verjaardag of iets anders.
Maak iedere week op een vast moment, bijvoorbeeld zondagmiddag/avond een nieuw weekoverzicht en zet dan de incidentele dingen erbij.
Maar vooral: bespreek dit ook met je dochter. Te snel ben je geneigd te denken dat als jij het weet je dochter het ook weet. Bespreek het met haar en controleer of ze het begrepen heeft.
Herinner haar zonodig als je verwarring ziet. En houdt je zoveel mogelijk aan de planning of leg het uit als het anders gaat.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-06-2019 om 11:01

Wel alle weken

Ik zou wel een overzicht maken voor de hele periode, vanaf nu tot en met de week na de zomervakantie. Heel globaal, op 2 A4-tjes, een vakje per dag waar je met een kleurtje de bijzondere dingen aangeeft. Rood vakje voor de schooldagen, geel vakje voor de schoolvakantie-dagen en groen vakje of geel vakje met een tent erin voor de dagen dat jullie zelf op vakantie zijn. Desnoods nog een ander kleurtje of een symbool voor andere hele bijzondere dagen (of wel/geen bso, weekenddagen waar ouders vrij zijn etc). Op die manier kan ze die lange periode vakantie, en het moment dat ze straks weer naar school gaat, wat beter overzien. Dagen die geweest zijn kan ze met stift een kruis doorheen zetten, of een sticker op plakken.

Dan kun je daarnaast, voor het overzicht van de dag/week iets met een planbord of een agenda ofzo doen.

Hangkous

Hangkous

27-06-2019 om 11:15

De dag bespreken

Wat wij in die tijd met de kinderen (inmiddels pubers) deden was de dag bespreken. Meestal tijdens het avondeten werd er spontaan al gepraat over de afgelopen dag, de kinderen wilden de belevenissen aan papa vertellen die in die 6 weken wel 3 weken vakantie had maar er toch ook 3 moest werken.
Daarna begon ik over de dag die ging komen te praten, dat we dan met opa en oma naar de speeltuin zouden gaan, dat we met mooi weer naar het zwembad zouden gaan enzovoort.
In de keuken hing bij ons standaard een magneetbord ooit gekocht bij de Hema met pictogram magneten waar in de schoolweken voor iedereen opstond wie wanneer gym had, wanneer er gesport moest worden, wanneer ze moesten overblijven en nog meer van die dingen. Dokter of tandarts, iedere zondag maakte ik voor de komende week het magneetbord in orde. Dat was dan het geheugensteuntje voor iedereen.
https://www.google.com/search?q=hema+weekplanner+magnetische+met+pictogrammen&rlz=1C1ASUM_enNL707NL707&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjO2f-cqInjAhUS_aQKHZfPAR4Q_AUIESgC&biw=1894&bih=943#imgrc=kjCfJu2pV7-2AM:

Deze bedoel ik, hema heeft ze nu niet meer maar er worden nog wel soortgelijke borden verkocht.

Maja

Maja

27-06-2019 om 11:27

vaste patronen

Wat hier (over het algemeen) goed werkte, was ritme.
Tijden van opstaan/naar bed, maar ook van eten aanhouden als gewend.
De invulling van de dag was nooit zo'n probleem, als we maar binnen het ritme bleven.

En heel eerlijk gezegd: daar gedijen we nog steeds allemaal het beste op. Invulling maakt niet uit, maar structuur is heel belangrij voor ons.

Dagritmekaarten

Ik zou niet de periode van 6 weken op de kast gaan plakken. Dat is te lang. Een week globaal en op dagniveau gedetailleerd werkt wel. Dus een A4 op de (koel)kast met het schema voor de hele week aan school, bso, clubjes, naar oma etc. Nou ja, wat een mens in een week te doen heeft. Doe dat met kleurtjes dus geel voor school, paars voor bso, blauw voor zwemles, oranje voor bezoekjes aan wie dan ook, groen voor dokter/tandarts etc. Kijk even met school of hun kleurtjes gebruiken bij activiteiten/thema's zodat het niet verwarrend wordt. Niet dat oranje op school buitenspelen is, maar bij jou naar oma is en het kind aan de wandel gaat naar oma tijdens het buitenspelen. Hou nog niet ingeplande vrije tijd dan gewoon wit. Dat vul je in op de dag zelf met de dagritmekaarten. Op school zul je ze ook wel gezien hebben, plaatjes of pictogrammen aan een lijn of op een bord. Plaatje van de jas, kting, spelen etc. Thuis kun je dat ook doen plaatje voor eten, spelen, ergens naar toe etc. Op pinterest en internet zijn er voorbeelden genoeg. Na de zomervakantie begint de school, zeker groep 1, opnieuw met het aanleren van ritme en groepsvorming. Je kind zal niet de enige zijn die weer even er in moet komen. De gouden weken noemen ze dat. Google dat maar eens.

Hanne.

Hanne.

27-06-2019 om 11:42

maandkalender op 1 a4-tje

Hier maakten we een kalender op 1 a4tje. Gewoon een raster van 7 dagen x 4-5 weken tekenen en dan per dag de datum er boven en met een pictogram aangeven wat er gebeurt (BSO, Opa en oma, vakantie, thuis, uitstapje, feestdag, verjaardag opa etc etc.).

Structurele dingen kan je meteen invullen, incidentele dingen komen er kort van te voren op. En dan aan het einde van de dag weer een kruisje zetten door de dag die voorbij is.

Het leek het kind overzicht te geven en blijkbaar beviel het want inmiddels is ze 9 en maakt ze ze zelf.

Hanne.

Hanne.

27-06-2019 om 11:45

toevoeging: meer weken

Toevoeging, het plannen van meerdere weken was hier juist wel belangrijk omdat ze anders geen enkel zicht had op hoe lang iets nog zou duren.

We zijn er mee begonnen toen ze 'bijna' naar school mocht en gek werd van de onzekerheid mbt hoe lang dat nog zou duren. '3 weken' was een veel te abstract begrip' Fysiek kunnen zien hoe veel hokjes er nog waren (en al waren afgekruist) hielp om inzichtelijk te maken hoe lang dat nog zou duren. In feite is het dus niet meer dan een wat uitgebreide afkruislijst naar 'een' evenement. 1e schooldag, start vakantie etc etc.

Triva

Triva

27-06-2019 om 12:07

Eens met hanne

Dat kan best, een goot overzicht met zeven dagen op een rij en alle weken tot en met de eerste schoolweek.

Daarnaast een weekplanner

Groothuizen

Groothuizen

27-06-2019 om 18:11

Kidsplanner

Wij hebben voor onze dochter net de Mazo kidsplanner gekocht voor de Ipad. Daarop kun je planningen maken voor kinderen per dag week en maand. Ik vond het juist ook fijn dat je kon 'doorplannen'. We gebruiken de weekplanning voor onze dochter en voor onze zoon van bijna 7 hebben we een maandoverzicht gemaakt waarop hij kan zien wat er wanneer is in de vakantie.

Het heeft leuke icoontjes en je kunt ook eigen foto’s of plaatjes gebruiken. We hebben het weekschema geprint en op haar kamer gehangen zodat we er elke avond even naar kunnen kijken.

Ik vond het vooral handig dat we de weekkleuren konden aanpassen in het kleurenschema van mijn dochters school.

En hij was een stuk goedkoper dan een planbord uit een winkel

V@@s

V@@s

27-06-2019 om 18:22

niet zo druk maken

Je kunt de zomervakantie niet vergelijken met de andere vakanties, dochter went snel genoeg aan het andere ritme.

hier

Maak ik al vele, vele jaren regelmatig zelf een overzicht dat ik dan op de koekast hang. Er staan dan ca. 5 tot 8 weken op, elke horizontale rij is een week. Veel dingen hebben hun eigen kleur (school, sport, andere vaste verplichtingen), en verder schrijven we er alles bij wat er maar langskomt. Verjaardagen worden leuk versierd, dagjes uit krijgen een extra kleurtje etc.

Iedereen gebruikt mijn knutselwerk nog steeds om te zien wat er op de planning staat en schrijft er zijn eigen dingen bij.

Het werkte goed toen ze klein waren, en het werkt nog steeds nu met allemaal pubers (en met een autistische man...). Bovendien vind ik het altijd leuk om te maken.

Niki

Niki

28-06-2019 om 10:43

Groot vel

Ik had in de zomervakantie eens op een groot vel (behangpapier of flip-over) alle vakantieweken getekend. Een hokje per dag. Daarop stond duidelijk wanneer we op vakantie waren, wanneer opvang en welke dag we een uitje gingen doen.
De detailplanning maakte ik dan per week op de voor ons gebruikelijke manier op het planbord.
Mijn kinderen vonden het fijn om het totaaloverzicht te zien. Waar zitten we in de vakantie (en ik vond het zelf ook erg handig).
Kinderen zijn al weer wat ouder, maar misschien ga ik het wel weer doen.

Net als niki

Hier ook een groot vel met 6 weken. Kleurtjes voor de dagen dat we op vakantie waren of een uitje hadden. En elke avond een groot kruis door de voorbije dag.

V@@s

V@@s

28-06-2019 om 19:09

multiaccounting

Ben ik de enige die denk dat al die enthousiastelingen m.b.t. die betaalde app één en dezelfde persoon zijn.

WvdLinden

WvdLinden

28-06-2019 om 19:50 Topicstarter

heb van alles geprobeerd

Sorry hoor, ik had deze vraag gesteld en heb meerdere van de tips geprobeerd.
Heb ook gezocht naar dat Hema bord omdat die volgens een vriendin wel betaalbaar was in tegenstelling tot veel andere magneetborden die ik vond. Maar die kon ik nergens meer vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.